Yhteinen tili puolison kanssa - ja sitten ei olekaan.
Meillä oli ennen nettipankki niin, että näimme toistemme tilit. Minä miehen , hän minun, lasten tilit siellä myös.
Pystyimme siirtämään rahaa tilien välillä.
Nyt onkin niin, etten pysty näkemäään miehen tilitietoja mutta hän pystyy kontrolloimaan kaikkia muita kuten ennenkin.
Mies sanoo että liittyy bonuksiin tai johonkin? Miten asia on, onko hänen täytynyt erikseen pyytää tätä ominaisuutta? Esim. talolaina on yhteinen ja muuta. Kertokaa.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla selvää miksi ap ei ole korkeakoulutettu.
En ole en. Eipä ole ennen tullut tällaista asiaa eteen niin en tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei ja miten kannattaisi toimia. Kivahan se olisi, jos olisi korkeakoulututkinto niin olisi valmiit vastaukset ihan kaikkeen *huokaus*
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille.
Ap
Ap oikeasti, älä edes leikilläsi sano noin, ne "korkeakoulut käyneet" uskoo tuon jo muutenkin että heillä on valmiit vastaukset ihan kaikkeen :D
Pankkiasiat eivät ole niin monimutkaisia että niihin tarvisi edes peruskoulua jos osaa lukea ja hiukan yhteen ja vähennyslaskuja suorittaa ja nekin voi laskea laskimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööö kirjoitti:
Soita pankkiiin ja kysy.
Outo ohje. Jos mies kerran hoitaa perheen raha-asiat, miksi naisen pitäisi pakkaa sekoittaa soittelemalla pankkiin? Eihän mies edes pysty naisen asioita hoitamaan ilman valtakirjaa, eikä pankki vastaavasti kerro naiselle miehen asioista ilman valtakirjaa.
Jos olet antanut tilisi käyttöoikeuden toiselle ihmiselle niin tämä voi sen jälkeen huseerata miten lystää ilman valtakirjoja.
Totta kai miehelläni on käyttöoikeus tiliini. Valtakirjalla sekin perustettiin, käytiin pankissa allekirjoittamassa. Mieheni hoitaa laskujen maksamisen ja säästöön jäävien varojen sijoittamisen. Hän myös selvittää mahdolliset ongelmatilanteet pankin kanssa. Miehelläni on yhteiskuntatieteellisen alan korkeakoulutus.
...tää on joku pelle.
Ap!
Voitte tehdä niin, että kummallakin on omat tilit, joille ei ole toisella lupaa. Voit sen valtakirjan käydä perumassa pankissa.Voitte tehdä sitten yhden tilin, johon laitatte yhteisiin menoihin menevät, siihen voi olla käyttöoikeus teillä molemmilla.
Tilejä voi olla vaikka kuinka monta.
Minusta kuulostaa siltä, että sinua ap nyt kusetetaan. Äläihmettele ajan toimi. Lampsii pankkiin. Passi mukaan.
Ihan turhaa tuollaista on siltä vilppi hommaa tekevästä kysellä.
Ikävä juttu. Toimi silti.Tuollainen järjestely kuullostaa todella monimutkaiselta. Miksi en antaisi mieheni hoitaa pankkiasioitani samalla kuin omiaankin? Hänellä on usean tuhannen euron kuukausipalkka ja kykenee kyllä silloin hoitamaan minunkin pienet tuloni. Minulle riittää tieto, että saan mieheni järjestämällä maksukortilla kaupasta kaiken sen, minkä tarvitsen, ja että myös taloudellinen tulevaisuuteni on turvattu.
No mikäs tässä sitten ongelma on. Onnea vaan valitsemallasi tiellä!
Olet siis käytännössä miehesi holhouksen alainen.
Ja vielä joku väittää ettei nykypäivänä tarvita feminismiä........
Oma tili ja kukaan ei kontrolloi minun tiliä perheessä .
Oma tili jonne kaikki omat tulot tulevat ja johon vain itsellä on päätäntävalta on perusihmisoikeus.
Jos perheelle halutaan yhteiset rahat, voi aina perustaa yhteisen taloustilin jonne perheen aikuiset siirtävät yhteisten menojen verran, tulojen suhteessa (jos ovat avioliitossa, perustuen avioliittolakiin joka velvoittaa osallistumaan perheen elätykseen kykynsä mukaan) tai puoliksi (avoliitossa olevat).
Älkää ikinä antako toiselle ihmiselle itseenne taloudellista suoraa vallankäyttöoikeutta, esim. tilien näkemistä, käyttöoikeuksia, saatikka pankkitunnuksia jotka vastaavat allekirjoitusta! Elämästä kun ei koskaan tiedä, toinen voi sairastua mieleltään, voi tulla ero tai kuolema.
Ei kai kukaan nainen niin pölijä oo että ei oo omaa tiliä ja mies kontroloi vaikka olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko kirjoittanut tähän ketjuun muitakin vastauksia kuin niitä, mihin olet merkinnyt ap? Taitaa joku sotkea tahallaan keskustelua kirjoittamalla kuin olisi ap, muttei merkkaa sitä.
Olen laittanut aina alle että olen Ap. Ainahan täällä joku sotkee keskusteluja, sille en voi mitään.
Ap
Joo, ei se sinun syysi olekaan. Harmi vain, että sotkevat noin ja osa luulee niitä sinun kirjoittamiksesi vastauksistaan päätellen.
Silloin kun kaikki menee puokkiin niin ei kuulu mitä itselle jää rahaa tai mitä tilillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen kanssa on samanlainen systeemi. Itse hain pankkitunnukset vasta muutama vuosi sitten ja samalla sanoin pankissa, että minun tili saa näkyä miehellä ja että saa siirtää sieltä rahaa ja maksaa laskuja.
Itselläni näkyy lasten tilit, muttei mieheni. Pankista sanottiin tuolloin, että siellä pitää henk.koht käydä allekirjoittamassa paperi (niinkuin minäkin tein), että toisellekin näkyy til. Miehellä on ihan laiskuuttaan jäänyt tuo tekemättä. Joten meilä voisi olla sama tilanne kuin aapeellä. Mutta. Mirs on antanut minulle tilinsä tunnukset ja avainlukutunnukset on aina saatavilla, joten minä pääsen miehen tilille aina silloin kun haluan.Mies ei pankin sopimusehtojen mukaan voi pankkia sivullissitovasti luovuttaa tunnuksiaan toisen käyttöön. Jos käytät miehesi pankkitunnuksia, sinua saattaa uhata syyte esim. tietomurrosta tai maksuvälinepetoksesta. Eli sinuna en koskisi miehesi pankkitunnuksiin.
Näinhän se periaatteessa on. Asiasta ei kuitenkaan ole pakko pankille tai kellekkään muillekaan kertoa. Meillä tunnukset ovat molempien käytettävissä ja mies usein pyytää hoitamaan virallisiakin asioita puolestaan. Asiat voi näin olla kun molemmat ovat luotettavia ja täyspäisiä.
Minä näen lasten tilit, mutta en miehen tiliä. Jos meillä olisi tuollainen tilanne, että ensin olisimme nähneet toistemme tilit, mutta yhtäkkiä mies piilottanut omansa, tekisin täsmälleen saman ja heti! Toisaalta toivoisin tietysti selitystä, miksi haluaa kätkeä tietonsa, mikä on muuttunut. Nuo "bonukset" voivat korkeintaan olla jotain töistä maksettavia bonuksia, jotka haluaa pimittää ja tuhlata, pankkien bonukset eivät tällaisiin vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun kaikki menee puokkiin niin ei kuulu mitä itselle jää rahaa tai mitä tilillä on.
Ongelmiahan tässä olikin, että mies käyttää APN tiliä kuin omaansa ja aiemman avoimuuden sijaan peittelee mihin perheen rahat menevät.
Riippuu vähän pankista. Danskessa esimerkiksi voi itse asettaa päälle toiselle henkilölle tilinkatsomisoikeuden tai ottaa pois päältä. S-Pankissa pitää tilinomistajan lähettää pyyntö pankille tilinkatsomisoikeutta varten. Bonukset eivät liity mitenkään asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ööö kirjoitti:
Soita pankkiiin ja kysy.
Outo ohje. Jos mies kerran hoitaa perheen raha-asiat, miksi naisen pitäisi pakkaa sekoittaa soittelemalla pankkiin? Eihän mies edes pysty naisen asioita hoitamaan ilman valtakirjaa, eikä pankki vastaavasti kerro naiselle miehen asioista ilman valtakirjaa.
Jos olet antanut tilisi käyttöoikeuden toiselle ihmiselle niin tämä voi sen jälkeen huseerata miten lystää ilman valtakirjoja.
No miten tämän käyttöoikeuden saa pois?
Menet pankkiin tai otat verkkopankin kautta yhteyttä ja pyydät käyttöoikeuden poistoa. Varmista tämä kaikkien tiliesi osalta. Varmista myös, että jatkossa tilisi eivät näy miehen verkkopankin alla. Tilin omistaja voi koska tahansa tehdä nämä muutokset.
Omaan harkintaan jää ilmoitatko asiasta miehellesi etukäteen vai annatko vain huomata itse asian. Alaikäisten tilit pitäisi näkyä automaattisesti kummankin verkkopankissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En siltikään ymmärrä.
Mies on jokatapauksessa valehdellut?
Hän maksaa tililtäni laskuja joka kuukausi. En tiedä yhtään missä mennään. Kun olen asiaa joskus kysynyt, hän hermostuu.
Haluan hoitaa omia raha-asioitani. Nyt tuntuu, että minulle jätetään sinne muutama sata euroa palkasta taskurahaa enkä yhtään tiedä kokonaistilannetta.
Ap
Nyt äkkiä soitto pankkiin, kysele sieltä, kerro tilanne ja perusta mahdollisesti kokonaan uusi tili, mutta teet nyt selväksi että verkkopankkitunnarit suljetaan, miehen käyttöoikeus estetään ja pyydät kuluneilta kuukausilta tilitiedot. Mies maksattaa sinulla menojaan nyt ja suuttuu kun uskallat kysyä. Älä ikinä ikin maailmassa suostu maksamaan liikkuvia kuluja kun mies kasvattaa omaisuuttaan. Mhdollisesti teet rikosilmoituksen, jossei muu auta.
Pankki ei kertoa, mitä mies on tehnyt omalle tililleen. Voisitkohan saada tiliotteet siltä ajalta, jolloin sinulla oli käyttöoikeus tiliin?
Oman tilisi käyttöoikeuksia voit muokata esim OPssa lähettämällä verkkovaltakirjan.
Meillä minä olen ollut se, joka hoitaa perheen yhteiset raha-asiat. Ensimmäiset 15 vuotta tein miehen veroilmoituksenkin. Meillä on yhteinen tai-tili johon tulee molempien palkat ja josta maksetaan laskut. Jossain vaiheessa miehen bonuksetkin tuli sille tilille, mutta sitten tuli joku itsenäistymispuuska hänelle ja alkoi ohjata bonukset toiselle tilille, johon minulla ei ole katselu- eikä käyttöoikeutta. Tämä ihan ok. Mies opetteli myös käyttämään verkkopankkia ja nyt se alkaa jo sujua. Mutta häntä ei vaan kiinnosta päivittäisten raha-asioiden pyörittely ja minusta se on ihan mukavaa puuhaa, joten on helpompi että minä huolehdin siitä.
Hoidan myös enimmät sijoitukset, miehen sijoituksia valtakirjalla. Lisäksi mies on viime aikoina perustanut sijoitussalkun jota hoitaa itse. Minusta on hyvä että on alkanut osoittaa vähän kiinnostusta ja opetella asioita. Monesti olen miettinyt, että mies on lirissä jos yhtäkkiä kuolen.
Vaikka palkat tulevatkin samalle tilille, niin meillä on myös muita tilejä jotka on omissa nimissä. Esim. sijoitukset vaativat vastatilin, joka on omissa nimissä. Edunvalvontavaltuutusta on mietitty siltä varalta että toiselta menee toimintakyky. Ei pelkästään sen vuoksi että saadaan laskut hoidettua, mutta myös sen vuoksi että lapselle tehtävät lahjoitukset voidaan hoitaa silloinkin kun toiselta menee toimintakyky.
Meillä on raha-asioissa luottamus ja mitään ei piilotella. Minä olen perillä niistä sijoituksista joita mies hoitaa itse ja niistä jutellaan yhdessä. Ja jos palkkatilin rahat eivät riitä, niin pyydän mieheltä lisää tai pyydän häntä maksamaan jonkun maksuista. Yhteisiä rahoja voi kumpikin käyttää toiselta kysymättä, isot ostokset toki keskustellaan yhdessä.
Soita pankkiin ja sulje pankkitunnukset. Tee tutkintapyyntö poliisille. Jätä avioero hakemus käräjäoikeuteen. Pyydä pankilta KAIKKI tilitapahtumat viimeisten 10 vuoden ajalta. Yritä käyttäytyä kotona normaalisti ettei miehesi tajua että olet huomannut että se kusettaa sua. Hae kaupungilta vuokra-asunntoa, se saattaa järjestyä nopeastikin kun selität sosiaalitoimelle tilanteesi.
Yleinen vinkki kaikille:
Aikuisen terveeseen elämään kuuluu nykypäivänä, että on omat rahat. Se painaa mieltä pidemmän päälle tosi paljon, jos ei saa tietää mihin ne itse ansaitut rahat katoilee tililtä kun on pelkkiä yhteisiä tilejä.
Palkka AINA omalle yksityiselle tilille, ihan jokaiselle. Sitten voitte avata ylimääräisen yhteistilin, johon siirretään kuukausittain sen verran, että kumpikin osallistuu kykynsä mukaan reilusti. Siltä tililtä sitten maksetaan lasten menot, yhteiset talolainat jne. jne. Ei tarvitse tehdä asioista monimutkaisia.
Oma äitini "hoiti" miehensä raha-asioita "kun mies on niin unohtelevainen ettei jaksa tai muista maksaa laskuja". Onnellisena isä otti avun vastaan kun ei tarvinnut laskuja pohtia, ne vaan maksoi itsensä hänen tililtään. Äiti ei varastanut isältä ja oli avoin isälle raha-asioista mutta silti isää alkoi pikkuhiljaa tympiä.
Arvatkaa miksi? Koska se, että joku muu hoitaa raha-asiasi saa sinut alitajuisesti tuntemaan itsesi holhouksen alaiseksi. Tiedättehän, kun esimerkiksi vaikeasti skitsofreeniselle määrätään varainhoitaja ettei hän tee outoja heräteostoksia jne? Terve aikuinen ei tarvitse varainhoitajaa, joka jakelee viikkorahaa aikuiselle ihmiselle tämän omasta palkasta. Terveelle ihmiselle tulee siitä loppujen lopuksi aina paska olo jossain vaiheessa - kuten kuuluukin tulla.
Älkää antako kenenkään kohdella itseänne kuin olisitte kykenemätön itsenäiseen elämään, ei semmoinen ole rakkautta nähnytkään. <3
Vierailija kirjoitti:
Soita pankkiin ja sulje pankkitunnukset. Tee tutkintapyyntö poliisille. Jätä avioero hakemus käräjäoikeuteen. Pyydä pankilta KAIKKI tilitapahtumat viimeisten 10 vuoden ajalta. Yritä käyttäytyä kotona normaalisti ettei miehesi tajua että olet huomannut että se kusettaa sua. Hae kaupungilta vuokra-asunntoa, se saattaa järjestyä nopeastikin kun selität sosiaalitoimelle tilanteesi.
Miksi omat pakkitunnkset pitäisi sulkea? Tutkinta pyyntö mistä? Siitäkö että mies salaa omat tilitietonsa puolisolta? Ei taida johtaa mihinkään. Ei pankki myöskään toimita miehen tilitietoja puolisolle, omansa ap edelleen ilmeisesti näkee nettipankistakin.
Mies ei pankin sopimusehtojen mukaan voi pankkia sivullissitovasti luovuttaa tunnuksiaan toisen käyttöön. Jos käytät miehesi pankkitunnuksia, sinua saattaa uhata syyte esim. tietomurrosta tai maksuvälinepetoksesta. Eli sinuna en koskisi miehesi pankkitunnuksiin.