Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni päiväkoti kieltää vanhempia tekemästä ruokaostoksia lapsen hoitoaikana! Onko muilla samanlaista?

Vierailija
16.05.2006 |

Lapseni aloitti hiljattain uudessa hoitopaikassa. Tulin ohimennen maininneeksi hoitajille, kuinka ruokaostosten tekeminen on kätevää työpäivän päätteeksi. Työskentelen siis kaupassa ja pari kertaa viikossa teen ruokaostokset työpäiväni päätteeksi. Lapseni päiväkodissa oltiin kuitenkin toista mieltä. Sain seuraavana päivänä käteeni lapun, jossa selväsanaisesti ilmoitettiin, että lapsi saa olla hoidossa vain ja ainoastaan vanhempien työpäivän ja työmatkojen ajan.

Eli minun tulisi ajaa töistä suoraan päiväkodille 25 min automatka. Hakea lapsi ja ajaa takaisin 25min kaupalle tekemään ruokaostokset. Ja sitten ajaa kotiin päiväkodin ohi 45 min matka... (asumme syrjäseudulla ja työpaikkani kauppa on tosiaan lähin ruokakauppa). Lapseni on päiväkodissa muutenkin vain puolipäiväisenä, joten en pidä pahana, että hakeminen " myöhästyy" 20 min pari kertaa viikossa. Kuitenkin haen lapseni aina viimeistään sopimukseen merkittynä aikana!

Onko tämä nyt sitä subjektiivista hoito-oikeutta...? Onko henkilökunta yksinkertaisesti vain v-mäinen, vai voiko päiväkoti oikeasti päättää, missä tilanteessa lapsi on oikeutettu päivähoitoon? Vinkkejä kehiin!

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin sitten aikaisemmin töistä, menin kotiin ja nukuin 1½ tunnin päiväunet. Menin hakemaan lapsen melkein tasan silloin, kun hoitoaika meillä loppuu. Kerroin lapsen omahoitajalle, että näin tein ja hän sanoi, että hyvä, tee toistekkin, jos työt antaa periks. Kertoi lisäksi äidistä, joka oli tullut hakemaan lastaan hoidosta ja tämä samainen hoitaja oli heti huomannut, että äiti oli hieman " nauttinut" . Ennen kuin hoitaja ehti mitenkään reagoida asiaan, äiti oli ilmoittanut, että hän oli käynyt töitten jälkeen baarissa parilla, kun oli niin paljon v***ttanut. Hoitaja sanoi senkin olleen ok, varsinkin kun äiti ilmoitti asia suoraan kiertelemättä.

Vierailija
42/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä sitä muuten tietäisi montako hoitajaa pitää olla töissä jos ei ole hajuakaan siitä kuinka monta lasta siellä on ja mihin aikaan!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta, en kyllä kuollaksenikaan ymmärrä, miksi te jotkut vanhemmat varaatte lapsillenne pidemmän hoitoajan kuin työnne kestävät...juuri sen takiako että voitte hoitaa asioitanne töiden jälkeen. Ensinnäkin tehän huijaatte siinä päivähoitohenkilökuntaa... moni oikein varta vasten täälläkin kehottaa ottamaan pidemmän hoitoajan jo heti alkuun! Siinäkin säästäisi paljon jos turhat hoitoajat vähenisivät. Toisekseen lapsenne saa viettää vähemmän aikaa kanssanne...sääli heille!

Muistakaa että monella hoitajallakin on perhe!!!

Meillä ainakin on varattu kummastakin päästä hoitopäivää vähän ekstraa hoitosopimuksessa siksi, että pph:mme itse suositteli niin. Eipä sitten tule paniikkia jos vaikka keli on huono tai päivän pituus venyy. Niin tai jos pitää käydä kaupassa. Lapseni ainakin nauttii huomattavasti enemmän, jos saa ylimääräisen vartin leikkiä hoitajan luona muiden lasten kanssa, kuin että jos haen hänet heti suoraan töistä ja kiikutan ruuhkaiseen kauppaan jonottamaan. Joskus lapsi on jopa suuttunut minulle kun olen tullut hakemaan aikaisin, juuri kun ovat päässeet pihalle ja leikki saatu vasta alkuun.

Hoitajalla työpäivä on tietyn mittainen, enkä toki ylitä sovittua aikaa, joten se ei hoitajan työtä lisää. Itse asiassa hoitaja itse sanoo pääsevänsä helpommalla jos paikalla on iltapäivällä pari-kolme lasta, kuin että jos pitää yhtä viimeistä itse viihdyttää viimeinen tunti. (omani on siis se, joka yleensä haetaan ensimmäisenä.)

Niin ja vaikka hoitosopimuksessa olisi hoito klo 17:n asti, niin mikään ei estä hakemasta vaikka kahdelta joka päivä!

Vierailija
44/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tuota aikaisempaa hakemista perustellaan sillä että hoitajien pitää päästä kotiin nopeammin kuin työaika on, niin miksei ihmiset sitten käy kaupassakin jo ruokatunnilla. Silloinhan minä voisin pistää putiikin kiinni jo kuudelta kun ihmiset olisi jo ostoksensa tehneet.

Haloo! Työaika päiväkodillakin kestää siihen saakka kun listassa lukee, vaikka kaikki lapset haettaisiin etuajassa!

Vierailija
45/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän organisointia päiviin!

Vierailija
46/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä merkataan listaan aina joka päivälle lapsen hoitoajat, eikä minulta koskaan ole kysytty, istunko koko päivän luennolla vai käynkö kenties kaupassa jossain välissä. Kun kerran täydestä hoitopäivästä maksaa, niin ei se kuulu päiväkodin henkilökunnalle, mitä sinä aikana tekee.

Eri asia ilmeisesti on vuoropäiväkodit - esim. iltaharrastusten vuoksi lapsia ei voi viedä hoitoon. Eräs tuttavani joutuu kiikuttamaan aina työvuorolistansa päiväkotiin, ja sen mukaan saa lapsilleen tarvittaessa ilta/yö/viikonloppuhoidon.

Vierailija
47/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En taida muuttaa Suomeen vielä pitkään aikaan. Täällä sentään käytetään järkeäkin. Ei ole hoitosopimusta, joka rajoittiasi hoidon tiettyihin kellonaikoihin. Päiväkoti on kuudesta kuuteen auki, lapsen saa tuoda ja hakea silloin kun huvittaa (lukuunottamatta ruokailu- ja uniaikoja).

Kaupassakin saa käydä silloin kun haluaa.

terv. ulkosuomalainen

Muut maat onkin länsimaita, tämä Suomi tällainen sosialistinen takapajula , jossa kansalaisia alistetaan, presidentti valitaan vilpillä ja joille tiedotusvälineet valehtelee kansalaisille päin naamaa ja suoltaa joka päivä uutta aivopesupropagandaa, jonka kansalaiset nielevät karvoineen päivineen.

Jos vain mahdollista, niin älä palaa Suomeen, ennen kuin valta vaihtuu.

Vierailija
48/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksakaan mennä seitsemäksi töihin vaan menenkin vasta kahdeksaan tai mies on työmatkalla ja minä hoidan viennit ja tuonnit jne.

Hoitopäivä täyttyy tuskin koskaan noilla sovituilla ajoilla, mutta kylläpä sitten on päiväkodissakin joustettu tarpeen tullen eli on viety lapset aikaisemmin.

Vierailija
49/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä teen melkein aina eikä kukaan ole päiväkodissa siihen puuttunut millään lailla. Minä käyn usein päiväkotia vastapäätä olevassa kaupassa ennen kuin haen lapset. En ole moisesta säännöstä kuullutkaan! Ei missään määrätä, että vanhempien tulee hakea lapsensa suoraan, työmatkahan tarkoittaa matkaa töistä päiväkotiin. Jos siinä matkan aikana poikkeaa kaupassa, se on silti työmatkaa töistä päiväkotiin, eikä kuulu tippaakaan päiväkodin henkilökunnalle. Ainahan voit sanoa, että kävit työpäivän aikana ruokatunnilla kaupassa, jos paheksuvat mukana olevaa kauppakassia. Ihme hoitajia, eivät taida olla ihan täyspäisiä?

Vierailija
50/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö hoitajat työpaikkasi??

Itsekin olen hoitaja päiväkodissa ja en ole koskaan kuullut että mainittaisiin kauppa reissusta. Joskus ollaan VAROVASTI yritetty sanoa että voisi lyhentää päivää jos lapsi on 8-17.30 hoidossa ja äiti vauvan kanssa kotona.

Itsekin kannatan hoidossa pitoa vain työssäolon ajan koska yleensä on lasten etu lyhyt hoitopäivä mutta AP:n kohdalla ei kauppa reissun siirtämisessä ole kyllä mitään järkeä.

Vierailija
51/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on tehty joku sääntö ja sitä ei sitten millään voi kiertää tai rikkoa koska se ON SÄÄNTÖ! Ja säännöillähän ei ole mitään poikkeusta, eikä järkeä ei saa käyttää. Tietenkin sinä shoppailet ruokaostokset työpäivän jälkeen ja ajat vaikka naapurikaupunkiin halvemmille apajille jos haluat.

Vierailija
52/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin minä teen melkein aina eikä kukaan ole päiväkodissa siihen puuttunut millään lailla. Minä käyn usein päiväkotia vastapäätä olevassa kaupassa ennen kuin haen lapset. En ole moisesta säännöstä kuullutkaan! Ei missään määrätä, että vanhempien tulee hakea lapsensa suoraan, työmatkahan tarkoittaa matkaa töistä päiväkotiin. Jos siinä matkan aikana poikkeaa kaupassa, se on silti työmatkaa töistä päiväkotiin, eikä kuulu tippaakaan päiväkodin henkilökunnalle. Ainahan voit sanoa, että kävit työpäivän aikana ruokatunnilla kaupassa, jos paheksuvat mukana olevaa kauppakassia. Ihme hoitajia, eivät taida olla ihan täyspäisiä?

Vierailija
53/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä poliisivaltio tämä oikein on!!!

Vierailija
54/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se että minulla on kauppakassi kädessäni todista vielä mitään kun menen päiväkotiin lapsia hakemaan.

Sitäpaitsi ei yhdelläkään päiväkodilla ole minkään valtakunnan valtuuksia kieltää vanhempia käymästä kaupassa tai missään muuallakaan hoitopäivän aikana. Se on fakta.

Vierailija
55/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai kukaan oikeasti ala puuttumaan tällaisiin asioihin? Kyllä

en suomeen muuta kyllä ikinä takaisin jos siellä eletään kuin neuvostovallassa ja naapurit ovat tuollaisia kyyliä ja pilkunnussijoita.

Hävettää olla suomalainen.

Vierailija
56/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito on tarkoitettu lastenhoitoon kun vanhemmat töissä, ei kaupassakäyntiä varten

Vierailija
57/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten olisi aina näitä joilla olisi " tosi hyvä ja perusteltu syy" . Näin se vaan menee. Organisoikaa elämänne!

Vierailija
58/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs ns. virikehoitolapset?

Vierailija
59/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä edeskin voi jokainen vanhempi ihan huoleti käydä siellä kaupassa niin kuin tähänkin asti. Jos jollain hoitajalla on ongelmia oman itsensä kanssa, niin ei kannata välittää...

Vierailija
60/98 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

muuten olisi aina näitä joilla olisi " tosi hyvä ja perusteltu syy" . Näin se vaan menee. Organisoikaa elämänne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän