Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olette antaneet palkaksi tutulle, joka tulee auttanaan juhlissa?

Vierailija
02.02.2019 |

Kyseessä ylioppilasjuhlat ja avuksi pyydettäisiin muutamaksi tunniksi kahvia keittelemään ja auttamaan keittiössä. Tuttu siis kyseessä ja jotenkin pitäisi apu korvata. Rahalla (kuinka paljon?) vai jotenkin muuten?

Kommentit (195)

Vierailija
181/195 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45€/h+alv on mitä ammattilaisena pyydän.

Mutta sinulla varmasti tarjoilijan ammattiasu ja nopeat otteet. Täällä siis odotetaan, että joku omassa kesämekossaan tukka auki pähkäilisi, että kummalta puolelta kahvia kaadetaan, ja että hänelle pitäisi maksaa ammattilaisen palkkaa. Ja antaa vielä ruokaa ja samppanjapulloja kotiin extrana.

Vierailija
182/195 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin eri kaupunkiin (omat bensat), olin keittiössä koko juhlien ajan ja siivosin lopussa. Emäntä sanoin että kiitos avusta ja isäntä ei sanonut sitäkään. Yhtään kertaa ei kumpikaan sanonut että levähtäisin tai istuisin vähän tai söisin pöydästä jotain. Oma-aloitteisesti söin keittiössä yhden leivän.

Olin orjana päivän. Oma syy kun en etukäteen varmistanut pakkaa mutta oletin ilmanmuuta että isäntäväki maksaa jotain mutta ei.

Mitä siellä keittiössä piti tehdä koko päivä juhlien ajan? Leivoitko heille siis kakkuja ja paistoit lättyjä? Kaipa ne tiskit osaisi odottaa jos kävisit välillä vaikka vessassa tai pihalla levähtämässä. Miksi söit oma-aloitteisesti leipää keittiössä? Oliko ne leivät vieraille tarkoitettu? Miksi et sanonut emännälle, että nyt olisi minulla lakisääteinen tauon paikka, että voisinko myös maistella pitopöydän he

Tuo koko päivän keittiössä piilotellut tyyppi ei selkeästi ole saanut siellä aikaiseksi paljon mitään. Noin kuin ei edes kysyä sitä palkkaa tai työaikoja. Istua kököttänyt yksinään keittiössä koko juhlien ajan, ja odottanut että joku kertoisi hänelle jotain ohjeita/lupaa syödä jotain/käydä vessassa/mennä kotiin tms. Ja sitten ihmettelee, että emäntä sanoi että kiitos avusta eli vihjeenä, että et saanut oma-aloitteisesti aikaan mitään ja voisit mennä nyt jo kotiin ärsyttämästä. Pettymys siis. Mutta siksi palkataan ammattilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/195 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etukäteen fyrkat näppiin, kiitos.

Missä työssä saa palkan etukäteen? Itse olen aina saanut palkan tehdystä työstä, en etukäteen. Toki olen saanut jälkeen päin myös bonusta erityisen hyvin tehdystä työstä, mutta tosiaan en tiedä tuota etukäteismaksua. Koeajalta tietenkin maksetaan myös palkkaa, ei ole kyse siitä, että joisi ilman vaikka ei olisi pätevyyttä.

Apuna keittiössä työstä maksetaan etukäteen. Etukäteen olen maksanut myös ruohonleikkauksesta ja aurauksesta.

Vierailija
184/195 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksi jauhaja on selkeä provoilija, tunnistan tyylin, mutta kyllä tuollaisia tyyppejä oikeasti on. Siis täysin itsekkäitä ja kohtuuttomia.

Ja sitten on heitä, jotka purkavat passiivisaggressiivisesti perheeseen nämä isommat juhlat, kuten sisareni. Olen joka juhliin tarjonnut etukäteen moneen kertaan apua, ei tarvitse, kaikki kunnossa. Hänet tuntien epäilin ja olin valmistautunut. Esikoisen ylioppilasjuhlissa on pöytään katettuna kyllä kakkua ja voileipäkakkua ja neljä kahvikuppia ja neljä skumppalasia. Hyvä, että menin etukäteen. Lisäksi vietin juhlat keittiössä, että saatiin mitenkään homma rullaamaan, ketään ei ollut pyydetty avuksi.

Miehensä 50-kymppisillä oli varattu hulppea paikka ja pitopalvelun ruuat, mutta ei henksua. Ikävä vain, että ruuat tuli pakasteina ja uuni kylmänä, kun vieraita alkoi saapua. Eli äkkiä keittiöön, vateja mikroon, uuni kohottomaan + pari nuorta juhlista hyvillä lupauksilla pyörittämään astioita esille ja pöydästä pois.

Molempien juhlien jälkeen sain haukut kun aina sekaannun hänen asioihinsa. 

Vierailija
185/195 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin paljonko haluaa, mutta ei halunnut mitään. Annoin leivonnaisia mukaan kiitokseksi.

No harvempi kehtaa pyytää. Sinun tehtäväsi olisi ollut tarjota jotain summaa leivonnaisten lisäksi.

Vierailija
186/195 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanteessa, niin tämä kahvinkeittäjä, joka siis tuttu, on selkeästi nuori tyyppi joten muutamasta tunnista eli 4h antaisin 100€ kirjekuoressa ja leffaliput x 2 jos tekee kiitettävää työtä ja iloisella, hyvää mieltä jakavalla otteella. Mitään littaantuneita kermakakun palasia ei kukaan nuori jaksa kantaa kotiinsa, ehkä menee suoraan kavereitaan tapaamaan kaupungille tms. Toki lähtiessä ja työn ohessa saa syödä niitä juhlapöydän herkkuja niin paljon kuin jaksaa - aivan niin kuin muutkin vieraat.

Jossain toisessa tilanteessa, kun keittiössä kahvia keittelemässä olisi joku kaveri/naapuri/aikuinen sukulainen, niin silloin kiitosten lisäksi riittää juhlaherkkujen pakkaamisia kotiin viemisiksi sekä ylijäämä kuohuvapullo. Luonnollisesti jos kaveri tulevaisuudessa tarvitsee apua, vaikka koira karkaa kotoa, niin sinä luonnollisesti menet auttamaan. Niin kaverisuhteet toimivat, että pyyteettömästi ja ilmaiseksi toisiaan autetaan puolin ja toisin.

Vierailija
187/195 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä yksi jauhaja on selkeä provoilija, tunnistan tyylin, mutta kyllä tuollaisia tyyppejä oikeasti on. Siis täysin itsekkäitä ja kohtuuttomia.

Ja sitten on heitä, jotka purkavat passiivisaggressiivisesti perheeseen nämä isommat juhlat, kuten sisareni. Olen joka juhliin tarjonnut etukäteen moneen kertaan apua, ei tarvitse, kaikki kunnossa. Hänet tuntien epäilin ja olin valmistautunut. Esikoisen ylioppilasjuhlissa on pöytään katettuna kyllä kakkua ja voileipäkakkua ja neljä kahvikuppia ja neljä skumppalasia. Hyvä, että menin etukäteen. Lisäksi vietin juhlat keittiössä, että saatiin mitenkään homma rullaamaan, ketään ei ollut pyydetty avuksi.

Miehensä 50-kymppisillä oli varattu hulppea paikka ja pitopalvelun ruuat, mutta ei henksua. Ikävä vain, että ruuat tuli pakasteina ja uuni kylmänä, kun vieraita alkoi saapua. Eli äkkiä keittiöön, vateja mikroon, uuni kohottomaan + pari nuorta juhlista hyvillä lupauksilla pyörittämä

Tämmönen joka juhlien päsmäri on todella raivostuttava. Voisi nätisti kysyä, että voisinko auttaa keittiössä ja alkaa vaikka lämmittämään ruokia, eikä alkaa lisäksi käskyttämään muita juhlijoita kattamaan pöytiä ja tekemään sitä ja tätä. Jotkut haluavat rennot juhlat, eikä mitään natsia sinne omin päin päättämään, että minkälaisia astioita ja kuppeja laitetaan toisen juhlissa ja kotona esille. Jotkut ovat ehkä varanneet kertakäyttöastiat vieraille, ja ärsyttäisi kyllä jos joku vieras alkaisi omin päin ottamaan niitä perintöastioita ja tekemään kattausta oman mielensä näköiseksi kylässä.

Tämä vieras ei voi tietää myöskään juhlien suunniteltua aikataulua, eli meillä ainakin usein on ensin jotain yhteistä ohjelmaa kun kaikki vieraat ovat saapuneet ja valokuvausta, ennen kuin olisi edes tarkoitus alkaa laittamaan ruokia esille. Jos joku vieras on laittanut ruoat uuniin tuntia ennen aikataulua niin kiva syödä sitten sitä palanutta tai ylikypsennettyä tai jo jäähtynyttä ruokaa, kun sen aika myöhemmin on.

Vierailija
188/195 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-m kirjoitti:

Asperger-mamma kirjoitti:

100 euroa. En oo rikas, mutta olin niin kiitollinen.

En osaa jutella ihmisille, en kaataa kahvia. En älyä, mitä pitää tehdä milloinkin.

Niin ja kyseessä olivat rippijuhlat, ja apulaiseksi pyytämäni henkilö oli lapsen kummitäti. (Johon olin pitänyt yhteyttä surkean huonosti.)

Kummitäti on juhlien kutsuttu kunniavieras, ei piika. Teit pahan mokan.

Vierailija
189/195 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermapiirkka tai pari riittää hyvin korvaukseksi.

Vierailija
190/195 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etukäteen fyrkat näppiin, kiitos.

Missä työssä saa palkan etukäteen? Itse olen aina saanut palkan tehdystä työstä, en etukäteen. Toki olen saanut jälkeen päin myös bonusta erityisen hyvin tehdystä työstä, mutta tosiaan en tiedä tuota etukäteismaksua. Koeajalta tietenkin maksetaan myös palkkaa, ei ole kyse siitä, että joisi ilman vaikka ei olisi pätevyyttä.

Apuna keittiössä työstä maksetaan etukäteen. Etukäteen olen maksanut myös ruohonleikkauksesta ja aurauksesta.

Saat siis palkkanauhan ja kesälomarahat ja ylityökorvaukset jo ennen kuin olet edes aloittanut töitä? Mitäs sitten kun sairastutkin tai joudut lähtemään kotiin aiemmin kun lapsi joutunut sairaalaan. Maksatko sitten työnantajalle ne rahat takaisin vai miten toimitaan? Entä jos huolimattomuuttasi rikot keittiössä arvokkaita tavaroita, niin maksatko ne sitten käteisellä työvuoron jälkeen takaisin?

Vierailija
191/195 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ylppäreissä ei kyllä mitään tarjoilijoita ole tarvinnut. Ihan itse olemme osannut painaa kahvinkeittimien 3 kpl napin päälle, ennen vieraita ne jo täytetty. 30 kuppia tulee ja sen jälkeen voi laittaa 1 kerrallaan taa porisemaan. Perheenjäseniltä lainatut 2 extra kahvinkeitintä päiväksi. Menee 2 min annostella vesi ja puru. Kahvinkeittimet on ihan juhlapaikalla juomapisteellä niin vieraat voivat itse täyttää kuppejaan tai ottaa vaikka mehua tai vettä. Lisäksi 1l laktoositon maito ja 1l kauramaito. Pysyvät ihan hyvänä huoneenlämmössä 1-2h, jääkaapissa on lisää jos loppuu kesken.

Salaatit myös ihan valmispusseja, ne vain kaadettu isoon salaattikulhoon ja heitetty salaattijuustokulhot ja kirsikkatomaatit joukkoon. Menee 1 min. Salaattikastikkeet tarjolla pöydässä. Kulhoon erikseen laitettu myös siemensekoitusta sekä oliiveita.

Riisipiirakat lämmitetty etukäteen ja munavoi tehty myös jääkaappiin etukäteen. Siirretään vaan pöytään. Leivät laitettu pöytään jo aiemmin ja margariini ja tuorejuusto.

Suolaiset piirakat (sieni ja kinkku) tehty myös aiemmin ja laitettu pöytään valmiiksi ennen vieraiden tuloa. Maistuu hyvin myös kylmänä.

Kuivakakut, donitsi, vaahtokarkit ja keksit myös päydässä jo valmiiksi niin kuin kertakäyttöastiat. Myös iso roskis on nurkassa jonne voi heittää käytetyt lautaset tai roskat.

Ei ole ikinä kenenkään tarvinnut istua kököttää keittiössä keittämässä kahvia 4h. Jos vaahtokarkit vaikka loppuvat niin osaan itsekin käydä hakemassa sen uuden ison pussin ja täyttää kulhon, menee 1 min. Tai mieheni tai lapseni osaa. En tarvitse siihen mitään piikaa.

Vierailija
192/195 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran töissä naapurin 15-vuotias tyttö eikä hän tehnyt mitään oikein. Tai osannut keittää edes kahvia vaan kysyi koko ajan miten tämä tehdään tai mitä pitää tehdä ja missä mikäkin on. Tuli paikalle myös 20 minuuttia myöhässä. Lopulta oma 11-vuotias tyttö keitti kahvit ja kattoi pöydän. Alle tunnin jälkeen annettiin tälle teinitytölle kouraan 20€ ja sanottiin, että kiitos avusta, voit mennä nyt jo kotiin - pärjätäänkin loppuaika ihan hyvin. Ja ei, ei tarjottu mitään ruokaa ja juomaa hänelle mukaan kun puolet vieraista ei ollut edes vielä tullut paikalle.ja ihan 500m päässä asui eli ei tarvinnut alkaa kyyditsemäänkään kotiin kesken juhlien.

Vierailija
193/195 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissäkään ei ollut mitään tarjoilijoita. Alkoholit oli haettu jo etukäteen autolla Tallinnasta, ja yllätettiin vieraat ja tilattiin paikan päälle kaikille pitsaa kotiinkuljetuksella :D tai kasvispitsaa, tonnikala-katkarapu ja kinkkupitsaa sekä valmis Ceasar-salaattipusseja oli kaupasta valmiiks ostettu, mitkä vaan kaikki yhdistetään kulhoihin. Hyvät oli setti ja kaikki kehui! Kaikki syötiin loppuun eli hyvin maistui! Paljon parempi kuin joku keitetty peruna ja itsetehty-ei miltään maistuva-lihapulla ja kurkun palaset. Kakkua ei ollut kun ei välitetä makeasta. Karkkia ja keksejä oltiin laitettu tarjolle pöytiin kuitenkin. Iso jätesäkki löytyi meidän juhlapaikan nurkasta eli sinne vaan tyhjät pitsaboksit ja pullot, kun ei niistä pantteja saa muutenkaan.

Vierailija
194/195 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en itsekään valittaisi, jos häissä olisi rajattomasti alkoholia ja ruoaksi vaikka sitä ceasarsalaattia 1/4-osa lautasta ja 3/4 pitsaa eli kaikkia kolmea eri pitsamakuja kohtuu iso slaissi. Alkoholi tietty täyttää ja sit viel jälkkäriks keksiä ja karkkia. No ruoat jo maksaa 10-17€ ja sit viel alkoholit joku 15€. Joissain häissä siis tarjolla ollut tyyliin vaan karjalanpaistia ja kotikaljaa ja ne maksais joku 5€ per vieras ja odotetaan 50€ häälahjaa.

Vierailija
195/195 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulle teinille rahaa 100€ ja tutulle aikuiselle skumppapullo ja ruokia kiitokseksi. Tuttua aikuista voi auttaa sitten niin ikään ruokapalkalla kun hän tarvitsee apua jossain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme