Ai kamala näitä kotikokkien "kehuttuja" reseptejä
Ruokiin tulee lähinnä valmiita pakasteita ja säilykkeitä purkista. Ei mitään tuoretta.
Näitä reseptejä lukiessa tuntee itsensä innovatiiviseksi gourmet-kokiksi.
Kommentit (544)
Todellinen kokki kokkaa aina ilman puolivalmisteita ja mitään reseptejä. Yllättävän harva osaa, vaikka se on yksi vanhimmista ja ensimmäisistä asioista jonka ihminen oppi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä nykyään on aikaa keittää tuntikausia tomaattikastiketta? Vai teettekö te puolivalmisteiden paheksujat koskaan tomaattikastiketta?
Tomaattikastikehan tulee melkein kuin itsestään, eikä sen tekemiseen mene kovin paljon aikaa. Hauduttaminenhan tapahtuu ihan itsestään, eikä tarvitse kuin välillä käydä katsomassa. Eli aktiivista tekemistä tässä on hyvin vähän. Pitkään haudutettu tomaattikastike on superhyvää ja monikäyttöistä.
Parastahan se on tuoreista ja kypsistä tomaateista, mutta hyvät purkkitomaatit korvaavat huonot ja puoliraa'at tuoreet tomaatit. Mutta jos sattuu olemaan niin onnekas, että on hyviä tuoreita ja kypsiä tomaatteja saatavilla, niin käyttää niitä, ja lisänähän voi käyttää purkkitomaatteja. Tuoreet tomaatit pitää kuitenkin kaltata ennen käyttöä, eli kuori tulee poistaa. Tämä kalttaaminen on helppo toimenpide, ei siitä sen enempää.
Tuo on sitten huvittava mantra, että "itsestäänhän se tulee, ei mene aikaa yhtään". Sanopas tuo niille nälkäisille koululaisille, joilla on kiire harrastuksiin. :D
Niin, sen tomaattikastikkeenhan voi keitellä joutoaikanaan, tai kotonaoloaikaanaan. Sitten on valmiina kiirehetkiä varten. Näin meillä tehdään, kun on tarvis.
Niin ei sitä tomaattikastiketta tarvitse joka päivä syödä. Tekee silloin kun on aikaa.
Itse käytän hyvin vähän mitään kaupan pakasteita tms. Toki itse kerään ja pakastan puutarhan ja metsien satoa jne. Arkena ruoka on pääasiassa jotakin kasvista ja proteiini ja salaatti. Ei siihen mitään purkkeja ja pakasteita tarvita. Ja on nopeaa.
Herää kysymys, miksi kaupasta ostettu pakaste on huonompi kuin itse pakastettu. Ehkäpä selität? Arkena et varmastikaan sitten käytä itse keräämääsi pakastesatoa, kun kerran arkiruokiin ei tarvita pakasteita.
Säästän muovia. Siinä yksi syy. Ja tiedän mitä syön, siinä toinen. Ja työtä joutuu sen pakastamisen eteen tekemään enemmän kuin kävellä prismaan pakastehyllylle. Joten siksikin maistuu paremmalta, oikein maistan sen ihanan sienireissun tai kesän puutarhan maut. Ihan erilainen makuelämys.
Ja arkena en käytä pakasteita, sillä arkena harvemmin syön tosiaan muuta kuin sen kasvislisäkkeet ja proteiinin salaatilla. Hifistelen sitten kunnon ajalla ja kyllä, käytän silloin myös itse kuivaamiani/pakastamiani yrttejä ja sieniä.
Muut saavat toki tehdä mitä tykkäävät. Mutta väitän silti ruokani olevan parempaa kuin pakasteperunoista kyhätty jansoninkiusaus (omaan makuuni tietenkin, toisten makuelämyksistä en tiedä mitään).
Noinhan sen voi järjestellä, jos tarvitsee ruokkia vain itsensä. Ei riitä ymmärrys ja myötätunto töistä kaupan kautta hellan ääreen rientäville vanhemmille, joiden täytyy ruokkia myös nälkäiset lapset...
Ja niin, vaivaa täytyy ruuankin eteen nähdä, ja mitä enemmän sen parempi. Tämä luterilainen otsa hiessä puurtaminen istuu kyllä suomalaisissa kovin tiukassa.
Meillä on neljä lasta. Ja juuri siksi arkiruoka on nopeaa ja simppeliä.
"arkena en käytä pakasteita, sillä arkena harvemmin syön tosiaan muuta kuin sen kasvislisäkkeet ja proteiinin salaatilla."
Kerrot, mitä sinä syöt arkena. Mitä ne neljä lasta syövät? Kynsiään?
No esimerkiksi tänään söimme kasviskaalikääryleitä koska olen vapaalla ja oli aikaa niitä tehdä. Muuten arkena syömme tähän tyyliin: kasviksia (esim. kaaleja, juureksia, papuja, salaattia, hedelmiä), proteiinia (esim kanaa, kalaa, papuja), tarvittaessa esim. ohraa, kauraa, tattaria, hirssiä. Paljon myös keittoja viikonloppuisin kevyenä lounaana, esim. viimeeksi mustajuurikeittoa. Lapset syö ihan samaa.
Mistä sait tuoreita papuja, ohraa ja tattaria? Älä vain sano, että ne olivat jotain kuivattuja tai säilöttyjä?
No totta kai ne on kuivattuja kun Suomessa asutaan. Kyllä se nyt ottaa koville kun jotkut tietoisesti pyrkii tekemään parempia valintoja itsensä ja ympäristönsä eteen :D
Miten niin ottaa koville? Ja miksi vedät tuon ympäristön tähän kun mielestäni jo pari kertaa selitin, että minu kaupassani tuoreissa keittojuureksissa on enemmän muovia kuin siinä yhdessä pakastepussissa. Ja itsekin tuolla jo rutisit, miksi puhutaan muovista.
Ja millä tavalla minulle itselleni olisi parempi valinta ne tuoreet perunat kuin pakastetut? Kai minä itse saan päättää, käytänkö aikani kuorimiseen ja pilkkomiseen vai johonkin muuhun ja kumpi minulle on mukavampi vaihtoehto.Saat toki, mutta ehkä jollakin tasolla kuitenkin podet huonoa omatuntoa asiasta kun noin kiihdyt asiasta.. Ei minua haittaa vaikka söisit pelkkää muovia päivät pitkät.
Ja aina vain jauhat tuosta muovista. En ole kiihtynyt vaan huvittunut tuosta ylimielisyydestäsi pakastamista ja puolivalmisteita kohtaan, vaikka itsekin niitä näköjään surutta käytät.
Itsehän sinä lähikauppasi muovista taas jauhoit. Ei minulla ole mitään ylimielisyyttä. Minä ensinnäkin kommentoin, että jos haluaa, niin puolivalmisteista on helppo päästä eroon, eikä se suinkaan tarkoita monen tunnin kokkaamisia. Myös arkiruokaa voi tehdä tuoreista aineksista nopeasti. Tämän jälkeen minulta on tentattu yhtä sun toista. Näihin olen asiallisesti vastannut miksi minusta esim. itse pakastaminen on parempi vaihtoehto kuin kaupan pakasteet.
Mitä sitten tarkoitit paremmilla valinnoilla ympäristön suhteen, jos et sitä muovia?
Minulle ei kyllä vieläkään ole selvinnyt miten sinun omaan pakastimeen laittamasi mansikka on parempi kuin kaupan pakastealtaan mansikka.
Tässä kukaan ei ole halunnut eroon puolivalmisteista. On vain kysytty, miksi ne kannattaisi vaihtaa, koska ne hankaloittavat elämää. Ja tämä hankaloituminen ei nyt tunnu menevän sinulle perille kun väität, että kuorit ja pilkot kilotolkulla kasviksia ja keittelet tomaattikastikkeet tasan yhtä nopeasti kuin pakastepussin saa kaadettua vuokaan.
No minulle ympäristö on yksi iso syy siihen miksi haluan käyttää mahdollisimman vähän näitä puolivalmisteita ja muoviin pakattuja tuotteita. Ja tottahan toki sen nostan esiin, jos minulta tentataan miksi kuvittelen itsepakastettujen olevan parempia. Ympäristön eteen voin nähdä vähän vaivaakin, kuten käyttää aikaani kasvisten pilkkomiseen (joka menee siinä ruoanlaiton sivussa). Ihmiset on mainonnan uhreja kun kuvittelevat, että joku puolivalmiste tekisi elämästä jotenkin helpompaa. Kannattaa joskus pysähtyä miettimään, että mitä kaikkea siitä muovista irtoaa ja päätyy elimistöön.
Ja minun alkuperäinen pointtini oli, että sen tomaattikastikkeen voi keitellä kasaan silloin kun on aikaa ja halua panostaa siihen ruokaan. En väittänyt, että kastikkeen teko olisi nopeampaa kuin pakastepussin kaataminen vuokaan. Arkena voi tehdä muuta nopeaa. Tämä ihan vain sen takia kun tuo tomaattikastike nousi suureksi kynnyskysymykseksi tässä keskustelussa.
(Ps. minusta se minun oma mansikkani on parempi, sillä tiedän tasan tarkkaan mitä lajiketta se on ja miten se on kasvatettu. En ole kaupasta tai edes torilta saanut kuin joskus harvoin yhtä maukkaita mansikoita.)
No älä sitten väitä, että minä tuota muoviasiaa jauhan, kun sinähän sitä jatkuvasti jankutat. :D Tämä muoviasia ei liity tähän keskusteluun oikein millään tavalla.
Eikä liity kyllä tuokaan, että se oman kasvimaasi mansikka on parempi kuin kaupan, koska tässä puhuttiin siitä, miten pakastaminen pilaa tuotteet, jotka ovat hyviä tuoreena. Kyse on pakastamisprosessista eikä siitä, kuka sen marjan on poiminut. Minä ymmärsin, että sinä tarkoitit, että sinun pakastimessasi eivät ruoat mene pilalle, kun taas kaupan pakastimessa niihin joutuu ties mitä myrkkyjä ja lisäaineita. Menee nyt kyllä niin pahoin ohi aiheesta tuo väittely, onko oman maan mansikka parempi kuin jonkun marjantuottajan mansikka. Kaikilla ei kuitenkaan sitä omaa mansikkamaata ole pihallaan, joten eipä siinä auta taivastella, miksi me muut emme tee samoin kuin sinä. Joutuisimme me ne mansikat joltakulta muulta joka tapauksessa ostamaan, vaikka ne itse pakastaisimmekin.
Oliko se sitten joku muu, joka kehui, miten nopeasti pilkkoo kaikki kasvikset ja sipulinkin pilkkomiseen menee vain 10 sekuntia. Mutta siitä tässä nyt kuitenkin on puhuttu, eikä pelkästään siitä tomaattikastikkeesta. Ja sinä et vastannut siihenkään, miten kauan se kastike sitten säilyy, jos haluaisi tehdä sitä useammin kuin joka toinen viikko, kun on kunnolla aikaa haudutella.
Jos luet tämän lainaamasi keskustelun kokooaan, niin ei kyllä missään puhuta pakasteista tuohon sävyyn..
"Herää kysymys, miksi kaupasta ostettu pakaste on huonompi kuin itse pakastettu. Ehkäpä selität? "
Ja tähän selitin minun näkemykseni mm. muovista ja siitä, että voin ensinnäkin olla varma tuotteesta ja alkuperästä, toisekseen voin pakastaa ne siinä mudossa miten meidän perheessä niitä käytetään. En voi mitään, jos minulta näistä asioita tivataan ja vaaditaan tarkennuksia.
"ei siihen mitään pakasteita ja purkkeja tarvita" Tottakai sinulta kysytään, miksi sanot näin, vaikka itsekin pakastat vaikka mitä. Sitten aloit höpöttämään sitä muovia, josta sinulle sanottiin, että ei välttämättä säästä muovia, jos tarjolla on hevitiskillä muovitettuja tuotteita. Sitten aloit puhumaan, miten erinomainen olet, kun ajattelet ympäristöä. Vihjailit toisten huonosta omatunnosta.
Mäkin haluan ympäristöpisteitä. Kuivaan sienet, en pakasta. Saunan lauteilla kuivuvat parissa päivässä. Sähkönkulutus 0 pakastimeen verrattuna, eikä muovia.
Tässä sulle papukaijamerkki 🦜 ja mitali 🥇!
Minäkin haluan loistaa ekoteoilla: kuivaan itse nokkoseni uunin päällä, sähkön kulutus 0 ihan kaikkeen verrattuna. Nokkosten kavatukseen 0 euroa eikä yhtään luontoa kuormittavaa lannoittamista, kasvavat ihan itsellään tuolla takapihalla. Teeaineksetkin kerään luonnosta ja kuivataan itse ihan ilman ympäristön kuormittamista . Säilytän näitä aarteitani kierrätystölkeissä, jotka ovat LASIA. Enkös olekin erinomainen ihminen?
Yrität olla kovin sarkastinen mutta miksi ei, tuo on ihan mahdollista:D
Nokkosten lisäksi voi kuivata vaikka vuohenputkea, siitäkin saa mahtavaa keittoa! Ja sitä kasvaa niin p-rkleesti joka kukkapenkissä ja pientareella ihan ilmaiseksi. Teeaineksiksi sopii hienosti mustaherukan lehdet (samoista voi tehdä tuoreena vaikka dolmadesia) ja kuivatut kamomillan lehdet. Voikukan lehdistä saa salaattiaineksia
Lisäksi sarkastelijalle sattui kömmähdys, puu-uunit tuottavat ihan hitosti ilmansaasteita, niitä pienhiukkaspäästöjä.
Höpö höpö, kuka muka kesällä lämmittää uunia? Siellä on muuten vaan hyvä paikka kuivatella yrttejä. Terveisin nokkosten kuivattelija.
Jos on kuiva kesä.
No viime kesä oli. 🌞
Nyt löytyi kyllä yksi aika hupaisa:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/549393/Lotiseva%20herkkupizza/
🇺🇦🇮🇱
Mitähän v*ttua tässäkin on mietitty:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/794908/Paprikak%C3%A4rmes/
🇺🇦🇮🇱
Tämäkin oli hauska:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/57796/Huonosti%20k%C3%A4ytt%C3…
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
No pitääkö se tomaattikastike tehdä itse vai ei?
Mikä on lopullinen tulos?
Minä, kuten moni muukin kasvoin vehnäjauhoihin tehdyillä kastikkeilla ja voihin tehdyllä perunamuussilla. Hengissä ollaan. Mutta nykyäänhän ruuassa ei saisi olla rasvaa, suolaa, sokeria tai yhtikäs mitään.
Maidon juontikin on äkisti mukamas turhaa .
Vierailija kirjoitti:
Ruokiin tulee lähinnä valmiita pakasteita ja säilykkeitä purkista. Ei mitään tuoretta.
Näitä reseptejä lukiessa tuntee itsensä innovatiiviseksi gourmet-kokiksi.
Eiköhän se ole Suomen talvessa selvää, että kaikki syötävä ei vain voi olla tuoretta.
Mitä ihmettä??? Kyllästyivätkö tomaattikastikejankkaajat?
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tuntui joillekin jääneen jankkausvajausta, kun pitää perään huudella.
Mutta tuohon pakasteasiaan palatakseni: pakastaminenhan on ikiaikainen pohjoisen maailman säilömistapa. Nykytekniikalla myös varma, kun suojasäät eivät pakasteita sulattele. Hyvin valmistettu kasvispakaste on sata kertaa laadukkaampaa ja ravinteikkaampaa syötävää kuin jokin laarin pohjalla kuukausikaupalla lojunut ja nahistunut tai vaihtehtoisesti keinovalolla ja keinoravinteilla väkisin kasvihuoneessa kasvatettu "tuore" kasvis. Ulkomaisia en edes ota puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohon pakasteasiaan palatakseni: pakastaminenhan on ikiaikainen pohjoisen maailman säilömistapa. Nykytekniikalla myös varma, kun suojasäät eivät pakasteita sulattele. Hyvin valmistettu kasvispakaste on sata kertaa laadukkaampaa ja ravinteikkaampaa syötävää kuin jokin laarin pohjalla kuukausikaupalla lojunut ja nahistunut tai vaihtehtoisesti keinovalolla ja keinoravinteilla väkisin kasvihuoneessa kasvatettu "tuore" kasvis. Ulkomaisia en edes ota puheeksi.
Kyllä tuore on paljon parempi kuin pakastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on, ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta onko puoli vuotta kellarissa lojunut porkkana tai lanttu tuore, sitä voit ihan itseksesi miettiä.
Ja mistäs saat tuoretta parsakaalia tai selleria keskellä talvea - muualta kuin keinokasvattamosta. Mieluummin syön pakasteesta kesällä luonnollisesti kasvatettua kasvista kuin kasvihuoneessa keinovalolla ja keinolannoitteella keinokasvualustassa kasvatettua. Eron huomaa, eikä se todellakaan ole kasvihuonekaalin eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä, kuten moni muukin kasvoin vehnäjauhoihin tehdyillä kastikkeilla ja voihin tehdyllä perunamuussilla. Hengissä ollaan. Mutta nykyäänhän ruuassa ei saisi olla rasvaa, suolaa, sokeria tai yhtikäs mitään.
Maidon juontikin on äkisti mukamas turhaa .
Rasvaa nimenomaan täytyy olla ruuassa. Mutta lihan- ja maitotuotteiden syönnille ei ole minkäänlaisia perusteita paitsi jotkut Valion ja Arlan "tutkimukset". Suolaa ja sokeria nyt ei ole suositeltu enää miesmuistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassoo. Minulle ruuassa on tärkeintä maku ja rakenne. Sen vuoksi pakastekasvisten käyttö on jäänyt vähiin. Suutuntuma on aivan erilainen kun laittaa tuoretta paprikaa verrattuna pakasteeseen. Minusta myös esimerkiksi punasipuli kuuluu salaattiin. Pakastesipuli salaatissa tuntuu ajatuksena tragikoomiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on, ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta onko puoli vuotta kellarissa lojunut porkkana tai lanttu tuore, sitä voit ihan itseksesi miettiä.
Ja mistäs saat tuoretta parsakaalia tai selleria keskellä talvea - muualta kuin keinokasvattamosta. Mieluummin syön pakasteesta kesällä luonnollisesti kasvatettua kasvista kuin kasvihuoneessa keinovalolla ja keinolannoitteella keinokasvualustassa kasvatettua. Eron huomaa, eikä se todellakaan ole kasvihuonekaalin eduksi.
Ne parsakaalit ja sellerit tuodaan lämpimistä maista parissa päivässä, eivätkä ne siellä ole kasvaneet missään keinokasvattamossa. En itse syö puoli vuotta kellareissa lojuneita porkkanoita tai lanttuja ja onneksi niitä ei kaupoissa myydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne parsakaalit ja sellerit tuodaan lämpimistä maista parissa päivässä, eivätkä ne siellä ole kasvaneet missään keinokasvattamossa. En itse syö puoli vuotta kellareissa lojuneita porkkanoita tai lanttuja ja onneksi niitä ei kaupoissa myydäkään.
Niinkö? No mistä arvelet kevättalvella myytävien kotimaisten porkkanoiden tulevan?
Ketjun inspiroimana taidan laittaa lotisevat makkaraperunat paistumaan!
Vierailija kirjoitti:
Ketjun inspiroimana taidan laittaa lotisevat makkaraperunat paistumaan!
Käytätkö perunasipulisekoitusta?
Saan varmaan nuo jankkaajat kimppuuni, mutta en ymmärrä minäkään miten se ruoanlaittaminen on niin kamalan työlästä joillekkin.
Olethan pilkkonut ne sipulit ja perunat yhtä pieniksi kuin niissä pakasteissa ja veitsellä, etkä millään raastimella? Raastimen tai yleiskoneen käyttäminen on sama kuin käyttäisi pakasteita.