Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olette antaneet palkaksi tutulle, joka tulee auttanaan juhlissa?

Vierailija
02.02.2019 |

Kyseessä ylioppilasjuhlat ja avuksi pyydettäisiin muutamaksi tunniksi kahvia keittelemään ja auttamaan keittiössä. Tuttu siis kyseessä ja jotenkin pitäisi apu korvata. Rahalla (kuinka paljon?) vai jotenkin muuten?

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuorelle voisi hyvin maksaa palkkaa, esim. 15-20 e/tunti. Itse olen ollut sukulaisten rippi-, ylioppilas- ja synttärijuhlissa auttelemassa nuoresta lähtien. Myös ystävien synttärijuhlissa ja lasten ristiäisissä olen ollut keittiössä ym. muuna apuna. En ole koskaan saanut mitään palkaksi. Nimimerkillä Tyhmäkö?

Joo.

Tuntipalkkka töissä noista töistä 14e/h brutto.

Vierailija
122/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: hoidin naapurin koiraa viikon, kun olivat matkoilla. En odottanut palkkiota eikä sitä tarjottukaan. 

Sisäkoira. Ruokinta ja kävelytin. 

Pakko kertoa, että minä otin koiran kuukaudeksi hoitoon ja ruokin omaan piikkiin. Lupasivat maksaa hoidosta.

Kun hakivat koiran, niin maksoivat ruhtinaalliset 50 euroa kuukauden ylläpidosta/hoidosta. Sekin ojennettiin vapisevin käsin, josko kieltäytyisin. Eivät olleet tuttuja edes.

Vuoden kuluttua yrittivät samaa. Kieltäydyin kunniasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuttuja nuoria (18-25) auttamassa. Rippijuhlissa annoin 100e, lakkiaisissa 200e. Jälkimmäisissä keittiössä oli melkein valmis kotsaope, eikä mun tarvinnut tehdä mitään.

Vierailija
124/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jouduit maksamaan ylioppilaslahjaksi poikaystäväsi puolesta hönen siskolleen ja poikaystävän äiti pakottaa sinut vastoin tahtoasi kauniissa mekossaan orjaksi keittiöön? Taidat olla pelkkä koira ja rahapussi poikaystäväsi suvulle."

Vastaan lainaukseen.

Osuit naulan kantaan. Noin se juuri oli asian laita. Huom. OLI. Mut ei oo enää. Tämä lompsa jätti tyhjätaskusuvun taakseen.

Vierailija
125/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ylioppilaan veljen tyttöystävä pyydetään keittiöön apuun niin selkeästi sinua pidetään jo perheenjäsenenä ja miksi perheenjäsenet ei voisi auttaa ilman palkkaa toisiaan?

Miksiköhän se veli itse ei mennyt keittiöön, kun veli on sentään oikeasti sukua ylioppilaalle.

Vierailija
126/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia 

Vierailija
127/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: hoidin naapurin koiraa viikon, kun olivat matkoilla. En odottanut palkkiota eikä sitä tarjottukaan. 

Pakko kertoa, että minä otin koiran kuukaudeksi hoitoon ja ruokin omaan piikkiin. Lupasivat maksaa hoidosta.

Kun hakivat koiran, niin maksoivat ruhtinaalliset 50 euroa kuukauden ylläpidosta/hoidosta. Sekin ojennettiin vapisevin käsin, josko kieltäytyisin. Eivät olleet tuttuja edes.

Miten voit tietää mikä ruoka sopii koiran vatsalle? Toivatko siis tyhjän ruokapussin sinulle koiran mukana? Itse sorruin myös vahtimaan ilmaiseksi työkaverin koiraa, oletin että tuo lomamatkaltaan minulle edes suklaata tai viiniä mutta eipä tuonut mitään. Sukulainen puolestaan palkitsi minut ruhtinaallisesti kun kävin 2 kertaa tyhjentämässä heidän postilaatikkonsa lomansa aikana. Sukulaiseni on tosin sivistynyt ja suht varakas. Tämä työkaveri puolestaan vähän sellainen moukkamainen kännirähisiä. Työkaverin koiraa en enää hoitoon ota, huonosti oli vielä koulutettu ja rikkoi asuntoa. Sukulaista autan milloin vain uudestaan jos apua jossain tarvitsee.

Vierailija
128/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein tehnyt hommia kavereiden juhlissa järjestelyissä. Ei ole mieleenkään tullut, että olisin rahaa pyytänyt! Ja katsoisin jopa loukkaukseksi, jos kaveri alkaisi jotain viittäkymppiä tyrkyttämään!  Pitopalvelut on sitten erikseen!

Vierailija
129/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein tehnyt hommia kavereiden juhlissa järjestelyissä. Ei ole mieleenkään tullut, että olisin rahaa pyytänyt! Ja katsoisin jopa loukkaukseksi, jos kaveri alkaisi jotain viittäkymppiä tyrkyttämään!  Pitopalvelut on sitten erikseen!

No joo aloittaja ei sanonut, että kaveria pyytää, vaan jotain tuttua.

Vierailija
130/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit tietää mikä ruoka sopii koiran vatsalle? Toivatko siis tyhjän ruokapussin sinulle koiran mukana? Itse sorruin myös vahtimaan ilmaiseksi työkaverin koiraa, oletin että tuo lomamatkaltaan minulle edes suklaata tai viiniä mutta eipä tuonut mitään. Sukulainen puolestaan palkitsi minut ruhtin

Syötin samaa kuin omille koirilleni. Olihan se outo pariskunta kun ei ne tuoneet koiralle sapuskoja tuodessaan sen koiran meille. Joo niin se menee, että toistamiseen ei moukkia auteta kun moukilta puuttuu yleissivistys.

Toista se oli kun otin seinänaapurin koiran viikonlopuksi meille hoitoon. Hän toi koiralle eväät tuodessaan koiran meille.  Toi tuliaisia ja kiitoskortin, jonka välissä oli 60 euroa.

Tällaista mielellään auttaa uudelleen.

Vierailija
131/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyytäisi parin-kolmen tunnista avusta yhtään mitään juhlissa. Mutta käsittämätöntä, että joku ottaa koiran ja pyytää jotakuta hoitamaan sitä ilmaiseksi. Ei lapsiakaan vain jätetä jonnekin kaverille hoitoon viikoksi kun lähdetään lomalle. Joa on pakko nyt lähteä jonnekin lomalle, eikä koiraa voi ottaa mukaan niin se viedään vakuutukset omaavaa. ammatti-koirahoitolaan ja ollaan valmiita maksamaan sen ulkoiluttamisesta ja hoidosta. Entä jos koira kuolee kaverin hoidossa, jos ei ole oikeaa koulutusta ensiavusta jos koira syö lenkillä vaikka myrkkynakin? Tai koira karkaa ja katoaa kun ilmaishoitaja ei jaksakaan ulkoiluttaa koiraa nileiden jälkeen ja ovi jää auki?

Naurettavaa koiran omistajan ajatella, että tälle henkilölle, jolle se koira jätetään lenkitettäväksi 3 kertaa päivässä ja keräämällä kakat pihalta yms. Sen oman ihana, räksyttävän koiran hoitaminen itsessään on palkinto ja muuta ei tartte. Ei olla edes valmiita maksamaan asunnon siivoamisesta, jos sitä koiran karvaa kaikkialla? Huhhuh.

Vierailija
132/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuttua pyytää avuksi, niin toki korvaus. Kyseessä ei sukulainen eikä kaveri, jotka auttaisivat mielellään ilmaiseksi. Sinun juhlasi on pois tutun vapaa-ajasta ja omista perheensä suunnitelmista. Itse varmaan kysyisin, että oliko sinulla toiveita korvauksen suhteen? Antaisin ehkä kaksi vaihtoehtoa, esimerkiksi kylpylälahjakortin kahdelle tai ihan käteistä. Toki vielä kiitospullo lähtiessään, että pääsee itsekin rentoutumaan ja juhlimaan, oltuaan yksinään töissä muiden juhliessa. Toki saisi myös syödä ennen lähtöään.

Vierailija
133/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullua antaa täysin tuntemattomalle oma koira kuukaudeksi hoitoon. Kyllä olisin tuossa tilanteessa hoitajana tehnyt ihan sopimuspaperit, jossa sanon itseni irti kaikista tapaturmista koiran suhteen. Lisäksi että omistajat maksavat mahdolliset eläinlääkärikulut ja muut koirasta koituneet kulut, jos vaikka hyökkäisi toisen koiran/lapsen päälle lenkillä. Lisäksi sopimuksessa olisi tarkat hoitopäivät ja niistä sovittu palkkio esim. 300€ + muut koiraan liittyvät kulut. Vaikka mahdolliset koirankakkapussit ja luut pyöristettynä ylöspäin tasasummaan.

Vierailija
134/195 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit tietää mikä ruoka sopii koiran vatsalle? Toivatko siis tyhjän ruokapussin sinulle koiran mukana? Itse sorruin myös vahtimaan ilmaiseksi työkaverin koiraa, oletin että tuo lomamatkaltaan minulle edes suklaata tai viiniä mutta eipä tuonut m

Itse olen aina vaatinut eläintä hoitaessani tarkat ohjeet ja aikataulut eli monelta on tottunut syömään aamupalan ja iltapalan yms. Lisäksi kuinka usein voi antaa herkkumakupaloja ja miten tulee toimeen muiden koirien kanssa. Entä kuka on teidän eläinlääkäri ja mikä sen puhelinnumero on yms. Yms. Kirjoittanut ne ylös vielä paperille. Kysyisin siis kyllä jo eteisessä, että missäs se ruoka on ja kuinka paljon sitä annostellaan? Ja oliko ruoka-allergioita? Haluaisin kyllä kuulla sen koiranomistajan vastauksen jos mukanaan pelkkä koira, koiranharja, koiran kakkapussit, tyhjä ruoka- ja vesikuppi sekä talutishihna. Että mihis se ruoka, naimipalat ja puruluut jäivät?

Vierailija
135/195 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa olettaa että annetaan rahaa palkaksi ja joku tankkaa autosi jos menet kylään. Aina voi kieltäytyä kutsusta. Ehkä et tehnyt isäntäväen mielestä hyvää työtä, ja siksi eivät halunneet antaa palkkaa tai vaivautua sanomaan kuin kiitos vaivannäöstä. Jos eivät edes kiittäneet hyvästä työstä. Ehkä näkivät sinut syömässä siellä keittiössä omin päin luvatta leipää, niin arvelivat sen olevan kohtuullinen korvaus.

Onhan tämä provo, onhan? Mitä ihmeen omin päin luvatta leipää?? Kyllä tietysti kaikki, mitä on tarjolla vieraille on tarjolla myös keittiöavulle ja myös kaikki muu, mitä jääkaapista löytyy.

Ja jos palkkaa on luvattu, palkka maksetaan. Jos hommien teossa on jotain sanottavaa, se sanotaan siinä juhlien aikana eikä mutista jälkeen päin.

Samaan aikaan höpistään, että on ollaan menossa kutsutusti kylään ja samaan hengen vetoon, että pitää tehdä hyvää työtä. Huono provo. Ja tässä ketjussa kyllä erottuu ne ihmiset, jotka todennäköisesti saavat apua toistekin ja he, joita ei enää haluta edes tuttavapiirissä pitää.

Vierailija
136/195 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kokeneempana leipojana auttamassa sukulaisen ylppäreissä. OIkeastaan oli todella  hauskaa porukassa leipoa ym. Enkä missään tapauksessa mitää palkkaa tarvinnut tai halunnut.

Juhlien jälkeen juhlakalu kiikutti laatikollisen ylijääneitä tarjottavia. Vein ne mökille pakastimeen ja niistä riitti vierasvaraa koko kesäksi kahville pistäytyjille.

Vierailija
137/195 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa olettaa että annetaan rahaa palkaksi ja joku tankkaa autosi jos menet kylään. Aina voi kieltäytyä kutsusta. Ehkä et tehnyt isäntäväen mielestä hyvää työtä, ja siksi eivät halunneet antaa palkkaa tai vaivautua sanomaan kuin kiitos vaivannäöstä. Jos eivät edes kiittäneet hyvästä työstä. Ehkä näkivät sinut syömässä siellä keittiössä omin päin luvatta leipää, niin arvelivat sen olevan kohtuullinen korvaus.

Onhan tämä provo, onhan? Mitä ihmeen omin päin luvatta leipää?? Kyllä tietysti kaikki, mitä on tarjolla vieraille on tarjolla myös keittiöavulle ja myös kaikki muu, mitä jääkaapista löytyy.

Ja jos palkkaa on luvattu, palkka maksetaan. Jos hommien teossa on jotain sanottavaa, se sanotaan siinä juhlien aikana eikä mutista jälkeen päin.

Samaan aikaan höpistään, että on ollaan menossa kutsutusti kylään ja samaan hengen vetoon, että pitää tehdä hyvää työtä. Huono provo. Ja täs

Ei kenellekään oltu luvattu mitään palkkaa. Tyyppi nurisi jälkeen päin, että ei palkkaa annettu. Eikä todellakaan ole ok, että joku vieras tai keittiöapulainen syö omin päin kaikkea mitä jääkaapista löytyy :D Että joku oikeasti alkaa syödä toisen perheen viikon ruokia koska tottahan toki toisen jääkaapista saa syödä mitä haluaa luvatta. Itselläni on ainakin suunniteltu juhliin tietyt ruoat, joita laitetaan tarjolle, ja loput ruoat on suunniteltu perheen muihin ruokailuihin. En todellakaan ilostuisi, jos omissa juhlissani joku keittiöapulainen alkaisi syömään omin päin seuraavan päivän vieraille varattuja sienisalaatteja ja pihvejä tms. :D Meillä usein myös säilytetään eläimille kylmäketjun katkennutta tai päiviksi pöydälle jäänyttä ns. pilaantunutta ruokaa, niin siinähän tämä ruokavaras nappailee mitä näkee ja myöhemmin ihmettelee miksi sairastui ruokamyrkytykseen :D

Vierailija
138/195 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sanoa, että jäät palveluksen velkaa, muista sitten :)

Vierailija
139/195 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannata kysyä, mitä tahtoisit vaivanpalkaksi ?

Ehdottaa itse jotain rahasummaa, tai 

palkkaa oikean työntekijän ?

Tämä 

Vierailija
140/195 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihme eikä kumma, kun äitini 70-80 luvulla vihasi "suursynttäreitä, ylioppilasjuhlia", kun oli vähävarainen

ja itsetunto huono, ehdotti itse tiskausapua/siivoamista, ja sama tarttui minuunkin  :)  ja :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä