Ajattelin hankkia vauvalle vain pinnasängyn ja kantoliinan, pärjääkö niillä?
Toki vaatteita ja vaippoja myös, mut jos niitä ei lasketa. Ajattelin jättää kaiken muun kauppaan, ainaki lähtökohtasesti. Minimalistisia hankintoja.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta, että vauva joutuu olemaan kantoliinassa pitkiä aikoja. Kai te, kuitenkin liikutte ja reippailette?
Ehdottomasti on helpompi vaunuissa tai matkarattaissa esim. riisua vauvasta päällysvaatteet kun menette kauppoihin. Kantoliinassa tulee helposti kuuma.
Ei kantoliinavauvalle edes pueta ulkovaatteita. Sillä on sisävaatteet, myssy ja töppöset. Kädet on yleensä liinan sisällä, niin käsiin ei tarvita mitään. Kun tullaan kauppaan, äiti avaa takkinsa ja ottaa vauvalta töppöset ja myssyn pois. Sama juttu kun mennään vaikka kylmästä ulkoilmasta bussiin. Pukeutumisen säätely on paljon helpompaa kuin vaunulapsilla. Kuinka moni riisuu vaunulapsensa bussissa? En ole varmaan kertaakaan nähnyt. Siellä se lapsi kärvistelee kuumissaan, hyvä jos edes vähän vetoketjua avataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään pidemmälle kuin lähikauppaan menet, pitää vauvalle ottaa mukaan hoitotarvikkeita kuten vaippoja, harsoja, usein lisävaatteita ym. Vaunuja tarvitaan silloin jo tavaran takia.
Käytkö pelkästään lähikaupassa? Etkö ikinä kaupungilla, ystävien luona tai muualla vauvan kanssa?
En ole ap, mutta voin omasta puolestani sanoa, että hupaisaa, miten tuonkin tavaran määrä väheni. Esikoisen kanssa oli hirmuinen hoitolaukku alustoineen sun muineen, kuopuksen kohdalla oli vaippa ja harso omassa käsilaukussani.
Jos imetys toimii hyvin riittää se vaippa ja harso iso osa ajasta. Mutta jos vauva juo korviketta pitää heti kantaa mukana se pullo ja maito.
Toinen asia mitä tuli mieleen on että ei ikinä tiedä milloin se niskapaskavaippa sattuu, minulla on mennyt kaikki vaatteet ja liina likaiseksi kun on sattunut huonoon tilaan. Silloin on kiva olla se vähän reilumpi hoitolaukku missä löytyy pesutarvikkeet, varavaatteet ja varaliina tai se vaunu minne laittaa vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä kuljette? Esim kauppaan yms asioille? Eli meinaatko kantaa joka paikkaan?
Itse koin kyllä vaunut aika paljon elämää helpottavaksi vaikka kannoinkin paljon. Vauva nukkui paljon paremmin ulkona. Kaupassa oli kivempi käytä vaunuilla kun sai ostoksetkin kyytiin.
Jos ei ole autoa ja tarvetta turvakaukalolle, niin itse olisin kaivannut sitteriä. Varsinkin siinä vaiheessa kun alkaa ryömiä.
Noin yleisesti minimalismi on huippua, lastentarvikkeissa on ihan älyttömästi kaikkea mitä ostaa lähinnä hankkimisen ilosta.
Tarkotuksena olis just kantaa kaikkialle, täällä pk-seudulla tosin julkiset liikkuu niin hyvin ettei pitkiä kantomatkoja tulis oikeestaan minnekään. Kauppakin kun on tien toisella puolella.
ap
onnistuu pienen vauvan kanssa, jos vauva viihtyy hyvin liinassa. Käy raskaaksi myöhemmin, kun vauva painaa enemmän ja jos joudut esim. kantamaan kauppakasseja tai muuta samalla. Myös se vaihe, kun lapsi siinä vähän yli vuoden ikäisenä haluaa välillä kävellä itse ja välillä ei jaksa tai halua, on hankala jos ei ole edes rattaita. Mielestäni hyvä idea ostaa vain mitä tarvitsee välttämättä, eikä niitä vaunuja ehkä etukäteen tarvitsekaan ostaa mutta jossain vaiheessa varmaan tulee eteen tilanne että tarvitsette jonkun menopelin.
En tiedä mitkä Teutonian Timmyt on nykyään nimeltään mutta ilman niitä en jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään pidemmälle kuin lähikauppaan menet, pitää vauvalle ottaa mukaan hoitotarvikkeita kuten vaippoja, harsoja, usein lisävaatteita ym. Vaunuja tarvitaan silloin jo tavaran takia.
Käytkö pelkästään lähikaupassa? Etkö ikinä kaupungilla, ystävien luona tai muualla vauvan kanssa?
En ole ap, mutta voin omasta puolestani sanoa, että hupaisaa, miten tuonkin tavaran määrä väheni. Esikoisen kanssa oli hirmuinen hoitolaukku alustoineen sun muineen, kuopuksen kohdalla oli vaippa ja harso omassa käsilaukussani.
Mulla ei ole kokemusta kuin yhdestä lapsesta, mutta aika minimivarustuksilla liikuttiin. Kun oli tiedossa joku pyrähdys kauppakeskukseen, niin ei mulla ollut edes käsilaukkua mukana. Toiseen taskuun avaimet ja toiseen lompakko. Joskus saatoin kantoliinan taskuun laittaa varavaipan.
Jos haluaa vähän enemmän tavaraa kanniskella, niin ne menee helposti pieneen selkäreppuun.
Minä asuin 150 metrin päässä lähimmästä kaupasta enkä kyllä olisi jaksanut raahata ostoksia ilman vaunuja/rattaita. Puhumattakaan jos kävin yhtään pidemmällä, jolloin mukana oli aina vaipanvaihtotarvikkeet ja varavaatteet niskakakkaa varten.
Viimeistään puolivuotiaana vauva myös syö muutakin kuin tissiä, jolloin mukana kulki evästä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut autoa lainkaan esikoisen vauva-aikana enkä olisi pärjännyt ilman vaunuja. Kerran lähdettiin reissuun parikuinsen kanssa junalla ilman vaunuja ja oli tosi hankalaa ilman vaunuja hoitaa päiväunet.
Ykkösluokka toimii tässä. Me ollaan miehen kanssa ikiteekkareita ja vauva-aikoina tehtiin junamatkat ykkösluokassa halvoilla opiskelijalipuilla. Siellä oli aina reilusti tilaa ja vauva nukkui välillä omalla penkillä poikittain, välillä viritettiin kantoliina hattuhyllyyn riippumatoksi ja vauva nukkui siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella ei paljoa liikuta kantoliinan kanssa
Mitä ihmettä, tottakai talvella voi kantaa?! Miksei voisi?
Kerran vedät kunnon turvat niin se on siinä
Montako kertaa oot viimeisen vuoden aikana kaatunut vatsallesi maahan ilman että saat käsillä vastaan? Ja nimenomaan vatsallesi. Yleensä liukastuessa lentää pyllylleen tai selälleen.
Ihan yhtälailla voi kompuroida kesälläkin vauvan päälle jos on tumpelo.
Tosi liukkaalla kelillä voi käyttää piikkejä kengissä. Niitä kelejä on aika pieni osa suomen talvesta.
No mistähän johtuu että päivystys on liukkailla keleillä tukossa kaatuneista ihmisistä ja heidän murtuneista raajoista? En todellakaan lähtis tonne vauvaa kanteleen kun itelläkin meinas haljeta kallo naurettavan liukkaissa ulkorappusissa.
Pääasiassa vanhuksia tai muuten huonompi kuntoisia. Ja murtumat lonkassa/häntäluussa/käsissä. Vauva ei ole vaarassa jos kaatuu selälleen. Perseestä se toki on jos kaatuu ja murtaa jotain, mutta vauvalle se harvemmin on sen suurempi riski kuin muukaan elämä. Piikit kenkiin ja menoksi.
Terkuin juuri tänään kannoin 18kiloista taaperoa, ja selvittiin hengissä vaikka meidän kotipihakin on peilijäätä.
Vedittekö pitkänkin lenkin peilijäällä, vai miksei 3-4 -vuotias lapsesi voinut kävellä itse?
Ohis, mutta olen joskus kuullut, että 18-kiloisia saatetaan kuljettaa rattaissakin. Syyt lienevät ihan samat molemmissa tapauksissa.
18-kiloinen lapsi saattaa olla isokokoinen 2-vuotias tai hentorakenteinen 5-vuotias tai jotain siltä väliltä. Joka tapauksessa kantaminen on minusta fiksuinta sellaisen lapsen kohdalla, joka ei vielä kävele. Ellei vanhempi ole menossa nimenomaan lenkille ja kantaa lasta manducassa tms. liikuntaa saadakseen tai vaikka kaupassa käydäkseen. Painavan lapsen kantaminen manducassa käy jo kunnon hikiliikunnasta.
Jos työntää lasta rattaissa, rattaita työntävä aikuinen saa ihan samalla lailla liikuntaa ja lisäksi saa vaikka sen kauppakassin kätevästi kyytiin. Sen sijaan jos on tarkoitus ulkoilla niin, että se lapsikin saa jotain liikuntaa, niin rattaista on helppo nousta välillä pois, toisin kuin alkaa irrottaa lasta manducasta kesken kävelyn.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan ei voi etukäteen tietää, mitä kaikkea vauvan kamoja tarvitsee ja mitä ei. Siksi on vähän hölmöäkin hankkia ihan kaikkea etukäteen. Meillä oli rattaat ja pinnasänky. Ilman vaunuja/rattaita ei ois pärjätty hetkeäkään. Tein paljon vaunulenkkejä ja halusin nukuttaa vauvaa myös ulkona. Olisin tullut hulluksi, jos en olisi päässyt lähikauppaa pidemmälle.
Julkisilla oli kätevää kulkea vaunujen kanssa ilmaiseksi, liinan kanssa ei sitä etua olisi ollut. Niin kauan kun olin töistä pois, koin, että oli tosi tärkeää päästä liikkeelle vauvan kanssa. En viihtynyt pelkästään kotona. Pinnasängyssä nukuttaminen vapauttaa myös omat kädet. Perhepedissä nukutin vain, jos itse olin siellä myös. En siis opettanut nukahtamaan yksin aikuisten sänkyyn.
Mitä ihmettä nyt oikeesti? Meillä ei ollut vaunuja, mutta ei se estänyt meitä käymästä Isossa-Britanniassa, Japanissa ja USA:ssa ekan kahden vuoden aikana.
Julkisissa ei tarvinnut koskaan pyytää toisia auttamaan vaunujen nostamisessa, saati jännäämään onko siellä bussissa jo kahdet vaunut vai jäänkö pysäkille. Ihan hyvillä mielin maksoin lippuni, kun matkustaminen oli niin huoletonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut autoa lainkaan esikoisen vauva-aikana enkä olisi pärjännyt ilman vaunuja. Kerran lähdettiin reissuun parikuinsen kanssa junalla ilman vaunuja ja oli tosi hankalaa ilman vaunuja hoitaa päiväunet.
Ykkösluokka toimii tässä. Me ollaan miehen kanssa ikiteekkareita ja vauva-aikoina tehtiin junamatkat ykkösluokassa halvoilla opiskelijalipuilla. Siellä oli aina reilusti tilaa ja vauva nukkui välillä omalla penkillä poikittain, välillä viritettiin kantoliina hattuhyllyyn riippumatoksi ja vauva nukkui siinä.
Minä tarkoitinkin perilläoloa. Vaunuja kummasti kaipaa kun lähtee reissulla vaikka uimarannalle tai minnekään. Vaunuissa myös nukkuisi helposti päiväunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarkoitinkin perilläoloa. Vaunuja kummasti kaipaa kun lähtee reissulla vaikka uimarannalle tai minnekään. Vaunuissa myös nukkuisi helposti päiväunet.
Minun kolmesta lapsestani kaksi ei ole koskaan nukkunut helposti päiväunia vaunuissa. Eli ihan saman argumentin voi kääntää toisinpäin: liinassa lapsi nukkuu helposti reissussakin. Tai ylipäätään siellä, missä on tottunut nukkumaan.
Turvakaukalo on mielestäni pakollinen hankinta vaikka ei autoa omistaisi. Joskus vauva kuitenkin on auton kyydissä.
Tarvitset hyvät vaunut, vaikka käytetytkin. Voit laittaa ne kiertoon, kun et enää tarvitse.
Varmasti voit oikein hyvin pärjätäkin. Ja jos et pärjää, nopeastihan ne vaunut/rattaat sitten kaupasta hakee. Jos teillä ei ole autoa niin turvakaukalonkin voi vuokrata satunnaista tarvetta varten. Ainakin jotkut MLL:n paikallisyhdistykset Helsingissä vuokraavat. Infektioaikana en lähtisi vastasyntyneen kanssa bussiin vaan menisin sairaalasta taksilla kotiin. Tai kävellen jos olisi tosi lyhyt matka.
Mutta kuten nyt on moneen kertaan todettu, joku voi olla yhdelle vauvaperheelle elintärkeä kapistus ja toisessa täysin turha.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset hyvät vaunut, vaikka käytetytkin. Voit laittaa ne kiertoon, kun et enää tarvitse.
Mihin niitä tarvitsen, kun en keksi mihin vaunuja tarvitsisin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Turvakaukalo on mielestäni pakollinen hankinta vaikka ei autoa omistaisi. Joskus vauva kuitenkin on auton kyydissä.
Ei omisteta autoa eikä itekään matkusteta lähes koskaan henkilöautolla kun pk-seudulla asutaan (bussilla toki mut siellä nyt ei turvakaukaloa muutenkaa käytettäis). Ite oon ollu auton kyydissä edellisen kerran viime kesänä kun lähettiin reppureissailemaan lappiin laina-autolla. Sitä ei vauvan kanssa aiota tehdä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin niitä tarvitsen, kun en keksi mihin vaunuja tarvitsisin?
ap
Katsotaan uudelleen sitten kun se vauva on syntynyt. Ennen lapsia mielipiteet voi olla eri kuin sitten, kun on käytännön kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kolmesta lapsestani kaksi ei ole koskaan nukkunut helposti päiväunia vaunuissa. Eli ihan saman argumentin voi kääntää toisinpäin: liinassa lapsi nukkuu helposti reissussakin. Tai ylipäätään siellä, missä on tottunut nukkumaan.
Kantoliinassa vauva nukkuu vain äidissä kiinni. Esimerkiksi piknikillä, uimarannalla jos haluaa uida, puistossa vanhempien lasten kanssa ym. On vähän hankala jos vauva ei voi nukkua vaunuissa vaan oon koko ajan äidissä kiinni. Mutta toki jokaisella on omat menonsa, itse käytän kyllä kantoliinaa sekä rattaita mutta mm. edellämainituista syistä en selviäisi ilman kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omisteta autoa eikä itekään matkusteta lähes koskaan henkilöautolla kun pk-seudulla asutaan (bussilla toki mut siellä nyt ei turvakaukaloa muutenkaa käytettäis). Ite oon ollu auton kyydissä edellisen kerran viime kesänä kun lähettiin reppureissailemaan lappiin laina-autolla. Sitä ei vauvan kanssa aiota tehdä.
ap
Millä kuljetat vauvan kotiin synnytyssairaalasta? Julkisilla sitä matkaa tuskin tehdään. Entä jos vauva sairastuu ja pitää viedä hankalaan aikaan lääkäriin? Taksissa harvemmin on kaukaloa.
Oikeastaan ei voi etukäteen tietää, mitä kaikkea vauvan kamoja tarvitsee ja mitä ei. Siksi on vähän hölmöäkin hankkia ihan kaikkea etukäteen. Meillä oli rattaat ja pinnasänky. Ilman vaunuja/rattaita ei ois pärjätty hetkeäkään. Tein paljon vaunulenkkejä ja halusin nukuttaa vauvaa myös ulkona. Olisin tullut hulluksi, jos en olisi päässyt lähikauppaa pidemmälle.
Julkisilla oli kätevää kulkea vaunujen kanssa ilmaiseksi, liinan kanssa ei sitä etua olisi ollut. Niin kauan kun olin töistä pois, koin, että oli tosi tärkeää päästä liikkeelle vauvan kanssa. En viihtynyt pelkästään kotona. Pinnasängyssä nukuttaminen vapauttaa myös omat kädet. Perhepedissä nukutin vain, jos itse olin siellä myös. En siis opettanut nukahtamaan yksin aikuisten sänkyyn.