Tunnetko jonkun sellaisen, joka on saanut oikean influenssan eikä ole KOSKAAN ottanut influenssa-rokotusta
OMassa tuttavapiirissä influenssa tuntuu tulevan vain niille, jotka ottaa niitä influenssarokotuksia tai joiden perheenjäsen on hiljattain ottanut. Voiko se rokotus sairastuttaa läheiset?
Nyt siis EI KESKUSTELLA mistä.n muista rokotukista tässä ketjussa. Itsellä ja miehellä ja lapsilla kaikki rokotusohjelman rokotuksen, mutta influenssarokotuksia ei ole koskaan otettu eikä koskaan influenssaa saatu.
Ystävistä aina vain niillä on influenssa, joilla on se rokotus. Some täynnä tätä että just otin pari päivää sitten rokotuksen ja oho, lapsi sairastu just nyt influenssaan ja oho, nyt san sen itsekin vaikka se rokotus.
Voiko mennä niin, että se rokotus altistaa murtamalla omaa immuniteettia? Saa sanoa, että olen väärässä, mutta yritetään puhua asiallisesti tässä. Voin siis olla täysin väärässä, mutta siinä en ole väärässä, etten tiedä ketään rokottamatonta, joka olis sairasunut ja kaikilla sairastuneilla on takanaan se rokotus vähintään viime kaudella.
En kysy tätä omalla naamalla keneltäkään, koska ihmiset saa itkupotkuraivareita rokotusaiheista, vaikka kuinka kysyis avoimella mielellä valmiina kuulemaan, että olen käsittänyt väärin.
Kommentit (192)
Mä olen sairastanut kahdesti influenssan niin rajuna että se on ihan virallisestikin todettu influenssaksi. Toisen kerran jouduin sairaalaan ja toisella kertaa sain keuhkokuumeen jonka sairastin kuitenkin kotona vaikka lääkäri lähetteen jo sairaalaan varmuudeksi kirjoittikin.
Kumpikin näistä tapahtui samoina perättäisinä talvina kun olin "ahneuksissani" ottanut influenssarokotuksen kun silloinen työnantaja sen tarjosi.
Sittemmin en ole enää yhtään influenssapiikkiä ottanut enkä ole sairastanut influenssaakaan. Tai en siis ainakaan niin rajuna että sen olisi tavisflunssasta erottanut.
Minä olen kerran sairastanut. En ole koskaan ottanu rokotetta. Joo, ikävä tauti se oli, mutta rokotteen tuottama suoja ei ole mitenkään varma koska sen virukset päätetään kauan ennen kauden alkua.
A influenssa on sairastettu. Useampi päivä yli 40 asteen kuumeessa, kunnonen hedari ja lihaskivut. En suosittele.
Sairastin v 2000 ja melkein kuolin.
Sen jälkeen olen ottanut joka vuosi, eikä ole mikään kulkutauti iskenyt sen jälkeen.
En ota sairastumisriskiä enää.
Sairastin kaksi kertaa rankan influenssan aikana, jolloin ei jaettu rokotetta. En totisesti halua sairastaa enää. Olen ottanut rokotteen siitä alkaen kun niitä alkoi saamaan.
Meillä koko perhe sairasti Influenssan vuonna 2008, oli karmea tauti. Silti en ole rokotetta ottanut ennen enkä jälkeen.
Alle nelikymppinen kaverini sairastui joitakin vuosia sitten influenssaan. Meni todella heikkoon kuntoon ja oli monta kuukautta taudin jälkeenkin aivan lopen uupunut ja hädin tuskin pystyi käymään töissä. Mitään muuta ei sitten jaksanutkaan. Se oli todella herättävää ja sen jälkeen olen aina ottanut rokotuksen. Samoin hän.
Hassua, kun jatkuvasti sekoitetaan flunssa ja influenssa.
T.hoitsu
Ennen rokotuksia sairastin influenssan. Aivan kauheaa, oikeasti luulin kuolevani.
Sitten kun rokotteita alkoi tulla, otin välillä ja välillä en. Kunnes lähipiirissä eräs olikin vähällä kuolla. Siitä asti aina rokote.
Itse sairastanu parikymmentä vuotta sitten tosi rankan influenssan. En ole koskaan ottanut rokotetta enkä myöskään uudestaan sairastunut. Uskon pysyvään immuniteettiin, vaikka olisi kuinka eri viruskantoja.
Minä sain influenssan vuonna 1997, ennen kuin olin ottanut yhtään rokotetta.
Oli niin karmea tauti, että henki oli lähteä. Sen jälkeen olen ottanut varmaan 20 influenssarokotetta, eikä ole enää ollut sitä tautia.
Kylläpä taas löytyy ihmisiä jotka eivät koskaan ole influenssaa sairastaneet vaikka sen todennäköisyys on häviävän pieni.
Poikani sairasti influenssan viitisen vuotta sitten, ei ole ikinä ottanut rokotusta. Ja oli kyllä todella kipeä yli kaksi viikkoa :(
Minulla on ollut hongkongkilainen influenssa 1960-luvun lopussa, jolloin olin alakoulussa. Ei ollut kovin paha, mutta kuumetta ja olin 4 päivää poissa koulusta. Influenssarokotusta en ole koskaan ottanut. Flunssaakaan ei juuri ole. Rota- ja norovirus on ollut kerran aikuisena. Minulla on ollut tuhka- vihuri ja tulirokko sekä vihurirokko ja sikotauti. Eivät olleet pahoja, vesirokko oli harmittavainen, kun kutitti eikä uskaltanut raapia. Tulirokko oli aikuisena, 34-
vuotiaana ja makasin sängyssä heikkona 3 päivää. Antibiottiia en ole saanut koskaan. Meillä oli lapsuuskodissa lehmänlantaa ja eläinten karbvja ja multaa aina kynsien alla. Nyt vanhuksena yritän aina pitää kynsien alustat multaisina.
En ole ottanut influenssarokotusta enkä koskaan sairastanut sitä. Samoin kävi sikainfluenssan kanssa. Lapseni rokotettiin ja sairastivat sikainfluenssan.
Kyllä. Itseni ja puolisoni. Olen sairastanut kaikki mahdolliset taudit ja näille löytyy LUONTAINEN vastustuskyky.
Pari kertaa olen kunnon influenssan aikuisiällä sairastanut, lapsuudessa varmaan jonkun kerran myös. Rokotetta en ole koskaan ottanut.
Lievemmistä pöpöistähän ei tietenkään voi varmaksi testaamatta sanoa josko ovat influenssaa vai jotain muuta. Noista kahdesta toinen testattiin työterveydessä, toinen oli oireiltaan influenssan tyyppiesimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas löytyy ihmisiä jotka eivät koskaan ole influenssaa sairastaneet vaikka sen todennäköisyys on häviävän pieni.
Tuskin noin. Itse olen sairastanut perinteiset rokot ja sikotaudin. Jossain on väitetty että ne antaa suojan näihin "uusiin" kuumetauteihin. Voi olla potaskaa mutta tunnen monta samanlaista tapausta. Nuoremmat ikäluokat jotka on rokotettu rokkoja vastaan eivät ole niin tervettä kun me vanhat.
En ole ottanut influenssa rokotuksia ja olen yhden kerran influenssan sairastanut jotain 3-4 vuotta sitten. Koronan sairastin viime vuonna. Nyt long-covid siitä muistona. (1) annos korona rokotetta otettu.
Meikäläinen. Olihan se kova flunssa, mutta olen kauhempia ihan vaan tavan flunssiakin sairastanut joskus.