Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkutytön äänellä puhuvat naiset

Vierailija
29.01.2019 |

Kuuntelin tässä yhtä esitelmää, jossa koulutettu ja fiksu nainen puhui – mutta ääni oli söpöttävä, pikkutyttömäinen ja hihittelevä. Aivan sairaan ärsyttävää. Ääntä ja esiintymistä voi treenata, samoin tilanottoa.

Miksi fiksu nainen pienentää olemuksensa söpöilyllä, hennolla äänellä ja hihitysellä? Tästä on esiintymiskoulutuksessakin sanottu. Vaikuttava esiintyminen menee tuollaisella ihan reisille. Ärsyttävää!

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varma, että yksi kaverini ei etene urallaan tämän takia. Osaava nainen kuin mikä, mutta ulosanti vielä aina 15 vuotta pois iästä huonolla tavalla ja saman verran pois uskottavuudesta.

Vierailija
2/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on eräs. Se on hassun kuuloista.

Margaret Tatcher teki aikanaan historiaa ollessaan ensimmäinen nainen monessa paikassa. Hänhän teki niin, että madalsi ääntään ja opetteli puhumaan vakuuttavasti. Sinänsä surullista, että nuo kaksi korreloivat keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen pikkutyttömäinen puhetapa ja hihittely antaa yleisölle lisäksi sellaisen kuvan, että puhuja aliarvioi heitä. Ikään kuin he olisivat avuttomia pikkulapsia, joita pitää lähestyä mahdollisimman pehmeästi ja vaarattomasti. Tosiasiassa monet lapsetkin vierastavat tekopirteyttä ja korostetun söpöä ulosantia. Voi vain kuvitella, mitä aikuiset ammattilaiset siitä tuumivat.

Vierailija
4/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla kitukasvuisilla naisilla ääni on kimeä, semmoinen "pikkuoravamainen", eivätkä he voi sille tehdä mitään muuta kuin olla hiljaa.

Vierailija
5/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vain on sellainen ääni. Kuulostan puhelimessa lapselta.

Kieltäydyn muuttamasta luonnollista ääntäni siksi, että matala ääni olisi muka jotenkin uskottavampi. Osaan asiani, joten ammattitaitoni puhukoon puolestaan.

Vierailija
6/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin tässä yhtä esitelmää, jossa koulutettu ja fiksu nainen puhui – mutta ääni oli söpöttävä, pikkutyttömäinen ja hihittelevä. Aivan sairaan ärsyttävää. Ääntä ja esiintymistä voi treenata, samoin tilanottoa.

Miksi fiksu nainen pienentää olemuksensa söpöilyllä, hennolla äänellä ja hihitysellä? Tästä on esiintymiskoulutuksessakin sanottu. Vaikuttava esiintyminen menee tuollaisella ihan reisille. Ärsyttävää!

Samaa mieltä. Mutta älä pliis käytä sanontaa "mennä reisille". Se vie uskottavuuden muuten hyvältä kannanotolta.

Vierailija
7/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen tk- lääkärini oli Tällainen lapsiääninen. Samoin nykyisessä duunissa on yksi Aikuinen 4-vuotias. Korvia kirvelee ja tosiaankin vähentää uskottavuutta

Vierailija
8/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydyn muuttamasta luonnollista ääntäni siksi, että matala ääni olisi muka jotenkin uskottavampi. Osaan asiani, joten ammattitaitoni puhukoon puolestaan.

Näinhän se on, mutta silti äänesi vaikuttaa. Ei sinun tarvitse sitä muuttaa, mutta tärkeää on tiedostaa, että se voi olla joskus esteenä. Oli ammattitaitosi mitä tahansa.

Vierailija
9/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Mutta älä pliis käytä sanontaa "mennä reisille". Se vie uskottavuuden muuten hyvältä kannanotolta.

Koskee myös sanaa "pliis". Teinimäinen ilmaus, jota ei tulisi uskottavassa kannanotossa käyttää.

Vierailija
10/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuitenkin artikuloit hyvin, et kikattele joka toisen lauseen jälkeen ja puhut toiselle kuin älylliselle ihmiselle, niin en usko, että "lapsekas" ääni haittaa kovin monia. Käsitin aloituksen niin, että siinä nimenomaan viitattiin naisiin, jotka tarkoituksella yrittävät olla kovin söpöjä ja pirtsakoita esiintyessään eivätkä käsitä, että se tyyli ei ole heille eduksi. Joskus viestinnän opettajani (itsekin nainen) kirosi sitä, että miksi niin moni nainen ihan tietoisesti pienentää ja tyhmentää itsensä esiintymistilanteissa.

Vierailija
11/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se minuakin ärsyttää. Itsellänikään ei mikään matala ääni ole, mutta herran jestas sentään, en silti sitä vielä entisestään hattaroita, yritän puhua jämäkästi, että olisi uskottavuutta. En ole päältäpäinkään mikään minni hiiri, en halua että äänenikään on.

Vierailija
12/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet että amerikkalaisissa tv-sarjoissa ja elokuvissa ne bimbahtavat naiset kimittää aina kuin olisivat vetäneet heliumia ennen puhuimista.

Järkyttävää kuunneltavaa, ei ihme ettei siellä tasa-arvo etene kun "roolimallit" on sitä tasoa.

Vierailija
13/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee myös sanaa "pliis". Teinimäinen ilmaus, jota ei tulisi uskottavassa kannanotossa käyttää.

Totta. Ei kuitenkaa yhtä värittynyt kuin "mennä reisille" (#metoo, #nykyaika).

Vierailija
14/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linda Liukkaan sanojen sisältö menee minulta kokonaan ohi, kun hänen esiintymisensä on lapsekasta.

Vierailija
15/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En  ymmärrä miksi sait noin paljon alapeukkuja? Ei äänesi ole vikasi eikä ääntä ole vain yhtä oikeaa. Jokaisella on oma äänensä ja olisi hirveää jos joutuisi muuttamaan ja esittämään muuta kuin on. 

T: toinen lapsiääninen

Vierailija
16/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitähän on nykyään kaikki suomalaiset naislaulajat, lauletaan kuin teinityttö seksikkäästi ja nenään ja kaikki on paskaa, maija vilkkumaa, haloo helsinki ja muut

Vierailija
17/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ilmiötä voi seurata TLC-kanavan amerikkalaisissa hääpukuohjelmissa. Morsiamet kuulostavat pikkuoravilta, mutta heidän äitinsä ja muut sukulaisensa ovat aivan normaaliäänisiä. Joskus olen huomannut, että morsiamelta pääsee repliikki ihan tavallisella äänellä, joten aika moni taitaa nostaa ääntään tahallaan. Minun korviani kuitenkin viiltää, ja joskus olen ajatellut, että miten joku haluaa edes mennä naimisiin narisevan kimittäjän kanssa, mutta ehkä jokin miestyyppi sitten tuntee vetoa pikkuoraviin. Mielenkiintoista on se, että englantilaisissa hääpukuohjelmissa pikkuoravia harvemmin näkee. Lieneekö kulttuureillakin tähän vaikutusta?

Ääntään madaltavat logopedin avulla myös miehet. Ja uskottavuudesta on siinäkin kysymys. Olisivatkohan Katainen ja Jungner edenneet urallaan, jos olisivat tyytyneet kimittävään ääneensä?

Vierailija
18/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äänen pitäisi olla esteenä yhtään millekään, jos sisältö on kunnossa.

Luulen että minulla on aika korkea ääni. Se voi olla hyvin kätevä jos asiakas soittaa reklamoidakseen jostain.

- Tai sitten muuten vaan kuulostan hyväntuuliselta, mutta ei ne asiakkaat minulle viitsi huutaa.

Vierailija
19/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein aasialaisten naisten ongelma. Tosin hekin muuttuvat puhetapaa jos työelämä edellyttää uskottavuutta. 

Vierailija
20/102 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan juuri tuon lapsimaisen äänen ja olen yli 40 vuotias.Miksi täällä toistetaan uskottavuudesta? Sehän on jokaisen omissa korvissa sekä mielessä,mitä pitää uskottavana. Ei matala puheääninen ole yhtään enemmän uskottavampi ainakaan minulle.Oikeastaan matalaääniset ovat joko juoneet ja polttaneet äänensä tai heidän puheestaan ei saa mitään selvää liian matalaäänisyyden vuoksi.Miksi pitäisi muuttaa omaa luontaista puheääntään vain muita miellyttääkseen/olla muka uskottavampi muiden korvissa tai silmissä????! Olen puhetyössä saaden lukuisia kiitoksia miellyttävän kuuloisesta ja iloisesta äänestäni,tämä jos mikä kertoo,ettei se matala ääni ole se välttämättömyys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan