Ai kamala näitä kotikokkien "kehuttuja" reseptejä
Ruokiin tulee lähinnä valmiita pakasteita ja säilykkeitä purkista. Ei mitään tuoretta.
Näitä reseptejä lukiessa tuntee itsensä innovatiiviseksi gourmet-kokiksi.
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermaa käyttää osaamattomat kokit.
Hyvät kokit käyttää kermaa, huonot kokit jotain kolmenjuuston lisäainelitkuja.
Just yks päivä tossa kattelin jääkaappiin ja tuli mieleen noi kolmenjuuston kasvisrasvapurkit. Mies tuli töistä kotiin, niin kysyin häneltä miksi meillä ei muuten ole koskaan niitä ja ostat aina kermaa niiden sijaan. Mies sanoi, että ei niillä tee mitään ja kerma on ensinnäkin terveellisempi ja maukkaampi valinta, vaikka moni muka lukenut terveystietäjä muuta väittää. Mies sanoi, että eihän meillä ole edes näitä becel ja muita naurettavia tuotteita vaan meillä on suolatonta voita. Kun itse maustaa ruoan, niin tietää oikeat suolamäärät ja rasvasuuden. Minun mies on ravintoloitsija keittiömestari..
Meillä syödään kotona todella terveellisesti, vaikka olen joskus aina kauhistellut mitä siihen ruokaan tulee.. Lopetin sen ihmettelyn, kun mies laski pari kertaa minun vuokseni kalorit annokseen ja ihmettelin miten ei ollut enempää siihen määrään kaloreita. Mies meni K-kaupan nettisivuille ja otti esiin samat tuotteet sieltä, mutta just näitä paistirasva ja kolmenjuuston jutut ja muut, niin ne kalorimäärät oli samaan annokseen 600kcl enemmän niiillä tuotteilla. Jotenkin se vaan tuntu omituiselta, mutta huomasin että olen täysin mainonnan vietävissä ollut. Terveys sitä ja tätä. Kysyin kaveriltakin, joka on kokki niin ei sekään käytä mitään sellaisia tuotteita. Eikä se tiennyt yhtään kokkia joka käyttäisi.
Täällä yksi pakaste-perunasipuli-sekoituksen puolustaja ja ystävä! :D Mulla on niitä aina pakkasessa pari pussia, koska se on oikeasti todella kätevä pitkän työpäivän jälkeen kun ei ole jaksamista tai halua alkaa kokkailee mitään monimutkaisempaa. Uuniastiaan vaan pussin sisältö, sekaan kanaa, kalaa tms. , kermaa, mausteita ja yrttejä ja sit vaan uuniin. Onhan toi nyt paljon parempi ja ravitsevampi kuin joku mikroeinesateria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resepti pasta carbonaraan kasvissyöjille. Pastakeon päälle on laitettu raaka kananmuna. Aika kamala resepti noin muutenkin. Kyllä innovointia riittää.
se raaka keltuainen kuuluu oikeasti siihen. Googlailepas ulkomaalaisia sivuja.
No hyi yök, ei todellakaan kuulu siihen annoksen päälle! Se keltainen sekoitetaan kuumaan pastaan ja se kypsyy siinä sopivasti.
Ota nyt vain se google käteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika ruokakermassa? Tai purkkitonnikalassa, ellei osta sitä halvinta p""aa. Moni tässä ketjussa pilkattu ruoka esim. kiusaukset sopivat täydellisesti lapsiperheeseen, jossa pitää valmistaa jotain kaikille maistuvaa.
Ruokakerma ei ole mitään kermaa. Se on kasvisrasvasekoitetta, jossa on kaiken maailman sakeuttamisaineita ym. Varma tapa saada elimistö sekaisin ja kiloja vyötärölle. Miksi ihmeessä et osta oikeaa kuohukermaa, kun siitä sentään tietää mitä se sisältää? Makukin on ihan toisesta maailmasta.
Höpö höpö, esim. tuossa ruokakermassa mitä mulla on jääkaapissa, on kermaa, vettä ja tärkkelystä.
Jos minä jostain syystä haluaisin vedellä ohennettua ja sitten uudelleen tärkkelyksellä paksunnettua ”kermaa”, niin juu, varmasti olisi näppärämpää ostaa se kaupan hyllyltä, kuin ostaa kermaa ja tärkkelystä ja blandata setti kotona. Toistaiseksi olen mennyt ihan oikealla kermalla. Kukin tyylillään.
En nyt vieläkään ymmärrä, mikä vika niissä resepteissä on. Jos haluat käyttää ruokakerman sijaan kuohukermaa, käytä. Jos haluat käyttää pizzasuikaleiden sijaan kunnon palvikinkkua, käytä. Jos haluat käyttää pakasteperunoiden sijaan tuoreita, käytä. Jos haluat käyttää säilyketonnikalan sijaan tuoreita fileitä, käytä. Jos haluat käyttää valmiiksimarinoitujen suikaleiden sijaan itse maustettuja suikaleita, käytä. En minä ainakaan koskaan ole reseptejä näiden perusteella huonoina pitänyt, kun kuitenkin puhutaan sivustosta, jonka nimi on kotikokki eikä masterchef. Kyllä voi pikkuisen peiliinkin katsoa, jos ei osaa kinkkukiusausta tehdä ilman ohjetta.
Itse saanut parhaat reseptit Kotikokki sivustolta.Niissä ns ammattilaisten resepteissä yleensä sen sata ruoka ainetta ja kyllä sielläkin käytetään säilykkeitä ja pakasteita.Minusta kiva kun ihmiset jakaa reseptejä ,niitähän voi sitten itse soveltaa- Käyttää itse laadukkaampia ja tuoreempia juttuja jos haluaa. Ja eihän kotikokkien tarvitse olla mitään 5 tähden gourmeekokkeja. Jos et halua tavisten ohjeita niin sitten käytät huippukokkien ja naistenlehtien ohjeita..Itse aina sovellan vähän ja lisään oman twistini ruokiin mutta perustana käyttänyt kotikokkien ohjeita ja en ole kertaakaan epäonnistunut tai tehnyt syömäkelvotonta ruokaa.
Siis Kyllä!
Se kohun herättänyt avocadopasta oli lähestulkoon syömäkelvotonta. Osaan kyllä tehdä ruokaa, mutta en sitten tiedä. Tein kyllä ohjeen mukaan, mutta ei se mitään herkkua ollut.
Ja oon joskus tehnyt jonkun kotikokin reseptillä jonkun "maailman parhaan kanakastikkeen". Mautonta ja mielikuvituksetonta.
Kerran ihmettelin, kun etsin ruispohjaista suolaisen piirakan ohjetta. Koko ajan osui kohdalle semmoinen ohje, jossa on käytetty valmista pakastealtaan taikinaa!? ööö?
Mutta kyllä hyviäkin reseptejä osuu kohdalle toisinaan.
Pitkän eloni aikana olen oppinut sen, että toisten tekemiä ruokia arvostelevat eniten ne, jotka eivät osaa valmistaa kunnolla edes purkkihernesoppaa.
T.mummeli 70 v
Ps. Mulla olisi paljon ihania ruokareseptejä, mutta ovat liian helppoja ja liian hyviä teille hienommalle väelle ja ne on luotu aikana, jolloin ei eineksistä tiedetty mitään.
Jokainen syö ja tekee mitä lystää. Jos itse käytän tuoreita vihanneksia tai laatulihaa ei minusta se joka käyttää pakasteita tai huonoa lihaa ole huono tai naurettava ihminen,joku on laiska ruuanlaiton suhteen mutta se voi taas olla ahkera jonkun muun suhteen missä itse olen laiska. Taidot on meillä eri osa-alueilla. Kaikille ruoka ei ole se juttu ja joillekkin on. Jotkut ei tee ruokaa koskaan ja jotkut rakastaa kokkaamista. Kyllä minäkin sorrun joskus ns roskaruokaan,purkkeihin,säilykkeihin ja pakasteisiin.Ollaan armollisia muille ja itsellemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta! Kerran kun teki mieli kinkkukiusausta niin oikein etsimällä sai etsiä netistä reseptiä, johion EI TULE pakasteita. Suomalaiset ovat niin tottuneita käyttämään puolieineksiä ettei edes osata ajatella tuoretta...
Nyt nyt.. se että tuoreen vihanneksen pilkkoo ja laittaa pakkaseen ei tee siitä yhtään tuoretta huonompaa. Vai onko heinäkuussa pakastetut kotimaiset mansikat näin tammikuussa muuttuneet einekseksi?
No ei ole muuttuneet eineksiksi, mutta eivät ne tuoreilta mansikoilta enää maistu.
Joo, esim. joku kysyy maailman parhaan kanakastikkeen ohjetta. Tulee seuraavanlaisia reseptejä:
- hunajamarinoidut kanasuikaleet
- purkillinen ananasta
- maustettua ruokakermaa.
Namm!!! Eiku...
näinsemenee kirjoitti:
Jokainen syö ja tekee mitä lystää. Jos itse käytän tuoreita vihanneksia tai laatulihaa ei minusta se joka käyttää pakasteita tai huonoa lihaa ole huono tai naurettava ihminen,joku on laiska ruuanlaiton suhteen mutta se voi taas olla ahkera jonkun muun suhteen missä itse olen laiska. Taidot on meillä eri osa-alueilla. Kaikille ruoka ei ole se juttu ja joillekkin on. Jotkut ei tee ruokaa koskaan ja jotkut rakastaa kokkaamista. Kyllä minäkin sorrun joskus ns roskaruokaan,purkkeihin,säilykkeihin ja pakasteisiin.Ollaan armollisia muille ja itsellemme.
Näinpä. Minäkin mietin että eivätkö nämä einesten vastustajat koskaan syö ulkona? Mäkkäri, hese, perjantaipizza?
Minä käytän eineksiä, mutta en koskaan syö ns. Ulkona, ja leipääkin leivon itse todella usein. Huono kokki ja huono ihminen siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on pakko arvostella muita, sen sijaan että keskittyisi omaan elämään?
Niin, mitä hyvää saa miettimällä jonkun syömisiä? Ja miksi näiden mestareiden tarvitsee yleensä lainkaan etsiä netistä jotain ohjeita, kun itse tiedetään paremmin, kuinka oikeaoppisesti pitää ruokaa laittaa?
Ei ole kovin vaikeaa pakasteen sijaan ostaa tuore liha ja laittaa vaikka paisti uuniin. Kauppahallista saa kalaa, mitä ei ole kuljetettu ympäri Suomea päiväkausia muovipakkauksissa, vaan tuoretta, ja sitä vaikka voissa pannulle, tilliä, suolaa ja sitruunaa, raikasta ja hyvää.
Pakasteena ei tarvitse ostaa mitään. Miksi sitä täällä valittamaan? Ostaa itse, parempana ihmisenä, sitä kalleinta mahdollista, käy "miseliinitähden" ravintolassa syömässä, antaa muiden tehdä mitä lystää ja pitää turpansa kiinni. Ongelma ratkaistu.
Jos joku tykkää kolmen juuston kermasta, niin mitä sitten, ei mua ainakaan haittaa pätkääkään. Tällä palstalla pyörivät itserakkaat besserwisserit, joilla on joka päivälle joku omakehun aihe ja muiden haukkuminen ja tuomitseminen sairaan nautinnon lähteenä.
Millainen on mahtanut olla näiden kotikasvatus? Kehuttu aamusta iltaan? Meidän pikku prinsessa? Ihmisen hyvyys on muiden (erilaisuuden)hyväksymistä ja kunnioitusta, ei omahyväistä rehvastelua. Ei olla yhtään parempia kuin muutkaan, vaikka ääntä lähtee, minä minä...
Nämä ovat juuri niitä ihmisiä, jotka kuvaavat joka pi...ll...un karvan ja laittaa someen, että mulla on parempi kuin sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä käytät?
t. osaamaton kokki
Kerman lorottamisen sijasta voi tehdä esim valkokastikkeen (jauho, voi, maito).
Toki voi, mutta miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika ruokakermassa? Tai purkkitonnikalassa, ellei osta sitä halvinta p""aa. Moni tässä ketjussa pilkattu ruoka esim. kiusaukset sopivat täydellisesti lapsiperheeseen, jossa pitää valmistaa jotain kaikille maistuvaa.
Ruokakerma ei ole mitään kermaa. Se on kasvisrasvasekoitetta, jossa on kaiken maailman sakeuttamisaineita ym. Varma tapa saada elimistö sekaisin ja kiloja vyötärölle. Miksi ihmeessä et osta oikeaa kuohukermaa, kun siitä sentään tietää mitä se sisältää? Makukin on ihan toisesta maailmasta.
Höpö höpö, esim. tuossa ruokakermassa mitä mulla on jääkaapissa, on kermaa, vettä ja tärkkelystä.
Sama juttu, kermaa, vettä ja tärkkelystä. Voisihan sitä tietysti itsekin laimentaa kuohukerman vedellä, mutta miksi nähdä vaivaa, kun Valio on jo tehnyt sen puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Musta tälläset ketjut on samaan aikaan hulvattomia ja toissaalta hyvin surullisia. Hulvattomia, kun kinkkukiusausreseptin pakasteet haukutaan ja samalla kaivataan itse ohjetta perunan pilkontaan ja määrään. Ja surullisia, sillä kyllä ihminen joka haukkuu mitä tahansa ruokaa paskaksi tai huonoksi tai syömäkelvottomaksi on hyvin vieraantunut elämästä. Jos on varaa haukkua ruokaa paskaksi, on syytä mennä itseensä ja miettiä vähän.
Usein näissä on taustalla täysin ihmeellisiä harhaluuloja kun ei ole minkäänlaista ymmärrystä elintarvikemaailmasta ja siitä mitä vaikkapa lisäaineet ja säilöntaineet ovat. Ne kuvitellana itse paholaisina ja myrkyttäjinä, ilman mitään tietoa saati halua ottaa asioista selvää. Esim c-vitamiini on ihan yleinen säilöntäaine, joka voi olla laitettu myös E-numerona E300. Ja on monia ihan aivan turvallisia aineita joilla esimerkiksi tuotteen koostumus pysyy sellaisena millaista kuluttaja suostuu ostamaan. Esim karrageeni. Kuulostaa sanana kauhealta ja vieraalta monen korviin, mutta se syntyykin niinkin "hurjasta" asiasta kuin punalevä. Sekin on varsin hyvä esim. vanukkaissa jotta koostumus pysyy haluttuna ja tasalaatuisena. Kermoissa sitä käytetään ettei rasva nouse pinnalle, kun semmoinen nykyaikaisia kuluttajia epäilyttää...
Ihmiset on niin vieraantuneita asioista ja tietoa ei haluta etsiä vaan uskotaan heti yksittäinen lehtiväite jos jossain lukee että asia x saattaa olla haitallinen - vaikkei väitteelle esitettäisi mitään järkeviä perusteitakaan. Se jää kummittelemaan mieleen ja kas, ihmiset on ihan sekopäisen kauhuissaan vaikkapa että nyt on ihan "paskaa" ja syömäkelvotonta ruoka kun siinä on kermassa karrageenia, hui...
Säilöntäaineissa ja karrageenissa on sama vika: niitä sisältävästä tuotteesta voit olla varma, että se ei ole tuoretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, kermaa, vettä ja tärkkelystä. Voisihan sitä tietysti itsekin laimentaa kuohukerman vedellä, mutta miksi nähdä vaivaa, kun Valio on jo tehnyt sen puolestani.
Miksi kukaan laimentaisi kuohukermaa vedellä?
Tjaah, jokainen voi silti käyttää sitä omaa älyään, eihän aina tarvitse juuri sitä ohjetta noudattaa, makaronilaatikko tulee hyvä vain hyvänmakuisesta nauta-sikajauhelihasta ja sitä pitää olla paljon. Hyvät mausteet ja kunnon munamaito seos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät kokit käyttää kermaa, huonot kokit jotain kolmenjuuston lisäainelitkuja.
Just yks päivä tossa kattelin jääkaappiin ja tuli mieleen noi kolmenjuuston kasvisrasvapurkit. Mies tuli töistä kotiin, niin kysyin häneltä miksi meillä ei muuten ole koskaan niitä ja ostat aina kermaa niiden sijaan. Mies sanoi, että ei niillä tee mitään ja kerma on ensinnäkin terveellisempi ja maukkaampi valinta, vaikka moni muka lukenut terveystietäjä muuta väittää. Mies sanoi, että eihän meillä ole edes näitä becel ja muita naurettavia tuotteita vaan meillä on suolatonta voita. Kun itse maustaa ruoan, niin tietää oikeat suolamäärät ja rasvasuuden. Minun mies on ravintoloitsija keittiömestari..
Meillä syödään kotona todella terveellisesti, vaikka olen joskus aina kauhistellut mitä siihen ruokaan tulee.. Lopetin sen ihmettelyn, kun mies laski pari kertaa minun vuokseni kalorit annokseen ja ihmettelin miten ei ollut enempää siihen määrään kaloreita. Mies meni K-kaupan nettisivuille ja otti esiin samat tuotteet sieltä, mutta just näitä paistirasva ja kolmenjuuston jutut ja muut, niin ne kalorimäärät oli samaan annokseen 600kcl enemmän niiillä tuotteilla. Jotenkin se vaan tuntu omituiselta, mutta huomasin että olen täysin mainonnan vietävissä ollut. Terveys sitä ja tätä. Kysyin kaveriltakin, joka on kokki niin ei sekään käytä mitään sellaisia tuotteita. Eikä se tiennyt yhtään kokkia joka käyttäisi.
Valio kolmen juuston ruokakerma: kerma, vesi, juustot (6 %), juustoaromit, muunnettu maissitärkkelys, suola, sakeuttamisaine (guarkumi). Ei kasvisrasvaa. 117 kcal/100g. Kuohukerma 335 kcal/100g.
Niin, mitä hyvää saa miettimällä jonkun syömisiä? Ja miksi näiden mestareiden tarvitsee yleensä lainkaan etsiä netistä jotain ohjeita, kun itse tiedetään paremmin, kuinka oikeaoppisesti pitää ruokaa laittaa?
Ei ole kovin vaikeaa pakasteen sijaan ostaa tuore liha ja laittaa vaikka paisti uuniin. Kauppahallista saa kalaa, mitä ei ole kuljetettu ympäri Suomea päiväkausia muovipakkauksissa, vaan tuoretta, ja sitä vaikka voissa pannulle, tilliä, suolaa ja sitruunaa, raikasta ja hyvää.
Pakasteena ei tarvitse ostaa mitään. Miksi sitä täällä valittamaan? Ostaa itse, parempana ihmisenä, sitä kalleinta mahdollista, käy "miseliinitähden" ravintolassa syömässä, antaa muiden tehdä mitä lystää ja pitää turpansa kiinni. Ongelma ratkaistu.
Jos joku tykkää kolmen juuston kermasta, niin mitä sitten, ei mua ainakaan haittaa pätkääkään. Tällä palstalla pyörivät itserakkaat besserwisserit, joilla on joka päivälle joku omakehun aihe ja muiden haukkuminen ja tuomitseminen sairaan nautinnon lähteenä.
Millainen on mahtanut olla näiden kotikasvatus? Kehuttu aamusta iltaan? Meidän pikku prinsessa? Ihmisen hyvyys on muiden (erilaisuuden)hyväksymistä ja kunnioitusta, ei omahyväistä rehvastelua. Ei olla yhtään parempia kuin muutkaan, vaikka ääntä lähtee, minä minä...