Mitä olette antaneet palkaksi tutulle, joka tulee auttanaan juhlissa?
Kyseessä ylioppilasjuhlat ja avuksi pyydettäisiin muutamaksi tunniksi kahvia keittelemään ja auttamaan keittiössä. Tuttu siis kyseessä ja jotenkin pitäisi apu korvata. Rahalla (kuinka paljon?) vai jotenkin muuten?
Kommentit (195)
Maksa 15€ alkavalta tunnilta.
Tulee sulle halvemmaksi kuin ammattilainen, mutta ei tunnu v1ttuilulta.
Olin teininä naapurin tädin 75v. juhlissa kahvia keittämässä, kaatamassa ja tiskaamassa kun hän pyysi. Aikaa tähän meni lähes 3 tuntia, kutsut olivat siis hänellä kotonaan. Sain palkkioksi hänen kirjahyllystä yhden vanhan romaanin, ei paljon naurattanut, en saanut edes itse valita kirjaa. Ei edes täytekakkua ja teetä jota odotin mutten kehdannut kilttinä tyttönä pyytää.
100 euroa. En oo rikas, mutta olin niin kiitollinen.
En osaa jutella ihmisille, en kaataa kahvia. En älyä, mitä pitää tehdä milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin paljonko haluaa, mutta ei halunnut mitään. Annoin leivonnaisia mukaan kiitokseksi.
Se ei kehdannut sanoa että se haluaisi rahaa ja toivoi että itse ehdottaisit sille jotain summaa :D
Tarjoaisin illallisen kaikilla mausteilla myöhemmin, Joko kotona tai ravintolassa. Tai kiitoskori (keksejä, juustoja, skumppapullo ja hierontalahjakortti).
Jos siis kaveri tulee "vain auttamaan", eikä siis palkasta ole sovittu.
Mielestäni oleellista ei ole se, Tuleeko kalliimmaksi vai halvemmaksi kuin ammattilainen, vaan se että apua tarvitaan ja apua saadaan. Ja mikä parasta, tutulta joka tuntee ja tietää tavat ja toiveet.
Asperger-mamma kirjoitti:
En osaa jutella ihmisille, en kaataa kahvia. En älyä, mitä pitää tehdä milloinkin.
Niin ja kyseessä olivat rippijuhlat, ja apulaiseksi pyytämäni henkilö oli lapsen kummitäti. (Johon olin pitänyt yhteyttä surkean huonosti.)
Antaisin 50e käteen. Tarjoilijan palkka on noin 12e/h +sivukulut.
Autoin appiukon synttäreillä kahvitilaisuuden kanssa jotta ehtivät itse seurustelemaan vieraiden kanssa ja sain lopuksi moitteet siitä että kahvia oli keitetty liikaa (tuhlattu) kun sitä jäi puoli pannullista yli. Laittoivat sen sitten termariin seuraavaa aamua varten. Mitään palkkiota en pyytänyt enkä saanut. Lupasivat viedä kesällä ajelulle veneellään mutta sitä ei ikinä tapahtunut.
Ihan antaisin neuvoksi että vaikka "keittiöpiika" ei mitään pyytäisi tai haluaisi niin muista jotenkin. Esim. leffaliput, viinipullo (jos on aikuinen ja tykkää viinistä), pieni lahjakortti jonnekin tms. Siitä jää kaikille hyvä mieli.
Jos rahasta puhutaan niin 20€/h on mielestäni ok.
Lahjakortti ravintolaan tai lounasseteleitä
Kävin kerran auttamassa yo-juhlissa ja vein samalla lahjan ylioppilaalle. En saanut mitään palkkiota, kakkukahvit kyllä. Valmistuin tästä parin vuoden päästä yliopistosta ja yhteinen tuttavamme kysyi tältä yo:n äidiltä, josko tämä haluaisi osallistua lahjaani (kermanekka tiettyä sarjaa) - ei halunnut. Pieni muistaminen on mielestäni fiksua, hyväksikäytöstä jää vain huono maku. En minä suurta olisi ollut vailla, köyhä opiskelija : )
Kuohuviinipullo ja leivonnaisia.
Muutaman tunnin hommasta 50e on ihan sopiva ja siihen lisäksi yli jääneitä tarjoiluja kotiinviemisiksi.
A-m kirjoitti:
Asperger-mamma kirjoitti:
En osaa jutella ihmisille, en kaataa kahvia. En älyä, mitä pitää tehdä milloinkin.Niin ja kyseessä olivat rippijuhlat, ja apulaiseksi pyytämäni henkilö oli lapsen kummitäti. (Johon olin pitänyt yhteyttä surkean huonosti.)
Kummitätihän on juhlissa kunniavieras, ei missään tapauksessa kahvin kaataja.
Vierailija kirjoitti:
Autoin appiukon synttäreillä kahvitilaisuuden kanssa jotta ehtivät itse seurustelemaan vieraiden kanssa ja sain lopuksi moitteet siitä että kahvia oli keitetty liikaa (tuhlattu) kun sitä jäi puoli pannullista yli. Laittoivat sen sitten termariin seuraavaa aamua varten. Mitään palkkiota en pyytänyt enkä saanut. Lupasivat viedä kesällä ajelulle veneellään mutta sitä ei ikinä tapahtunut.
Ihan antaisin neuvoksi että vaikka "keittiöpiika" ei mitään pyytäisi tai haluaisi niin muista jotenkin. Esim. leffaliput, viinipullo (jos on aikuinen ja tykkää viinistä), pieni lahjakortti jonnekin tms. Siitä jää kaikille hyvä mieli.
Sun apethan nyt tykkää että olet heiltä saanut,vienyt?,sen kaikkein parhaimman,heidän poikansa.Olettaisin että sun kuuluisi olla erittäin kiitollinen tästä.Vieläpä pääsit heidän erinomaiseen sukuun.
Tässä en nuukailisi jos vain on mahdollista olla nuukailematta. Tällaisia tilanteita ei usein tule, joten kertaluontoisena menona se ei ole niin suuren suuri. Parin tunnin työstä €50, nelisen tuntia €100. Ja jotain herkkuja vielä kotiinviemisiksi.
10e/h oli myös tuttavan oma toive. Annoin sitten vielä muutaman kympin extraa :)
Kysyin paljonko haluaa, mutta ei halunnut mitään. Annoin leivonnaisia mukaan kiitokseksi.