Hoitsut, miksi valvotatte potilaita.
Muutama vuosi sitten jouduin äkillisesti sairaalaan ja vietin yhden yön tehostetun valvonnan yksikössä. Meitä oli siellä neljä potilasta. Koko yön vuorossa olleet hoitajat, muutama nainen ja yksi mies, puhuivat isoon ääneen kaakattaen omia juttujaan. Kun mies sanoi jotain, kanalauma kikatti. Ei puhettakaan kuiskaamisesta tai madalletusta äänestä. Koko huoneellinen väkeä kääntyili ja vääntyili epätoivoisina yrittäessään nukkua. Tätä jatkui koko yövuoron. Eikö teillä oikeasti ole järkeä sen vertaa, että antaisitte potilaiden levätä ja kerätä voimia? Kenellä tulee edes mieleen kaakattaa, kun näkee että muut yrittävät nukkua?
Tämä tuli mieleen nyt, kun tulin leikkauksesta, jonka jälkeen olin yhden yön sairaalassa. Yövuorossa ollut hoitaja kävi huoneessa neljä kertaa iltakymmenen jälkeen ja ennen aamukuutta. Ei puhettakaan siitä, että hän olisi mennyt hiljaa potilaan luo, herättänyt tämän ja hoitanut tarpeelliset toimenpiteet. Ei, tämä rouva tuli huoneeseen, läppäsi kaikki mahdolliset valot päälle ja puhui kovalla ja ylireippaalla äänellä. Tämä siis yhdeltä, kahdelta ja neljältä. Vähän ennen viittä hän tuli järjettömän kolisevan kärryn kanssa mittaamaan verenpaineita, kuumetta ja verensokeria, jolloin koko huoneellinen heräsi, eikä enää edes yrittänyt nukkua. Ei ihme, että kaikki olivat seuraavana päivänä kiukkuisia ja väsyneitä. Sitten kun yritit levätä hetken aikaa, tuli joku mesoamaan että pitää liikkua leikkauksen jälkeen. Levätä ei ehtinyt missään vaiheessa.
Kommentit (29)
Mä muistan kanssa ton väsymyksen kun ei saanut nukkua. Olin esikoista synnyttämässä ja sitten sain vauvan kanssa oman huoneen. En saanut sielläkään levätä kun hoitajat ramppasi huoneessa ja muistan kun olin juuri myöhään illalla nukahtanut niin uusi hoitsu pölähtää huoneeseen kättelemään ja kertomaan että on yöhoitsu ja hoitaa tämän yön. Ok, kiitos tiedosta, saisinko nukkua?
Kolme yötä ja olin aivan stressaantunut ja väsynyt ja muutenkin tosi kipeä. Neljäntenä päivänä lähdin kotiin ja jo kotimatkalla stressi helpotti ja maito alkoi nousta rintoihin.
Viimeksi odottelin synnytyksen käynnisymistä synnyttämättömien osastolla enkä nukkunut sen takia mutta koko ajan siellä huoneessa ravattiin ja juteltiin ihan normaalilla äänellä yölläkin.
Pääsin onneksi vauvan kanssa potilashotelliin. Tosin sielläkin piti käydä näyttäytymässä yöllä hoitajille eli vaatteet päälle neljältä yöllä ja kävelet käytävän toiseen päähän vauvan kanssa..
En itsekään ymmärrä tuota, olen kätilöopiskelija. Aina minua tyrkitään ties kenen huoneeseen toimittamaan turhanpäiväisiä asioita tai esittelemään itseäni vaikka potilaat selvästi haluaisivat olla vaan rauhassa..
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten jouduin äkillisesti sairaalaan ja vietin yhden yön tehostetun valvonnan yksikössä. Meitä oli siellä neljä potilasta. Koko yön vuorossa olleet hoitajat, muutama nainen ja yksi mies, puhuivat isoon ääneen kaakattaen omia juttujaan. Kun mies sanoi jotain, kanalauma kikatti. Ei puhettakaan kuiskaamisesta tai madalletusta äänestä. Koko huoneellinen väkeä kääntyili ja vääntyili epätoivoisina yrittäessään nukkua. Tätä jatkui koko yövuoron. Eikö teillä oikeasti ole järkeä sen vertaa, että antaisitte potilaiden levätä ja kerätä voimia? Kenellä tulee edes mieleen kaakattaa, kun näkee että muut yrittävät nukkua?
Tämä tuli mieleen nyt, kun tulin leikkauksesta, jonka jälkeen olin yhden yön sairaalassa. Yövuorossa ollut hoitaja kävi huoneessa neljä kertaa iltakymmenen jälkeen ja ennen aamukuutta. Ei puhettakaan siitä, että hän olisi mennyt hiljaa potilaan luo, herättänyt tämän ja hoitanut tarpeelliset toimenpiteet. Ei, tämä rouva tuli huoneeseen, läppäsi kaikki mahdolliset valot päälle ja puhui kovalla ja ylireippaalla äänellä. Tämä siis yhdeltä, kahdelta ja neljältä. Vähän ennen viittä hän tuli järjettömän kolisevan kärryn kanssa mittaamaan verenpaineita, kuumetta ja verensokeria, jolloin koko huoneellinen heräsi, eikä enää edes yrittänyt nukkua. Ei ihme, että kaikki olivat seuraavana päivänä kiukkuisia ja väsyneitä. Sitten kun yritit levätä hetken aikaa, tuli joku mesoamaan että pitää liikkua leikkauksen jälkeen. Levätä ei ehtinyt missään vaiheessa.
Jäkä jäkä. Hoitajat tekevät vaan työtänsä ja valvovat,että potilaat pysyvät hengissä.
"tehostetun valvonnan yksikkö"
Olit siellä valvonnassa. Potilaan tajunnan tasoa seurataan, ei heidän anneta nukkua rauhassa tajuttomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mieleen pyytää hiljaisuutta?
Ei se ollut mikään hotelli.
Siellä oltiin valvonnassa, ei nukutuksessa.
Ap, tarkoitatko siis, että hoitajan olisi pimeässä ääneti pitänyt tehdä hoitotoimenpiteet sille toiselle potilaalle?
-Ihanko tosissasi tällaista ehdotat?
Ainoa ratkaisu olisi kaikille omat huoneet, aika kallista..
Tuli tästä vaan mieleen että kun itse teen unettomuustutkimuksia, niin aika usein potilaat vain luulevat että he eivät nuku. Sitten kun yritettään tehdä mittauksia unettomuudesta, niin ne eivät onnistu, koska potilas nukkuu tuntikausia kuin vauva ja herättyään on sitä mieltä että ehkä juuri juuri vähän meinasi torkahtaa.
Se on sitten eri asia että tunteeko potilas itsensä väsyneeksi ja nukkuuko hän omaan tarpeensa mukaan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään ymmärrä tuota, olen kätilöopiskelija. Aina minua tyrkitään ties kenen huoneeseen toimittamaan turhanpäiväisiä asioita tai esittelemään itseäni vaikka potilaat selvästi haluaisivat olla vaan rauhassa..
Sinulle ei ilmeisesti ole selitetty käyntien tarkoitusta. Siinä katsotaan samalla että potilaat ovat kunnossa ja heräävät häirittäessä.
Mä olisin halunnut päästä vessaan leikkauksen jälkeen. Hoitaja räväytti valot päälle ja kailotti isoon ääneen ettei aio mua lähtä saattamaan. Joten toi ison metallisen ämpärintapaisen astian huoneeseen ja antoi käteen pienen mytyn vessapaperia ja käski lorotella siihen. Nolona sitten yritin pissiä mahdollisimman hiljaa kun tiesin muiden heränneen hoitsun kailotukseen ja tietenkään ei ollut edes mitään verhoja ympärillä. No se ämpäri sitten jäi siihen sänkyjen väliin ja tullessaan vihdoin hakemaan sitä, hoitsu muisti vielä veetuilla mulle kun en kuulemma käyttänyt tarpeeksi paperia toosan pyyhkimiseen.
Sen voi tehdä myös kälättämättä ja kikattelematta suureen ääneen muiden hoitsujen kanssa. Ei ne sinä yönä ihan hirveesti ehtineet töitä tekemään.
Potilaat tulevat sairaalaan parantuakseen, ja lepo on yksi avainasia parantumisessa.
Tässä oli kyse siitä, että potilaat yrittivät nukkua ja nukkuivatkin, mutta hoitsu herätti koko huoneen neljä kertaa yössä ihan tarpeettomasti.
Siksi minulla oli hälyt päällä, jos olisinko yhtäkkiä mennyt tajuttomaksi. Ilman niitä hälyjä olisin taatusti kuollut, kun hoitsuilla oli tärkeämpää tekemistä. Yhtääm kertaa ei kukaan käynyt mun luona, kun ei tullut mitään ylimääräisiä piippauksia. Tosin siltä kikatukselta ja hohotukselta tuskin olisivat edes piippauksia kuulleet.
Samat kokemukset mullakin, pari kertaa olen joutunut olemaan sairaalassa. Kyllä sieltä on joutunut lähtemään hermorauniona ja itku kurkussa univajeen takia. Ja tietysti kiitollisena hoidosta!
Jokaisella potilaalka on oma valo ja sen lisäksi vielä yövalo koko huoneelle. Se olisi kyllä riittänyt. Mutta ei, kaikki mahdolliset valot pääle. Sammuttamaanhan tämä hoitsu ei niitä lähtiessään vaivaantunut, vaan me leikatut vuorotellen sammiuteltiin valoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tarkoitatko siis, että hoitajan olisi pimeässä ääneti pitänyt tehdä hoitotoimenpiteet sille toiselle potilaalle?
-Ihanko tosissasi tällaista ehdotat?
Ainoa ratkaisu olisi kaikille omat huoneet, aika kallista..
Mä en oo ollut sairaalassa kuin synnyttämässä kolme kertaa, enkä ole kyllä havainnut häirintää. Tottakai siellä hoitajat kulkee yölläkin jos joku soittaa kelloa, olen ollut siis monen hengen huoneessa. Viimeisen lapsen kanssa pääsin potilashotelliin ja ihan rauhassa saatiin olla. Ainoa ohje oli se että joka vuorolle on käytävä kerran näyttäytymässä ja kertomassa voinnit. Ei mielestäni mitään ylivoimaista. Nukuttua en saa muutenkaan kunnolla muualla kun kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyse siitä, että potilaat yrittivät nukkua ja nukkuivatkin, mutta hoitsu herätti koko huoneen neljä kertaa yössä ihan tarpeettomasti.
Ajattelit ,että hoitaja kävi teidän huoneessa 4 kertaa yöllä ihan sinun kiusaksesi.. höpö höpö!
Ja ennen kuin kielipoliisi iskee, otsikkoon on tullut vahingossa piste, eikä kysymysmerkki.