Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatekaaos!

Vierailija
04.02.2019 |

Tämä nyt on todella 1st world problem, mutta älkää kivittäkö :D

Eli ongelmani on yksinkertaisesti liian täysi vaatekaappi. Olen trendikkäästi KonMarittanut sen kerran jos toisenkin mutta minulla on ongelma, minkä takia erityisesti vaatteet ovat ongelma-alueeni.
Suhtaudun jotenkin tunteela jokaiseen pahuksen rättiin. Tykkän toki shoppailla mutta en osaa päästää irti mistään nyppysestäkään neuleesta ("no tätä pidän kotona!") tai helkkarin rumasta mainospaidasta ("tämä menee yöpaidaksi"). Lopputuloksena on se, että minulla on paljon nättejä vaatteita jotka harvoin pääsevät käyttöön. Töihin tietty pistän parempaa päälle ja kaupungille mutta kotona sitten uskollisesti pidän rumia, venyneitä ja nyppyisiä vaatteita. Äskenkin mietin heittäväni hyvin palvelleen H&M perusneuleen vuodelta 2011 menemään, joka on nypyssä, rypyssä, kulahtanut ja kaikin puolin kamala. En vain pystynyt. "Kyllähän sitä nyt kotona pitää" :/

Syy tähän säästäväisyyteen on vanhemmiltani jotka ovat molemmat kauniisti sanottuna aikamoisia hamstereita. Heillä on iso omakotitalo, johon on säästetty yhtä ja toista tarpeellista. Mitään ei ikinä saisi heittää pois ennenkuin se hajoaa täysin atomeiksi. Ekologistahan tämä ajattelu on mutta....

Onko muilla tämöistä ongelmaa? :D

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivaatteet pitää olla sellaiset, että voit avata oven koska vain.

Ihan ot, mutta kai oven voi avata, jos vaatteet on ylipäätään päällä.

Vierailija
22/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tuskasi.

Mulla on hurjasti nättejä suomalaisia design-vaatteita töihin ja vintage-aarteita rokkikeikoille. Kaapit pursuavat ihanuuksia, koska olen ollut 20 vuotta saman kokoinen. Ivana Helsinkiä löytyy, Taukoa, Viettoa, Second Chancea, Pentikin poronnahkaa jne. Liioittelematta kymmeniä mekkoja.

Käytännössä kuitenkin käytän koko ajan kahta teepaitaa, paria villapaitaa, collareita, toppahousuja ja trikoomekkoa. Olen osittaisella hoitovapaalla ja kolmen pienen äiti, joten kaikki ihanat villaiset mekot ja dry clean only -vaatteet ovat vain kaapin täytteenä.

Ja ei, en aio ostaa jo ennestään täyteen vaatekaappiini mitään Noshia.

Minusta on siis ihan järkevää olla kotivaatteet erikseen. Mutta ei niitä tarvitse kaapintäydeltä. Ja niiden ei tarvitsisi olla ihan tolkuttoman huonokuntoisia :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tuskasi.

Mulla on hurjasti nättejä suomalaisia design-vaatteita töihin ja vintage-aarteita rokkikeikoille. Kaapit pursuavat ihanuuksia, koska olen ollut 20 vuotta saman kokoinen. Ivana Helsinkiä löytyy, Taukoa, Viettoa, Second Chancea, Pentikin poronnahkaa jne. Liioittelematta kymmeniä mekkoja.

Käytännössä kuitenkin käytän koko ajan kahta teepaitaa, paria villapaitaa, collareita, toppahousuja ja trikoomekkoa. Olen osittaisella hoitovapaalla ja kolmen pienen äiti, joten kaikki ihanat villaiset mekot ja dry clean only -vaatteet ovat vain kaapin täytteenä.

Ja ei, en aio ostaa jo ennestään täyteen vaatekaappiini mitään Noshia.

Minusta on siis ihan järkevää olla kotivaatteet erikseen. Mutta ei niitä tarvitse kaapintäydeltä. Ja niiden ei tarvitsisi olla ihan tolkuttoman huonokuntoisia :D

ap

ja tosiaan, olen 28 ja edelleen samankokoinen kuin yläasteella. Eli vaatetta on kertynyt hurjasti.

ap

Vierailija
24/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös alkanut kyseenalaistaa sitä, että kotona "pitäisi" pukeutua nukkavierusti vaatteisiin, joissa ei kehtaa olla ihmisten ilmoilla. Yksi syy on se, että olen ollut kotiäiti ja siis "aina" kotona. Jos haluaisin pitää pyjamapäiviä, voisin pitää niitä tosi usein, mutta en halua! Samaten meikkaan ainakin välillä hieman, vaikka olisin "vain" kotona. Oikeasti minua piristää, jos voin olla kunnollisissa vaatteissa ja muutenkin edes hieman nättinä. Jotenkin outo tämä "perisuomalainen" (?) ajatus, että muiden seurassa pitää esittää jotakin, koska muuten hävettää, perheen kesken pitää olla mahdollisimman arkisen näköinen, muuten taas hävettää. Entäpä jos voisi aina olla omalla tavallaan laitettu, sillä tavalla että viihtyy ja pitää itseään nättinä?

Vierailija
26/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös alkanut kyseenalaistaa sitä, että kotona "pitäisi" pukeutua nukkavierusti vaatteisiin, joissa ei kehtaa olla ihmisten ilmoilla. Yksi syy on se, että olen ollut kotiäiti ja siis "aina" kotona. Jos haluaisin pitää pyjamapäiviä, voisin pitää niitä tosi usein, mutta en halua! Samaten meikkaan ainakin välillä hieman, vaikka olisin "vain" kotona. Oikeasti minua piristää, jos voin olla kunnollisissa vaatteissa ja muutenkin edes hieman nättinä. Jotenkin outo tämä "perisuomalainen" (?) ajatus, että muiden seurassa pitää esittää jotakin, koska muuten hävettää, perheen kesken pitää olla mahdollisimman arkisen näköinen, muuten taas hävettää. Entäpä jos voisi aina olla omalla tavallaan laitettu, sillä tavalla että viihtyy ja pitää itseään nättinä?

Voi aamen! Kuulostaa ihan omilta ajatuksilta. Mutta silti itse en meikkaa tai usein edes harjaa hiuksia (!!!) jos olen kotona. Olen siis todella mörön näköinen. Paljon parempi mieli kyllä olisi jos olisi joka päivä edes hieman nättinä ja perussiisti....

ap

Vierailija
27/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen heitin vihdoin pois paidan joka oli alkanut haisemaan hieltä ja mitkään pesun, etikat tai tuuletukset eivät auttaneet. Sekin kirpaisi. :D Ihan hullua. 

ap

Vierailija
29/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi mulla tämä neuvo, käytän kotona ihan järkyttäviä rääsyjä välillä eikä yhtään hävetä avata ovea. Välillä oon ollu vaan pyyhe päällä, välillä pitkä yöpaita eikä ees pikkareita... Ja vien roskatkin ihan missä vaatteissa satun olemaan, pitkät kalsarit ja mainos-t-paidat on jo suht siisti asu mulle;)

Vierailija
30/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi mulla tämä neuvo, käytän kotona ihan järkyttäviä rääsyjä välillä eikä yhtään hävetä avata ovea. Välillä oon ollu vaan pyyhe päällä, välillä pitkä yöpaita eikä ees pikkareita... Ja vien roskatkin ihan missä vaatteissa satun olemaan, pitkät kalsarit ja mainos-t-paidat on jo suht siisti asu mulle;)

Minuakaan ei hävetä. Toivoisin vaan semmoista semi-huoliteltua lookia, mikä olisi mukava ja siisti. :)

ap

Vierailija
31/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin minä muutama vuosi sitten. Muutin pienempään asuntoon, jossa ei ollutkaan makuuhuoneen seinä täynnä kaappitilaa. Pakko oli karsia, vaikka itketti ja sapetti.

Ensimmäiseksi pitäisi lopettaa ostelu. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän kokemuksesta. Shoppailuun saattaa liittyä sosiaalielämääkin, jolloin voi olla jopa vaarana että ystävyyssuhde katkeaa jos rikot kivat shoppailukuviot. (Riko silti. Jos teillä ei muuta yhteistä tekemistä ole kuin rahan tuhlaus, ette oikeasti edes tunne). On äärimmäisen vaikeata olla kokonaan ostamatta, mutta lähde vaikka siitä, että saat loppu vuonna ostaa 10 vaatetta. Ja tähän lasketaan sukat, alusvaatteet, yövaatteet, urheiluvaatteet, ihan kaikki. Ei huijaamista!

Toisekseen saksit siivousrätiksi kaikki vaatteet jotka ovat kuluneita. Eivät ne siitä vähemmän kuluneiksi enää muutu. Sitten lajittele vaatteet käyttötarkoituksen ja värin mukaan. Onko sinulla 15 valkoista kauluspaitaa? Tarvitsetko niitä kaikkia, vai voisitko säästää 5 parasta, ja laittaa loput 10 kiertoon? Jos sinulla on 25 kesämekkoa, mietipä ihan rehellisesti montako aurinkoista päivää Suomen kesässä on? Pärjäisitkö kolmella mekolla? jne.

Vierailija
32/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on 25 kesämekkoa, mietipä ihan rehellisesti montako aurinkoista päivää Suomen kesässä on? Pärjäisitkö kolmella mekolla? jne.

Viime kesänä oli lukematon määrä aurinkoisia ja lämpimiä kesäpäiviä, joten mekoille todellakin oli käyttöä. Itse en käytä oikeastaan koskaan muuten kuin jumpalla housuja vaan pukeudun mekkoihin ja hameisiin noin 360 päivänä vuodessa. Mekkoja minulla on varmaan lähemmäs sata, farkkuja tasan yhdet.

Vierailija
33/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin minä muutama vuosi sitten. Muutin pienempään asuntoon, jossa ei ollutkaan makuuhuoneen seinä täynnä kaappitilaa. Pakko oli karsia, vaikka itketti ja sapetti.

Ensimmäiseksi pitäisi lopettaa ostelu. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän kokemuksesta. Shoppailuun saattaa liittyä sosiaalielämääkin, jolloin voi olla jopa vaarana että ystävyyssuhde katkeaa jos rikot kivat shoppailukuviot. (Riko silti. Jos teillä ei muuta yhteistä tekemistä ole kuin rahan tuhlaus, ette oikeasti edes tunne). On äärimmäisen vaikeata olla kokonaan ostamatta, mutta lähde vaikka siitä, että saat loppu vuonna ostaa 10 vaatetta. Ja tähän lasketaan sukat, alusvaatteet, yövaatteet, urheiluvaatteet, ihan kaikki. Ei huijaamista!

Toisekseen saksit siivousrätiksi kaikki vaatteet jotka ovat kuluneita. Eivät ne siitä vähemmän kuluneiksi enää muutu. Sitten lajittele vaatteet käyttötarkoituksen ja värin mukaan. Onko sinulla 15 valkoista kauluspaitaa? Tarvitsetko niitä kaikkia, vai voisitko säästää 5 parasta, ja laittaa loput 10 kiertoon? Jos sinulla on 25 kesämekkoa, mietipä ihan rehellisesti montako aurinkoista päivää Suomen kesässä on? Pärjäisitkö kolmella mekolla? jne.

Minulla on tosi paljon vaatteita joista voin suoraan sanoa, että en tule koskaan käyttämään. Mutta on vaikea luopua jutuista, joista on jo maksanut. Ihan sillä periaatteella, että jos joskus vaikka mieli muuttuu ja alan esim käyttää vaaleanpunaista kauluspaitaa. :D Kirpparille vein tavaraa myyntiin mutta s e oli vaivalloista ja ei ehkä hintansa väärti. Sain viimeksi 2vkosta voittoa 50e.

ap

Vierailija
34/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käyttänyt kahta kikkaa vaatteiden karsimiseen:

- Teen itselleni haasteita: kuukauden ajan luovu joka päivä yhdestä vaatekappaleesta. Joko rikkinäiset roskiin, tai vielä käyttökelpoinen lahjoituksena eteenpäin. Homma ei tunnu niin ylitsepääsemättömältä, kun täytyy löytää vain yksi vaate kerrallaan.

- Jätä paljon käyttämäsi vaatteet rekkiin tai vaatekaappiin helposti saataville. Laita kaikki muu pois - Ikean kasseihin, jätesäkkeihin, matkalaukkuun, ihan sama minne. Jos muistat jonkun vaatteen ja oikeasti käytät sitä koko päivän, siirrä se vaate käyttämiesi vaatteiden joukkoon. Puolen vuoden päästä raa'asti kaikki koskemattomat pois.

- Tämän voi tehdä myös kääntämällä kaikki vaatteet väärinpäin. Vasta kun olet oikeasti käyttänyt vaatetta ja pessyt sen, käännät ja käärit sen oikeinpäin. Muutaman kuukauden päästä kaikki väärinpäin olevat vaatteet pois.

- Jos on vaikeaa luopua, tähän toimii laastari-meininki: se on vain repäistävä pois. Ne vaatteet on vain pakattava kassiin ja vietävä Fidalle. Ottaa vaikka kaverin mukaan, jotta se tulee tehtyä. Olen tehnyt näin monta kertaa ja jälkeenpäin en muista yhtäkään vaatetta jonka lahjoitin pois. Jäljelle jää vain ihana vapaus - oma projektini siis jatkuu hiljalleen edelleen. 

Vierailija
35/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Teen itselleni haasteita: kuukauden ajan luovu joka päivä yhdestä vaatekappaleesta. Joko rikkinäiset roskiin, tai vielä käyttökelpoinen lahjoituksena eteenpäin. Homma ei tunnu niin ylitsepääsemättömältä, kun täytyy löytää vain yksi vaate kerrallaan.

- Jätä paljon käyttämäsi vaatteet rekkiin tai vaatekaappiin helposti saataville. Laita kaikki muu pois - Ikean kasseihin, jätesäkkeihin, matkalaukkuun, ihan sama minne. Jos muistat jonkun vaatteen ja oikeasti käytät sitä koko päivän, siirrä se vaate käyttämiesi vaatteiden joukkoon. Puolen vuoden päästä raa'asti kaikki koskemattomat pois.

- Tämän voi tehdä myös kääntämällä kaikki vaatteet väärinpäin. Vasta kun olet oikeasti käyttänyt vaatetta ja pessyt sen, käännät ja käärit sen oikeinpäin. Muutaman kuukauden päästä kaikki väärinpäin olevat vaatteet pois.

- Jos on vaikeaa luopua, tähän toimii laastari-meininki: se on vain repäistävä pois. Ne vaatteet on vain pakattava kassiin ja vietävä Fidalle. Ottaa vaikka kaverin mukaan, jotta se tulee tehtyä. Olen tehnyt näin monta kertaa ja jälkeenpäin en muista yhtäkään vaatetta jonka lahjoitin pois. Jäljelle jää vain ihana vapaus - oma projektini siis jatkuu hiljalleen edelleen. 

Ai niin ja vielä tämä: jos ostan uuden vaatteen, kotoa lähtee kaksi vaatetta pois. Tästä en saa lipsua :).

Vierailija
36/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä neuvoja! Varsinkin viimeinen. :D  Täytyy vaan repäistä, kerran se kirpaisee.

Täytyy testata muuten facekirppismyyntiä. Olen kerran myynyt siellä mutta menekki oli kehnoa. Olisiko jollain neuvoja tässä menestymiseen? :)

ap

Vierailija
37/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiasun pitää olla mukava, mutta mukavuus ei tarkoita nyppyjä, reikiä, vanumista jne. Laita vaan surutta ne vaatteet roskiin ja ota joku parempi, mutta mukava kotiasuksi.

Vierailija
38/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööh..

miten teillä on varaa

Ostin uudet guess nahkasaappaat 79eur (norm 185) alesta

ja uuden talvitaki 89eur (norm 239) alesta

ostan uutta hajonneen tilalle

jos shoppailisin 80-90 euron tuotteita viikottain..olisin vaikeuksissa?

Vierailija
39/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

öööh..

miten teillä on varaa

Ostin uudet guess nahkasaappaat 79eur (norm 185) alesta

ja uuden talvitaki 89eur (norm 239) alesta

ostan uutta hajonneen tilalle

jos shoppailisin 80-90 euron tuotteita viikottain..olisin vaikeuksissa?

ap tässä ..minä shoppailen UFF:illa ja H/M:llä

tolla rahalla sieltä saisi jo 3 paria kenkiä ja 10 toppia ja sen takin:)

Vierailija
40/62 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä neuvoja! Varsinkin viimeinen. :D  Täytyy vaan repäistä, kerran se kirpaisee.

Täytyy testata muuten facekirppismyyntiä. Olen kerran myynyt siellä mutta menekki oli kehnoa. Olisiko jollain neuvoja tässä menestymiseen? :)

ap

Jep, se on vain tehtävä :). Tosiaan muistan sen, että mietin pitkään jotain vaatetta että no käyttäisinkö ja ehkä käyttäisin ja tää on vielä ihan ok ja ehkä ensi vuonna laitankin tämän... Mutta nyt jälkeenpäin en todellakaan muista mikä tuo vaate oli :D. Niin hullu on ihmisen mieli. 

Tosiaan tämä on 1st world problem, mutta niin kovin todellinen sellainen :D. Kokeile vaikka tänään löytää yksi vaate, joka on niin huono että se kuuluu roskiin. Siitä se lähtee!