Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai kamala näitä kotikokkien "kehuttuja" reseptejä

Vierailija
03.02.2019 |

Ruokiin tulee lähinnä valmiita pakasteita ja säilykkeitä purkista. Ei mitään tuoretta.

Näitä reseptejä lukiessa tuntee itsensä innovatiiviseksi gourmet-kokiksi.

Kommentit (544)

Vierailija
181/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika ruokakermassa? Tai purkkitonnikalassa, ellei osta sitä halvinta p""aa.  Moni tässä ketjussa pilkattu ruoka esim. kiusaukset sopivat täydellisesti lapsiperheeseen, jossa pitää valmistaa jotain kaikille maistuvaa.

Ruokakerma ei ole mitään kermaa. Se on kasvisrasvasekoitetta, jossa on kaiken maailman sakeuttamisaineita ym. Varma tapa saada elimistö sekaisin ja kiloja vyötärölle. Miksi ihmeessä et osta oikeaa kuohukermaa, kun siitä sentään tietää mitä se sisältää? Makukin on ihan toisesta maailmasta.

Höpö höpö, esim. tuossa ruokakermassa mitä mulla on jääkaapissa, on kermaa, vettä ja tärkkelystä.

Sama juttu, kermaa, vettä ja tärkkelystä. Voisihan sitä tietysti itsekin laimentaa kuohukerman vedellä, mutta miksi nähdä vaivaa, kun Valio on jo tehnyt sen puolestani.

Miksi kukaan laimentaisi kuohukermaa vedellä?

Tehdäkseen siitä hieman kevyempää. Kiusauksiin menee aika paljon nestettä, ällöttävä rasvapommi tulee jos käyttää pelkkää kuohukermaa.

Voi luoja. 🤦‍♂️ Laimenna se itse vedellä kotona jos haluat, ei sitä tarvitse ostaa kaupasta ja maksaa vedestä kerman hintaa.

Samaa vettä siinä joka tapauksessa on. Mutta hyvä tietää, että kotihanasta laskettu vesi on hyvää ja jostain muusta hanasta laskettu vesi on huonoa.

Ei voi olla totta. 🤦‍♂️

Vierailija
182/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika ruokakermassa? Tai purkkitonnikalassa, ellei osta sitä halvinta p""aa.  Moni tässä ketjussa pilkattu ruoka esim. kiusaukset sopivat täydellisesti lapsiperheeseen, jossa pitää valmistaa jotain kaikille maistuvaa.

Ruokakerma ei ole mitään kermaa. Se on kasvisrasvasekoitetta, jossa on kaiken maailman sakeuttamisaineita ym. Varma tapa saada elimistö sekaisin ja kiloja vyötärölle. Miksi ihmeessä et osta oikeaa kuohukermaa, kun siitä sentään tietää mitä se sisältää? Makukin on ihan toisesta maailmasta.

Höpö höpö, esim. tuossa ruokakermassa mitä mulla on jääkaapissa, on kermaa, vettä ja tärkkelystä.

Sama juttu, kermaa, vettä ja tärkkelystä. Voisihan sitä tietysti itsekin laimentaa kuohukerman vedellä, mutta miksi nähdä vaivaa, kun Valio on jo tehnyt sen puolestani.

Miksi kukaan laimentaisi kuohukermaa vedellä?

Tehdäkseen siitä hieman kevyempää. Kiusauksiin menee aika paljon nestettä, ällöttävä rasvapommi tulee jos käyttää pelkkää kuohukermaa.

Voi luoja. 🤦‍♂️ Laimenna se itse vedellä kotona jos haluat, ei sitä tarvitse ostaa kaupasta ja maksaa vedestä kerman hintaa.

Samaa vettä siinä joka tapauksessa on. Mutta hyvä tietää, että kotihanasta laskettu vesi on hyvää ja jostain muusta hanasta laskettu vesi on huonoa.

Jos sulla on samankokoiset ja samanhintaiset purkit ruokakermaa ja kuohukermaa, ja kotona laitat siihen kuohukermaan vettä, niin samalla hinnalla sulla on enemmän nestettä. Eli se ruokakerma on kalliimpaa. Pääset halvemmalla kun ostat kuohukermaa ja laimennat sitä itse vedellä ja bonuksena saat terveellisempää ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuanlaitossahan on yksi tärkein asia eri vihannesten ja juuresten pilkkominen. Ei ole mitään väliä, vaikka lopputuotos ei maistuisi miltään, kunhan se on tehty "tuoreista ja laadukkaista raaka-aineista". Voi sitten paistatella omassa sädekehässään ja vähän halveksien katsoa niitä, jotka ostavat pakasteita, saatikka jotain puolivalmisteita tai eineksiä.

Oikeasti siinä vaiheessa, kun ruokaa on tehnyt vuosien ajan ja osaa perus kotiruoat valmistaa ihan lonkalta, niin alkaa arvostaa myös sitä muuta aikaa. Perunasipulisekoituksen kaltaiset mekaanisen työvaiheen ohittajat ovat kyllä erittäin tervetullut keksintö. Joku laite kuorii ja pilkkoo suuren määrän juureksia, jotta minun ei tarvitse. Pakastaahan ihmiset muutenkin ruokaa, niin miksi se kaupan pakastin tekee niistä tuoreista ja laadukkaista raaka-aineista yhtäkkiä hirveää kuraa? Vai meinaatteko ihan oikeasti, että näin tammikuussa ne kaupan perunalaarin perunat tulevat suoraan pellosta?

Ymmärrän kyllä, että ne perus EINEKSET aiheuttavat narinaa. Siis ne makaronilaatikot ja nakit ja muusit. Mutta jos pakasteesta ostaa jotain, missä ei ole mitään lisäaineita eikä pilkkomista kummempaa prosessointia, niin miten ihmeessä se pystyy tekemään ruuasta "syömäkelvotonta ja pas.kaa"?

Tuoreita raaka-aineita on kiva käyttää silloin, kun oikeasti ovat tuoreita. Ihana kun tulee taas kesä, niin saa uusia perunoita, kevätsipuleita, porkkanoita ja kaikkea uuden sadon tuotteita. Silloin voi sanoa kokkkaavansa tuoreista raaka-aineista. Se on vaan harmittavan lyhyt aika Suomessa :(

Mulle kävi yllättäen niin päin, että vuosien varrella paljon tehdystä ja etenkin ruuhkavuosina täysin pakkopullaa olleesta ruoanlaitosta on päässyt salaa kehittymään rakas ja aina vaan hitaampi harrastus. Täällä porisee haudutuspadassa milloin mitäkin, haaveilin juuri luuliemen keitosta, ihan vaan koska voin. En olisi vielä 10 vuotta sitten uskonut...! Meillä syötiin juuri peuran lapapaistia mustatorvisienikastikkeella, karrageenittomaan kuohukermaan tehtynä. Kinkkukiusaus puolestaan on pelastanut monta huonoa ruokapäivää (crohnikko ja viljaton moniallergikko) ja on edelleen oikein hyvää. ;)

Vierailija
184/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kermaa käyttää osaamattomat kokit.

Hyvät kokit käyttää kermaa, huonot kokit jotain kolmenjuuston lisäainelitkuja.

Just yks päivä tossa kattelin jääkaappiin ja tuli mieleen noi kolmenjuuston kasvisrasvapurkit. Mies tuli töistä kotiin, niin kysyin häneltä miksi meillä ei muuten ole koskaan niitä ja ostat aina kermaa niiden sijaan. Mies sanoi, että ei niillä tee mitään ja kerma on ensinnäkin terveellisempi ja maukkaampi valinta, vaikka moni muka lukenut terveystietäjä muuta väittää. Mies sanoi, että eihän meillä ole edes näitä becel ja muita naurettavia tuotteita vaan meillä on suolatonta voita. Kun itse maustaa ruoan, niin tietää oikeat suolamäärät ja rasvasuuden. Minun mies on ravintoloitsija keittiömestari..

Meillä syödään kotona todella terveellisesti, vaikka olen joskus aina kauhistellut mitä siihen ruokaan tulee..  Lopetin sen ihmettelyn, kun mies laski pari kertaa minun vuokseni kalorit annokseen ja ihmettelin miten ei ollut enempää siihen määrään kaloreita. Mies meni K-kaupan nettisivuille ja otti esiin samat tuotteet sieltä, mutta just näitä paistirasva ja kolmenjuuston jutut ja muut, niin ne kalorimäärät oli samaan annokseen 600kcl enemmän niiillä tuotteilla. Jotenkin se vaan tuntu omituiselta, mutta huomasin että olen täysin mainonnan vietävissä ollut. Terveys sitä ja tätä. Kysyin kaveriltakin, joka on kokki niin ei sekään käytä mitään sellaisia tuotteita. Eikä se tiennyt yhtään kokkia joka käyttäisi.

Valio kolmen juuston ruokakerma: kerma, vesi, juustot (6 %), juustoaromit, muunnettu maissitärkkelys, suola, sakeuttamisaine (guarkumi). Ei kasvisrasvaa. 117 kcal/100g. Kuohukerma 335 kcal/100g.

Miksi sä haluat, että sun kerma on laimennettu vedellä ja jatkettu muunnetulla maissitärkkelyksellä ja sakeuttamisaineella? Oikea kerma on parempaa ja terveellisempää ja ylläripylläri, siihenkin voi sekaan heittää juustoraastetta ja se sulaa oikein mukavasti kuumennettavan ruuan sekaan.

Haluan tai en halua, ei sen väliä. Oleellista oli, että ruokakerma on kermaa, ei kasvirasvasekoitetta.

Ruokakerma ei suinkaan ole kermaa, vaikka se kermaa sisältääkin. Kermaa on se, jonka purkin kyljessä lukee: kerma.  Mitä mahtaa lukea ruokakerman purkin kyljessä?

Ruokakermapurkin kyljessä lukee - yllätys - ruokakerma. Sen pääraaka-aine on kerma ja siksi siitä saa käyttää nimitystä ruokakerma. Eikö olekin jännittävää?

Vierailija
185/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä en ikinä katso reseptejä Kotikokki-sivustolta. Voihan siellä yksi sadasta olla joku oikeasti hyvä resepti mutta suurin osa on just näitä jotain säilyke-aromisuola-grillimauste-ketsuppisötkötyksiä, jotka eivät kyllä vastaa minun käsitystä hyvästä ruuasta.

Vierailija
186/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin huomenna tehdä kalapuikot pakasteesta, mutta oikean muussin. Tänään laitoin (kasvis)minestronekeittoon mutti -tomaattimurskaa ja pakasteesta vihreät pavut ja herneet. Näin siinä aina välillä käy. Ruoasta meillä yleensä joku 70pros on ehtaa ja terveellistä ja sitten 30pros puolivalmista tai esimerkiksi kalapuikoissa kokoeines. :(

Äläpä yhtään välitä. Ei niitä kalapuikkoja kukaan itse tee. Tai no ehkä joskus ihan mielenkiinnosta (itse olen kokeillut), mutta kyllä jotkut kalapuikot on niin perinteistä suomalaista ruokaperinnettä, että outoa on jos jossain perheessä ei moisia syödä. Ja onhan se aika älytöntä alkaa jotain tuollaista alkaa väsäämään itse ihan normi arkirutiinien keskellä. Ja vielä vähemmän jotain tomaattimurskaa kannattaa itse väsätä. Ei kai kukaan ihan oikeasti tomaattimurskaakin tee itse :D Miksi?

Kalapuikot suomalaista perinneruokaa??

Vierailija
187/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokiin tulee lähinnä valmiita pakasteita ja säilykkeitä purkista. Ei mitään tuoretta.

Voi kai tuoretavarat laittaa siihen kylkeenkin?

Vierailija
188/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kermaa käyttää osaamattomat kokit.

Hyvät kokit käyttää kermaa, huonot kokit jotain kolmenjuuston lisäainelitkuja.

Just yks päivä tossa kattelin jääkaappiin ja tuli mieleen noi kolmenjuuston kasvisrasvapurkit. Mies tuli töistä kotiin, niin kysyin häneltä miksi meillä ei muuten ole koskaan niitä ja ostat aina kermaa niiden sijaan. Mies sanoi, että ei niillä tee mitään ja kerma on ensinnäkin terveellisempi ja maukkaampi valinta, vaikka moni muka lukenut terveystietäjä muuta väittää. Mies sanoi, että eihän meillä ole edes näitä becel ja muita naurettavia tuotteita vaan meillä on suolatonta voita. Kun itse maustaa ruoan, niin tietää oikeat suolamäärät ja rasvasuuden. Minun mies on ravintoloitsija keittiömestari..

Meillä syödään kotona todella terveellisesti, vaikka olen joskus aina kauhistellut mitä siihen ruokaan tulee..  Lopetin sen ihmettelyn, kun mies laski pari kertaa minun vuokseni kalorit annokseen ja ihmettelin miten ei ollut enempää siihen määrään kaloreita. Mies meni K-kaupan nettisivuille ja otti esiin samat tuotteet sieltä, mutta just näitä paistirasva ja kolmenjuuston jutut ja muut, niin ne kalorimäärät oli samaan annokseen 600kcl enemmän niiillä tuotteilla. Jotenkin se vaan tuntu omituiselta, mutta huomasin että olen täysin mainonnan vietävissä ollut. Terveys sitä ja tätä. Kysyin kaveriltakin, joka on kokki niin ei sekään käytä mitään sellaisia tuotteita. Eikä se tiennyt yhtään kokkia joka käyttäisi.

Valio kolmen juuston ruokakerma: kerma, vesi, juustot (6 %), juustoaromit, muunnettu maissitärkkelys, suola, sakeuttamisaine (guarkumi). Ei kasvisrasvaa. 117 kcal/100g. Kuohukerma 335 kcal/100g.

Miksi sä haluat, että sun kerma on laimennettu vedellä ja jatkettu muunnetulla maissitärkkelyksellä ja sakeuttamisaineella? Oikea kerma on parempaa ja terveellisempää ja ylläripylläri, siihenkin voi sekaan heittää juustoraastetta ja se sulaa oikein mukavasti kuumennettavan ruuan sekaan.

Haluan tai en halua, ei sen väliä. Oleellista oli, että ruokakerma on kermaa, ei kasvirasvasekoitetta.

Ruokakerma ei suinkaan ole kermaa, vaikka se kermaa sisältääkin. Kermaa on se, jonka purkin kyljessä lukee: kerma.  Mitä mahtaa lukea ruokakerman purkin kyljessä?

Ruokakermapurkin kyljessä lukee - yllätys - ruokakerma. Sen pääraaka-aine on kerma ja siksi siitä saa käyttää nimitystä ruokakerma. Eikö olekin jännittävää?

Entäs ne muut aineet siinä ruokakermassa?  Kermassa ei ole muita aineita kuin kerma.

Vierailija
189/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä arvostan pakasteita ja säilykkeitä. En minä jaksa pelkästään niillä elää, mutta välillä oikotiet tulevat todellakin tarpeeseen.

Vierailija
190/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No löytyykö yhtään nykyistä aikuista, kuka ei lapsuudessaan olisi kalapuikkoja syönyt? Tai niistä pitänyt. Ei varmaan ole perinneruokaa ihan siinä sanan oikeassa merkityksessä, mutta sellaista ruokaa mitä lähes jokaisessa suomalaisessa perheessä ja koulussa on männävuosikymmeninä syöty.

Vierailija
191/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No löytyykö yhtään nykyistä aikuista, kuka ei lapsuudessaan olisi kalapuikkoja syönyt? Tai niistä pitänyt. Ei varmaan ole perinneruokaa ihan siinä sanan oikeassa merkityksessä, mutta sellaista ruokaa mitä lähes jokaisessa suomalaisessa perheessä ja koulussa on männävuosikymmeninä syöty.

Jaa meillä ei kyllä kotona niitä syöty, mutta koulussa kyllä.

Vierailija
192/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko porukka luulee, että KOTIKOKKI- niminen sivusto olisi jotain erityisen oivaltavia ja laadukkaita gourmet-ruokia? Haloo: KOTIKOKKI! 

Itse etsin tuolta sivustolta ainoastaan ihan perusreseptejä kuten piirakkapohjia tai ihan vain ideoita siihen, mitä tänään syötäisiin. Mitään taidokkaita oivalluksia en ole tuolta koskaan hakenut vaan nimenomaan sitä arkimättöä. 

Vierailija
193/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se silti tee kalapuikoista hyvää ravintoa. Kalaahan siinä on tosi vähän, eikä se edes maistu, kuorrutus siinä maistuu.

Vierailija
194/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nyt tuosta kermasta jauhaminen. Makuasia. 

Vierailija
195/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varmaan kehittymätön makuaisti, mutta kypsennetyssä ruuassa en huomaa eroa siinä, onko vaikka perunalaatikko tehty itse pilkotuista vai pakasteperunoista. Muusi on ainoa, missä huomaa onko se tehty alusta asti. En ymmärrä muutenkaan tätä puolivalmisteiden paheksumista. Samoja raaka-aineita ne ovat kuin tuoreetkin. Se, jos kiireisenä arkena oikaisee pakasteilla, ei tarkoita, etteikö niiden lisäksi voisi käyttää tuoreita aineksia. Ja jos on vähänkään kokemusta ruuanlaitosta, osaa kyllä erittäin hyvin vaihtaa vaikka kerman ruokakermaan tai päinvastoin, tai pakasteet tuoreiksi tai tuoreet pakasteiksi.

Vierailija
196/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt tuosta kermasta jauhaminen. Makuasia. 

Aivan, hyvän maun arvostajat käyttävät kermaa, eivät jotain kerman korvikkeita.

197/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mameha kirjoitti:

Tuoreita kotimaisia mansikoita on vähän vaikea löytää tähän vuodenaikaan...

Miksi pitäisikään. Sesonkijuttu kuten moni muukin. Jos haluaa kotimaisia mansikoita talvella tyytyy sitten pakastettuun. Ei kaikkea ole pakko syödä kaikkina vuodenaikoina.

Sesonki... joo, kauden kasvikset.

Tässä kuussa olisi tarjolla jäätyneitä risuja. Bon apetit!

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
198/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se silti tee kalapuikoista hyvää ravintoa. Kalaahan siinä on tosi vähän, eikä se edes maistu, kuorrutus siinä maistuu.

Mitä siinä kuorrutuksen alla sitten on jos ei kalaa? :D

Vierailija
199/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää unohtako, että pakastekasvikset ovat paljon tuoreempaa tavaraa kuin useamman viikon jääviileäkaapin vihanneslokerossa lillunut porkkanapussi tms. Itse käytän mieluummin pakasteperunasipulia kuin itämisen alkuun päässyttä vihanneslokeron perunaa. Asia olisi toinen, jos kerrostalossamme olisi kylmäkellari, mutta eipä noita taida löytyä enää kuin joistakin 70-lukua vanhemmista kerrostaloista.

No minä ostan ihan tuoreita vihanneksia kyllä kaupasta, en säilytä viikkotolkulla kotona ennen käyttöä. Suunnittelen ruuat siten että tuoreet kasvikset ja vihannekset tulee heti käyttöön. Tapansa kullakin.

Vierailija
200/544 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän häpeilemättä säilykkeitä ja pakasteita. Säilyketomaattimurskasta tulee ainakin nyt talvella parempi maku kuin tuoreista tomaateista. Pakastetuotteista herneet ja vihreät pavut ovat sellaisia, joista pidän, mutta niitä lähikaupoissani ei talvella tuoreina myydä.

Wok-vihannesekoitus on minulle riittävän hyvä vaihtoehto silloin, kun haluan tehdä nopean ja vaivattoman wokin ilman kaupassakäyntiä. Ei minua haittaa, vaikka wokvihanneksissa ei olisikaan maku yhtä hyvä kuin tuoreissa, koska se olennainen maku tulee kuitenkin maustamisesta.

Kookoskerma on myös ihan kätevä olla kaapissa, jos tekee mieli tehdä jotain kookoskermaista itämaista ruokaa ilman kaupassakäyntiä. Enkä muutenkaan viitsisi rikkoa tuoretta kookospähkinää ja tehdä siitä itse kookoskermaa.

Jos vaatisin että kaikki syömäni olisi tuoretta, joutuisin käymään kaupassa useammin kuin olen halukas käymään. En edes asu kaupan vieressä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä