Tunnetko jonkun sellaisen, joka on saanut oikean influenssan eikä ole KOSKAAN ottanut influenssa-rokotusta
OMassa tuttavapiirissä influenssa tuntuu tulevan vain niille, jotka ottaa niitä influenssarokotuksia tai joiden perheenjäsen on hiljattain ottanut. Voiko se rokotus sairastuttaa läheiset?
Nyt siis EI KESKUSTELLA mistä.n muista rokotukista tässä ketjussa. Itsellä ja miehellä ja lapsilla kaikki rokotusohjelman rokotuksen, mutta influenssarokotuksia ei ole koskaan otettu eikä koskaan influenssaa saatu.
Ystävistä aina vain niillä on influenssa, joilla on se rokotus. Some täynnä tätä että just otin pari päivää sitten rokotuksen ja oho, lapsi sairastu just nyt influenssaan ja oho, nyt san sen itsekin vaikka se rokotus.
Voiko mennä niin, että se rokotus altistaa murtamalla omaa immuniteettia? Saa sanoa, että olen väärässä, mutta yritetään puhua asiallisesti tässä. Voin siis olla täysin väärässä, mutta siinä en ole väärässä, etten tiedä ketään rokottamatonta, joka olis sairasunut ja kaikilla sairastuneilla on takanaan se rokotus vähintään viime kaudella.
En kysy tätä omalla naamalla keneltäkään, koska ihmiset saa itkupotkuraivareita rokotusaiheista, vaikka kuinka kysyis avoimella mielellä valmiina kuulemaan, että olen käsittänyt väärin.
Kommentit (192)
Suurin osa kouluajalta, jotka sairastivat influenssan, oli at todennäköisesti rokottamattomia. Ne rokotukset kun aloitettiin Suomessa riskiryhmille 1970- luvulla.
Huomionarvoista on myös se, että Suomen väkiluvun ollessa noin 3 miljoonaa, kuoli ns. espanjan tautiin 20 000 ihmistä. Varmasti olivat rokottamattomia influenssaa vastaan.
Minä en ole ikinä sairastanut influenssaa, enkä ottanut rokotetta.
En tänäkään vuonna.
Meikäläinen, tuossa n. 10v sitten. Lapsikin sairastui, tuolloin 3v.
Sain v 2000 jamelkein kuolin, minkä jälkeen rokotus, eikä yhtään influenssaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo ollut kun harmitonta nk räkätautia. En ota lunssa rokotuksia. Paitsi viime vuonna. Ei oo lunssaakaan eikä ollut viime vuonnakaan.
Lunssarokotetta ei ole vielä keksittykään!
Sairastin koska immuunipuolustus oli heikko koska olin juuri synnyttänyt.
Tarttui perheenjäseniin. Ketään ei rokotettu.
(Yskähän tuossa oli hillitön joten tarttuu helposti samassa talossa)
Minä sairastin kaksi influenssaa ennen kuin ensimmäistäkään rokotetta olin ottanut.
Sikapiikin otin aikoinaan. Toissa talvena sairastin elämäni kolmannen influenssan (edellisestä oli jo parikymmentä vuotta) ja oli niin paha, että tänä talvena otin rokotuksen ja aion vastedeskin ottaa. Viime talveksi en ottanut, kun arvelin, ettei virus ole edellisestä kaudesta niin paljon muuttunut, etteikö olisi vastustuskykyä sairastetusta taudista.
Kaverin kuusikymppinen äiti kuoli sikainfluenssaan, olikohan 2010. Ei ollut ottanut rokotuksia kuin lapsena.
No minä en tunne ketään, joka olisi sairastanut influenssaa niin että olisi ollut ihan diagnoosi. Itse ja koko perheemme oli kovassa taudissa silloin sikanuhavuonna, oliko se 2011? Sen jälkeen ei olla sairastettu kukaan yhtään kunnon flunssaa. Lapsilla on ollut lievää nuhaa, mutta ei esim. kurkkukipua ja korkeaa kuumetta tai yskää. Minä ja mies ei olla sairastettu mitään. Ei olla koskaan otettu kukaan rokotetta.
Äitini on lähes 90-v ja anoppi ja appi yli 80-v, eikä heilläkään ole ollut influenssaa, ainakaan että olisivat varmaksi tienneet. Ei myöskään minun tai mieheni sisaruksilla, heidän puolisoillaan tai lapsillaan, ei kellään ystävillämme. Siksi mua aina ihmetyttää, että missä ne kaikki joukoittain influenssaa sairastavat ovat aina piileskelleet? Vai eivätkö vain tiedä sitä sairastaneensa? Minäkään en ole koskaan käynyt lääkärissä kuumeen ja flunssan takia, joten enhän voi tietää, vaikka olisin influenssan sairastanutkin. Vai onko se niin raju tauti, että sen kyllä tietää? Olen siis jo viisikymppinen.
Viime vuonna sairastin influenssan, rokotetta on ole ottanut koskaan.
2010 sairastin influenssan, en ole koskaan rokottautunut. Olin tuolloin lukioikäinen ja meillä muistaakseni piti olla rokotteita koululla, mutta ne loppuivat kesken ja osa halukkaista jäi rokottamatta. Muistoksi influenssasta jäi astma.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna sairastin influenssan, rokotetta on ole ottanut koskaan.
Samoin täällä
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden työkaverin, joka suhtautui influenssarokotuksiin ylimielisesti, kunnes influenssa osui omalle kohdalleen.
Sen jälkeen ottanut sen kiltisti joka vuosi, eikä ole sen jälkeen influenssaan sairastunut.
Tätä minä en käsitä: kun on sairastanut influenssan, siihen saa ihan luonnollisen immuniteetin 3-6 vuodeksi. Miksi ottaa rokote? Se vain kuormittaa elimistöä, kun ei se nyt mikään terveystuote ole.
Joo, influenssatyyppejä on erilaisia ja on mahdollista, että sairastat yhden tyypin tänä vuonna ja toisen seuraavana, mutta se toinenkin tyyppi on lievempi, kun olet saanut immuniteetin ensimmäiseen.
Rokote ei koskaan ole sairastettua tautia tehokkaampi suoja. Rokote vaatii tehosteita, sairastettu tauti jättää parhaimmillaan elinikäisen muistijäljen.
Tässäkin yllä kuvatussa tapauksessa työkaveri ei välttämättä olisi sairastanut yhtään influenssaa enää, vaikkei olisikaan ottanut joka vuosi rokotetta.
Ei influenssa ole sellainen tauti, joka tulee joka vuosi kuin joulu ja juhannus. Älkää sekoittako flunssavirukseen, joita on parisataa erilaista. Flunssan voi sairastaa vaikka kuusi kertaa vuodessa, influenssa on sellainen, että sen saa korkeintaan kolmesta viiteen kertaa elämänsä aikana, jos on normaali immuunipuolustus. Ihan ilman rokotuksia.
Tunnen. Naapuri ei ollut koskaan ottanut influenssarokotetta ja sairasti influenssan. Kuoli teholla siihen, vaikka jo alkuvaiheessa otettiin sairaalaan.
En henk.koht tunne ketään sairastanutta,oli rokotettu tahi ei. Itsekään en ole kumpaakaan.
Osalla ihmisistä on tietty "geeenivirhe" joka suojaa influenssalta, mutta altistaa nivelvaivoille.
Mieheni on sairastanut useasti ja hän ei ota tuota rokotetta allergioiden vuoksi.
Sairastin lapsena sikainfluenssan. En ollut saanut rokotetta.
Minä olen sairastanut lapsena/nuorena 2 influenssaa, yhden aikuisena lievänä. Liekö siitä sitten immuniteettia jäljellä?
24v sitten otin kerran rokotuksen ja olin 6kk jatkuvassa flunssassa. Ei ikinä enää!
Ei oo ollut kun harmitonta nk räkätautia. En ota lunssa rokotuksia. Paitsi viime vuonna. Ei oo lunssaakaan eikä ollut viime vuonnakaan.