Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi itä- ja länsisuomalaiset eivät olet pariutuneet keskenään? Miksi geenieromme on suurempi kuin saksalaisten ja brittien välillä?

Vierailija
03.02.2019 |

"Tutkijoita askarruttaa itä- ja länsisuomalaisten suuri geneettinen ero ja eron yhteys Suomen alueen kieli- ja asutushistoriaan.

– Ero on isompi kuin saksalaisten ja englantilaisten välillä, melkeinpä suurin Euroopan sisällä.

– Kun ulkomaalaiset, jotka eivät tunne Suomea, näkevät tätä eroa kuvaavia karttoja, he kysyvät: meneekö tuossa joku vuoristo? Onkamo kertoo nauraen.

Mikä voisi olla tuollainen ”geneettinen vuoristo”, joka kulkee suunnilleen Raahe–Lappeenranta-linjaa pitkin?"

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sekoitus kumpaakin.

Vierailija
2/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäsuomalaiset ovat persjalkaisia pottunokkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

köh

Vierailija
4/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinä purtavaksi.

Lähden saareen pohtimaan.

Vierailija
5/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös itä-länsi -hybridi. Usein luullaan venäläiseksi, joten itä varmaan paistaa enemmän läpi.

Vierailija
6/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma amerikansuomalaistenkin joukossa lännestä tulleet pariutuivat keskenään ja itäsuomalaiset taas toistensa kanssa. Mikä lie selittää ettei olla haluttu sekoittua?

Vierailija
7/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsisuomalaiset ovat geneettisesti germaanisia ruotsalaisia indoeurooppalaisia ja itäsuomalaiset suomalaisia suomalais ugrilaisia uralilaisia.

Vierailija
8/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni äidin suku on hämeestä ja isänisän suku savosta.

Vierailija
9/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei rajat vuotanut ja  sai rauhassa puuhata serkkujen kanssa ilman turhaa vouhotusta

Vierailija
10/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanevakot sekoittivat tehokkaasti pakkaa mutta siihen asti ollaan pysytty visusti omien parissa.

Vierailija
11/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että Suomeen on tuotu asukkaita ja geenejä etupäässä kahdesta vastakkaisesta suunnasta joilla on tuhansien vuosien eri reitit. Mikä tässä on niin ihmeellistä?

Vierailija
12/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan länsisuomalainen ei halua muuttaa Itä-Suomeen ja päinvastoin. Omat murteet ja pienet piirit molemmissa. Jos sekoitutaan, niin se tapahtuu pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
13/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä serkumpi sen herkumpi. Suomalaisten sukupuussa on hyvin paljon pikkuserkkujen kanssa avioiduttu.

Vierailija
14/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanevakot sekoittivat tehokkaasti pakkaa mutta siihen asti ollaan pysytty visusti omien parissa.

Ruotsalaiset ne teidän geenipakat sekoitti jo satoja vuosia sitten.

Vierailija
15/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä serkumpi sen herkumpi. Suomalaisten sukupuussa on hyvin paljon pikkuserkkujen kanssa avioiduttu.

Usein hoettu myytti, ei fakta.

Vierailija
16/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan länsisuomalainen ei halua muuttaa Itä-Suomeen ja päinvastoin. Omat murteet ja pienet piirit molemmissa. Jos sekoitutaan, niin se tapahtuu pääkaupunkiseudulla.

Tai Jyväskylässä.

Vierailija
17/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulogäppi on yksi selittäjä.

Vierailija
18/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös itä-länsi -hybridi. Usein luullaan venäläiseksi, joten itä varmaan paistaa enemmän läpi.

Mua taas ruotsalaiseksi itseni mielestä näytän suomalaiselta. Itäsuomalainen ei ole yhtä kuin venäläinen. Venäläiset on slaaveja ja ihan eri kansaa.

Vierailija
19/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että Suomeen on tuotu asukkaita ja geenejä etupäässä kahdesta vastakkaisesta suunnasta joilla on tuhansien vuosien eri reitit. Mikä tässä on niin ihmeellistä?

No toki on tultu eri suunnista mutta se on ihmeellistä miksi ei olla haluttu sekoittua, kyllä siihen olisi aikaa ollut vuosisatoja ellei- tuhatkin.

Vierailija
20/107 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttu murre ja täysin erilainen ajatuksen kulku erottaa. Savolaiset ovat levittyneet pohjois-etelä suunnassa Oulusta Helsinkiin. Miksi kukaan tulisi länsirannikolle? Liikenneyhteydet poikkisuuntaan ovat aina olleet heikommat kuin pituussuuntaan. Onhan tänne siirretty huomattava määrä karjalaista perimää, mutta nekin pyrkii lisääntymään keskenään. Itse olen suurinpiirtein niin idästä kuin mahdollista ja mies niin lännestä kuin olla ja voi. Tapaamisen mahdollisti molempien opiskelu Helsingissä. Suurin osa ihmisistä edelleenkin pyörii Max 150 kmn päässä lapsuuden kodistaan ja näin ympyrät ei ikinä leikkaa. Itsellenikin läntisin paikka, missä olin käynyt oli Tampere ennenkuin tapasin mieheni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi