Tunnetko jonkun sellaisen, joka on saanut oikean influenssan eikä ole KOSKAAN ottanut influenssa-rokotusta
OMassa tuttavapiirissä influenssa tuntuu tulevan vain niille, jotka ottaa niitä influenssarokotuksia tai joiden perheenjäsen on hiljattain ottanut. Voiko se rokotus sairastuttaa läheiset?
Nyt siis EI KESKUSTELLA mistä.n muista rokotukista tässä ketjussa. Itsellä ja miehellä ja lapsilla kaikki rokotusohjelman rokotuksen, mutta influenssarokotuksia ei ole koskaan otettu eikä koskaan influenssaa saatu.
Ystävistä aina vain niillä on influenssa, joilla on se rokotus. Some täynnä tätä että just otin pari päivää sitten rokotuksen ja oho, lapsi sairastu just nyt influenssaan ja oho, nyt san sen itsekin vaikka se rokotus.
Voiko mennä niin, että se rokotus altistaa murtamalla omaa immuniteettia? Saa sanoa, että olen väärässä, mutta yritetään puhua asiallisesti tässä. Voin siis olla täysin väärässä, mutta siinä en ole väärässä, etten tiedä ketään rokottamatonta, joka olis sairasunut ja kaikilla sairastuneilla on takanaan se rokotus vähintään viime kaudella.
En kysy tätä omalla naamalla keneltäkään, koska ihmiset saa itkupotkuraivareita rokotusaiheista, vaikka kuinka kysyis avoimella mielellä valmiina kuulemaan, että olen käsittänyt väärin.
Kommentit (192)
Me saatiin lapsina sikainfluenssa viikkoa ennen koulun rokotuksia. Aika perusflunssa oli lapselle, 38 kuume ja nukuttiin noin viikko, siinä se. En noista kausi-influenssoista tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko mun perhe. Influenssa sairastettiin hyvin lievänä, koskaan ennen eikä sen jälkeen ole rokotetta otettu. Miksi olisi otettu?
Kai ymmärrät että joka vuosi kiertää täysin erilainen influenssa? Se että sairastit yhden influenssan lievänä ei millään tapaa indikoi etyä seuraavakin kerta olisi lievä
Onko olemassa ihminen, joka tätä ei tiedä? En usko, että ajattelisin eri tavalla vaikka oltaisiin sairastettu vakavammin. Kai sä ymmärrät, että influenssarokotteen teho on todella heikko?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtäkään ihmistä joka olisi influenssan saatuaan jättänyt enää piikkiä väliin
No tässä yksi perheineen.
En ole koskaan ottanut influenssarokotetta enkä myöskään tietääkseni sairastanut muuta kuin sikainfluennsan. Siihenkään en ottanut rokotetta ja sairastin sen melko lievänä. En kysele muiden rokotetietoja, mutta muutama tuttu on kertonut sairastaneensa influenssan, tai ainakin tavallista äreämmän flunssan pian rokotteen ottamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko mun perhe. Influenssa sairastettiin hyvin lievänä, koskaan ennen eikä sen jälkeen ole rokotetta otettu. Miksi olisi otettu?
Kai ymmärrät että joka vuosi kiertää täysin erilainen influenssa? Se että sairastit yhden influenssan lievänä ei millään tapaa indikoi etyä seuraavakin kerta olisi lievä
Ei mistään sairaudesta voi sanoa millaisena se iskee milloinkin. Se on yksi suurimmista syistä miksi en rokotetta edes ota, kun parhaimmillaankin sen teho jää 25%. Jos sairastun, sairastun lievästi tai vakavasti, sithän sen näkee.
Influenssarokotetta hehkutettaa samat tyypit, jotka vastustaa koronarokotetta ja kuvittelevat jeesustelullaan sit olevansa niin yleviä. Koronarokotteen suoja on moninkertainen influenssaan verrattuna ja influenssan vakavuuden variaatio on suurempi. Kaksi kertaa influenssan sairastanut, yhtäkään influenssapiikkiä en ole ottanut, enkä ota. Koronapiikkejä sen sijaan kolme.
Olen sairastanut influenssan viimeksi 10 vuotta sitten ja olin todella kipeä. Sen jälkeen olen ottanut joka vuosi rokotteen enkä ole sairastunut influenssaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut influenssan viimeksi 10 vuotta sitten ja olin todella kipeä. Sen jälkeen olen ottanut joka vuosi rokotteen enkä ole sairastunut influenssaan.
Ja sä sit ajattelet säästyneesi juuri rokotteen ansiosta? Ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä sit ajattelet säästyneesi juuri rokotteen ansiosta? Ok
Moni tautimyönteinen länkyttää että jos ei ota rokotetta, ei saa tautia. Eli sä sit varmaan ajattelet että joku on sairastunut koska on ottanut rokotteen? Ok.
En ole koskaan ottanut ifluenssarokotetta.
En tiedä, olenko sairastanut influenssaa esim lapsena tai nuorena, mutta näin aikuisiällä kaksi kertaa testatusti (sika ja A).
Kumpikin tauti oli lievä, erityisesti A:sta olin yllättynyt, että onko tämä muka influenssaa. Samaan aikaan rokotettu ystäväni sairasti myös, oli aivan järkyttävän kipeä.
1986 sain armeijassa influenssan epidemiassa.
1995 sain A-virus influenssan joka kesti toista viikkoa. Kuume oli yli 40 C useamman päivän.
Influenssarokotusta en ole saanut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa ihminen, joka tätä ei tiedä? En usko, että ajattelisin eri tavalla vaikka oltaisiin sairastettu vakavammin. Kai sä ymmärrät, että influenssarokotteen teho on todella heikko?
Vuotuisen influenssarokotteen teho riippuu täysin siitä kuinka hyvin pystyttiin mallintamaan mitkä influenssavirukset nousivat sinä vuonna dominoiviksi. Joinain vuosina rokote on tehoton ja toisina erittäin tehokas
Influenssarokotetta alettiin jakamaan 80- luvulla riskiryhmille. Sitten 2002 alkaen lisättiin 65v täyttäneet, jotka saavat rokotteen.
Eli ei niitä jaettu ennen edes hoitohenkilökunnalle. Itse sairastin kovan influenssan 90- luvun alussa. Menin yövuoroon ( esh) ja raportin aikaan en tiennyt, että kahden tunnin päästä kuume on 40. Se tuli kuin raketti. Ei auttanut muu kuin olla yövuoro töissä, apuna oli kaksi perushoitajaa, joista toinen oli " tukenani ja apuna" kun vein lääkeinfuusioita potilaille ja muitakin lääkkeitä/ infuusioita, tippateiden uusintoja jne. Olin kalpea ja hikinen ja vapisin. Otin kuumetta alentavaa tietysti. Niin se yö vaan meni, mutta rankkaa oli. Ei olisi saanut mistään apua yöaikaan. Sairaalan sis.osasto oli ylikuormittunut, joten sieltäkään ei voitu irrottaa sairaanhoitajaa avuksi. Kokemus joka ei unohdu.
Ei influenssarokotusta oteta aiemmin sairastettujen flunssien takia vaan sen takie, että joskus omalle kohdalle voi osua ihan oikea influenssa.
Niin kuin näette tästäkin keskusteluketjusta, oikean influenssan sairastaneet ovat olleet vakavasti sairaita. Työni puolesta tiedän että valitettavasti kaikki eivät selviä influenssasta.
Influenssa on monille vakava tauti ja varsinkin jos tulee keuhkokuume lisäsairautena. Keuhkokuume tappaa lopulta. Huonokuntoisimmat eivät selviä.
Minä itse. Lapsena oli influenssa joitain kertoja ja aikuisenakin ollut pari kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Influenssarokotetta alettiin jakamaan 80- luvulla riskiryhmille. Sitten 2002 alkaen lisättiin 65v täyttäneet, jotka saavat rokotteen.
Eli ei niitä jaettu ennen edes hoitohenkilökunnalle. Itse sairastin kovan influenssan 90- luvun alussa. Menin yövuoroon ( esh) ja raportin aikaan en tiennyt, että kahden tunnin päästä kuume on 40. Se tuli kuin raketti. Ei auttanut muu kuin olla yövuoro töissä, apuna oli kaksi perushoitajaa, joista toinen oli " tukenani ja apuna" kun vein lääkeinfuusioita potilaille ja muitakin lääkkeitä/ infuusioita, tippateiden uusintoja jne. Olin kalpea ja hikinen ja vapisin. Otin kuumetta alentavaa tietysti. Niin se yö vaan meni, mutta rankkaa oli. Ei olisi saanut mistään apua yöaikaan. Sairaalan sis.osasto oli ylikuormittunut, joten sieltäkään ei voitu irrottaa sairaanhoitajaa avuksi. Kokemus joka ei unohdu.
Lisäys tuohon, että kyse oli kiireisestä sekakirurgisesta osastosta, jossa oli kolme moduulia. Aina paikat täynnä. Oli missä vuorossa tahansa, ei jäänyt ns luppoaikaa. Meillä oli hyvä henki ja se auttoi jaksamaan. Voin muistella hyvillä mielin ja todeta, että olin oikealla alalla, plussana työtoverit vedimme ns yhtäköyttä. Kaikkia arvostettiin. Nämä sivuseikkoja ap: n aloitukseen mutta mainitsen silti.
Parikymppisenä sairastanut ekan kerran (ei rokotetta) ja 20 vuotta myöhemmin (rokotettuna).
Itse sain ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan influenssani nimenomaan sen jälkeen kun olin ensimmäisen kerran ottanut influenssarokotuksen. Rokotuksen otin silloin koska sain sen työterveyshuollon kautta ilmaiseksi. Noin kuukausi rokotteesta sain influenssan. Tästä on nyt aikaa 7v ja olen sen jälkeen kyllä joka vuosi rokotteen ottanut, eikä ole influenssaa tullut.