Tunnetko jonkun sellaisen, joka on saanut oikean influenssan eikä ole KOSKAAN ottanut influenssa-rokotusta
OMassa tuttavapiirissä influenssa tuntuu tulevan vain niille, jotka ottaa niitä influenssarokotuksia tai joiden perheenjäsen on hiljattain ottanut. Voiko se rokotus sairastuttaa läheiset?
Nyt siis EI KESKUSTELLA mistä.n muista rokotukista tässä ketjussa. Itsellä ja miehellä ja lapsilla kaikki rokotusohjelman rokotuksen, mutta influenssarokotuksia ei ole koskaan otettu eikä koskaan influenssaa saatu.
Ystävistä aina vain niillä on influenssa, joilla on se rokotus. Some täynnä tätä että just otin pari päivää sitten rokotuksen ja oho, lapsi sairastu just nyt influenssaan ja oho, nyt san sen itsekin vaikka se rokotus.
Voiko mennä niin, että se rokotus altistaa murtamalla omaa immuniteettia? Saa sanoa, että olen väärässä, mutta yritetään puhua asiallisesti tässä. Voin siis olla täysin väärässä, mutta siinä en ole väärässä, etten tiedä ketään rokottamatonta, joka olis sairasunut ja kaikilla sairastuneilla on takanaan se rokotus vähintään viime kaudella.
En kysy tätä omalla naamalla keneltäkään, koska ihmiset saa itkupotkuraivareita rokotusaiheista, vaikka kuinka kysyis avoimella mielellä valmiina kuulemaan, että olen käsittänyt väärin.
Kommentit (192)
Lasketaanko sikainfluenssa?
Sairastin sen lievänä, olin yhden illan 37 asteen lämmössä, ja aamulla vointi oli normaali. Lääkäri halusi kuitenkin testata verikokeella, riskiryhmää kun olin, ja todettiin sikainfuenssaksi ja söin tamiflun lääkärin määräyksestä. Rokotetta en ottanut.
Olen sairastanut sikaflunssan ja 3 kertaa tavallisen influenssan. Enkä ollut ottanut rokotetta. Näistä on aikaa vuosia. Immuniteetin sain todennäköisesti kyseiseen influenssavirustyyppiin sairastamalla ne vaan alta pois. Koronan sairastin vuosi sitten hyvin lievänä. Omaan hyvän vastustuskyvyn yleensäkin ylähengitystie infektioita kohtaan enkä ole koskaan pelännyt tauteja. Olen muutenkin positiivinen luonne ja otan vastaan mitä elämä tuo, iloineen ja suruineen. Siksi huvittaakin ihmisten pelko milloin mitäkin tautia kohtaan, heidän sairastumisen tai kuolemanpelko.
Itseni. En ole koskaan ottanut kausirokotteita influenssaan ja mulla on nelikymppisen elämäni aikana ollut 2 kertaa todella raju influenssa. Se mikä yhdisti näitä molempia kertoja oli se, että olin jättänyt huolehtimasta itsestäni terveydellisesti, eli en sinänsä yhtään ihmettele vastustuskykyni heikkenemistä. Ja se mitä niistä opin, niin kyllä ihan normi influenssakin on ihan kamala tauti kun se tulee rajuilla oireilla päälle. Oli hengitysvaikeuksia (joihin onneksi lääkkeet auttoi suht hyvin, esim.Duact), mutta en ollenkaan ihmettele, että huonokuntoiset ihmiset ja vanhukset kuolee siihen joka vuosi, koska itsellänikin oli sellainen olo etten selviä tästä hengissä.
Meillä töissä saa ilmaiseksi influenssarokotteen ja pomo on sanonut huomanneensa, että ne jotka ottaa sen ovat useammin kipeinä kuin ei ottaneet. Tämä siis HÄNEN ITSE sanomaansa. No, toki se voi selittyä monella muullakin asialla, mutta aika mielenkiintoista näin omalla kohdallani kun kuulun siihen porukkaan, joka ei sitä ole koskaan ottanut. Myönnän kyllä etten ole muutenkaan mikään kyläluuta ja kova menemään paikasta toiseen, joten se voi selittyä silläkin. Muista en tiedä.
En ollut koskaan ottanut influenssarokotetta, mutta sitten sain niin hirveän influenssan, että luulin kuolevani. Mies oli silloin just reissussa maailman toisella laidalla, pelotti yksin kotona hirveässä kuumeessa kun vessaankaan ei jaksanut mennä kuin kontaten. Siitä selvittyäni päätin, että otan joka vuosi rokotteen ja sen olen tehnyt, sen jälkeen influenssa on kiertänyt minut kaukaa.
Sain influenssarokotteesta pienen flunssan ja kuumetta joka meni ohi muutamassa päivässä. Olen myös sairastanut influenssan eri vuonna ja olin todella sairas. Mieheni pelkäsi minun kuolevan. En myöskään koskaan toipunut siitä kunnolla, nivelkivut tulivat jäädäkseen ja siihen loppui juoksuharrastus. Ehkä ihmiset sekoittavat joskus nämä kaksi asiaa keskenään.
En ainakaan tiedä sairastaneeni influenssaa koskaan ja ekan rokotuksen otin viime talvena koronan takia, jotten sairastais molempia. En sairastanut kumpaakaan en edes perusflunssaa. Sen sikainfuenssa rokotteen otin silloin joskus, kun riskiryhmäläinen pikkupoikani rokotettiin, sain siinä samalla ei tarvinnut mennä minnekään erikseen.
Olen sairastanut ihan oikean influenssa useita kertoja. vuodesta 2007 aloin ottaa rokotuksia, en ole sen jälkeen sairastanut influenssaa.
Tunnen useita ihmisiä, jotka on alkanut ottaa influenssarokotteita vasta sen jälkeen, kun ovat kerran tai useamman kerran sairastaneet influenssan. Itse en ole ottanut rokotetta enkä sairastanut influenssaa kertaakaan.
Lapsena sairastin niin kovan flunssan, että se ehkä oli influenssa. Rokotetta en tietenkään ollut saanut, se ei ollut lapsille perusteltua. Aikuisena en ole koskaan taistellut kestääkseni minkään sortin flunssaa, kaikki on aina ollut lievää.
Ei voi tietää, mitä tautia olen sen lapsuudenaikaisen taudin jälkeen lievänä sairastanut.
Periaatteessa influenssa ei ole vaarallinen tauti; se ei ole yleisvaarallinen tauti. Täytyy olla lähtökohtaisesti heikko - sairas vanhus, heikko lapsi, tai muutenkroonisesti jotain vialla - jotta keho rupeaisi "perseilemään" yhden infektion kestämisessä. Sillä kai selittyy, että influenssa on aika kestetty, eikä siihen Suomessakaan yläänsä kuole yli 2000 henkilöä vuodessa.
Joko influenssan sairastamisesta jää vuosia kestävää immunitettia... tai sitten vain on kovin epätodennäköistä, että olisi niin karseassa jamassa, ettei yhtä infektiota kestä (AIDS?) Vaikka influenssa jatkuvasti mutatoituu, niin se on tauti, joka vain todella marginaalinen väestönosa ei kestä... ja kenties se on heille jopa armelias tapa kuolla. Kuume on kyllä hirvittävä, se täytyy sanoa.
Ehkä influenssaan tullaan suhtautumaan kuten koronaan. Emme tiedä, kuinka paljon influenssaa tulee olemaan, koska valtaosa taudin sairastamista on lievää ja loput voidaan epäillä koronaksi, tai antaa vain kehon hoitaa tehtävänsä, mikä onkin nykyään ainoa käytetty keino taudin hoitamisessa.
Onhan noita ollut ennen kuin jossain vaiheessa ehkä 10 vuotta sitten otin yhden rokotteen. En ole muistanut/jaksanut ottaa sen jälkeen. On ollut influenssa sen jälkeenkin.
Kaksi influenssaa itsellä sairastettuna, enkä ole ikinä ottanut rokotetta. Pitäisi kyllä ottaa.
Jos tulee yleisvaarallinen tauti, sitten meillä on ONGELMA. Tämä kaikki on hyvää harjoittelua. Yleisvaarallisia tauteja on historiassa ollut suhteellisen vähän, mutta bioaseiden kehittäminen muuttaa tilannetta. Esim. espanjanrutto otettu talteen pakastetusta potilaasta. (Niin sekin tauti olisi muuten kadonnut, kuten pahimmilla on tapana.)
Jep, sairastin influenssan noin 40 vuotiaana. Kuolema kolkutti, olin sairaana 4 viikkoa (influenssa viikon, kuumetta 39, 40,5, jälkitaudit 3 viikkoa), sen päälle 2 kuukautta kestänyt totaalinen heikotus.
En ollut aiemmin ottanut rokotuksia. Sen jälkeen joka vuosi. Koronarokotukset otin myös.
Sairastin todennäköisesti influenssan teini-ikäisenä sekä myöhemmin todennäköisesti sikainfluenssan. Molemmilla kerroilla oli ikävä ja pitkä tauti, josta täysin toipuminen kesti useamman kuukauden. Näiden jälkeen olen ottanut rokotteen joka vuosi (paitsi viime vuonna en onnistunut saamaan) enkä ole enää sairastunut.
Puolisoni yli 60-vuotiaat vanhemmat sairastuivat pari vuotta sitten varmistetusti influenssaan, oli todella paha heillä, eivät olleet koskaan influenssarokotteita ottaneet.
Mieheni ei 39 vuoden ikään mennessä ollut koskaan ottanut influenssarokotusta. Hän sanoi, että ottakoot sen kaikki jotka ovat influenssasta huolissaan. Hän ei ole, koska hänellä on hyvä vastustuskyky ja on terve. Hän ei muutenkaan sairastanut ja työn sankarina oli se, joka ilmestyi työpaikalle aina pienessä nuhassakin. Hänelle oli oikein pieni meriitti, kun ei "tarvinnut" sitäkään rokotusta.
Sitten yhtenä talvena sai influenssan. Oli töistä poissa kaksi viikoa, täysin sänkypotilaana viikon. Makasi hiljaa peiton alla ja valitti. Kun vähän toipui, sadatteli että miten terveydenhuollossa ei oteta häntä tosissaan ja ei saa mitään hoitoa, vaikka on näin sairas? Hänelle kerrottiin, että ei ollut erityisen sairas - se oli tavallinen influenssa. Kehotettiin ottamaan jatkossa influenssarokotus.
Sen jälkeen mieheni on ottanut influenssarokotuksen, eikä ole sairastunut sen koommin.
Z kirjoitti:
Kyllä. Itseni ja puolisoni. Olen sairastanut kaikki mahdolliset taudit ja näille löytyy LUONTAINEN vastustuskyky.
Ebola? Isorokko? Rabies? Jäykkäkouristus? Listaa voisi jatkaa lähes loputtomasti.
Jotenkin epäilen väitettäsi.
Koko mun perhe. Influenssa sairastettiin hyvin lievänä, koskaan ennen eikä sen jälkeen ole rokotetta otettu. Miksi olisi otettu?
En tiedä yhtäkään ihmistä joka olisi influenssan saatuaan jättänyt enää piikkiä väliin
Minä olen satunnaisesti ottanut rokotuksia (ehkä 5 elämäni aikana), mutta en ole koskaan sairastanut influenssaoireista kunnon tautia, ainoastaan yhden hyvin lievän.