Voiko olla kristitty jos uskoo jälleensyntymiseen?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Eikö Joh.9:2 viittaisi juuri jälleensyntymiseen ("Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, hän itse vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?")? Jos mies syntyi sokeana ja oletus opetuslapsilla oli, että se voisi johtua miehen omista synneistä, olisi niiden pitänyt tapahtua jo ennen syntymää eli aikaisemmassa elämässä. Eihän olisi loogista, että Jumala olisi rankaissut häntä etukäteen vasta myöhemmin tapahtuvista synneistä.
Kristinuskon alkuaikoina ei ollut mitään vakiintunutta oppia vaan mukaan mahtui paljon erilaisia näkemyksiä, jotka myöhemmin tuomittiin harhaoppisiksi. Samoin luettiin lukuisia erilaisia pyhiä tekstejä, evankeliumeja, joista vasta myöhemmin muokattiin se yleisesti hyväksytty kaanon.
Jos asia kiinnostaa, suosittelen Heikki Räisäsen kirjaa "Mitä varhaiset kristityt uskoivat".
Jälleensyntymä tekee tyhjäksi koko Kristuksen sovitustyön.
Ihmisille periytyi syntitaakka tottelamattomuuttaan. Sokeana syntyneen kysely tarkoittaa näitä taakkoja joista juutalaisetkin huusivat - Tulkoon Hänen verensä meidän päälle ja meidän lastemme päälle...
Puhutaan myös : Isäimme pahat teot yltävät moneen polveen...ei sanatarkasti mutta sisältö. Se viittaa siihen ei sokean miehen edellisiin elämiin.
Sielua ei voi siis kopioida IKINÄ. Se on aina omansalainen ja sitä muovaa täällä monet asiat yksilöllisiksi. Vastuullinen se on aina siinämäärin kuin armollinen Jumala sen katsoo sitä kulloinkin olevan. me emme tiedä Hänen tarkkoja mittareitaan se ei ole meidän valtapiiriämme.
Ja taas poistettiin selitykseni että tuo taakkojen periytyminen oli juut oppi ei Jeesuksen joka on vapaan lapsen sielun ja tahdon oppi täydelleen. Jeesus vapautti lapsensa kirousten ja taakkojen ja orjuuden alta. Jokainen joka haluaa tulla vapaaksi Hän tekee kaikista taakoistakin vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, kuinka "oikeaoppinen" haluaa olla. Monilla on valtava tarve määrittää muiden ihmisten uskon laatua ja sitä, kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei. Jos tämä kontrolloinnin tarpeen pystyy jättämään omaan arvoonsa, voi itse määritellä olevansa ihan niin paljon tai vähän kristitty kuin itse haluaa.
Uskonto yleensä tarkoittaa tiettyjä oppeja ja tapoja, mutta tietenkin jokainen voi keksiä ihan oman uskonnon, joka on se kaikista oikein.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kristitty ja uskon Jumalaan ja jälleensyntymiseen.
Tuon perusteellä ET ole kristitty, olet hindu - äläkä viitsi enää provoilla, kukaan ei jaksa tuollaista. zzzzzzz
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Eiköhän idea ole se, että uskoo Jeesuksen uhrityöhön ja pelastukseen yksin uskosta, yksin armosta, ei omilla ansioillaan. Jos on muissa opinkohdissa "harhassa", ei se ole niin kovin vakavaa.
Kuule kyllä se on TOSI vakavaa!
Jaaa.. mitens sitten se johannes 9:2 kohta miehestä joka oli ollut syntynyt sokeana? Miksi opetuslapset ajattelevat että mies olisi voinut tehdä syntiä ennen syntymäänsä?
Muutenkin on tyhmää uskoa ylösnousemukseen muttei jälleensyntymiseen. Eli Herra voi tehdä mädäntyneen ruumiin taas hyvinvoivaksi mutta heti jos puhutaan sielun ja hengen siirtämisestä uuteen ruumiiseen niin se on suuri ehei eipä ole mahdollista.
Muistan jonkun baptisti pastorin kirjoittaman kirjan jossa käytiin läpi jokainen raamatun jae joka voisi viitata jälleensyntymiseen ja siitä miksi se ei kuitenkaan siihen viitannut. Jo se että joku pystyy kirjoittamaan kokonaisen kirjan noista jaeista pitäisi kertoa jotain. Ja monet niistä sen selityksistä olivat aika kaukaa haettuja. Vähän niinkuin baptistien selitykset siitä että se viini raamatussa oli vain alkoholitonta rypälemehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodokseilla esiintyy tuota kummallista harhaoppia. Olisiko syy että ortodoksisella kirkolla on ennen sotia köyhissä oloissa. Ollut resurssi pula uskonopin opetuksessa?
Ortodoksit ovat alkuperäisiä kristittyjä. Opetus on samaa kuin 2000v sitten. Siellä ei naispapit hillu kuten teillä. Siellä ei homoja vihitä etc.
Missä kirkossa homoja sitten vihitään? Ei ainakaan Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa.
Kaksinnaiminen meillä kyllä sallitaan, ts. maallisessa oikeudessa eronneita vihkii kirkko uuteen avioliittoon, vaikka erotetu puoliso vielä elää.
Suomen kirkoissa sateenkaarivärit vilkkuu ja ristejä otetaan pois kirkoista, että ei loukkaa túrviksia kun käyvät vierailulla kirkoissa. Kyllä täällä on homoja vihitty. Ei kannata louskuttaa nokkaa alkuperäistä kirkkoa vastaan, sitä kirkkoa vastaan jonka katoliset ryöstivät ja tuhosivat konstantinopolissa ja sen jälkeen antoivat turkkilaisten vallata konstantinopolin. Aivan turkkilaiset eivät ole eurooppalainen kansa vaan ratsastivat tänne aasiasta ryöstämään ja ráiskaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ortodokseilla esiintyy tuota kummallista harhaoppia. Olisiko syy että ortodoksisella kirkolla on ennen sotia köyhissä oloissa. Ollut resurssi pula uskonopin opetuksessa?
No nyt päästit PAHAN valheen!
En ole ortodoksina kuullutkaan tuollaisesta harhaopista keskuudessamme - Ja sukumme on sentään vanhaa ortodoksista pappissukua ollut iät ja ajat.
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Eiköhän idea ole se, että uskoo Jeesuksen uhrityöhön ja pelastukseen yksin uskosta, yksin armosta, ei omilla ansioillaan. Jos on muissa opinkohdissa "harhassa", ei se ole niin kovin vakavaa.
Nähdäkseni karminen jälleensyntyminen on juuri ristiriidassa Jeesuksen uhrityön perusteella eli yksin armosta pelastumisen kanssa.
Karma tarkoittaa ansio-/rangaistuslogiikkaa. Armo tarkoittaa ansiotonta; Jeesuksen uhrityö tarkoittaa, että pahat tekomme ovat sovitetut eli me emme itse sovita niitä esim. seuraavassa elämässä.
Aloituksessa muuten ei kysytty karmasta, vaan jälleensyntymisestä. Ei esim. hindulaisesta sielunvaelluksesta, johon käsittääkseni (?) esim. tuo karma myös liittyy.
- Vaikkakaan mielestäni karma ei myöskään ei ole ristiriidassa krintinuskon kanssa. Oma näkemykseni karmasta on lähinnä luonnonlain tyyppinen. On syy ja seuraus. Jos myrskytuuli puhaltaa tarpeeksi kovaa, niin puu kaatuu. Saman voi sitten ajatella pätevän myös ei-materiaalisissakin asioissa. Tarkemmin en itsekään halua itsekään määritellä. Karma on sinänsä erillinen asia jälleensyntymästä.
Armo / syy ja seuraus eivät ole mitenkään ristiriidassa keskenään. Asioita voi olla paljon rinnakkain. Kyllähän Raamatussakin on helposti karmalliseksikin tulkittavissa olevia syy-seuraussuhteita.
Itse menen kylläkin niin pitkälle ajatuksessa, ettei minusta itse asiassa pohjimmiltaan mitkään uskonnot ole todellisessa ristiriidassa keskenään. Ne tarkastelevat asioita eri näkökulmista. Vaikka näennäisesti toki näyttää ristiriitaiselta että toinen uskoo "taivaaseen" ja toinen jälleensyntymään. Niin olen sitä mieltä että molemmat voivat olla ihan yhtä oikeassa. Ne kertovat asiaa jostain näkökulmasta ja ehkä ihan eri asioita myös.
Ehkäpä uskonnoissa on myös muutenkin paljon kielikuvia, jotka on ymmärrettävyyden helpottamiseksi tuotu ihmiselle käsitettävämpää muotoon meidän maailman tapahtumiin, tarinoihin, kieleen sopiviksi. Ehkä ne koittavat kuvailla jotakin asiaa, mikä on absoluuttisemmassa todellisuudessa puhtaimmillaan sanatonta. Sanat rajaavat ja luovat tietyn rakanteen asioille. Ehkäpä perimmäinen todellisuus on sanoja paljon laajempaa, "ihmeellisempää", monimuotoisempaa, kerroksellisempaa ja mitä kaikkea mitä en kykene sanoilla nytilmaisemaan.
Kuka on muuten sanonut että kaikille ihmisille tapahtuisi vaikkapa samalla tavalla kuoleman jälkeen? Ehkä jotkut ovat sieluina ns. taivaassa, jotkut syntyvät uudelleen. Joku jää hengeksi puoleksi maan päälle (ns.kummitukset) jne jne. (Ehkäpä jotkut jopa ns" lakkaavat kokonaan olemasta" ja /tai jatkavat eloaan kemiallisina aineina kuissa elämänmuodoissa?)
Minä taidan kyllä uskoa eläneeni ennenkin. On tullut erikoisia takautumia ja tunteita ja muistivälähdyksiä joskus mieleen. En kyllä osaa tietää, että synnynkö vielä uudestaan kuolemani jälkeen. Luulen, että on muitakin mahdollisuuksia. Ehkä sitä ei ole vielä "lyöty lukkoon".
"Jeesuksen uhrityö tarkoittaa, että pahat tekomme ovat sovitetut eli me emme itse sovita niitä esim. seuraavassa elämässä."
Miksi jälleensyntymässä olisi kyse tekojen sovittamisesta? Ehkäpä on kyse vaikka oppimisesta ja syy-seuraussuhteesta? Tai ehkä on kyse sovittamiseta, ehkä joillekin on.
Sitten aloitukseen: Mielestäni jälleensyntymä ja kristinusko eivät siis ole ristiriidassa toistensa kanssa. Odotetaanhan sitä Kristuksenkin toista tulemista...Mikä se on muuta kuin jälleensyntymä?
Anteeksi vähän sekava selostus. Aihe on mielenkiintoinen, muttei romaaniakaan voi tähän kirjoittaa.. ja taisin hyppiä epäselvästi asiasta toiseen ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on ollut ensin: jälleensyntyminen vai kristinusko?
Tietysti kristinusko - Jeesus on ollut aina olemassa, koska on Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Se jälleensyntymiskohta on poistettu Raamatusta aikoja sitten.
Nyt tuli oikea saatanallinen valhe - tuollaista ei ole voitu poistaa Raamatusta koskaan, koska tuota ei ole siellä ikinö ollut.
Vierailija kirjoitti:
On muitakin tapoja uskoa jälleensyntymään kuin tuo itämainen, jossa voit syntyä vaikka sammakoksi.
Ap, tutustu eteläamerikkalaisten ajatusmaailmaan, niistä löytyy ainakin yhdistelmiä. Myös Euroopassa on (ollut) erilaisia suuntauksia, joissa kristityt uskovat jälleensyntymään. New age -liikkeen parissa ainakin.
Huom, sellainen uskonto, joka uskoo jälleensyntymiseen ei koskaan voi olla kristilistä, vaan todella räikeää harhaoppia.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, kukas sen estää?
Huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt päästit PAHAN valheen!
En ole ortodoksina kuullutkaan tuollaisesta harhaopista keskuudessamme - Ja sukumme on sentään vanhaa ortodoksista pappissukua ollut iät ja ajat.
Minä olen kuullut ortodoksien puhuvan jälleensyntymästä. Ja on yleisessä tiedossa oleva asia että ortodoksien piirissä on uskomuksia jälleensyntymästä. He olivat jo tosin ennen sotia syntyneitä. Luulen että nykyisen uskonnonopetuksen myötä tuo eriskummallinen harhaoppi on kadonnut.
Taidat tunte perin pinnallisesti seurakuntasi vaikka varmaan luetkin iltarukouksen kirkkoslaaviksi:D
https://www.near-death.com/reincarnation/history/bible-01.html
http://www.markmason.net/ch16ex1.htm
Tuossa on mielenkiintoista luettavaa.
Kannattaa vaan itse ottaa selvää asioista eikä antaa jonkun pastorin sanoa mitä uskoa. Monet ovat narsisteja jotka nauttivat auktoriteetti asemastaan ja piupaut välittävät mistään totuuden selvittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muitakin tapoja uskoa jälleensyntymään kuin tuo itämainen, jossa voit syntyä vaikka sammakoksi.
Ap, tutustu eteläamerikkalaisten ajatusmaailmaan, niistä löytyy ainakin yhdistelmiä. Myös Euroopassa on (ollut) erilaisia suuntauksia, joissa kristityt uskovat jälleensyntymään. New age -liikkeen parissa ainakin.
Huom, sellainen uskonto, joka uskoo jälleensyntymiseen ei koskaan voi olla kristilistä, vaan todella räikeää harhaoppia.
Kuka sinä olet sanomaan mikä on harhaoppia ja mikä ei? Yhtä hyvin voi olla että sinä olet se joka opetat harhaan.
Avomielisiä kristittyjä harvemmin on. Yleensä vaan uskotaan mukisematta kaikki mitä oman seurakunnan pastori sanoo. Totuuden löytää itse lukemalla aihetta eri näkökulmista mutta sitähän ei kukaan tee. Parhaimmillaankin mennään vaan hakemaan vahvistusta sille uskomukselle mitä itsellä on.
Jälleen syntymän idea on ymmärretty väärin.
Ideana on se että aina kun unohtaa todellisuuden ja lähtee mukaan totisesti leikkiin, on mahdollista herätä uudestaan ja syntyä jälleen tietoiseksi todellisuudesta.
Se ei siis tarkoita että synnytään uudestaan kuoleman jälkeen eläimenä tai ihmisenä tai korkeampana henkenä, vaan sitä että voi aloittaa kultivoinnin alusta ja tulla paremmaksi tässä elämässä ja ainoassa muodossaan, jossa tietoisuus on.
Kristinuskossa se tarkoittaa havahtumista siihen että teki synnin ja katuu tekoaan. Tämä jälleen syntyminen mahdollistaa että voi parantaa tapansa.
Tämä väärinkäsitys on ongelmallinen, mutta se aiheuttaa toisaalta hyvääkin.
Tästä syystä ei ole rajoja olla joko kristitty tai taolainen.
Ja identtisiä kaksosia voi olla vaikka nelä jne. Kopioita mutteivat ikinä toistensa kopioita. Eri persoonia ja sieluja ja jokainen vastuullinen kohdallaan sieluna.