Tunnetko jonkun sellaisen, joka on saanut oikean influenssan eikä ole KOSKAAN ottanut influenssa-rokotusta
OMassa tuttavapiirissä influenssa tuntuu tulevan vain niille, jotka ottaa niitä influenssarokotuksia tai joiden perheenjäsen on hiljattain ottanut. Voiko se rokotus sairastuttaa läheiset?
Nyt siis EI KESKUSTELLA mistä.n muista rokotukista tässä ketjussa. Itsellä ja miehellä ja lapsilla kaikki rokotusohjelman rokotuksen, mutta influenssarokotuksia ei ole koskaan otettu eikä koskaan influenssaa saatu.
Ystävistä aina vain niillä on influenssa, joilla on se rokotus. Some täynnä tätä että just otin pari päivää sitten rokotuksen ja oho, lapsi sairastu just nyt influenssaan ja oho, nyt san sen itsekin vaikka se rokotus.
Voiko mennä niin, että se rokotus altistaa murtamalla omaa immuniteettia? Saa sanoa, että olen väärässä, mutta yritetään puhua asiallisesti tässä. Voin siis olla täysin väärässä, mutta siinä en ole väärässä, etten tiedä ketään rokottamatonta, joka olis sairasunut ja kaikilla sairastuneilla on takanaan se rokotus vähintään viime kaudella.
En kysy tätä omalla naamalla keneltäkään, koska ihmiset saa itkupotkuraivareita rokotusaiheista, vaikka kuinka kysyis avoimella mielellä valmiina kuulemaan, että olen käsittänyt väärin.
Kommentit (192)
Sairastin influenssan 2008 ja oli oireiltaan raju ja sain siihen antibiootitkin. Sen jälkeen en ole sairastellut juurikaan ja influenssa rokotetta en ole koskaan ottanut.
en ole koskaan ottanut rokotusta ja olen sairastanut influenssan aikuisena kerran. Sen jälkeen olin monta vuotta ilman hengitystieinfektioita.
Sairastuin muutama vuosi sitten influenssaan. Kuume huiteli 40 asteessa ja olin todella kipeä. Makasin kotona viikon niin sairaana että pelkkä vessassa käyminen oli hirveä ponnistus. Sen jälkeen olen ottanut syksyisin influenssarokotteen koska en enää ikinä halua kokea yhtä rajua sairastumista.
En ole ottanut rokotetta muutamaan vuoteen, koska aiemmin olen joka kerralla sairastunut rokotteesta huolimatta. Viimeksi sairastettiin sekä A että B.
Lapsilla on mennyt aina kevyenä ohi, itse olen ollu tosi kipeä.
Nyt rokotteettomina vuosina ei ollakaan sairastuttu.
Ja kuitenkin sitä miettii, pitäisikö tänä vuonna ottaa rokote, kun en millään jaksaisi rankkaa tautia.
Maksaa siitä monta kymppiä, olla kipeänä ainakin päivä rokotteen jälkeen. Ja taas pettyä, kun influenssa iskee kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut influenssan viimeksi 10 vuotta sitten ja olin todella kipeä. Sen jälkeen olen ottanut joka vuosi rokotteen enkä ole sairastunut influenssaan.
Ja sä sit ajattelet säästyneesi juuri rokotteen ansiosta? Ok
Moni tautimyönteinen länkyttää että jos ei ota rokotetta, ei saa tautia. Eli sä sit varmaan ajattelet että joku on sairastunut koska on ottanut rokotteen? Ok.
No en, mistä sä tän edes revit? En mä ole tautimyönteinen vaan faktapohjalla etenevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko mun perhe. Influenssa sairastettiin hyvin lievänä, koskaan ennen eikä sen jälkeen ole rokotetta otettu. Miksi olisi otettu?
Kai ymmärrät että joka vuosi kiertää täysin erilainen influenssa? Se että sairastit yhden influenssan lievänä ei millään tapaa indikoi etyä seuraavakin kerta olisi lievä
Onko olemassa ihminen, joka tätä ei tiedä? En usko, että ajattelisin eri tavalla vaikka oltaisiin sairastettu vakavammin. Kai sä ymmärrät, että influenssarokotteen teho on todella heikko?
Vuotuisen influenssarokotteen teho riippuu täysin siitä kuinka hyvin pystyttiin mallintamaan mitkä influenssavirukset nousivat sinä vuonna dominoiviksi. Joinain vuosina rokote on tehoton ja toisina erittäin tehokas
Ja kun sanot erittäin tehokas, tarkoitat mitä? 40%? Influenssarokotteen teho ei ole nimittäin yli sen parhainakaan vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Ei influenssarokotusta oteta aiemmin sairastettujen flunssien takia vaan sen takie, että joskus omalle kohdalle voi osua ihan oikea influenssa.
Niin kuin näette tästäkin keskusteluketjusta, oikean influenssan sairastaneet ovat olleet vakavasti sairaita. Työni puolesta tiedän että valitettavasti kaikki eivät selviä influenssasta.
Minkä oikean influenssan? Eiköhän se ole oikea, jos se testein todetaan. Minun influenssani oli lievä, ihan testein todettu. Kyllä, joillain se on vakava, jopa kuolettava, mutta luulisi sun työsi puolesta tietävän, että ne lievätkin on ihan oikeita tauteja.
Vanha ketju, mutta minulla oli 3v sitten influenssa (B), eikä minua ole koskaan rokotettu influenssaa vastaan. Ihan tiputukseen jouduin taudin takia, joten ei ollut mikään pikkutauti. 2 viikkoa kuumeessa, joista ensimmäinen viikko 40 asteen kuumeessa. Kukaan muu perheestäni, tai ystävistäni, tai töistä ei sairastanut ennen minua eikä minun jälkeeni, joten joko joku kantoi oireettomana sitä, tai sitten se tuli jostain kaupan kärryn aisasta. Tämä on yksi syy siihen miksi tulen jatkossakin desinfioimaan käsiäni kaupoilla käydessäni, sekä tulen influenssakautena pitämään myös maskia ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin muutama vuosi sitten influenssaan. Kuume huiteli 40 asteessa ja olin todella kipeä. Makasin kotona viikon niin sairaana että pelkkä vessassa käyminen oli hirveä ponnistus. Sen jälkeen olen ottanut syksyisin influenssarokotteen koska en enää ikinä halua kokea yhtä rajua sairastumista.
Sairastettu influenssa antaa n. 10 v immunitettisuojan virusta vastaan. Tämä suoja on parempi kuin minkään rokotuksen.
Kerran olen sairastanut influenssan ja kerran keuhkokuumeen. Keuhkokuumeesta toipuminen kesti pidenpään. Muuten hyvin samankaltaisia.
Mun lapsella oli influenssa ennen kuin ehti saada rokotuksen.
Sekä A ja B -influenssa on sairastettu ja rokotetta en ole ikinä hakenut.