Yhteinen tili puolison kanssa - ja sitten ei olekaan.
Meillä oli ennen nettipankki niin, että näimme toistemme tilit. Minä miehen , hän minun, lasten tilit siellä myös.
Pystyimme siirtämään rahaa tilien välillä.
Nyt onkin niin, etten pysty näkemäään miehen tilitietoja mutta hän pystyy kontrolloimaan kaikkia muita kuten ennenkin.
Mies sanoo että liittyy bonuksiin tai johonkin? Miten asia on, onko hänen täytynyt erikseen pyytää tätä ominaisuutta? Esim. talolaina on yhteinen ja muuta. Kertokaa.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Yleinen vinkki kaikille:
Aikuisen terveeseen elämään kuuluu nykypäivänä, että on omat rahat. Se painaa mieltä pidemmän päälle tosi paljon, jos ei saa tietää mihin ne itse ansaitut rahat katoilee tililtä kun on pelkkiä yhteisiä tilejä.
Palkka AINA omalle yksityiselle tilille, ihan jokaiselle. Sitten voitte avata ylimääräisen yhteistilin, johon siirretään kuukausittain sen verran, että kumpikin osallistuu kykynsä mukaan reilusti. Siltä tililtä sitten maksetaan lasten menot, yhteiset talolainat jne. jne. Ei tarvitse tehdä asioista monimutkaisia.
Oma äitini "hoiti" miehensä raha-asioita "kun mies on niin unohtelevainen ettei jaksa tai muista maksaa laskuja". Onnellisena isä otti avun vastaan kun ei tarvinnut laskuja pohtia, ne vaan maksoi itsensä hänen tililtään. Äiti ei varastanut isältä ja oli avoin isälle raha-asioista mutta silti isää alkoi pikkuhiljaa tympiä.
Arvatkaa miksi? Koska se, että joku muu hoitaa raha-asiasi saa sinut alitajuisesti tuntemaan itsesi holhouksen alaiseksi. Tiedättehän, kun esimerkiksi vaikeasti skitsofreeniselle määrätään varainhoitaja ettei hän tee outoja heräteostoksia jne? Terve aikuinen ei tarvitse varainhoitajaa, joka jakelee viikkorahaa aikuiselle ihmiselle tämän omasta palkasta. Terveelle ihmiselle tulee siitä loppujen lopuksi aina paska olo jossain vaiheessa - kuten kuuluukin tulla.
Älkää antako kenenkään kohdella itseänne kuin olisitte kykenemätön itsenäiseen elämään, ei semmoinen ole rakkautta nähnytkään. <3
Kyllä minä ainakin tiedän mihin rahat yhteiseltä tililtä katoilee ja jatkossakin palkka tulee yhteiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Soita pankkiin ja sulje pankkitunnukset. Tee tutkintapyyntö poliisille. Jätä avioero hakemus käräjäoikeuteen. Pyydä pankilta KAIKKI tilitapahtumat viimeisten 10 vuoden ajalta. Yritä käyttäytyä kotona normaalisti ettei miehesi tajua että olet huomannut että se kusettaa sua. Hae kaupungilta vuokra-asunntoa, se saattaa järjestyä nopeastikin kun selität sosiaalitoimelle tilanteesi.
Tämä on ihan pelkkää suunsoittoa mutta kunoa joku olisi tajunnut ohjeistaa tekemään tämän.
Olisiko kuitenkin niin, että Ap on tuhlaillut holtittomasti, eikä rahakirstun vartijalla ollut muuta vaihtoehtoa. Meillä oli ex-miehen kanssa yhteinen tili, josta maksoin laskut ym talousmenot. Mies vingutti korttia niin kauan kuin vaan katetta riitti. Lopulta sain tarpeekseni, kun erään pienen maakaupan yhteydessä paljastui, että mies oli avannut itselleen uuden tilin, johon yritti ohjata koko kauppasumman, vaikka se oli yhteistä rahaa. Asia paljastui siten, että olin antamassa ostajille yhteistä tilinumeroamme. He sanoivat, että mies oli jo antanut numeron... Asia ratkesi siten, että avasin itselleni uuden tilin, jonne käskin maksaa puolet kauppasummasta ja puolet sinne miehen tilille. Parin kuukauden kuluttua hain avioeroa, ja nyt on kyllä hienoa, kun kukaan ei tyhjennä tiliäni.
No voi ristus, kaikenlaista kysytään. Ajattele hyvä ihminen omilla aivoillasi.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kuitenkin niin, että Ap on tuhlaillut holtittomasti, eikä rahakirstun vartijalla ollut muuta vaihtoehtoa. Meillä oli ex-miehen kanssa yhteinen tili, josta maksoin laskut ym talousmenot. Mies vingutti korttia niin kauan kuin vaan katetta riitti. Lopulta sain tarpeekseni, kun erään pienen maakaupan yhteydessä paljastui, että mies oli avannut itselleen uuden tilin, johon yritti ohjata koko kauppasumman, vaikka se oli yhteistä rahaa. Asia paljastui siten, että olin antamassa ostajille yhteistä tilinumeroamme. He sanoivat, että mies oli jo antanut numeron... Asia ratkesi siten, että avasin itselleni uuden tilin, jonne käskin maksaa puolet kauppasummasta ja puolet sinne miehen tilille. Parin kuukauden kuluttua hain avioeroa, ja nyt on kyllä hienoa, kun kukaan ei tyhjennä tiliäni.
No mutta ei kai sitä yhteisessä taloudessa noin voi toimia, että omin päin ja asiasta keskustelematta poistellaan toiselta käyttöoikeuksia yhteisten raha-asioiden käyttöön tarkoitetuilta tileiltä. Ihan toisen tuhlailuista riippumatta. Outoa, ettet tuollaisen huijausyrityksen jälkeenkään näemmä tunnista ilmeistä rahojen pimittämisyritystä vaikka se istuisi naamalle. Sinulla on kyllä tuolla ajatusmallilla aika hemmetin iso riski tulla huijatuksi uudestaankin. Ja muistathan silloin syyttää itseäsi ihan niinkuin nyt syytät ap:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ei kai sitä yhteisessä taloudessa noin voi toimia, että omin päin ja asiasta keskustelematta poistellaan toiselta käyttöoikeuksia yhteisten raha-asioiden käyttöön tarkoitetuilta tileiltä. Ihan toisen tuhlailuista riippumatta. Outoa, ettet tuollaisen huijausyrityksen jälkeenkään näemmä tunnista ilmeistä rahojen pimittämisyritystä vaikka se istuisi naamalle. Sinulla on kyllä tuolla ajatusmallilla aika hemmetin iso riski tulla huijatuksi uudestaankin. Ja muistathan silloin syyttää itseäsi ihan niinkuin nyt syytät ap:ta.
Ap:n mies poisti käyttöoikeuden omaan henkilökohtaiseen tiliinsä, ei yhteiseen, koska sehän ei olisi edes mahdollista yksin. Nyt Ap:n pitää tehdä sama omalle tililleen ja perehtyä perheensä talousasioihin. On ihan kauheaa, että nykyaikana naiset suostuvat holhouksenalaisiksi. Oletko Ap työelämässä? Entä onko lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Olet fiksu. Näin pitää toimia! Älkää naiset alistuko holhottaviksi.
Olen työelämässä, saan palkkaa ja kyllä tuntuu typerälle ja sellaiselle, että ihan kuin minuun olisi ”kajottu”, mun yksityisyyteen tms. Ymmärtääkö joku? Kiitos kaikista vastauksista, aion tehdä asialle jotain. Etenen pikkuhiljaa ja yritän säilyttää malttini vaikka olen kyllä aika vihainen nyt.
Ap
Koeta Ap keskustella miehesi kanssa asiasta ja tule sitten kertomaan, mitä hän sanoi. Me kerrotaan sulle, yrittääkö vedättää sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita pankkiin ja sulje pankkitunnukset. Tee tutkintapyyntö poliisille. Jätä avioero hakemus käräjäoikeuteen. Pyydä pankilta KAIKKI tilitapahtumat viimeisten 10 vuoden ajalta. Yritä käyttäytyä kotona normaalisti ettei miehesi tajua että olet huomannut että se kusettaa sua. Hae kaupungilta vuokra-asunntoa, se saattaa järjestyä nopeastikin kun selität sosiaalitoimelle tilanteesi.
Miksi omat pakkitunnkset pitäisi sulkea? Tutkinta pyyntö mistä? Siitäkö että mies salaa omat tilitietonsa puolisolta? Ei taida johtaa mihinkään. Ei pankki myöskään toimita miehen tilitietoja puolisolle, omansa ap edelleen ilmeisesti näkee nettipankistakin.
Jos ei muuta niin rikosnimikkeeksi metoo, on tuo niin törkeää, mies yrittää pitää rahojaan poissa naisen ulottuvilta :(((
Vierailija kirjoitti:
Olen työelämässä, saan palkkaa ja kyllä tuntuu typerälle ja sellaiselle, että ihan kuin minuun olisi ”kajottu”, mun yksityisyyteen tms. Ymmärtääkö joku? Kiitos kaikista vastauksista, aion tehdä asialle jotain. Etenen pikkuhiljaa ja yritän säilyttää malttini vaikka olen kyllä aika vihainen nyt.
Ap
Jos kyse on omasta tai todella yhteisestä tilistä yksityisyyteen on toki kajottu, mutta jos kyse on miehen tilistä johon sinulla on pelkästään käyttöoikeus mies on tarkentanut omaa yksityisyyttään ei kajonnut sinun yksityisyyteesi.
Ensimmäisenä pyrkisin selvittämään miksi mies on halunnut sitä yksityisyyttään tarkentaa, kokeeko hän esim. että olet jotenkin loukannut sitä seuraamalla tarkasti mihin mies oman tilinsä rahoja käyttää? Miksi alunperin on päädytty käyttöoikeuksien antamiseen toiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos kyse on omasta tai todella yhteisestä tilistä yksityisyyteen on toki kajottu, mutta jos kyse on miehen tilistä johon sinulla on pelkästään käyttöoikeus mies on tarkentanut omaa yksityisyyttään ei kajonnut sinun yksityisyyteesi.
Ensimmäisenä pyrkisin selvittämään miksi mies on halunnut sitä yksityisyyttään tarkentaa, kokeeko hän esim. että olet jotenkin loukannut sitä seuraamalla tarkasti mihin mies oman tilinsä rahoja käyttää? Miksi alunperin on päädytty käyttöoikeuksien antamiseen toiselle?
En minä sillä, mies saa toki oman tilinsä pitää näkymättömissä, tässä nyt loukkaa se että pisti sen ”piiloon” ja ei saa selkeetä vastausta että miksi. Hermostuu myös aina kun näistä tili- ja raha-asioista yritän keskustella.
Mies maksaa minun tililtäni laskuja keskustelematta, onko minulla esim. jotain muita menoja. Ei edes kerro paljonko rahaa tililleni jää laskujen jälkeen (tokihan sen sitten itse näen kun kirjaudun nettipankkiin). Ylipäätään koko rahatouhu mennyt jotenkin mahdottomaksi, en tiedä kuvittelenko vaan mutta ihan kuin minä maksaisin enemmän kauppareissujakin, tosin mies kyllä tuo ostoksia kun pyydän. Kohta on taas tilipäivä ja hups rahat katoaa, näenhän mä toki mitä laskuja siit on maksettu mutta haluaisin itse kuitenkin olla niitä pyörittelemässä. Ja en tiedä miten tähän on ajauduttu, jotenkin vaan mies on ottanut ne haltuunsa ja kai se on ollut ihan mukavaakin kun ei tartte itse huolehtia.
Ap
Musta ton toisen käyttöoikeuden saa poistettua ihan itse nettipankissa. Käypäs nyt katsomassa, että saat kuviot selväksi ennen seuraavaa palkkapäivää. Sittenhän sen ukkoskin on pakko tästä keskustella - hermostutti tai ei. Kyllä suhteessa pitäisi aina hälykellojen soida jos sovittyja käytäntöjä muutetaan yksipuolisesti ja ruvetaan salaileen asioita..
Ennen sitä seuraavaa tilipäivää teet tarvittavat muutokset tiliisi. Sitten miehen onkin pakko puhua. Voi tulla kovakin riita, mutta ei se haittaa, kunhan saatte asiat selviksi. Mieti toimintamalli valmiiksi ja esitä se miehellesi, mielellään ihan paperilla. Mieti myös, missä suhteessa maksatte kuluja, onko se 40/60 vai 30/70. Ymmärsin, että miehellä on huomattavasti isompi palkka. Pyydä myös nähdä, mitä laskuja hän on maksanut sinä aikana, kun olet ollut pimennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööö kirjoitti:
Soita pankkiiin ja kysy.
Outo ohje. Jos mies kerran hoitaa perheen raha-asiat, miksi naisen pitäisi pakkaa sekoittaa soittelemalla pankkiin? Eihän mies edes pysty naisen asioita hoitamaan ilman valtakirjaa, eikä pankki vastaavasti kerro naiselle miehen asioista ilman valtakirjaa.
Jos olet antanut tilisi käyttöoikeuden toiselle ihmiselle niin tämä voi sen jälkeen huseerata miten lystää ilman valtakirjoja.
Totta kai miehelläni on käyttöoikeus tiliini. Valtakirjalla sekin perustettiin, käytiin pankissa allekirjoittamassa. Mieheni hoitaa laskujen maksamisen ja säästöön jäävien varojen sijoittamisen. Hän myös selvittää mahdolliset ongelmatilanteet pankin kanssa. Miehelläni on yhteiskuntatieteellisen alan korkeakoulutus.
...tää on joku pelle.
Ap!
Voitte tehdä niin, että kummallakin on omat tilit, joille ei ole toisella lupaa. Voit sen valtakirjan käydä perumassa pankissa.Voitte tehdä sitten yhden tilin, johon laitatte yhteisiin menoihin menevät, siihen voi olla käyttöoikeus teillä molemmilla.
Tilejä voi olla vaikka kuinka monta.
Minusta kuulostaa siltä, että sinua ap nyt kusetetaan. Äläihmettele ajan toimi. Lampsii pankkiin. Passi mukaan.
Ihan turhaa tuollaista on siltä vilppi hommaa tekevästä kysellä.
Ikävä juttu. Toimi silti.Tuollainen järjestely kuullostaa todella monimutkaiselta. Miksi en antaisi mieheni hoitaa pankkiasioitani samalla kuin omiaankin? Hänellä on usean tuhannen euron kuukausipalkka ja kykenee kyllä silloin hoitamaan minunkin pienet tuloni. Minulle riittää tieto, että saan mieheni järjestämällä maksukortilla kaupasta kaiken sen, minkä tarvitsen, ja että myös taloudellinen tulevaisuuteni on turvattu.
No mikäs tässä sitten ongelma on. Onnea vaan valitsemallasi tiellä!
Olet siis käytännössä miehesi holhouksen alainen.Ja vielä joku väittää ettei nykypäivänä tarvita feminismiä........
Tuo ei kyllä liity feminismiin millään tavalla. Juuri taannoin oli lehdessä tapaus, jossa nainen oli lykännyt "amerikkalaiselle majurille" satoja tuhansia omia, miehensä ja miehen firman rahoja. Firma päätyi miltei selvitystilaan, mutta vaimoa ei saatu holhouksen alle millään.
Kusettamiset, kavallukset ja huijaukset eivät ole mikään sukupuolisidonnainen juttu.
En kyllä käsitä, miksi vaimon pitäisi päästä näkemään tilitietojani. Meillä nyt on asiakkuudet eri pankeissakin, mutta joka tapauksessa. Luulisi riittävän, että maksan puolet yhteisistä laskuistamme. Enkä minäkään halua hänen tietojaan nähdä, lähinnä se tuntuisi kiusalliselta. Eri asia tietty, jos varta vasten olisin ottamassa hänen raha-asioita hoidettavikseni. Mutta ihan hyvin hän suoriutuu niistä itse, on itsenäisesti ilmoittanut tilinumeronsa työpaikalleen, tilannut e-laskut ja osaa hyväksyä ne verkkopankissa omalla puhelimellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sitä seuraavaa tilipäivää teet tarvittavat muutokset tiliisi. Sitten miehen onkin pakko puhua. Voi tulla kovakin riita, mutta ei se haittaa, kunhan saatte asiat selviksi. Mieti toimintamalli valmiiksi ja esitä se miehellesi, mielellään ihan paperilla. Mieti myös, missä suhteessa maksatte kuluja, onko se 40/60 vai 30/70. Ymmärsin, että miehellä on huomattavasti isompi palkka. Pyydä myös nähdä, mitä laskuja hän on maksanut sinä aikana, kun olet ollut pimennossa.
30/70, huutonaurua. Totta kai nainen maksaa puolet yhteisistä menoista. Jos haluaa enemmän rahaa, voi ottaa opintolainaa ja mennä itsekin koulunpenkille sen sijaan että uhriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En minä sillä, mies saa toki oman tilinsä pitää näkymättömissä, tässä nyt loukkaa se että pisti sen ”piiloon” ja ei saa selkeetä vastausta että miksi. Hermostuu myös aina kun näistä tili- ja raha-asioista yritän keskustella.
Mies maksaa minun tililtäni laskuja keskustelematta, onko minulla esim. jotain muita menoja. Ei edes kerro paljonko rahaa tililleni jää laskujen jälkeen (tokihan sen sitten itse näen kun kirjaudun nettipankkiin). Ylipäätään koko rahatouhu mennyt jotenkin mahdottomaksi, en tiedä kuvittelenko vaan mutta ihan kuin minä maksaisin enemmän kauppareissujakin, tosin mies kyllä tuo ostoksia kun pyydän. Kohta on taas tilipäivä ja hups rahat katoaa, näenhän mä toki mitä laskuja siit on maksettu mutta haluaisin itse kuitenkin olla niitä pyörittelemässä. Ja en tiedä miten tähän on ajauduttu, jotenkin vaan mies on ottanut ne haltuunsa ja kai se on ollut ihan mukavaakin kun ei tartte itse huolehtia.
Ap
Miksi alunperin on päädytty siihen että käyttöoikeudet toisen tileihin on olemassa? Jos se ei tunnu toimivan, ehdottomasti minäkin poistaisin sen käyttöoikeuden neuvvottelematta.
Mun mielestä ap vois päättää että ohjaa kaikki rahansa omalle tilille jonka tapahtumia mies ei näe. Kyllä naisella on oikeus yksityisyyteen ja pitää raha-asiat ominaan. Pidättäytyisin maksamasta yhtään mitään ennen kuin asia on pohjamutiaan myöten selvitetty.
Menet pankkiin ja otat käyttöoikeuden pois mieheltäsi. Hän käyttää sinun tiliäsi kuin omaansa, ja omaansa mihin lystää. Sovitte, mitkä laskut kumpikin maksaa omaltaan. Voit muuten ottaa sen käyttöoikeuden pois jo ihan heti, vaikka netissä käsittääkseni. LAsten tili on vähän eri asia, se pitää sopia pankissa.