Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ei ole varaa jäädä kotihoidontuelle?

Vierailija
31.01.2019 |

Kertoisitteko ihan todellisen tilanteen menoineen ja tuloineen, jossa kotiin lapsen kanssa jääminen ei olisi vaihtoehto talouden takia? En voi ymmärtää. Jos perheellä ei ole tuloja eikä varallisuutta, niin sitten saa toimeentulotukea, jos muut tuet eivät riitä. Tuntuu, että monessa perheessä, joissa jo toinen vanhempi on töissä, myös toinen palaa töihin, koska ei ole varaa. Miten voi olla mahdollista? Kalliiseen asuntolainaankin saa usein lyhennysvapaan. Tuntuu, että "ei ole varaa" tarkoittaa, että haluaa elää luksuselämää ja asua leveästi. Itse elämme kaksi aikuista ja yksi lapsi yhdellä osa-aikaisella palkalla + tuilla ja rahat riittää. Ei tällä rahalla nyt ulkona paljoa syömässä käydä, mutta ihan peruselämää eletään.

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotihoidontuella vietetty aika vei mun säästöt. Pk-seudulla asutaan eikä edes haaveilla omistusasunnosta. Ilman säästöjä ei olisi onnistunut.

Vierailija
2/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa toimeentulotukea jos on mitään omaisuutta itsellä tai puolisolla. Eukös kotihoidontuki ole jotain 300 e/kk?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Edes siis siihen asti, että lapsi olisi edes kävelemään oppinut. Muutaman kuukauden voi pihistellä. Meillä oli aikoinaan todella tiukkaa -mies jäi työttömäksi ja minä kh:lla. Tiukille pisti mutta pärjättiin se aika minkä tarvitsi eikä tarvinnut viedä vauvaa hoitoon.

Vierailija
4/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Tekosyy se on ettei muka ole varaa, ei vaan haluta hoitaa itse lasta. Kukin tyylillään.

Vierailija
5/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä saa tuudittautua toimeentulotuen varaan. Lapsia hankitaan, kun on varaa itse huolehtia lapsesta.

Vierailija
6/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen toisinaan samaa, mutta kai asumiskulut ovat sen verran kovia ettei oikeasti ole mahdollista jäädä kotiin, varsinkin pääkaupunkiseudulla.

Itse jäin kotiin vuodeksi ja elettiin miehen palkalla. Meillä oli kaksi autoa, mutta luovuttiin toisesta (mies tarvitsi että pääsee töihin), tein itse ruokaa, leivoin ja omat vaatehankinnat ja muut kodinhankinnat jätin pois. Kuljin kauppaan ja neuvolaan pääosin kävellen. Asuntolainasta otettiin puolen vuoden lyhennysvapaa. Tiukkaa oli, yhtään ylimääräistä ei jäänyt ja vanhemmilta jouduttiin kerran lainaamaan kun autoon tuli ylimääräinen remppa.

Vierailija
7/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Edes siis siihen asti, että lapsi olisi edes kävelemään oppinut. Muutaman kuukauden voi pihistellä. Meillä oli aikoinaan todella tiukkaa -mies jäi työttömäksi ja minä kh:lla. Tiukille pisti mutta pärjättiin se aika minkä tarvitsi eikä tarvinnut viedä vauvaa hoitoon.

Ai molemmat tarvittiin vauvaa hoitamaan?

Jos mies oli työttömänä niin olisithan sinä voinut mennä töihin. Vai eikö mies olisi pärjännyt vauvan kanssa vaan se olisi pitänyt viedä hoitoon?

Vierailija
8/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä saa tuudittautua toimeentulotuen varaan. Lapsia hankitaan, kun on varaa itse huolehtia lapsesta.[/quote

Mun mielestä taas lapsia hankitaan jos ne itse hoitaa.

Vierailija
9/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas jaetaan elämänviisauksia. Että töihin meno ei ole suotavaa, mutta toimeentulotukea voisi hakea. Jep jep, ja tällaisia selviytymistaitoja sitten opetetaan niille lapsille joita ei laiteta pilaantumaan päiväkotiin. :D

Vierailija
10/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä perheitä joissa mies työtön ja nainen kotihoidontuella. Miksei se mies jää sillon hoitamaan lasta ja nainen palaa töihin jos työpaikka on olemassa? Ei yhteiskunnan tartte kustantaa kahden aikuisen kotona olemista.

Vierailija
11/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä perheitä joissa mies työtön ja nainen kotihoidontuella. Miksei se mies jää sillon hoitamaan lasta ja nainen palaa töihin jos työpaikka on olemassa? Ei yhteiskunnan tartte kustantaa kahden aikuisen kotona olemista.

Se pelaa pleikkaa.

Vierailija
12/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa toimeentulotukea jos on mitään omaisuutta itsellä tai puolisolla. Eukös kotihoidontuki ole jotain 300 e/kk?

Eli "ei ole varaa" tarkoittaa, ettei halua käyttää säästöjä tai muuttaa halvempaan asuntoon tai vuokralle? Sinänsä muuttaminen voi olla raskasta tai voi olla kiintynyt kämppään yms, joten tämä saattaa monesti olla ihan hyvä syy. Yritän vain ymmärtää, kun ei sitä oikein suoraankaan kehtaa kysyä: "miten niin ei ole varaa?"

Ap

Vierailija
13/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas jaetaan elämänviisauksia. Että töihin meno ei ole suotavaa, mutta toimeentulotukea voisi hakea. Jep jep, ja tällaisia selviytymistaitoja sitten opetetaan niille lapsille joita ei laiteta pilaantumaan päiväkotiin. :D

Niin, toiset arvostaa oman lapsen hoitamista korkeammalle kuin toiset.

Vierailija
14/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän luen näitä "on hyvä jäädä elämään tukien varaan" neuvoja, sitä enemmän tulee mieleen että kaikki tuet voisi poistaa. Siinä vaiheessa sitä oikeasti punnitaan sekin sitten kenen mielestä se lasten hoitaminen kotona oikeasti on tärkeää. Moni tekee lapsia nykyäänkin vain sen takia, että saa lorvia kotona muutaman vuoden erilaisilla tuilla. Sitten vielä kehdataan nokkia töissä käyviä. Ei kyllä röyhkeydellä mitään rajaa.

Vierailija
15/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tilanne oli se, että minä olin äitiyslomalla, kun mies sai yt:ssä lähdöt. Oltiin kyllä laskettu että lainoista selvitään, vaikka jommalla kummalla loppuisikin työt. Sitä vaihtoehtoa että ne loppuu just silloin, kun olisin jäämässä kotihoidontuelle, ei laskettu.

Mies aloitti opinnot ja minä menin töihin - meidän neljän hengen perheen talous kuitenkin vaati sen että joku käy töissä, jotta asuntolaina saadaan maksettua. 

Ja ei, ei haluttu myydä vasta rakennettua omakotitaloa sen takia, että toisella oli hetkellinen työttömyys. 

Vierailija
16/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, toiset arvostaa oman lapsen hoitamista korkeammalle kuin toiset.

Toiset arvostaa toisten rahoja ja toiset omia.

Vierailija
17/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sinun piti olla kotona hoitamassa vauvaa, jos mies kerran oli työttömänä? En oikein ymmärrä tällaisia kommentteja. Eikö itsestäänselvä ratkaisu olisi ollut se, että sinä olisit palannut töihin ja mies hoitanut vauvan kotona

Vierailija
18/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän luen näitä "on hyvä jäädä elämään tukien varaan" neuvoja, sitä enemmän tulee mieleen että kaikki tuet voisi poistaa. Siinä vaiheessa sitä oikeasti punnitaan sekin sitten kenen mielestä se lasten hoitaminen kotona oikeasti on tärkeää. Moni tekee lapsia nykyäänkin vain sen takia, että saa lorvia kotona muutaman vuoden erilaisilla tuilla. Sitten vielä kehdataan nokkia töissä käyviä. Ei kyllä röyhkeydellä mitään rajaa.

Yhteiskunta tukee oman lapsen kotona hoitamista. Mitä röyhkeää siinä on?? Valoja päälle taas...

Vierailija
19/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta tukee oman lapsen kotona hoitamista. Mitä röyhkeää siinä on?? Valoja päälle taas...

Röyhkeää on se että sitä mainostetaan jonain oikeana tapana elää. Te elätte toisten kustannuksella. Ei teillä ole vara kenellekkään sanoa miten pitää asiat hoitaa. Olisitte kiitollisia saamastanne tuesta ja hyvin hiljaa.

Vierailija
20/127 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli "ei ole varaa" tarkoittaa, ettei halua käyttää säästöjä tai muuttaa halvempaan asuntoon tai vuokralle? Sinänsä muuttaminen voi olla raskasta tai voi olla kiintynyt kämppään yms, joten tämä saattaa monesti olla ihan hyvä syy. Yritän vain ymmärtää, kun ei sitä oikein suoraankaan kehtaa kysyä: "miten niin ei ole varaa?"

Ap

No ei ole mitään järkeä myydä omaisuuttaan ja muuttaa muutaman kuukauden takia vuokralle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi