Mitä olette antaneet palkaksi tutulle, joka tulee auttanaan juhlissa?
Kyseessä ylioppilasjuhlat ja avuksi pyydettäisiin muutamaksi tunniksi kahvia keittelemään ja auttamaan keittiössä. Tuttu siis kyseessä ja jotenkin pitäisi apu korvata. Rahalla (kuinka paljon?) vai jotenkin muuten?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään 50 euron lahjakortti ruokakauppaan. Ruokaa ostaa jokainen.
Mutta eikö kaikki saa päättää mitä palkallaan tekee? Voi olla tyyppi vaikka paastolla/dieetillä ja muutenkin oma puutarha ja perunamaa. Ehkä mieluummin haluaisi sijoittaa rahastoihin/ostaa uuden pakoputken autoon tai säästää ulkomaanmatkalle.
Noista Prismoista, lidleistä ja citymarketeista löytyy tavaraa sinne kasvimaalle, lomamatkalle sekä kaikenmaailman kodin härpäkettä. Sekä säilykkeitä. Joten huoli pois.
Ja palkka ei ole kyseessä vaan lahjakortti eli lahja.
En itse ainakaan haluaisi ostaa mitään turhaa härpäkettä Prismasta lomamatkalle. Ihan on tavaraa riittämiin ja ruokaa jopa. En edes keskitä S-bonuksia, joten se kauppa on minulle täy
Tässä ei sua ole pyydetty ylppäreihin auttamaan, joten huoli pois.
Aloituskin on vuodelta 2019.
Ehdotuksia tänne heitellään. Voit hyvin ohittaa sulle huonot kommentit.
Neuvoteltu tapauskohtaisesti. Rahaa (väh. 20 e/h, sopimuksen mukaan), lahjakortti, joku asia/esine, vastavuoroista apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään 50 euron lahjakortti ruokakauppaan. Ruokaa ostaa jokainen.
Mutta eikö kaikki saa päättää mitä palkallaan tekee? Voi olla tyyppi vaikka paastolla/dieetillä ja muutenkin oma puutarha ja perunamaa. Ehkä mieluummin haluaisi sijoittaa rahastoihin/ostaa uuden pakoputken autoon tai säästää ulkomaanmatkalle.
Noista Prismoista, lidleistä ja citymarketeista löytyy tavaraa sinne kasvimaalle, lomamatkalle sekä kaikenmaailman kodin härpäkettä. Sekä säilykkeitä. Joten huoli pois.
Ja palkka ei ole kyseessä vaan lahjakortti eli lahja.
En itse ainakaan haluaisi ostaa mitään turhaa härpäkettä Prismasta lomamatkalle. Ihan on tavaraa riittämiin ja ruokaa jopa. En edes keskitä S-bonuksia, joten se kauppa on minulle täy
Ymmärrän pointin, mutta en nyt sentään itse noin lahjakortista närkästyisi. Kyse on kuitenkin kertaluontoisesta tutunavusta, josta ei edes olisi sovittu mitään tarkkaa.
Kahvitarjoilusta yli jääneet riisipiiraan munavoin jämät voipaperiin paketoituina.
Sanoisin, että työ tekijäänsä kiittää. Se on moro. Kutsutaan sut sitten parin vuoden päästä jelppimään meidän Eemin ylppäreihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan verokortilla 30 e/h (pyhäpäivä tai ilta, harvemmin arkena päivällä juhlitaan), oli tuttu tai tuntematon. Tarvittaessa maksan myös sivukulut (nuorilla niitä ei aina ole tarpeen maksaa). Kun maksaa reilusti ja rehellisesti työsopimuksen mukaan, saa apua toistekin eikä takana valitella, että sekin käyttää työttömiä hyväkseen.
Yrittäjämieheni toimii näin, koska se on hänelle kannattavaa. Saa vissiin mukavasti vähennyksiä itselleen, vaikka työntekijä ottaisi mieluummin palkkion käteen. Varsinkin jos saa itse tukia.
Sun yrittäjämies tekee noin, koska laki vaatii tuolla tavalla toimimaan. Ei ole kiva jäädä kiinni siitä, että joku kertoo miehesi maksavat palkat pimeästi ja sitten joku kertoo, että jep, se maksoi mulle 50 e ja vähän saatiin veroja kierrettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan verokortilla 30 e/h (pyhäpäivä tai ilta, harvemmin arkena päivällä juhlitaan), oli tuttu tai tuntematon. Tarvittaessa maksan myös sivukulut (nuorilla niitä ei aina ole tarpeen maksaa). Kun maksaa reilusti ja rehellisesti työsopimuksen mukaan, saa apua toistekin eikä takana valitella, että sekin käyttää työttömiä hyväkseen.
Yrittäjämieheni toimii näin, koska se on hänelle kannattavaa. Saa vissiin mukavasti vähennyksiä itselleen, vaikka työntekijä ottaisi mieluummin palkkion käteen. Varsinkin jos saa itse tukia.
Sun yrittäjämies tekee noin, koska laki vaatii tuolla tavalla toimimaan. Ei ole kiva jäädä kiinni siitä, että joku kertoo miehesi maksavat palkat pimeästi ja sitten joku kertoo, että jep, se maksoi mulle 50 e ja vähän saatiin veroja kierrettyä.
Just tän takia kantsii tollaset parin tunnin kotiapu tuttavalle kuitata lahjakortilla, joka ei ole palkka, vaan lahja.
Prisman lahjakortti on hyvä. Sen pystyy apulainen vaihtamaan jonkun kanssa, joka pruukaa ostaa ruokaa, kodin härpäkettä ja vaikka huonekasveja jos itse ei syö tai mamma ostaa sapuskat tai haluu sijoittaa rahastoihin.🤪
Vierailija kirjoitti:
Joo kiitos ei. Yhdenkään työttömän ei kannata ottaa tuommoista keikkaa ja selitellä sitten työppärille näitä muutaman tunnin töitä, joista verojen jälkeen ei kuitenkaan käteen juuri mitään jää.
Mieluummin menen apuun reilulla ruokapalkalla, eli lupauksella, että saa syödä paikan päällä ja saan hyvää ruokaa ja vinkkupullon kotiin vietäväksi.
10 000€ voi tienata vuodessa ilman veroja. Siihen summaan se 17-vuotias tuttu saisi tienata joka lauantai 192,30€ verokortilla tai ilman kun auttaa kaatamaan kahvia. Tai tekemään mitä vain. Työssä käyvät eivät suostuisi tekemään hanttihommia vapaapäivänään ja työttömät eivät voi tehdä töitä koska se miinustaa taas tuloja. Jos siis haluaa sen tarjoilijan niin pitää löytää köyhä nuori tai tarjota pimeenä keikkaa sille työssä käyvälle tai työttömälle. Tai olla ystävällinen niille tutuille ja pyytää heidät muös juhliin, ehkä suostuvat vähän samalla auttelemaan jos kauniisti pyydät.
Parasta oli kuitenkin aika, jonka hän oli varannut minulle kun juhlissa ymmärrettävästi ei paljon kuulumisia ennätetty vaihtaa.
Tästä tuli hyvä mieli. Just on tärkeää, että kaverille tai tutullekaan ei jää sellainen olo, että apua ylenkatsotaan tai pidetään itsestään selvyytenä. Harva oikeasti haluaa vaan rahaa, vaan enemmän tunteen, että on voinut auttaa ja apua arvostetaan.
Ihana tuossa oli sekin, että ikään kuin korvaukseksi ystävä sai hemmottelua, kun ei juhlista ehkä saanut "kaikkea irti".
Vierailija kirjoitti:
Parasta oli kuitenkin aika, jonka hän oli varannut minulle kun juhlissa ymmärrettävästi ei paljon kuulumisia ennätetty vaihtaa.
Tästä tuli hyvä mieli. Just on tärkeää, että kaverille tai tutullekaan ei jää sellainen olo, että apua ylenkatsotaan tai pidetään itsestään selvyytenä. Harva oikeasti haluaa vaan rahaa, vaan enemmän tunteen, että on voinut auttaa ja apua arvostetaan.
Ihana tuossa oli sekin, että ikään kuin korvaukseksi ystävä sai hemmottelua, kun ei juhlista ehkä saanut "kaikkea irti".
Tuollaista kohtelua kun saisi, niin mielellään auttaa toisenkin kerran. Se vaan tahtoo olla niin, että niin ei tapahdu yleensä. Tyhjin käsin kun saa lähteä hommien jälkeen kotiin, niin ei ole ihmekään, kun ei jatkossa nappaa enää autella.
Ihan ilmaiseksi olen aina juhlissa auttanut perhettä, kavereita ja sukulaisia tarjoilujen, roskien, tiskien ja ohjelman kanssa. Jopa kukkia laittanut maljakoihin yms. Ruokaa ja juomaa olen aina saanut palkaksi ja se riittää oikein hyvin. Olen toki kesäisin saanut ilmaiseksi lomailla myös läheisten mökillä, kun itselläni ei ole omaa. Miksi pitäisi omiin lähipiirin juhliin tilata ulkopuolisia henkilöitä? Ei siinä kauaa mene kun kasaa lautaset tiskialtaaseen tai jos kertikset niin heittää roskiin. Kahvikupposen tai samppanjalasin täyttäessä menee myös ainoastaan pari minuuttia. Meidän juhlissa aina kaikki vieraat myös mielellään kysyvät, että voivatko auttaa jotenkin. Meillä ei vieraat istu kökötä sohvalla ja tuijota seiniin. Rennot juhlat aina ja lapsilla oma discohuone, jonne voi myös mennä välillä jammailemaan jos haluaa sulatella kakkupalaa. Myös kotieläimiä voi käydä rapsuttelemassa omaan tahtiin pihalla tai jos haluaa tupakalla käydä.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahasta puhutaan niin 20€/h on mielestäni ok.
Tässä se oikea vastaus. 20 e/h ehdoton minimi, jos siis oletetaan että tämä tuttava tekee kunnon työtä ja todella herkeämättä hoitaa tarjoiluja. Sitten ei jos vähän keittää kahvia tai tiskaa pari kuppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin paljonko haluaa, mutta ei halunnut mitään. Annoin leivonnaisia mukaan kiitokseksi.
Se ei kehdannut sanoa että se haluaisi rahaa ja toivoi että itse ehdottaisit sille jotain summaa :D
Harvempi todellakaan kehtaa itse heittää jotain summaa, jos tuolla tavalla kysytään, että paljonko haluat, jos ja kun kyseessä on vielä joku tuttu. Kyllä siinä saattoi käydä niin, että häntä jälkeenpäin harmitti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin paljonko haluaa, mutta ei halunnut mitään. Annoin leivonnaisia mukaan kiitokseksi.
Se ei kehdannut sanoa että se haluaisi rahaa ja toivoi että itse ehdottaisit sille jotain summaa :D
Harvempi todellakaan kehtaa itse heittää jotain summaa, jos tuolla tavalla kysytään, että paljonko haluat, jos ja kun kyseessä on vielä joku tuttu. Kyllä siinä saattoi käydä niin, että häntä jälkeenpäin harmitti..
Mitä vaikeaa siinä on, jos toinen kysyy, että tuletko keittiöapulaiseksi juhliini, niin kysyä takaisin että no millaista palkkaa olit suunnitellut.
Joa minulta yllättäen kysyttäisiin palkkatoivomusta noin 2-3h työhön, niin sanoisin itse että mitä sinulla oli mielessä. Ja voin tutkia netistä ja Litan viestillä myöhemmin illalla palkkatovonukseni. Jos siis mitään järkevää ehdotusta ei tullut, kuten esim.100€ käteisenä ja tietty ruokaa ja juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdottaisin jo pyytäessä tiettyä summaa esim 15-20 euroa tunnilta ja tietenkin ruuat talon puolesta. Näin meidän perheessä ja suvussa on aina toimittu. Viime keväänä tyttären kaksi opiskelukaveria oli auttamassa mieheni viiskymppisillä, maksoin 15e per tunti ja huolehdin siitä että apulaisetkin saivat syödäkseen, lähtiessä pakkasin heille vielä herkkuja ja skumppapullot mukaan, kiitoksena hyvin tehdystä työstä. Tulevat kuulema mielellään toistekin.
Mikä siis siinä sun CV:ssä on noin ihmeellistä, että haluat 20€/h palkkaa ja ruuat ilmaiseksi joku kolmen tunnin keikalta. Ymmärrän jos olet ravintola-alan ammattilainen, mutta jos oot vaikka koodari tai tennispelaaja niin mihin toi sun palkka- ja ruokapyyntö perustuu? Joku tyyppi tällä tosin kirjoitteli jotain työtodistuksia siitä parin tunnin kotikeikasta että sai vähennyksiin, onko siis sulle kertynyt kuitenkin kokemusta ja työpaikkasuosittelijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa siinä on, jos toinen kysyy, että tuletko keittiöapulaiseksi juhliini, niin kysyä takaisin että no millaista palkkaa olit suunnitellut.
No meitä on erilaisia. Itse en välttämättä joltain hyvältä ystältä, joka kysyy että pystyisitkö auttamaan, kehtaisi kysyä että mitäs maksat. Joltain vieraammalta toki voisinkin kysyä. Pointtini nyt kuitenkin on se, että minusta sen, joka tarjoilijaksi juhliinsa pyytää, pitäisi itsensä tarjota korvausta, mieluummin jo heti kysyessään sanoa, että maksaisin tuon verran jos tulet.
Samaa mieltä kuin edellinen. Se joka pyytää juhliin keittiölle töihin tarjoaa maksun tietysti. Muu on moukkamaista riistoa.