Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko jonkun sellaisen, joka on saanut oikean influenssan eikä ole KOSKAAN ottanut influenssa-rokotusta

Vierailija
31.01.2019 |

OMassa tuttavapiirissä influenssa tuntuu tulevan vain niille, jotka ottaa niitä influenssarokotuksia tai joiden perheenjäsen on hiljattain ottanut. Voiko se rokotus sairastuttaa läheiset?

Nyt siis EI KESKUSTELLA mistä.n muista rokotukista tässä ketjussa. Itsellä ja miehellä ja lapsilla kaikki rokotusohjelman rokotuksen, mutta influenssarokotuksia ei ole koskaan otettu eikä koskaan influenssaa saatu.

Ystävistä aina vain niillä on influenssa, joilla on se rokotus. Some täynnä tätä että just otin pari päivää sitten rokotuksen ja oho, lapsi sairastu just nyt influenssaan ja oho, nyt san sen itsekin vaikka se rokotus.

Voiko mennä niin, että se rokotus altistaa murtamalla omaa immuniteettia? Saa sanoa, että olen väärässä, mutta yritetään puhua asiallisesti tässä. Voin siis olla täysin väärässä, mutta siinä en ole väärässä, etten tiedä ketään rokottamatonta, joka olis sairasunut ja kaikilla sairastuneilla on takanaan se rokotus vähintään viime kaudella.

En kysy tätä omalla naamalla keneltäkään, koska ihmiset saa itkupotkuraivareita rokotusaiheista, vaikka kuinka kysyis avoimella mielellä valmiina kuulemaan, että olen käsittänyt väärin.

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa olen sairastanut sen hongkongilaisen ja aikuisena joskus 80-luvun lopulla toisen influenssan. Tavallisen lentsun yhteydessä kuume ei yleensä nouse korkealle, mutta influenssassa olin kyllä välillä liki houretilassa. Kuumetta 40 astetta ja heikotti vielä parin viikon päästä.

Olen ottanut influenssarokotteen melko säännöllisesti astman vuoksi. Joskus on jäänyt väliin, kun on ollut tauti päällä rokotusajankohtana ja sitten onkin ollut jo myöhäistä.

Influenssarokotteiden suojatehohan vaihtelee vuosittain.

Joillain ihmisillä on tietysti luontaisesti parempi vastustuskyky kuin muilla. Itse kuulun niihin, jotka sairastavat flunssan syys-toukokuun välisenä aikana useita kertoja. Synnynnäisesti alhainen IgA-arvo, johon en pysty vaikuttamaan enkä voi kotiinikaan eristäytyä.

Vierailija
122/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, se on tää influenssahullu hillunut täällä jo alkuvuodesta. 

Vastataan nyt kun kysellään.  Olen itse sairastanut influenssan kahteen kertaan, sekä A että B muodot. Olin aivan prkeleellisen sairas, kaamea neljänkympin kuume jylläsi viikon ja sen jälkeenkin nousi korkeaksi kun oli jalkeilla vähänkin. Toipumiseen meni ainakin kuukausi. En ole ottanut rokotetta tautiin ikinä. Tuttavapiirissä ja perhepiirissä on paljon rokottamattomia influenssa sairastaneita. Rokotettuja ja rokottamattomia. VAnhempi väki kertoo sairastaneensa hongkongilaisen 60-luvulla. Se lienee edelleen pahin influenssaepidemia Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni sairasti influenssan 60 -luvun lopulla pandemian kiertäessä maailmaa. Hän oli silloin 14 vuotias. Sen jälkeen ei ole sairastanut sitä ainakaan niin, että olisi eroa nuhakuumeeseen. Influenssarokotuksia ei ole ottanut. Eli yli 50 vuotta mennyt hyvin siltä osin. Sai varmaan aasialaisesta, vai mikä silloin kiersikään, elinikäisen vastustuskyvyn. 

Vierailija
124/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini sai niin pahan influenssan joskus 20 vuotta sitten, että luuli kuolevansa. Ei ollu koskaan ottanu influenssarokotetta. Sen jälkeen on ottanu joka vuosi, koska ei enää koskaan halua kokea vastaavaa, sanoi, että se olotila oli jotain aivan kamalaa. On siis sittemmin ottanu rokotteen eikä ole koskaan enää saanu influenssaa.

Sama juttu siskollani, niin pahan influenssan sai 8 vuotta sitten, että ottaa aina rokotteen - ei ole sairastanu enää sen jälkeen.

Meidän koko perhe ja lähisuku ottaa influenssarokotteet eikä kukaan ole saanu influenssaa rokotteen jälkeen.

Saitte immuniteetin sairastettuanne influenssan.

Ette rokotuksesta.

Paras immuniteetti tulee kun on sairastanut taudin.

Vierailija
125/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin influenssan 2016, ja sen jälkeen olen ottanut rokotuksen joka vuosi eikä ole tullut influenssaa.

Vierailija
126/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuniteetti tulee sairastettua tauti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini sai niin pahan influenssan joskus 20 vuotta sitten, että luuli kuolevansa. Ei ollu koskaan ottanu influenssarokotetta. Sen jälkeen on ottanu joka vuosi, koska ei enää koskaan halua kokea vastaavaa, sanoi, että se olotila oli jotain aivan kamalaa. On siis sittemmin ottanu rokotteen eikä ole koskaan enää saanu influenssaa.

Sama juttu siskollani, niin pahan influenssan sai 8 vuotta sitten, että ottaa aina rokotteen - ei ole sairastanu enää sen jälkeen.

Meidän koko perhe ja lähisuku ottaa influenssarokotteet eikä kukaan ole saanu influenssaa rokotteen jälkeen.

Saitte immuniteetin sairastettuanne influenssan.

Ette rokotuksesta.

Paras immuniteetti tulee kun on sairastanut taudin.

Influenssavirukset vaan muuntuvat sen verran vikkelään, että vuosia sitten sairastettu influenssa ei suojaa.

Vierailija
127/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä.

Ja itse olen ottanut rokotteen nyt kuutisen vuotta putkeen enkä vielä ole sairastanut influenssaa. Jos näin päin verrataan.

Vierailija
128/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä taas löytyy ihmisiä jotka eivät koskaan ole influenssaa sairastaneet vaikka sen todennäköisyys on häviävän pieni.

Tuskin noin. Itse olen sairastanut perinteiset rokot ja sikotaudin. Jossain on väitetty että ne antaa suojan näihin "uusiin" kuumetauteihin. Voi olla potaskaa mutta tunnen monta samanlaista tapausta. Nuoremmat ikäluokat jotka on rokotettu rokkoja vastaan eivät ole niin tervettä kun me vanhat.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3067385/#:~:text=At%20the%….

"At the age of 6 years, virtually all subjects (99%; CI = 93 to 100%) had developed antibodies to an influenza A virus."

Tuon valossa pitäisin kyllä äärimmäisen epätodennäköisenä että aikuinen ei olisi influenssaa koskaan saanut, oli rokkoja sairastanut tai ei.

Vierailija
129/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut influenssa kolmesti plus sikainfluenssa, kaikki ennen kuin aloin ottaa rokotteen joka vuosi.

Vierailija
130/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään en oo ottanu.

Vierailija
131/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole influenssarokotteita eikä sairastettuja influenssoja. Harvoin edes vilustun. 

Koronaa ei tullut, vaikka en ollut täysin eristäytytnyt ja mahdollisuuksia tartuntaan olisi ollut. Rokotteen otin, jotta matkustelu helpottui. 

Vierailija
132/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin. En ole ottanu ja kaksi kertaa todella, todella paha. Sitä ei määritetty, mutta toinen oli ilmeisesti se muutaman vuoden kiertänyt sikainfluenssa. Influenssatapauksista 90% oli täällä silloin sitä. Jos se oli 5 vuoden jälkeenkin noin paha, niin hyvä etten saanut sitä enne kuin se lieveni.

Sen jälkeen otin rokotuksen kerran, mutta en ole sairastanut influenssaa sen jälkeen.  En silti epäile, etteikö se tule vielä. En ole mikään rokoteuskovainen, vaan otan ne ihan rationaalisesti ja kohtuullisin odotuksin.

Vierailija
133/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa olen sairastanut influenssan, n. 25-vuotiaana ja lähemmäs viiskymppisenä toisen kerran. Vanhempana kokemus oli kovempi, se parin viikon lähes 40 asteen kuume nyt oli suht sama molemmissa, mutta lisäksi ne monen kuukauden erilaiset jälkitaudit ja heikko olo jälkimmäisessä. Olen alkanut harkita rokotetta näin iän myötä. Keuhkokuumeet ovat silti vieneet paljon tuotakin heikommaksi vielä.

Vierailija
134/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lapsena joskus 5-vuotiaana pahan influenssan. Siitä jäänyt pitkä vastustuskyky koska kolmekymppisenä oli melko lievä influenssa. Siitäkin jo 10 vuotta ilman tautia. Rokotetta en ole ottanut.

Flunssan saan parin vuoden välein, menee yleensä ohi parissa kolmessa päivässä.

Vierailija
135/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut influenssan kahdesti, toisen kerran päälle tuli vielä jälkitautina keuhkokuume, joka vei sairaalaan. Sen jälkeen aloin ottaa rokotteita - oli sen verran rankka kokemus. Toipuminen  vei yli puoli vuotta, että yleiskunto ja suorituskyky palasi edes jokseenkin samalle tasolle kuin se oli ennen sairastumista. 

Vierailija
136/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju. 👀 Mukavaa vaihtelua koronakeskustelulle. Kertokaa lisää influenssakokemuksia.

Vierailija
137/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä

Vierailija
138/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin influenssan 2000. En ole koskaan ottanut rokotetta. 

Vierailija
139/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ottanut influenssarokotetta enkä ole ollut missään erikoisen pahassa taudissa. Tosin alkuvuonna 2018 tartutin vahingossa minulle lievän taudin isoäitiini, joka joutui terveyskeskuksen osastolle hoitoon ja onneksi selvisi taudista - hänellä diagnosoitiin influenssa ja sen seurauksena tullut keuhkokuume, vaikka minä en olisi tautiani influenssaksi ymmärtänyt. Mulla oli siis paha yskä, mutta vain yhtenä päivänä vähän lämpöä.

N37

Vierailija
140/192 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaksi kertaa sairastanut aikuisiällä influenssan, enkä ole siltikään harkinnut rokotetta.