Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puvun takin napitus.

Vierailija
30.05.2024 |

Sain elää 60v asti ennenkuin sain tietää että alimmainen nappi täytyy olla auki.Sitä ennen nämä vuosikymmenet ollu niin että molemmat napit kiinni.  onko muille näin päässyt käymään

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikki napit auki ja housun vetskari kans

Vierailija
2/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutakki näyttää ryhdikkäämmältä, kun kahdesta napista alempi on auki. Jos on kolme nappia, pidetään keskimmäinen kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkutakki näyttää ryhdikkäämmältä, kun kahdesta napista alempi on auki. Jos on kolme nappia, pidetään keskimmäinen kiinni.

Ja ylin myös. 

Vierailija
4/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä tapahan tulee kun oli joku lihava kunkku niin hän ei voinu napittaa kaikkia nappeja.

Vierailija
5/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siinä sitten on nappi? Eikö tällainen lisäö co2 päästöjä?

Vierailija
6/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselit tätä jo aiemminkin. Onko sinulla muita ajatuksia kuin puvun takin napittaminen?

Vierailija
7/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää aina siltä, kuin olisi numeroa/paria liian pieni takki. Maha pullottaa kun yksi nappi kiinni.

Vierailija
8/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaikki napit auki ja housun vetskari kans

Ainakaan ei voi syyttää liiallisesta pönöttämisestä. 

Vierailija
9/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin hihassakin. Eli perinteet velvoittaa. 

Vierailija
10/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksirivisessä puvun takissa tai irtotakissa on normaalisti yksi, kaksi tai kolme nappia. On myös malleja, joissa on enemmän nappeja. Alin nappi on tapana jättää aina auki. Istuttaessa kaikki napit ovat auki.

Vierailija
11/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Napin auki jättäminen sitoo vähemmän energiaa kuin kiinni laittaminen. Siksi se itse asiassa lieventää ilmastonmuutosta. 

Vierailija
12/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä tapahan tulee kun oli joku lihava kunkku niin hän ei voinu napittaa kaikkia nappeja.

Tätä lihavan kuninkaan tarinaa kerrotaan internetissä, ja yleensä viitataan englannin Edward VII:een. Itse en usko, että Englannin kuninkaan vaatteita olisi ollut räätälöimässä sen verran huonot räätälit että eivät olisi osanneet kompensoida keskikehon pyöristymistä vaatteen muokkauksella. Onhan kyseeessä yksi yleisimpiä miesten vaatteiden muutoksista.

Olisi ollut skandaali jos kuninkaalla olisi niin huonosti istuvat vaatteet että ne eivät mahtuisi kiinni hyvän aterian jälkeen. 

Itse uskon että kyseessä on enemmän muoti, ja se, että takki istuu paremmin kun sen alaosa saa levitä vapaammin.

Lisäksi miesten takin malli periytyy ajalta jolloin ei ollut mitenkään harvinaista että herrasmies saapui paikalle hevosen selässä ratsastaen. En hämmästyisi vaikka alanapin pitäminen auki olisi ollut välttämätöntä ratsastaessa, ja ehkä nappia ei aina jaksanut laittaa kiinni hevosen selästä noustessaan. Koska hevosia oli enemmän yläluokan käytössä niin on mahdollista että pukua käyttänyt tavallinen kansa on sitten kopioinut heiltä tavan jättää alimmainen nappi auki.

Sata vuotta sitten (tai aiemmin) puvut olivat usein myös nykyistä paksumpaa villaa, ja varmasti kuumia yhtään lämpimämmällä ilmalla. Ei liene mahdotonta että viilennyksen takia on omaksuttu tapa pitää mahdollisimman monta nappia auki ja ainoastaan yksi kiinni estämässä takin tahaton hulmuaminen tuulessa. 

Vierailija
13/13 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvakseltaan ollu juhlia mulla.ja on vähän mahaa niin ajatellu että takki peittää.niin se toki tekee.kun molemmat napit kiinni.voi luoja mulle on varmasti naurettu.ap täällä kärsii