Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lässyttävät selittäjävanhemmat

Vierailija
10.02.2019 |

Olin uimahallissa. Sekä saunassa että pukuhuoneessa oli näitä lässyttäviä selittäjä-äitejä lapselle puhutaan ihan sietämättömään sävyyn (miten aikuinen nainen saa edes sen äänen aikaiseksi, heliumillako) ja joka ikinen aivan selvä asia selitettiin, sanoitettiin ja sitä myötä joukkoistettiin.

”Mennään pisulle ettei tule altaaseen pisuhätää ja siellä on sitä klooria joka putsaa lässyti lässyti.”

Saunassa tuota ei päässyt edes pakoon, vaan siellkin ihan tyytyväisen lapsen tunteita sanoitettiin, että ”mennään syömään makaronipataa ettei tule nälkäkiukkua.” Suu kävi koko ajan.

Lapset oppivat puhumaan ilman lässytystä ihan mainiosti (kotonanikin muutama). Kyllä, te olette mahtavia vanhempia, mutta siitä huolimatta ihan koko aikaa ja tilaa ei tarvitse ottaa sillä sanoittamisella. Etenkään saunassa.

Kommentit (182)

Vierailija
121/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei haittaa, että puhutaan, vaan se, että ei voida puhua normaalilla tavalla, vaan lässytetään kuin toinen olisi joku vähä-älyinen.

Mitä se lässyttäminen tarkoittaa? Enkä usko, että kukaan puhuu tuolla tavalla, mitä ketjussa noissa esimerkeissä on kerrottu. Jossain vuorovaikutustutkimuksessa oli muuten löydöksenä ( en muista mikä oli, eikä ole linkkiä tähän hätään ), että vanhemman ääniala nousee, kun hän puhuu pienelle lapselle. Ts se on jopa tavallista, että pienelle lapselle puhutaan hieman korkeammalla äänellä.

Se on kuule sellaista ihan rehellistä lässytystä. Sellaista puhetta, mitä ei voisi puhua esim. töissä pomolle. Se ei johdu mistään sanoista erityisesti, vaan puhetavasta. Meillä oli naapurin tytölle lässytetty vissiin koko sen lapsuus, kun se oppi puhumaan kunnolla vasta leikkiessään lapseni kanssa. Jos ei olisi oppinut normaalia puhetapaa, takuulla olisi kiusattu koulussa.

Vierailija
122/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molempia tyylejä. Olen sekä tuppisuu, että selittäjä. Tämä johtuu ihan siitä, että lapseni ovat eriluonteisia, ja eri tavalla ympäristöönsä mukautuvia. Vanhin lapsista oli rauhallinen, seurasi tilannetta, katsoi minun esimerkistä. Joskus kysyi jotain, ja minä tietysti vastasin. Keskimmäinen oli ja on aika kiukkuinen tyyppi, ja hän rauhoittui lähinnä siihen että hänelle sanoi että kyllä, olet vihainen ja saat olla ja minä ymmärrän miksi sinä olet. Hän myös tarvitsi aivan selkeitä rajoja, jotta hänen oli hyvä olla. 

Ja sitten tämä kolmas. Hän kyselee ihan koko ajan, ja hän haluaa tietää kaikesta kaiken. Hänen kanssaan siis kun liikkuu, on puhuttava jatkuvasti. En tietenkään kailota kovaan ääneen, ja hiljennän lasta jos hän meinaa sen tehdä. Ja en kuulkaa itsekkään jaksa aina puhua, joten nautin todella niistä hetkistä kun kolmevuotiaamme on hiljaa. 

Mutta täytyy kyllä todeta, että itsekin mieluummin valitsen sen selittäjä-äidin kun hänen vastakohtansa tuppisuun. Sen eron huomaa, ketkä lapset on mulkoiltu hiljaiseki ja keille on selitetty käytössäännöt ja vaikka ne junan toiminnot tuhat kertaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei haittaa, että puhutaan, vaan se, että ei voida puhua normaalilla tavalla, vaan lässytetään kuin toinen olisi joku vähä-älyinen.

Mitä se lässyttäminen tarkoittaa? Enkä usko, että kukaan puhuu tuolla tavalla, mitä ketjussa noissa esimerkeissä on kerrottu. Jossain vuorovaikutustutkimuksessa oli muuten löydöksenä ( en muista mikä oli, eikä ole linkkiä tähän hätään ), että vanhemman ääniala nousee, kun hän puhuu pienelle lapselle. Ts se on jopa tavallista, että pienelle lapselle puhutaan hieman korkeammalla äänellä.

Kuule. Ihan on totta nuo tänne laitetut lainaukset.

Eivätkä ole edes pahimpia, mitä olen kuullut.

Vierailija
124/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä nyt tämä ketjun sisältö yllätti. Luin vauvakirjoista, että oman tekemisen ääneen selittäminen lapselle auttaa puheen kehitystä ja lienee tämä moodi jäänyt päälle. Olen tietoisesti pyrkinyt lapselleni selittämään ääneen mitä teen. En miellä olevani täydellinen äiti, joka yrittää hieroa tekemistään muiden naamoihin. Mutta myönnän, että tuosta ohjeesta on lienee ollut hyötyäkin kun 2v 10kk osaa puhua laajimmillaan seitsemän sanan lauseita. 👍

Tämä! Itsekin olen lukenut, että lapselle pitää puhua paljon ja esimerkiksi uhmaikäisen tunteita pitäisi nimenomaan pyrkiä sanoittamaan, vaikka se täällä näyttää monelle hirveä kirosana olevankin. Aion kyllä jatkossakin kuunnella lastenkasvatuksessa ennemmin asiantuntijoita kuin kärttyisiä mielensäpahoittajia.

Vierailija
125/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen molempia tyylejä. Olen sekä tuppisuu, että selittäjä. Tämä johtuu ihan siitä, että lapseni ovat eriluonteisia, ja eri tavalla ympäristöönsä mukautuvia. Vanhin lapsista oli rauhallinen, seurasi tilannetta, katsoi minun esimerkistä. Joskus kysyi jotain, ja minä tietysti vastasin. Keskimmäinen oli ja on aika kiukkuinen tyyppi, ja hän rauhoittui lähinnä siihen että hänelle sanoi että kyllä, olet vihainen ja saat olla ja minä ymmärrän miksi sinä olet. Hän myös tarvitsi aivan selkeitä rajoja, jotta hänen oli hyvä olla. 

Ja sitten tämä kolmas. Hän kyselee ihan koko ajan, ja hän haluaa tietää kaikesta kaiken. Hänen kanssaan siis kun liikkuu, on puhuttava jatkuvasti. En tietenkään kailota kovaan ääneen, ja hiljennän lasta jos hän meinaa sen tehdä. Ja en kuulkaa itsekkään jaksa aina puhua, joten nautin todella niistä hetkistä kun kolmevuotiaamme on hiljaa. 

Mutta täytyy kyllä todeta, että itsekin mieluummin valitsen sen selittäjä-äidin kun hänen vastakohtansa tuppisuun. Sen eron huomaa, ketkä lapset on mulkoiltu hiljaiseki ja keille on selitetty käytössäännöt ja vaikka ne junan toiminnot tuhat kertaa. 

Ei tässä ketjussa puhuta normaalista puhumisesta, vaan sellaisesta teennäisestä lässyttämisestä.

Vierailija
126/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin lässytys kun että ei puhu lapselle yhtään mitään. Näitäkin näkee jotka ei millään lailla edes reagoi lapseen.

Vierailija
127/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, harmi kun nuo lapset oppivat tuolla tyylill keskustelemaan, sanoittamaan tunteitaan ja ennakoimaan asioita - on umpimieliselle mykälle ap: lle kova paikka. Ja että suomalaiset vielä, petturuutta !

Ei se ole mitään sanoittamista, vaan omien kuvitelmien suoltamista eli ääneen höpöttämistä ja aiheesta eksymistä.

Tämä aihe on aivan pähkä hullu. Suomalaisella keskustelupalstalla moititaan äitejä, jotka puhuvat liikaa lapsilleen. Kuitenkin suomalaisia yleensä moititaan mököttäjinä ja tuppisuina, harvoin liian puheliaina. En omassa tuttavapiirissäni ole törmännyt  kailottajiin enkä kimittäjiin, vieraisiin ihmisiin en yleensä edes kiinnitä huomiota.

Et ole ymmärtänyt laisinkaan, mistä tässä ketjussa puhutaan.

Vierailija
128/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin lässytys kun että ei puhu lapselle yhtään mitään. Näitäkin näkee jotka ei millään lailla edes reagoi lapseen.

Ääripäät on aina pahoja.

Vierailija
129/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lässyttämisestä lapsille ja jatkuvasta höpöttämisestä mitä nyt tehdään ja mitä seuraavaksi tehdään, tuli ihan vasta telkkarista dokkari. Siinä kerrottiin mitä tällainen toiminta tekee lapsen aivoille. Eli lasten aivoit eivät pääse kehittymään vaan heistä tulee normaalia typerämpiä tai jää normaalia typerämpiä. Lapsille pitäisi puhua ihan normaalisti kuten muillekkin ihmisille, eikä jatkuvasti toitottaa mitä sen pitää seuraavaksi tehdä ja mitä nyt parhaillaan tapahtuu. Eikä missään nimessä minkään kokoiselle lapselle / vauvalle pidä lässyttää.

Vierailija
130/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä paljon voi olla koska en ole ikinä törmännyt vaikka paljon ihmisten ilmoilla liikunkin.

Vierailija
131/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuin kerran neljän tunnin junamatkan tällaisen äidin takana. Nämä muuten ovat yleensä äitejä, en muista koskaan nähneeni selittäjäisää. Äiti puhui tauotta koko matkan ajan: välillä kuvailtiin junan toimintaa, välillä kerrattiin, mitä matkalla oli tehty, mitä parhaillaan tapahtuu, ja kaikki tosiaan sillä kuuluvalla, opettavaisella lässytysäänellä. Lapsi oli ehkä neljä-viisivuotias ja varmaan jo olisi osannut puhua, mutta lapsi ei saanut äidiltä puheenvuoroa! En ymmärrä, miten lapsen kielellistä kehitystä tukee se, että äiti puhuu lapsen puolesta tauotta eikä anna tälle edes mahdollisuutta vastavuoroiseen kommunikaatioon.

Mä törmään säännöllisesti yhteen tällaiseen isään. En viitsi kirjoittaa tähän missä, ettei tunnista itseään.

Vierailija
132/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näitä paljon voi olla koska en ole ikinä törmännyt vaikka paljon ihmisten ilmoilla liikunkin.

Ei olekaan. Mä en ole törmännyt viimeisen 10 vuoden aikana kuin yhteen, vaikka olen paljon tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa.

Vierailija
133/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässytän ja aion jatkaa. Lapseni on iloinen ja onnellinen😘

Vierailija
134/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä nyt tämä ketjun sisältö yllätti. Luin vauvakirjoista, että oman tekemisen ääneen selittäminen lapselle auttaa puheen kehitystä ja lienee tämä moodi jäänyt päälle. Olen tietoisesti pyrkinyt lapselleni selittämään ääneen mitä teen. En miellä olevani täydellinen äiti, joka yrittää hieroa tekemistään muiden naamoihin. Mutta myönnän, että tuosta ohjeesta on lienee ollut hyötyäkin kun 2v 10kk osaa puhua laajimmillaan seitsemän sanan lauseita. 👍

Tämä! Itsekin olen lukenut, että lapselle pitää puhua paljon ja esimerkiksi uhmaikäisen tunteita pitäisi nimenomaan pyrkiä sanoittamaan, vaikka se täällä näyttää monelle hirveä kirosana olevankin. Aion kyllä jatkossakin kuunnella lastenkasvatuksessa ennemmin asiantuntijoita kuin kärttyisiä mielensäpahoittajia.

Kyllä sinä saat lässyttää ja sanoittaa vaikka mitä sun lapselle, tee se kuitenkin kotona. Ei lapselle tarvitse puhua tauotta koko ajan, kun olette liikenteessä. Kyllä äiti saa ja äidin pitääkin olla välillä hiljaa. Ei lapsi jaksa jatkuvaa puhetulvaa. Mieti jos joku pälpättäisi sun korvaan jatkuvalla syötöllä. Olisiko kivaa?

Vierailija
135/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorovaikutusta. Lapsi oppii kuuntelemaan ja vastaamaan. Paljon näkee Turuilla ja toreilla äiti selaa kännykkää.

Vierailija
136/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorovaikutusta. Lapsi oppii kuuntelemaan ja vastaamaan. Paljon näkee Turuilla ja toreilla äiti selaa kännykkää.

Lukutaito?

Täällä on moneen kertaan kerrottu että näillä selittävillä lässyttäjillä on mykät lapset (ja miehet) ja kyse on piiiiiiitkästä monologista. On jopa viitattu tutkimuksiin,jotka kertoo sen haittaavan lapsen kehitystä.

Vierailija
137/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut että vanhemmat keskittyy siihen kännykkään vaikka lapset mukana. Lukekaa satuja kotona lapsille paljon,jutella, höpsötelkää jne.

Vierailija
138/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sydämeenne sattuu kuitenkin eniten se, että jollakin tuntemattomalla lapsella on välittävä aikuinen.

Minä puhun lapsilleni, teinit huutavat veetä. Näitä asioita pitää vain kestää, jos julkiselle paikalle menee.

Vierailija
139/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut että vanhemmat keskittyy siihen kännykkään vaikka lapset mukana. Lukekaa satuja kotona lapsille paljon,jutella, höpsötelkää jne.

Tää ei sitten taas liity ketjun aiheeseen millään tasolla.

Vierailija
140/182 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sydämeenne sattuu kuitenkin eniten se, että jollakin tuntemattomalla lapsella on välittävä aikuinen.

Minä puhun lapsilleni, teinit huutavat veetä. Näitä asioita pitää vain kestää, jos julkiselle paikalle menee.

Ei se lässyttäjä ole välittävä aikuinen. Hänhän ei ajattele lasta yhtään siinä esiintyessään.