Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäni paras päätös oli pako suhteesta, jossa kotitöiden jako ei onnistunut

Vierailija
29.01.2019 |

Jätin joitakin vuosia sitten kumppanin, joka ei osallistunut tasa-arvoisesti kotitöiden tekoon. Elämä on ollut mielettömän helppoa ja mukavaa sen jälkeen.

Kumppanini into osallistua kodin töihin hiipui pikku hiljaa yhteen muuton jälkeen. Lopulta oltiin tilanteessa, jossa minä en matkatyön, pitkien työpäivien, kotitöiden ja lemmikkien hoidon jälkeen ehtinyt enää nukkua tarpeeksi puhumattakaan siitä, että olisin ehtinyt harrastaa jotain. Meillä ei myöskään enää ollut lainkaan mukavaa yhteistä aikaa, koska kaikki se aika, jota en ollut töissä tai nukkumassa, kului kotitöiden parissa.

En ole missään tapauksessa raivosiisti, mutta tiettyjä asioita kotona nyt on vain pakko tehdä. Pyykkiä on pestävä, jotta saa puhtaita vaatteita, kaupassa on käytävä jotta saa ruokaa, eläinten vahingot pitää siivota lattialta, välillä on imuroitava. Keittiössä on pidettävä sellainen järjestys, että siellä mahtuu toimimaan. Kodin pitää olla sellaisessa kunnossa, että arkiset asiat sujuvat riittävän helposti eivätkä aiheuta ylimääräistä stressiä.

Kumppani työskenteli pääasiassa kotoa käsin vapailla aikatauluilla, mutta ei kyennyt kuitenkaan esimerkiksi käynnistämään pesukonetta päivän aikana. En sitä tosin olisi niin välttämättä edellyttänytkään, kunhan olisi sitten osallistunut toimintaan iltaisin ja viikonloppuisin. Uskon, että jos meistä kumpikin olisi esimerkiksi tehnyt 20 tai 30 minuuttia kotitöitä päivässä, plus lemmikkien hoito, kaikki olisi sujunut oikein hyvin. Kun se kaikki jäi minun vastuulleni, katastrofi oli valmis.

Käytännössä minä heräsin arkisin viideltä ja viikonloppuisin seitsemältä. Nukkumaan pääsin 23 maissa illalla. Lemmikkien hoitoon liittyvät pakolliset aamurutiinit jäivät hoitamatta, jos jätin ne kumppanin vastuulle. Hän nukkui niin kauan kuin nukutti. Viikolla soittelin joskus töistä, ja hän oli puoliltapäivin monesti vasta syömässä aamupalaa. Viikonloppuisinkaan hän ei kuitenkaan halunnut aamurutiineja hoitaa, koska ”hänelläkin on oikeus ottaa viikonloppuna rennommin”. Koskaan ei ollut minun vuoroni levätä.

Anelin apua, yritin kertoa väsymyksestäni, lopulta en jaksanut kuin itkeä. Kumppani koki käytökseni nalkuttamisena ja manipulointina ja reagoi tilanteeseen sulkeutumalla kokonaan. Käytännössä loppuaikoina minä itkin ja siivosin, hän istui jurona television edessä ja vaikeni. Useimpina arkipäivinä en ehtinyt työpäivän jälkeen istua kertaakaan alas ennen kuin oli jo aika mennä nukkumaan, ja kello oli siihenkin jo liian paljon. Lauantaiaamuna kello soi taas ennen seitsemää.

Meillä ei luojan kiitos ollut lapsia, joten lähteminen oli siinä mielessä helppoa. Olen jälkeen päin miettinyt, että tilanne vähintäänkin lähenteli henkistä väkivaltaa. En ole koskaan kokenut mitään niin syvästi loukkaavaa kuin se, että toinen katsoo vierestä ilmeettömänä kuinka minä uuvun täysin, reagoimatta asiaan mitenkään.

Kun pääsin omaan asuntooni, tuntui kuin taivas olisi auennut. Siivottavana ovat nyt vain omat ja lemmikkien sotkut, ja on paljon helpompaa olla yksin vastuussa itsestään kuin yksin vastuussa kahdesta aikuisesta, kun toinen käyttäytyy kuin pikkulapsi. En enää koskaan mistään hinnasta ryhdy suhteeseen, jossa toinen osapuoli ei osallistu tasapuolisesti kotitöihin. Kun käyn treffeillä, selvitän heti ensimmäisenä ihmisestä sen, onnistuvatko kotihommat ja mitä hän ajattelee kotitöiden jakamisesta. Jos arki muuttuu tällaiseksi kuin meillä oli, elämästä tulee aivan loputtoman kauheaa. Nuo vuodet tuntuvat nyt painajaiselta.

En puhunut tässä kirjoituksessa nyt tarkoituksella sukupuolista, koska en haluaisi, että tästä keskustelusta tulee taas sellainen ankea sukupuolien sota.

Kommentit (406)

Vierailija
401/406 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kummallista? Joillekin normaali arkielämä vähäisine, stressittömine ja tavallisine, tarpeellisine kotiaskareineen on ylivoimainen suoritus. Tällainen henkilö luultavasti kokee kahvin laiton tai   ateriointinsakin rasittavana työnä ja uhrauksena.

Näin on ja tällaiset ihmiset päätyvät aika nopeasti ulkoruokintaan, kuten alkuperäisessä tapaukessakin kävi.

Vierailija
402/406 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/406 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään aamulla tuli tämä keskustelu mieleen, kun keittiön tasot olivat täynnä mehuläikkiä ja ruoanmuruja. Ne olivat lasten jäljiltä. Meillä on lapset jo sen verran isoja, että pystyvät ja osaavat siivota itse jälkensä, joten saavat sen myös tehdä. Samoin osaavat pyykkinsä viedä pyykkikoriin, tyhjentää tiskikoneen, imuroida, kolata pihaa, tehdä ruokaa, leipoa yms. 

En ymmärrä, miten ihmeessä aikuiselle ihmiselle olisi yhtään sen sallitumpaa jättää omat sotkunsa siivoamatta, eikä voisi odottaa osallistumista myös yhteisiin kodin töihin. Vain pikkulapset on eri asia. Aikuislasta ei onneksi tarvitse omassa kodissa katsella.

Vierailija
404/406 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan sivulla 27 ja en lukenut sen enempää kuin ensimmäisen sivun loppuun ja ei jatkoon. Siis AP.

Ensinnäkin ne lemmikit on oma valinta ja se hoitakoon kenen ne on. Toisekseen, mitä siellä oli siivottavana??

No se siellä oli siivottavana että toimeton kummani löllötti asunnossa päivät pitkän mutta ei siivonnut.

Jokainen vesilasi, vaate ja pikkuroska kun jää siihen mihin ne kädestään laskee, niin on siinä sitten aika työ kotiintulijalle siivota ennen kuin pääsee edes istumaan alas.

Vierailija
405/406 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä menee noin paljon aikaa kotitöihin? Siivoan kerran viikossa, laitan ruokaa joka päivä ja pesen pyykit pari kertaa viikossa, mutta ei nuo kotityöt yhtään rasita. Mies tekee pitkää työpäivää eikä ehdi mitään kotitöitä tekemään. Myös ulkoilutan koiria kaksi tuntia päivässä, mutta se on vain rentoutumista. 

Mies on kyllä siisti ja järjestelmällinen, että ei jätä mitään sotkuja jälkeensä

Vastasit jo itse kysymykseesi.

Vierailija
406/406 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pidä kotitöistä. Exälleni useita kertoja ehdotin, että hankitaan kotiin siivooja, koska siihen olisi varaa. Ei suostunut. En ymmärrä. Miksi kuluttaa aikaansa töihin, mitkä voisi hoitaa joku muu. Noh, nyt hän on exä, hän löysi uuden ukon. Ehkäpä hän sitten osaa siivota. Minä olen kyllä tyytyväinen, nykyisessä kodissani siivoja käy kerran viikossa, hyvä näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi