Mitä olette antaneet palkaksi tutulle, joka tulee auttanaan juhlissa?
Kyseessä ylioppilasjuhlat ja avuksi pyydettäisiin muutamaksi tunniksi kahvia keittelemään ja auttamaan keittiössä. Tuttu siis kyseessä ja jotenkin pitäisi apu korvata. Rahalla (kuinka paljon?) vai jotenkin muuten?
Kommentit (195)
Eräs sukulaisnainen on kova pitämään juhlia, muttei se sitten juhlapaikalle koskaan palkkaa varakäsiä. Kaikki tilataan pitopalvelusta ja he käyvät laittamassa asiat kuntoon. On astioita, ruokaa, juomat kylmässä... kattaukset.
Kun itse juhla alkaa niin nuo ammattilaiset häviää kuin tuhkatuuleen ja mä siskon kanssa hoidetaan loput. Tällä kaavalla on menty lähes 30 vuotta, miksikäs ei. :D Eikä kehtaa olla tekemättäkään. Siellä sitten tunteja keitellään kahvia, siivotaan, tiskataan, pakataan.. ja välillä vielä toimitetaan vuokra-astiat poiskin.
Aina täti sanoo, että kylläpä juhlat taas onnistui ongelmitta. Saas nähdä, että jos joskus jäätäis menemättä. No, onhan meillä jo uusi sukupolvikin kasvanut avuksi, ettei tuo enää pelkästään meidän harteilla oli. Eilenkin saatiin jopa istua, kun neljä nuorta hoiti homman. Alkuun vähän vaati työnjohdollista puolta, mutta sitten he osaskin jo.
Hekin tietää, ettei palkkaa ole tulossa. Ei edes ruokaa kotiin. Sehän olisi vulgaaria lähteä ruokalaatikon kanssa kuin olisivat jotain köyhälistöä. Ylimääräiset ruuat täti "toimittaa" jollekin lähistön yömajalle.
Miksi me suostutaan tuohon. Koska hauskaa siellä kuitenkin aina on. Ruoka on hyvää ja seurakin. Näkee sukuaan. Nää ovat siis tuommoisia juhlapyhäpäivällisiä, neljästä kuuteen kertaan vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin eri kaupunkiin (omat bensat), olin keittiössä koko juhlien ajan ja siivosin lopussa. Emäntä sanoin että kiitos avusta ja isäntä ei sanonut sitäkään. Yhtään kertaa ei kumpikaan sanonut että levähtäisin tai istuisin vähän tai söisin pöydästä jotain. Oma-aloitteisesti söin keittiössä yhden leivän.
Olin orjana päivän. Oma syy kun en etukäteen varmistanut pakkaa mutta oletin ilmanmuuta että isäntäväki maksaa jotain mutta ei.
Miten jotkut viitsiikin toimia noin itsekkäästi. Ihmiset osaa olla kyllä tökeröitä.
Jos oletat palkkaa, niin miksi et sanonut lähtiessäsi, että niin se palkka vielä puuttuu. 70€ riittänee. Siihen sisältyy bensa. Tai jos olet niin ujo, että et uskalla sanoa mitään, mutta tänne nimettömänä kirjoittaa, niin ainakin olisin laittanut tekstarin perään että Nyt on juhlat sitten juhlittu, onnea vielä päivänsankarille! Tuossa vielä tuo oma tilinumeroni, jäi siinä kiireessä unohduksiin
No sä voit kysyä tutulta, että käykö vaihtokauppa.
Sinä menet hänen avuksi hänen kotiin siivoamaan, tai talkoisiin tai lastenhoitajaksi esimerkiksi.
Saman ajan teet siis hänelle hommia kuin hän tekee sulle.
Tehän voitte kehittää toinen toitwnne tukiverkon. Kun toinen tarvitsee jeesiä niin autat. Kun sinä tarvit jeesiä, niin hän auttaa.
Tämä jatkoa 64 kommenttiini vielä.
Mä ehdottaisin jo pyytäessä tiettyä summaa esim 15-20 euroa tunnilta ja tietenkin ruuat talon puolesta. Näin meidän perheessä ja suvussa on aina toimittu. Viime keväänä tyttären kaksi opiskelukaveria oli auttamassa mieheni viiskymppisillä, maksoin 15e per tunti ja huolehdin siitä että apulaisetkin saivat syödäkseen, lähtiessä pakkasin heille vielä herkkuja ja skumppapullot mukaan, kiitoksena hyvin tehdystä työstä. Tulevat kuulema mielellään toistekin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdottaisin jo pyytäessä tiettyä summaa esim 15-20 euroa tunnilta ja tietenkin ruuat talon puolesta. Näin meidän perheessä ja suvussa on aina toimittu. Viime keväänä tyttären kaksi opiskelukaveria oli auttamassa mieheni viiskymppisillä, maksoin 15e per tunti ja huolehdin siitä että apulaisetkin saivat syödäkseen, lähtiessä pakkasin heille vielä herkkuja ja skumppapullot mukaan, kiitoksena hyvin tehdystä työstä. Tulevat kuulema mielellään toistekin.
Tottakai sitä mielellään menee, kun asianmukaisesti huomioidaan apulaiset.
40€/h on normaali tarjoilijan palkka. Minivelpitus lähes aina 4h. Toki jos työskentelevät yrittäjinä niin joutuvat maksamaan tuosta vielä alvin. Matkakulut veloitetaan erikseen. Jos kyseessä kävelymatkan päässä asuva tuttu, jolla ei ole mitään kokemusta tarjoilijana tai keittiöapulaisena niin ehdottaisin 25€/h sopimusta. Lisäksi jos hoitaa tilaisuuden esimerkillisen ripeästi ja iloisesti niin mahdollinen bonus päälle tai ainakin joku suklaarasia tms. Herkkua kiitokseksi. Ehkä jopa leffalippu sinne kirjekuoreen, minne varataan se palkka.
Jos kyseessä joku läheinen aikuinen tuttu niin sitten ei tietenkään mitään rahaa vaihdeta, vaan ihan viinipullo tai niitä kukkia tai lahjakortti riittää kiitokseksi. Ja toki vähän niitä voileipäkakkuja yms. Kotiin viemisiksi.
Asperger-mamma kirjoitti:
100 euroa. En oo rikas, mutta olin niin kiitollinen.
En osaa jutella ihmisille, en kaataa kahvia. En älyä, mitä pitää tehdä milloinkin.
Mietin myös, että omalla kohdallani maksaisin satasen paristakin tunnista, koska hommaan kuuluisi myös vähän sosialisointia ja koko paketin pitämistä kasassa. Ei siis mitään seremoniamestarina toimimista sentään, mutta pitää oikeasti huolta että tarjoilu pelaa ja katsoa etten itse sössi tilaisuutta vieraiden istuessa tajuamattani kuivin suin. Minä kun tosiaan olen vähän uivelo mitä emännöintiin tulee.
Jos taas kyseessä olisi "vain" apukäsi, riittäisi vähempikin. Eli varmaan sellainen, mikä itse voisin olla toisten juhlissa. Keittää kahvia ja tiskata, ja toimia enemmänkin muiden antamien ohjeiden mukaan.
Kyllä mä mieluummin otan palkaksi 15€ kun jonkun leffalipun tai 14€ maksavan viinipullon. Mutta läheisiltä ei toki yleensä kehtaa ottaa rahaa vastaan eli silloin tommonen konkreettinen korvaus on parempi. Tai vaikka se lahjakortti 20€ Prismaan.
Tosin rikkailla joilla aina rahaa niin ei osaa sitä arvostaa. Mutta ovat enemmän kiitollisia ja otettuja jos saavat vaikka 3€ karkkipussin. Sillä on sentään jotain merkitystä. Eli vähän tilannekohtaisesti. Köyhille rahaa ja rikkaille apulaisille mielummin vaikka se viinipullo. Tai pyytäisin jäämään saunomaan ja tilaisin pitsat.
Vähintään 50 euron lahjakortti ruokakauppaan. Ruokaa ostaa jokainen.
Maksan verokortilla 30 e/h (pyhäpäivä tai ilta, harvemmin arkena päivällä juhlitaan), oli tuttu tai tuntematon. Tarvittaessa maksan myös sivukulut (nuorilla niitä ei aina ole tarpeen maksaa). Kun maksaa reilusti ja rehellisesti työsopimuksen mukaan, saa apua toistekin eikä takana valitella, että sekin käyttää työttömiä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö kaikki saa päättää mitä palkallaan tekee? Voi olla tyyppi vaikka paastolla/dieetillä ja muutenkin oma puutarha ja perunamaa. Ehkä mieluummin haluaisi sijoittaa rahastoihin/ostaa uuden pakoputken autoon tai säästää ulkomaanmatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö kaikki saa päättää mitä palkallaan tekee? Voi olla tyyppi vaikka paastolla/dieetillä ja muutenkin oma puutarha ja perunamaa. Ehkä mieluummin haluaisi sijoittaa rahastoihin/ostaa uuden pakoputken autoon tai säästää ulkomaanmatkalle.
Noista Prismoista, lidleistä ja citymarketeista löytyy tavaraa sinne kasvimaalle, lomamatkalle sekä kaikenmaailman kodin härpäkettä. Sekä säilykkeitä. Joten huoli pois.
Ja palkka ei ole kyseessä vaan lahjakortti eli lahja.
Vierailija kirjoitti:
Maksan verokortilla 30 e/h (pyhäpäivä tai ilta, harvemmin arkena päivällä juhlitaan), oli tuttu tai tuntematon. Tarvittaessa maksan myös sivukulut (nuorilla niitä ei aina ole tarpeen maksaa). Kun maksaa reilusti ja rehellisesti työsopimuksen mukaan, saa apua toistekin eikä takana valitella, että sekin käyttää työttömiä hyväkseen.
Onko tämä mielestäsi reilua maksamista? Sinä haluat vain laittaa summan kotitalousvähennyksen ja nuori kaveri joutui maksamaan turhaan veroja. Miksi et anna suoraan palkkaa käteen? Sivukuluina tarkoitat ehkä taksimatkoja? Itse ainakin maksettu eläinhoitajallemme aina taksimatkat viikonloppuisin ja iltaisin, ellei ole itse pystytty häntä heittämään kotiinsa, mikäli asuu yli 1km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Autoin appiukon synttäreillä kahvitilaisuuden kanssa jotta ehtivät itse seurustelemaan vieraiden kanssa ja sain lopuksi moitteet siitä että kahvia oli keitetty liikaa (tuhlattu) kun sitä jäi puoli pannullista yli. Laittoivat sen sitten termariin seuraavaa aamua varten. Mitään palkkiota en pyytänyt enkä saanut. Lupasivat viedä kesällä ajelulle veneellään mutta sitä ei ikinä tapahtunut.
Ihan antaisin neuvoksi että vaikka "keittiöpiika" ei mitään pyytäisi tai haluaisi niin muista jotenkin. Esim. leffaliput, viinipullo (jos on aikuinen ja tykkää viinistä), pieni lahjakortti jonnekin tms. Siitä jää kaikille hyvä mieli.
Viinipullo on kympin. Antakaa nyt rahaa ja satanen on hyvä.
Älä pyydä avuksi missään nimessä, jos ei ole selvästi tarjoutunut itse joskus auttamaan tuollaisissa jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä mielestäsi reilua maksamista? Sinä haluat vain laittaa summan kotitalousvähennyksen ja nuori kaveri joutui maksamaan turhaan veroja. Miksi et anna suoraan palkkaa käteen? Sivukuluina tarkoitat ehkä taksimatkoja? Itse ainakin maksettu eläinhoitajallemme aina taksimatkat viikonloppuisin ja iltaisin, ellei ole itse pystytty häntä heittämään kotiinsa, mikäli asuu yli 1km päässä.
Tämän on lainmukaista maksamista. Palkkatuloista kuuluu maksaa veroja (paitsi poikkeustapauksissa), joten miksi ihmeessä opettaisin, että harmaa talous on kannattavaa? Sivukuluja ovat erilaiset vakuutusmaksut (vähän tilanteesta riippuen työeläkevakuutusmaksu, työttömyysvakuutusmaksu, tapaturmavakuutusmaksu ja sairausvakuutusmaksu), ei taksimatkat. Palkat ilmoitetaan rekisteriin ja työntekijä saa työtodistuksen.
Miksi oletat, että nuori joutuu maksamaan turhaan veroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista Prismoista, lidleistä ja citymarketeista löytyy tavaraa sinne kasvimaalle, lomamatkalle sekä kaikenmaailman kodin härpäkettä. Sekä säilykkeitä. Joten huoli pois.
Ja palkka ei ole kyseessä vaan lahjakortti eli lahja.
En itse ainakaan haluaisi ostaa mitään turhaa härpäkettä Prismasta lomamatkalle. Ihan on tavaraa riittämiin ja ruokaa jopa. En edes keskitä S-bonuksia, joten se kauppa on minulle täysin turha ja vielä 15km päässä autottomana. Sieltäkö sen välttämättömän pakoputken saan? Ruokaa ei todellakaan tarvitse jatkuvasti kaikki. Osa kasvattaa itse, jotkut saavat syödä rajattomasti töissä ja jonkun kaikki ruoat ja kulut maksaa puoliso. Haluan ihan tehdä palkallani mitä itse haluan ja mitä tarvitsen.
Tutun ei tarvitse suostua pyyntöösi. Itse olen monesti kieltäytynyt vaikka hoitamasta lähisukulaisen lapsia jos kiinnostaa enemmän katsoa telkkaria tai avata vaikka olut. Tiedän etten saisi palkkaa hommasta kuin pelkän kiitoksen, ja todennäköisesti pitäisi vielä ruokkia lapset omaan laskuuni. Eli mikäli ei tiedossa olisi hyvä korvaus ja olisin nuori, rahaa tarvitseva opiskelija, niin skippaisin kyllä koko homman, varsinkin jos kyseessä viikonloppu ja pitäisi herätä aikaisin, eli en voisi edellisenäkään päivänä valvoa ja olla vaikka yökerhossa. Ja tosiaan bensa maksaa ja menisi aikaa laittautua sinne yms. Ja sitten pitäisi tuntemattomien tai puolituttujen kanssa vielä jutella small talkia ja liata kädet keittiössä. Muutenkin kiusallista koko tilanne. Entä voitko käydä normaalisti tupakalla pihalla vai miten juhlaseurue siihen suhtautuu?
Lähisukulaisen juhlissa voi auttaa muutenkin keittiössä, jos sinut on sinne kutsuttu. Mutta jos palkataan ihan vaan työntekijäksi niin vaatisin siitä myös palkan. 25€/h ihan minimissään. Omasta etätyöstä saan siis 50€/h eli halvalla juhlien järjestäjä pääsisi.