Lapseni päiväkoti kieltää vanhempia tekemästä ruokaostoksia lapsen hoitoaikana! Onko muilla samanlaista?
Lapseni aloitti hiljattain uudessa hoitopaikassa. Tulin ohimennen maininneeksi hoitajille, kuinka ruokaostosten tekeminen on kätevää työpäivän päätteeksi. Työskentelen siis kaupassa ja pari kertaa viikossa teen ruokaostokset työpäiväni päätteeksi. Lapseni päiväkodissa oltiin kuitenkin toista mieltä. Sain seuraavana päivänä käteeni lapun, jossa selväsanaisesti ilmoitettiin, että lapsi saa olla hoidossa vain ja ainoastaan vanhempien työpäivän ja työmatkojen ajan.
Eli minun tulisi ajaa töistä suoraan päiväkodille 25 min automatka. Hakea lapsi ja ajaa takaisin 25min kaupalle tekemään ruokaostokset. Ja sitten ajaa kotiin päiväkodin ohi 45 min matka... (asumme syrjäseudulla ja työpaikkani kauppa on tosiaan lähin ruokakauppa). Lapseni on päiväkodissa muutenkin vain puolipäiväisenä, joten en pidä pahana, että hakeminen " myöhästyy" 20 min pari kertaa viikossa. Kuitenkin haen lapseni aina viimeistään sopimukseen merkittynä aikana!
Onko tämä nyt sitä subjektiivista hoito-oikeutta...? Onko henkilökunta yksinkertaisesti vain v-mäinen, vai voiko päiväkoti oikeasti päättää, missä tilanteessa lapsi on oikeutettu päivähoitoon? Vinkkejä kehiin!
Kommentit (98)
Ja hoitaa ruokaostokset muuhun aikaan. En muutenkaan ymmärrä, mikä pakko kaupan lähistöllä asuvilla on käydä kaupassa heti hoidosta hakemisen jälkeen. Me ei ainakaan käydä silloin koskaan.
Mutta alkuperäisen tapauksessa ei todellakaan olisi lapsen edun mukaista hakea ensin lasta ja ajella sitten edestakaisin kauppaan. Onneksi hoitopaikalla ei ole mitään valtaa estää ap:ta toimimista järkevimmällä tavalla.
Oma lapseni on hoidossa senkin ajan, jonka käytän tuntien suunnitteluun, kokeiden korjaamiseen yms. Se on työtäni. Jos joskus pääsen aikaisin, menen hyvällä omallatunnolla kotiin päiväunille/kampaajalle/terveyskeskukseen tms., ja annan lapsen nukkua päiväunet ja syödä välipalan hoidossa. Olen jopa vienyt lapsen päiväkotiin koulujen loma-aikana (hui!)
Lapsemme on hankala tottua uusiin ihmisiin ja päiväkoti on turvallinen hoitopaikka myös silloin, kun hoidamme päiväsaikaan omia asioitamme, shoppailemme yms -ja tämä tapahtuu toki hoitoajan sisällä.
Sen sijaan en ymmärrä, miksi päiväkodin pitää tietää lapsen hakuaika 15 minuutin tarkkuudella. Tulen aina ennen takarajaa, mutta välillä on vähän hankala määritellä, meneekö kokeiden korjaamisessa ja puhelinjutuissa 45min vai 1h 15min -varsinkin, kun määrittely pitää tehdä viim. aamulla.
Täällä ulkosuomalainen edelleen imettelee, miten suomalainen systeemi voi olla noin joustamaton. Ei ole tullut mieleenkään, että minun pitäisi viedä ja hakea lapsi aina samaan aikaan. Minulla on hyvin joustavat työajat ja lapsellakin vaihtelevat tarpeet, joten kaikki ei tapahdu joka päivä samaan aikaan. Toki useimpina päivinä vien lapsen aamupala-ajan alkaessa (klo 8), mutta jos vien tuntia myöhemmin, ei se ketään haitta. Joskus voin hakea lapsen jo ennen päiväunia. Unien aikana ei saa hakea, ja heti unien jälkeen on välipala. Siispä haen lapsen hyvin usein heti välipalan jälkeen (sitä ennen ehdin välillä myös käydä kaupassa). Jos on kiireitä, haen vähän myöhemmin.
Ei kai päiväkodin tarvitse yhden lapsen tarkkuudella laskea, montako tätiä tarvitaan. Sne pysty aika hyvin arvioimaan muutenkin. Aikaisin aamulla on vähän tätejä, keskellä päivää kaikki ovat töissä ja iltapäivän aikana aikaisin tulleet lähtevät jo kotiin. Hyvin toimii. Harvoinpa käy niin, että kaikki yhtäkkiä toisivat lapsensa hoitoon vaikkapa kello kuusi tai hakisivat vasta iltakuudelta.
Se, ettei aikarajoja ole, ei tarkoita, että lapsi olisi loputtoman kauan hoidossa. Lapsestaan välittävät vanhemmat hakevat hänet ajoissa kotiin. Olen aina luullut Suomen olevan maa, jossa ihmisten omaan vastuuntuntoon luotetaan eikä holhota kenenkään tekemisiä. Tässä asiasssa näyttää kyllä olevan päinvastainen mentaliteetti.
Eli tuo työaika+matkat eivät ainakaan meidän tapauksessa ole edes mahdollinen " sääntö" . Tiedänpä, että joissain päiväkodeissa vuorotyöläisen täytyy viedä lapsensa jo ennen aamupäiväulkoilua hoitoon, vaikka vanhempi menisi vasta iltapäivästä töihin. Itse vien poikani lounaaksi. Eihän kesken päiväuniajan yksinkertaisesti voi lasta viedä hoitoon. Silloinhan siinä kärsisi sekä oman lapsen rytmi, että muiden unet. Tuo " mahdollisimman lyhyt hoitopäivä" ei aina ole lapsen edun mukaista. Itse ainakin käyn kaupassa ja siivoan kotia, kun lapsi on jo hoidossa ja minä olen menossa vasta muutaman tunnin päästä töihin. En ole nähnyt siinä mitään moraalista ongelmaa.
Vierailija:
Olen aina luullut Suomen olevan maa, jossa ihmisten omaan vastuuntuntoon luotetaan eikä holhota kenenkään tekemisiä. Tässä asiasssa näyttää kyllä olevan päinvastainen mentaliteetti.
Samaa ihmettelen, että miksi tämä päivähoitosysteemi on niin joustamaton.
Maksetaan täyspäivästä enkä näe tässä mitään ihmeellistä.
Helsingissä.
vaikka opiskelijana minulla oli monesti luennot vasta esim. klo 12 eteenpäin. Ymmärsin tämän HYVIN, koska aamulla lapset muodostavat porukkansa, askartelut, jumpat, retket kaikki järjestetään aamupäivällä.
Itsekin olen tehnyt lto:n sijaisuuksia ja en voinut ymmärtää päiväkoteja joihin sai pudotella lapsia milloin tahansa. Ei ole lapsen etu!
Vanhempien ehkä, että saavat makaa kotona aamuisin pidempään.
toisissa säännöstä välitetään, toisissa ei. Onneksi mulla , olen pph, vanhemmat eivät käy kaupassa ensin, muuten jo nyt pitkät päivät olisivat vielä pitempiä..
Kun lapsemme aloitti tarhan, hän oli OSA-AIKAINEN, eli hoitomaksu meni 5 tunnin mukaan. Hoitoaika oli 9-14. Mulle sanottiin suoraan päiväkodista, että jos joskus myöhästyn 5-15 min. ja siihen on pätevä syy, se hyväksytään. Mutta muuten koska maksu meni siitä 5 tunnista, oli lapsi todellakin haettava klo. kahteen mennessä.
VAIHTOEHTONA toki oli sitten pidentää paperille hoitoaika 7 tuntiin, jolloin olisin voinut rauhassa vaikka " myöhästellä" 20-30min päivittäin, koska olisin myös maksanut maksun täydestä seitsemästä tunnista.
Näin Helsingissä ja tehdähän saa mitä haluaa itse kukin lapsen hoitoaikana, mutta hoitomaksut määräytyy virallisten hoitoaikojen mukaan.
on se viikon aikana 1h10min hoitoaikaa, josta hän ei maksa. Kuukaudessa se siis tekee 4h 40min.
Lapsihan oli puoli-päivähoidossa, eli ap maksaakin vain ilmeisesti 5 tunnin hoidosta päivässä. Mutta kun tuota " ilmaista" hoitoaikaa kertyy, niin kyllä mä ymmärrän asian ongelman. Pitäisi maksaa pidemmästä ajasta ja sillä siisti
Vierailija:
on se viikon aikana 1h10min hoitoaikaa, josta hän ei maksa. Kuukaudessa se siis tekee 4h 40min.Lapsihan oli puoli-päivähoidossa, eli ap maksaakin vain ilmeisesti 5 tunnin hoidosta päivässä. Mutta kun tuota " ilmaista" hoitoaikaa kertyy, niin kyllä mä ymmärrän asian ongelman. Pitäisi maksaa pidemmästä ajasta ja sillä siisti
Hoitoaika PITENEE siis 40 minsaa viikossa ylimäärästä.
Toiset pk:t noudattaa sääntöjä kirjaimellisesti...
Ja siksi onkin hyvä pitää tuollaiset asiat omana tietonaan...Teet ostoksesi kaikessa rauhassa vaan, eihän tuossa mitään järkeä ole että et voisi, vielä kun töissä kerran kaupassa olet. Lisäksi sinä maksat hoidosta, ja tuskin kaupassakaan työpäiväsi niin pitkäksi venyvät, että olisi sen puoleen huolta, ja toisaalta kauanko sulla nyt voi ostoksissa mennä 10 - 15 min. Melkoista porukkaa teillä hoitotäteinä.
Meidän lapset EIVÄT HALUA mukaan kauppaan ja jos mukana ovat oma pinna kiristyy ja ajatus katkeaa siinä " Äiti mennään jo" -valituksessa. En ymmärrä minkä takia lapset eivät voi olla sitä aikaa päiväkodissa olla. Enkä ymmärrä mitään kaupassa käynnin opetteluakaan lapsien kohdalla ymmärrä. Kyllä meidän lapset käyttäytyä sielläkin osaa, mutta selvästi näkee siitä kiemurtelusta ettei se ole ollenkaan mieluista. Koskaan ei ole tullut mitään sanomista, tosin vaikka tulisin kaupan jälkeen hakemaan niin olen silloinkin ajoissa ja lapsista on hakematta ainakin puolet. Ymmärtäisin jos lapset olisivat viimeisiä haettavia.
Minustakin on aivan sama mitä vanhemmat hoitoaikana tekee. En ehkä kokopäivähoitoa 5vrk/vkossa ymmärrä jos vanhemmat ovat kotona, mutta osa-aikaisen ymmärrän kyllä.
Ap:han sanoi, että aina hakee lapsen viimeistään kun hoitoaika loppuu. " myöhästyminen" tarkoitti käsittääkseni sitä, että jos ilman kauppareissua hakisi vaikka 15.30, niin ostosten teon jälkeen hakeekin 15.50, ja hoitoaika päättyisi vaikka klo 16.
Kamalaa, ettei voi käyttää enää edes maalaisjärkeä vaan aletaan nuss...pilkkua tällaisessakin asiassa...surullista.
ja menee nukkumaan klo 20.00, on mielestäni järkevämpää käydä kaupassa heti hoitopäivän jälkeen kuin esim klo 19.00-
lapset ovat OIKEUTETTUJA hoitopaikkaan, joten tällöin ei voi kyllä vaatia jokaiselta työssäkäyvältä vanhemmalta selvitystä joka minuutista, jolloin lapset ovat hoidossa.
Saankohan muuten käydä lounaalla oikein ravintolassa vai pitäisikö sittenkin syödä karjalanpiirakka töissä?