Lapseni päiväkoti kieltää vanhempia tekemästä ruokaostoksia lapsen hoitoaikana! Onko muilla samanlaista?
Lapseni aloitti hiljattain uudessa hoitopaikassa. Tulin ohimennen maininneeksi hoitajille, kuinka ruokaostosten tekeminen on kätevää työpäivän päätteeksi. Työskentelen siis kaupassa ja pari kertaa viikossa teen ruokaostokset työpäiväni päätteeksi. Lapseni päiväkodissa oltiin kuitenkin toista mieltä. Sain seuraavana päivänä käteeni lapun, jossa selväsanaisesti ilmoitettiin, että lapsi saa olla hoidossa vain ja ainoastaan vanhempien työpäivän ja työmatkojen ajan.
Eli minun tulisi ajaa töistä suoraan päiväkodille 25 min automatka. Hakea lapsi ja ajaa takaisin 25min kaupalle tekemään ruokaostokset. Ja sitten ajaa kotiin päiväkodin ohi 45 min matka... (asumme syrjäseudulla ja työpaikkani kauppa on tosiaan lähin ruokakauppa). Lapseni on päiväkodissa muutenkin vain puolipäiväisenä, joten en pidä pahana, että hakeminen " myöhästyy" 20 min pari kertaa viikossa. Kuitenkin haen lapseni aina viimeistään sopimukseen merkittynä aikana!
Onko tämä nyt sitä subjektiivista hoito-oikeutta...? Onko henkilökunta yksinkertaisesti vain v-mäinen, vai voiko päiväkoti oikeasti päättää, missä tilanteessa lapsi on oikeutettu päivähoitoon? Vinkkejä kehiin!
Kommentit (98)
suositus ettei lapsen hoitoaika ylittäisi 10h? Lapsia ajatellen, ei meidän työaikaa ajatellen. Toki saa päiviä olla että tuo aika ylittyy, mutta on kai kohtuullista että 10h riittää.
En ole ainakaan itse ole törmännyt mihinkään kaupassakäynti-sääntöön, en vantaalla enkä muuallakaan. Olen päiväkodissa töissä, joka sijaitsee suht kaukana kaupoista, joten en kuvittelekkaan että vanhemmat hakevat ensin lapset ja ajavat takaisinpäin lasten kanssa kauppaan:)Hoitoaikasopimukset meillä on kellonaikoineen, mutta ei siinä kampaajallakäyntiä tai kaupassakäyntiä kielletä.
Mutta kuten joku tuossa uhoili hakevansa lapset kiusallaan tasan sovittuna aikana eikä aikaisemmin..kenelleköhän siinä kiusaa teet..
väkeä pysyy paikalla niin kauan kuin lapsia siellä on, jos joku jää hakematta, viedään yöksi vastaanottokeskukseen tms., jos vanhempia ei tavoiteta. Ei se ole mikään tarkoitus, että lastenhoitaja pääsee joka päivä töistä puoli tuntia aikaisemmin, kun kukaan ei saa mennä kauppaan, vaan suoraan töistä lasta hakemaan ja tarha sitten tyhjä klo 16:30. Kyllä hoitajille maksetaan täydestä työpäivästä ja sen mukaan mennään. Jos lapsella on tietyt hoitoajat, niin niitä noudatetaan.
Ei kuulu henkilökunnalle, mitä vanhemmat päivän aikana tehneet. Ainoastaan se kannattaa muistaa, ettei lasta luovuteta päihtyneelle hakijalle.
Protestoikaa minkä protestoitte, mutta suunnatkaa syytöksenne muualle.
En voi ymmärtää tuota " enpäs kerro päiväkodissa mistään mitään " -
asennnetta. Lapsellista.
hän esim. vähentää sen ylityötunneista tai tulee seuraavana päivänä puolta tuntia aiemmin töihin.
Ottaa pattiin päiväkotihenkilökunnan jatkuva morkkaaminen.
Toivottavasti kukaan teistä ei ole minun hoitolapsieni äiti.
Yhteistyö kaltaistenne kanssa on vaikeaa, masentavaa ja hedelmätöntä.
Ja kuka siitä kärsii: oma lapsenne.
Joissain paikoissa saa lähteä kotiin, kun kaikki lapset haettu, joissain työntekijät suorittavat ei-kiireellisiä rästihommia, kuten lelujen pesua, jos kaikki lapset haetaan ajoissa jne. Käytäntöjä on monia, niitä on tullut nähtyä erilaisia tapauksia.
lasta etukäteen! Meillä on siis vaihtelevat ajat ja vain yksi auto. Toinen tekee vuorotyötä ja toinen vaihtelevan pituista päivätyötä. Yritettiin sit merkata lapsen ajat niin, että jäisi vähän ekstraa. ETtei menisi yliajalle. Esim. että haetaan klo17, vaikka saatetaankin hakea vaikka 16.15 tai 16.30. Tästäpä tuli sanomista! Haluavat, että ollaan tarkempia, kun he sitten turhaan varaavat henkilökuntaa, jos haetaankin aiemmin.. Hohhoijaa! Sitten taas aamulla, kun itse menen klo 14 töihin, lapsi pitää viedä jo 10 maissa, vaikka itse luulin, että menisi voisin viedä myöhempään. Huomauttamisten takia, meillä sitten nykyään käydään kaupassa joko tossa aamulla ennen töihin menoa, tai sitten päivällä, ennnen lapsen hakua,jos siihen jää sitä ylimääräistä aikaa, jolloin lasta EI Saa hakea vielä.
Useinkin perheen äiti tuli kotiin Stokkan kassit täynnä lastenvaatteita, oli joskus kierrellyt monetkin kaupat. Muutaman kerran oli sellainen päivä, että menin töihin, ja vanhemmat puuhasivat omissa harrastuksissaan siinä kotosalla ja kaupungilla. Olin töissä päivittäisen työaikani, ja sillä siisti. Niinhän ihmiset tekevät, vai kuinka? (Lapsia kävi vähän sääliksi, kun vanhemmat olivat heidän kanssaan niin vähän.) Tiedän, ettei tilanne ole aivan sama, kuin kunnallisessa, koska minut oli palkattu perheeseen vanhempien toimesta, mutta olen silti sitä mieltä, ettei hoitajalle kuulu pätkän vertaa, mitä vanhemmat tekevät hoitopäivän aikana. SE ON VANHEMPIEN OMANTUNNONKYSYMYS.
Hoitajat eivät ole jossakin vanhempien yläpuolella, vaan kasvatuskumppaneita vanhempien ohella. Jos vanhempi tuntee jaksavansa paremmin kun käy vaikkapa kaupassa lasten hoitoaikana, se on silloin OIKEIN. Jos vanhemmalle taas tulee syyllinen ja huono olo, koska ei hakenut heti lasta, silloin se on VÄÄRIN. Kunta ei sitä voi määrittää (kuten edellä jo monesti todettu: laki on ap:n puolella) Kun opiskelin pph:n ammattitutkintoa, opettajamme painottivat satoja kertoja, että yksi hoitajan tärkeimmistä tehtävistä on VANHEMMUUDEN TUKEMINEN!!!! Ap:n tapauksessa hoitaja on kyllä unohtanut asemansa ja tehtävänsä. Tuollaisista kauppakielloista en ole kuullut ennen tätä päivää!!!!!
Nyt olen uudessa työssä ja lapseni päiväkodissa. Käyn välillä kaupassa hoitoaikana. Työni on freelance -tyyppistä, ja sen vuoksi joudun välillä huitelemaan pitkin kaupunkia työn merkeissä, ja saatan poiketa katsomaan vaatekaupan alelaaria tai käväistä kotona katsomassa postin... Joka päivä käyn rakennustyömaallamme katsomassa ennen kuin haen pojan. Hänen kanssaan en voi sinne mennä, on liian vaarallista antaa pojan touhuta siellä, enkä voi jutella timpurin kanssa rauhassa työvaiheista. Pakko käydä timpurin työaikana. Hänelläkin on perhe!
Eikö ole lapsen paras, jos koti ja päiväkoti pyrkivät kommunikoimaan toisiaan kunnioittavasti ja sovussa, sillä lapsikin vaistoaa herkästi näiden kahden väliset ristiriidat. Silloin hänen perusturvallisuutensa on uhattuna.
Pk:n ilmoitustaululle tuli lappu jossa kiellettiin käymästä ruokakaupassa työpäivän jälkeen. Tulin aina töistä lähijunalla ruokakaupan viereen, josta kävelin 1,5 km päiväkodille / kotiin ja tapasin hoitaa ostokset kotimatkalla. Asuimme päiväkodin vieressä. Olisi ollut täysin järjetöntä kävellä päiväkodille ja kävelyttää lapset ruokakauppaan ja takaisin kotiin. Jatkoin siis entiseen tapaan hyvällä omallatunnolla ja vein vain ostokset ensin kotiin.
Entäpä jos en käytäkään työmatkaani bussia / metroa vaan kävelisin aina päiväkodille? Puolituntia enemmän menisi, eikä kukaan voisi rutista mitään, koska aika on työmatkaa.
Minä käyn kaupassa kyllä, kunhan hakee lapsen ennen sovittua aikaa.
Ymmärrän, jos yksi hoitaja on varattu hoitamaan esim. klo 17 jälkeen jäävää yhtä lasta ja tätä toistuvasti haetaankin sitten jo aikaisemmin. Mutta kyllähän päiväkodit ovat pääsääntöisesti auki klo 6-7 - 17-18 välisenä aikana, joten sinä 91, tuskin lapsesi nyt siellä tuohon klo 16.30 aikaan ainoana lapsena oli. Joten tuntuu oudolta että toivovat ettei haeta aikaisemmin.
Ja ap:lle, voit kyllä käydä rauhassa kaupassa ostamassa ruuat, jos sinulla on noin kauhea matka. Se on sitten eri juttu, jos joku tietty äiti/isä jatkuvasti puuhailee omiaan työn jälkeen ja hakee lapsen esim. n. 10 tunnin päivähoitoajan jälkeen. Siinä sanoisin, että voi lapsi parkaa!
Ja teen niitä töitä koulussa tai kotona, sillä niitähän riittää. Kuulin aikoinani päiväkodista, josta opettajien piti hakea lapset kun tunnit loppuivat, kyselivät lukujärjestyksen. Hullun hommaa, itse joutuisin sillä tavoin valvomaan yöt töitä tehden.
Mielestäni tässä on täysin unohdettu lapsen oikeus vanhempaan. Kuvitteletteko te tosiaan että siellä PKssa on niin hyvä olla ettei lapsi kaipaa omia vanhempiaan. Välillä untuu että lapsia hankitaan jotta joku muu voi sitten olla niiden kanssa. Mielestäni myös lapsen tulee osallistua kauppa reissuille ainakin silloin tällöin.
Oma lapseni on päivähoidossa silloin kun olemme mieheni kanssa töissä sekä matkat. Jos menen johonkin, joku muu hakee siihen aikaan kun itse olisin hakenut.
Myönnän että minua ainakin sapettaa hoitaa sellaisia lapsia joiden vanhemmat hyvin voisivat käydä kaupassa päivän aikana mutta menevät juuri sen viimeisen puolen tunnin aikana. Parhaat vielä soittelevat sulkemisaikaan että olen täällä kaupan kassalla, tulen kohta.
lapsen kanssa vie helposti tupla-ajan verrattuna siihen, jos saa käydä yksin. Kumpi vaihtoehto antaa loppujen lopuksi enemmän aikaa ja huomiota lapselle?
kin on muutakin elämää kuin työ. Eikös se päiväkotityöntekijäkin ole varautunut siihen, mitä hänen työvuorolistassaan lukee?
Vierailija:
Eli jos sopimuksessa lukee esim. 7.30-17, lapsi on haettava viimeistään klo 17. Ajatelkaas: Meillä hoitajillakin on elämä ja myös elämää hoitoajan ulkopuolella!! On omat lapset ja perheet ja jopa meidän on ehdittävä kauppaan ja muille asioille!!Älkää olko ihmiset niin itsekeskeisiä.
pph
Vanhemmat, jotka ajattelevat lastaan ja haluavat lapselleen mahdollisimman lyhyen hoitopäivän, hakevat lapsensa hoidosta niin pian kuin mahdollista. Lapsen hoitopäivää on turha pidentää yhtään enempää kuin on pakko.
Mutta, järki käteen. On eri asia käytkö pikaisesti ruokaostoksilla työmatkan varrella vai lähdetkö shoppailemaan.
Vierailija:
Eli jos sopimuksessa lukee esim. 7.30-17, lapsi on haettava viimeistään klo 17. Ajatelkaas: Meillä hoitajillakin on elämä ja myös elämää hoitoajan ulkopuolella!! On omat lapset ja perheet ja jopa meidän on ehdittävä kauppaan ja muille asioille!!
Älkää olko ihmiset niin itsekeskeisiä.
pph
HOITAJAN VAI HOIDETTAVAN LAPSEN/PERHEEN ETU? MIKÄHÄN TÄSSÄ OLI TÄRKEINTÄ.
Mekin käytiin kaikki kolme (minä ja lapset) kaupassa hoidon jälkeen, mutta sitten tuo 3 v. keksi, että ei se kauppa enää kiinnosta. Parin kerran jälkeen ei kiinnostanut enää minuakaan, kun ipana huutaa koko kauppareissun, että ei haluu kauppaan. Kumpi on parempi lapselle, 15 minuuttia kauemmin pihalla leikkimässä vai kaupassa itkemässä ja huutamassa ja äitikin tulee pahalle tuulelle jne.?
Ja sitten sä kumoat lopussa kaiken, mitä sä alussa kirjoitat, mutta vastaanpa kuitenkin.
Vierailija:
Vanhemmat, jotka ajattelevat lastaan ja haluavat lapselleen mahdollisimman lyhyen hoitopäivän, hakevat lapsensa hoidosta niin pian kuin mahdollista. Lapsen hoitopäivää on turha pidentää yhtään enempää kuin on pakko.
Mutta, järki käteen. On eri asia käytkö pikaisesti ruokaostoksilla työmatkan varrella vai lähdetkö shoppailemaan.
Nyt muistan että Espoossa sain samanlaisen lapun pari vuotta sitten,, sittemmin en ole aiheesta kuullut.
Eli jos sopimuksessa lukee esim. 7.30-17, lapsi on haettava viimeistään klo 17. Ajatelkaas: Meillä hoitajillakin on elämä ja myös elämää hoitoajan ulkopuolella!! On omat lapset ja perheet ja jopa meidän on ehdittävä kauppaan ja muille asioille!!
Älkää olko ihmiset niin itsekeskeisiä.
pph