Mitä olette antaneet palkaksi tutulle, joka tulee auttanaan juhlissa?
Kyseessä ylioppilasjuhlat ja avuksi pyydettäisiin muutamaksi tunniksi kahvia keittelemään ja auttamaan keittiössä. Tuttu siis kyseessä ja jotenkin pitäisi apu korvata. Rahalla (kuinka paljon?) vai jotenkin muuten?
Kommentit (195)
Pyytäessäni palvelusta tutulta, kerron samaan hengenvetoon se, paljonko maksan siitä tehdystä kokonaisuudesta.
Tällöin molemmilla on selvät kuviot, eikä tule väärinymmärryksiä tai pettymyksiä. Tää on se reilu meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman tunnin hommasta 50e on ihan sopiva ja siihen lisäksi yli jääneitä tarjoiluja kotiinviemisiksi.
Varsinkin 2025 luvulla.
Tämän palstan on pakko olla täynnä persaukisia ihmisiä jos ihan oikeasti ylppäreiden tarjoiluista pyydetään rahaa (pl. pitopalvelu) ja vielä tuollaisia määriä.
Oletko monestikin ollut juhlissa töissä? Raskasta hommaa ja harvoin toimii molemmin päin. Palkka työn tekijälle ilman muuta. Vai ajattelitko käyttää hyväksi toisen kiltteyttä ja pyytää raatamaan sinun juhlien eteen?
Ssän 25€ lahjakortin annoin kahdelle apurille kun auttoivat minua kotona rippijuhlissa. Läheisiä ovat eikä meinanneet edes huolia palkkaa mutta itselle tulee parempi mieli.
Minä olen ollut ystävän lasten juhlissa hommissa, ja hän vastavuoroisesti meillä. Toimii loistavasti!
Nämä verokorttihöpinät on tosi outoja, jos puhutaan tutun/kaverin muutaman tunnin auttelua juhlissa. Olen viime viikolla sairastapauksen vuoksi ulkoiluttanut kaverin koiraa useita tunteja, ollaanko veronkiertäjiä kun hän viimeisenä päivänä antoi herkkukorin ja viinipullon? Rahaa tarjottiin sitäkin, mutten tietenkään ystäväavusta sitä ottanut. Eikä tullut mieleenkään, että jos olisin ottanut, olisi verokorttiasia.
Eri asia, jos ollaan palkkaamassa ammattilaisia duuniin, joten miksi sitä tähän edes sotketaan.
Itse aikanaan täysin yllätyksenä jouduin silloisen poikaystäväni siskon ylppäreissä keittiöhommiin, luulin siis meneväni juhliin, en keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Itse aikanaan täysin yllätyksenä jouduin silloisen poikaystäväni siskon ylppäreissä keittiöhommiin, luulin siis meneväni juhliin, en keittiöön.
Tapana on, että nuoret auttavat ihan oma-aloitteisesti. Vai ajattelitko siellä poikaystävän siskon juhlissa hänen isovanhempiensa ja tätien kanssa vain jutella ja syödä kakkua sekä jutella poikaystäväsi siskon tulevaisuudesta? Kyllä ite automaattisesti menisin keittiöön auttamaan ja maistelisin sitä kakkua sitten myöhemmin kun sopiva hetki tulee. Ne juhlat eivät liittynyt mitenkään sinuun tai sinun sukuusi. Toivottavasti et kuitenkaan ostanut kauhean kallista lahjaa vai annoitko rahalahjan? Vai antoikin poikaystäväsi sinunkin puolesta yhteisen lahjan eli käytännössä et antanut omaa lahjaa päivänsankarille? Ehkä emäntä katsoi, että voisit myös kantaa kortesi kekoon ja siksi auttaa keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapana on, että nuoret auttavat ihan oma-aloitteisesti. Vai ajattelitko siellä poikaystävän siskon juhlissa hänen isovanhempiensa ja tätien kanssa vain jutella ja syödä kakkua sekä jutella poikaystäväsi siskon tulevaisuudesta? Kyllä ite automaattisesti menisin keittiöön auttamaan ja maistelisin sitä kakkua sitten myöhemmin kun sopiva hetki tulee. Ne juhlat eivät liittynyt mitenkään sinuun tai sinun sukuusi. Toivottavasti et kuitenkaan ostanut kauhean kallista lahjaa vai annoitko rahalahjan? Vai antoikin poikaystäväsi sinunkin puolesta yhteisen lahjan eli käytännössä et antanut omaa lahjaa päivänsankarille? Ehkä emäntä katsoi, että voisit myös kantaa kortesi kekoon ja siksi auttaa keittiössä.
Jouduin maksamaan lahjan poikkiksen puolestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapana on, että nuoret auttavat ihan oma-aloitteisesti. Vai ajattelitko siellä poikaystävän siskon juhlissa hänen isovanhempiensa ja tätien kanssa vain jutella ja syödä kakkua sekä jutella poikaystäväsi siskon tulevaisuudesta? Kyllä ite automaattisesti menisin keittiöön auttamaan ja maistelisin sitä kakkua sitten myöhemmin kun sopiva hetki tulee. Ne juhlat eivät liittynyt mitenkään sinuun tai sinun sukuusi. Toivottavasti et kuitenkaan ostanut kauhean kallista lahjaa vai annoitko rahalahjan? Vai antoikin poikaystäväsi sinunkin puolesta yhteisen lahjan eli käytännössä et antanut omaa lahjaa päivänsankarille? Ehkä emäntä katsoi, että voisit myös kantaa kortesi kekoon ja
Sillehän me muut ei mitään voida jos poikaystäväsi laittaa sinut ostamaan ja maksamaan lahjat hänen perheelleen. Ja hänen äiti käskee juhlissa töihin. Kannattaa pitää omat puolensa ja sanoa vaikka py:lle, että sinun siskosi ja perheen juhlathan ne on, sinä hommaat lahjan ja minä tulen vain aveciksi. Ja sille äidille siellä voit sanoa, että anteeksi nyt en ehdi tulla keittiöön töihin. Olen juhlissa ja ajattelin nyt ottaa kahvia ja seurustella vieraiden kanssa niin kuin yleensä ylioppilasjuhlissa on tapana.
Ps. Kiinnostaisi tietää, minkä lahjan maksoit poikaystäväsi puolesta hänen siskolleen ylppärilahjaksi? Toki joku koru on kiva lahja jos tunnet naisen maun tarpeeksi hyvin, mutta monet vain antavat rahaa kirjekuoressa, kortti ja kukkia.
Ohis: hoidin naapurin koiraa viikon, kun olivat matkoilla. En odottanut palkkiota eikä sitä tarjottukaan.
Sisäkoira. Ruokinta ja kävelytin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan olisi mennyt poikaystävän juhlissa keittiöön. Mulla oli hieno leninki päällä ja annoin lahjan.
En edes olisi osannut toimia siellä keittiössä jossain juhlissa tuohon aikaan.
Jos ylioppilaan veljen tyttöystävä pyydetään keittiöön apuun niin selkeästi sinua pidetään jo perheenjäsenenä ja miksi perheenjäsenet ei voisi auttaa ilman palkkaa toisiaan?
Kyllähän tuo riippuu tutusta. Jos itse pyytäisin, voisitko tulla auttamaan, niin luultavasti tarjoaisin tietty rahaa, jos tietäisin, että se olisi hänelle ok. Nuorisoa on näin ollut auttamassa ja heille raha tietty ehdoton. Jos joku tarjoutuisi itse auttamaan, niin antaisin varmaan ylijääviä piirakoita, kakun ja vaikka sampanjapullon.
Ainakin minun ystäväpiiri on sellainen, että he voisivat loukkaantua, jos ryhtyisin heille rahaa antamaan palkaksi. Se kun antaisi kuvan, että minä ajattelisin, että ne ovat rahan tarpeessa ja kaikki ovat ihan hyvissä töissä käyviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin eri kaupunkiin (omat bensat), olin keittiössä koko juhlien ajan ja siivosin lopussa. Emäntä sanoin että kiitos avusta ja isäntä ei sanonut sitäkään. Yhtään kertaa ei kumpikaan sanonut että levähtäisin tai istuisin vähän tai söisin pöydästä jotain. Oma-aloitteisesti söin keittiössä yhden leivän.
Olin orjana päivän. Oma syy kun en etukäteen varmistanut pakkaa mutta oletin ilmanmuuta että isäntäväki maksaa jotain mutta ei.
Mistä tunsit isäntäväen, miten tulivat sinua pyytäneeksi? Sukulaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin eri kaupunkiin (omat bensat), olin keittiössä koko juhlien ajan ja siivosin lopussa. Emäntä sanoin että kiitos avusta ja isäntä ei sanonut sitäkään. Yhtään kertaa ei kumpikaan sanonut että levähtäisin tai istuisin vähän tai söisin pöydästä jotain. Oma-aloitteisesti söin keittiössä yhden leivän.
Olin orjana päivän. Oma syy kun en etukäteen varmistanut pakkaa mutta oletin ilmanmuuta että isäntäväki maksaa jotain mutta ei.
Mistä tunsit isäntäväen, miten tulivat sinua pyytäneeksi? Sukulaisia?
Outoa olettaa että annetaan rahaa palkaksi ja joku tankkaa autosi jos menet kylään. Aina voi kieltäytyä kutsusta. Ehkä et tehnyt isäntäväen mielestä hyvää työtä, ja siksi eivät halunneet antaa palkkaa tai vaivautua sanomaan kuin kiitos vaivannäöstä. Jos eivät edes kiittäneet hyvästä työstä. Ehkä näkivät sinut syömässä siellä keittiössä omin päin luvatta leipää, niin arvelivat sen olevan kohtuullinen korvaus.
Mitä tarkoittaa, että juhlissa lopuksi vielä siivosit? Lajittelitko siis roskat ja veit ne lajittelupisteelle lähtiessäsi? Imuroit ja pyyhit pinnat? Vai heititkö kaiken vain selaisin biojätteineen roskapussiin ja jätit keittiöön lojumaan ja ajattelit että Vau, teinpä hienoa duunia?
Kyllä nuorelle voisi hyvin maksaa palkkaa, esim. 15-20 e/tunti. Itse olen ollut sukulaisten rippi-, ylioppilas- ja synttärijuhlissa auttelemassa nuoresta lähtien. Myös ystävien synttärijuhlissa ja lasten ristiäisissä olen ollut keittiössä ym. muuna apuna. En ole koskaan saanut mitään palkaksi. Nimimerkillä Tyhmäkö?
Nuorille maksetaan, eivät he odota sinulta mitään vastapalveluksia, että tulisit siivoamaan heidän kotibileisiin. Aikuisille tutuille ei makseta, ruokapaikka riittää, heidän kanssa ehtii vastapalvelukset tasaantua. Aikuisilla myös omat säästöt ja työt, eivät he tee mitään sillä 50 eurolla, joka on pois kaverin lompakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapana on, että nuoret auttavat ihan oma-aloitteisesti. Vai ajattelitko siellä poikaystävän siskon juhlissa hänen isovanhempiensa ja tätien kanssa vain jutella ja syödä kakkua sekä jutella poikaystäväsi siskon tulevaisuudesta? Kyllä ite automaattisesti menisin keittiöön auttamaan ja maistelisin sitä kakkua sitten myöhemmin kun sopiva hetki tulee. Ne juhlat eivät liittynyt mitenkään sinuun tai sinun sukuusi. Toivottavasti et kuitenkaan ostanut kauhean kallista lahjaa vai annoitko rahalahjan? Vai antoikin poikaystäväsi sinunkin puolesta yhteisen lahjan eli käytännössä et antanut omaa lahjaa päivänsankarille? Ehkä emäntä katsoi, että voisit myös kantaa kortesi kekoon ja
Jouduit maksamaan ylioppilaslahjaksi poikaystäväsi puolesta hönen siskolleen ja poikaystävän äiti pakottaa sinut vastoin tahtoasi kauniissa mekossaan orjaksi keittiöön? Taidat olla pelkkä koira ja rahapussi poikaystäväsi suvulle.
Ei kai kukaan ala ilmaiseksi tiskariksi ja tarjoilijaksi? Tuntipalkka vähintään 20 ja kulukorvaukset päälle.