Pikkutytön äänellä puhuvat naiset
Kuuntelin tässä yhtä esitelmää, jossa koulutettu ja fiksu nainen puhui – mutta ääni oli söpöttävä, pikkutyttömäinen ja hihittelevä. Aivan sairaan ärsyttävää. Ääntä ja esiintymistä voi treenata, samoin tilanottoa.
Miksi fiksu nainen pienentää olemuksensa söpöilyllä, hennolla äänellä ja hihitysellä? Tästä on esiintymiskoulutuksessakin sanottu. Vaikuttava esiintyminen menee tuollaisella ihan reisille. Ärsyttävää!
Kommentit (102)
Niin, äänenkorkeus on pitkälti tottumiskysymys. Siihen on helppo vaikuttaa, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittävät miellyttää, koska eivät luota omiin kykyihinsä ja taitoihinsa eli älyyn, jota ei ole, joten pitää edetä reittä pitkin ja viestittää, että on ihkusti makuuhuoneessa alistuva ja uikuttava basic bitch, jota kuitenkin panisit. Valitettavan monen naisen ongelma. Ei toki kaikkien.
Tätä en allekirjoita. Mulla työkaveri teki samaa määrätyille naishenkilöille,kaikki 50+.Sekä myös melkein kaikille miehillä ikää katsomatta.Naiset,nämä samanikäset kun vauvakieltäpuhuva tunsivat itsensä vaivautuneiksi. Miehet taas menivät miehen logiikalla eteenpäin ja varmaankin tekivivät tulkkauksia tyyliin tyo ylläoleva.
Mulle äiti sano aikoinaan että en saa paljastaa viisauttani miesten kanssa seurustellessa,koska kuulemma miehet eivät pidä itseään viisaimmista naisista. Tosin en ole koskaan vauvakieltä sentään puhunut.
Minkähän takia kaikki naisellinen ja tyttömäinen on aina noloa ja hävettävää ja lapsellista, ja sitten kaikki poikamainen ja miehekäs on hienoa ja arvostettavaa? Onkohan kukaan koskaan rohjennut tutkia tällaisia asenteita? Hmmm...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittävät miellyttää, koska eivät luota omiin kykyihinsä ja taitoihinsa eli älyyn, jota ei ole, joten pitää edetä reittä pitkin ja viestittää, että on ihkusti makuuhuoneessa alistuva ja uikuttava basic bitch, jota kuitenkin panisit. Valitettavan monen naisen ongelma. Ei toki kaikkien.
Tätä en allekirjoita. Mulla työkaveri teki samaa määrätyille naishenkilöille,kaikki 50+.Sekä myös melkein kaikille miehillä ikää katsomatta.Naiset,nämä samanikäset kun vauvakieltäpuhuva tunsivat itsensä vaivautuneiksi. Miehet taas menivät miehen logiikalla eteenpäin ja varmaankin tekivivät tulkkauksia tyyliin tyo ylläoleva.
Mulle äiti sano aikoinaan että en saa paljastaa viisauttani miesten kanssa seurustellessa,koska kuulemma miehet eivät pidä itseään viisaimmista naisista. Tosin en ole koskaan vauvakieltä sentään puhunut.
Jatkan vielä,työkaverini siis käytti useimmiten tavallista äänensävyään.Sitten oli näitä tilanteita toisten naisten kanssa ja suunilleen kaikkien miesten,kun leperteli ja puhu kun vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vain on sellainen ääni. Kuulostan puhelimessa lapselta.
Kieltäydyn muuttamasta luonnollista ääntäni siksi, että matala ääni olisi muka jotenkin uskottavampi. Osaan asiani, joten ammattitaitoni puhukoon puolestaan.
Näinhän se on, mutta silti äänesi vaikuttaa. Ei sinun tarvitse sitä muuttaa, mutta tärkeää on tiedostaa, että se voi olla joskus esteenä. Oli ammattitaitosi mitä tahansa.
Tästä pitää nyt erottaa vielä sellaiset, joiden puhetyyli on pikkutyttömäinen lässytys ja kikattelu, ei siis henkilön oma ääni pelkästään. Maria Nordin on hyvä esimerkki julkisuuden henkilöstä, joka lässyttää kuin pikkutyttö. Todella raivostuttaa, enkä ihan tosissaan ymmärrä, miksi joku tekee noin. Ei Nordinin ääni itsessään ole mitenkään erityisen lapsellinen.
Meillä on töissä myös yksi HR-puolen nainen, joka puhuu kuin pikkulikka ja erityisesti miesten seurassa. Oikeasti kyseessä on todella veemäinen muija, jota kaikki miehet pitävät ihan hirvittävän kivana ja empaattisena ihmisenä.
Muistaako joku monen vuoden takaa erään mainoksessa kuuluneen naisen poikkeuksellisen pehmeän ja pikkutyttömäisen äänen? Keskustelupalstoilla oltiin aivan ihastuneita tähän ääneen ja puhetyyliin, ja ääntä kuuluikin sitten monessa muussakin mainoksessa, puoli minuuttia kerrallaan. Yle otti äänen lukemaan jotakin lauantai-illan eläindokumenttia, ja sietoraja ylittyi, kun kukaan ei jaksanutkaan kuunnella lässytystä kokonaista tuntia. Muistan hyvin yhden kommentin, jonka mukaan lukija kuulosti siltä kuin olisi liikuttunut omasta äänestään itkun partaalle asti.
Minä olen nainen ja asiantuntija, ääneni on korkeampi kuin miehellä. Ei ole haitannut. Varsinkin vanhemmilta naisilta olen saanut kiitosta siitä, että näytän naiseuden, älyn ja asiantuntijuuden voivan tulla samassa paketissa, ja että uskallan olla oma itseni enkä esittää androgyyniä töissä.
Yleisöni tosin on korkeasti koulututettua, joten he eivät ehkä tee päätöksiä keskustelukumppanin tai puhujan asiantuntijuudesta yhtä primitiivisesti kuin moni tähän ketjuun kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia kaikki naisellinen ja tyttömäinen on aina noloa ja hävettävää ja lapsellista, ja sitten kaikki poikamainen ja miehekäs on hienoa ja arvostettavaa? Onkohan kukaan koskaan rohjennut tutkia tällaisia asenteita? Hmmm...
Niinpä. Itse en aio alkaa näytellä miestä töissä saadakseni arvostusta. Muut ihmiset saavat luvan päivittää käsitystään siitä, mitkä ominaisuudet assosioituvat naiseuteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nainen ja asiantuntija, ääneni on korkeampi kuin miehellä. Ei ole haitannut. Varsinkin vanhemmilta naisilta olen saanut kiitosta siitä, että näytän naiseuden, älyn ja asiantuntijuuden voivan tulla samassa paketissa, ja että uskallan olla oma itseni enkä esittää androgyyniä töissä.
Yleisöni tosin on korkeasti koulututettua, joten he eivät ehkä tee päätöksiä keskustelukumppanin tai puhujan asiantuntijuudesta yhtä primitiivisesti kuin moni tähän ketjuun kirjoittanut.
Onnetonta, että älysi ei riitä oivaltamaan sitä, että naisilla on luonnostaan korkeampi ääni kuin miehillä, normaali naisääni ei ole kimittämistä eikä mörisemistä ja ettei tässä ketjussa ole kysymys androgyynin esittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet että amerikkalaisissa tv-sarjoissa ja elokuvissa ne bimbahtavat naiset kimittää aina kuin olisivat vetäneet heliumia ennen puhuimista.
Järkyttävää kuunneltavaa, ei ihme ettei siellä tasa-arvo etene kun "roolimallit" on sitä tasoa.
Eteneehän yksipuolisuus nä'kemyksessäsi ei ole tasa-arvoa. Miehetkin puhuvat kimittäen nykyään se on sitä tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet että amerikkalaisissa tv-sarjoissa ja elokuvissa ne bimbahtavat naiset kimittää aina kuin olisivat vetäneet heliumia ennen puhuimista.
Järkyttävää kuunneltavaa, ei ihme ettei siellä tasa-arvo etene kun "roolimallit" on sitä tasoa.
Ihmettelin tätä jo lapsena. Mietin, että opetetaanko ne puhumaan sillälailla, koska ei se normaali naisen ääni ole millä puhuvat.
Lakukisu kirjoitti:
Ei äänen pitäisi olla esteenä yhtään millekään, jos sisältö on kunnossa.
Luulen että minulla on aika korkea ääni. Se voi olla hyvin kätevä jos asiakas soittaa reklamoidakseen jostain.
- Tai sitten muuten vaan kuulostan hyväntuuliselta, mutta ei ne asiakkaat minulle viitsi huutaa.
Niin, olisi ilmeisesti pitänyt mainita että en vastaa tai kykene vaikuttamaan niihin asioihin joista reklamoidaan, vaan niistä vastaa toinen osasto. Omasta osastosta en juurikaan vastaanota minkäänlaista negatiivista palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Usein aasialaisten naisten ongelma. Tosin hekin muuttuvat puhetapaa jos työelämä edellyttää uskottavuutta.
Nehän esittävät muutenkin lapsen tasolla olevia. Se on se kulttuuri senverran pimeää, että ehekivät uskalla olla aikuisia. nöyrää lapsiorjaa vaan esitetään kehdosta hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnetonta, että älysi ei riitä oivaltamaan sitä, että naisilla on luonnostaan korkeampi ääni kuin miehillä, normaali naisääni ei ole kimittämistä eikä mörisemistä ja ettei tässä ketjussa ole kysymys androgyynin esittämisestä.
Täällä moni on kirjoittanut, että pitäisi harjoitella puhumaan matalammalta kuin mikä oma luonnollinen ääni on, jos haluaa tulla otetusti vakavasti.
Itse olen huomannut saman efektin lähinnä porukoissa jossa on vähintään yksi miespuolinen mukana. Aina mukaan sattuu vähintään ykis nainen, joka koittaa saada miehen huomion vetämällä koko ajan showta ja siihen kuuluu tuo kikattelu ja kimitys. Kun saman henkilön tapaa muussa tilaisuudessa kahdestaan, olemus ja ääni on aivan eri. Sama henkilö vetää samanlaisen esitystilan päälle aina julkisesti puhuessaan esim. esitelmää tms. pitäessä. Tiedän lukuisia samanlaisia tapauksia. Johtopäätökseni on että tuo kimitys on jonkunlainen rooli monelle. Sillä halutaan huomiota (olen söpö ja iloinen, katso minua ehehe hihihii awws pus<3). Sillä todellakin saadaan hyvin tyhjäpäinen vaikutelma aikaiseksi. Toki jotkut miehet ilmeisesti tästä tykkää, nainen vaikuttaa hölmömmältä ja helpommalta, ja muka helpostilähestyttävältä. Mutta tuollaisessa esiintymistilanteessa tosiaan vähentää paljon vakavastiotettavuutta. Toki jollain naisilla on luonnostaan kimeämpi ääni jolle he tietysti eivät mitään mahda. Mutta ero tulee sitten olemuksesta ja miten ääntä käyttää ja artikuloidaan. Ja hihitelläänkö ja keikistelläänkö väliin "söpösti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko noin rumasti ihmisille kasvotustenkin? Onko sinulla paha mieli jostain?
Olen töissä paikassa, jossa suurimman osan ajasta on pelkästään meitä naisia. Syvällä, matalalla äänellä puhuvia naisia. Mutta jostakin se pikkutyttöääni löytyy yllättävän monella, kun työkaveriksi/keikkalaiseksi tulee miessukupuolen edustaja!
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on eräs. Se on hassun kuuloista.
Margaret Tatcher teki aikanaan historiaa ollessaan ensimmäinen nainen monessa paikassa. Hänhän teki niin, että madalsi ääntään ja opetteli puhumaan vakuuttavasti. Sinänsä surullista, että nuo kaksi korreloivat keskenään.
Flashback opiskeluaikoihin: eräällä opiskelijatoverilla oli hyvin "pieni ääni", joka oli lisäksi aika vahvasti nasaali. Kun näin hänet vuosia myöhemmin pitkän tauon jälkeen, hän oli alkanut puhua kuin haudan takaa, sellaisella ontolla ja eleettömällä matalalla äänellä. Se kuulosti jotenkin äärimmäisen teennäiseltä ja voin vain kuvitella millainen prosessi siinä on ollut takana: onko joku sanonut hänelle asiasta, onko hän kuullut äänensä nauhalta/videoituna... ja sitten ylikompensoinut reippaasti?
Tanssii tähtien kanssa - ohjelmassa useampikin naistanssija omaa ärsyttävän pikkutytön äänen. Ansku yks pahimmista 🙉
Kaksi kaveriani tekevät tätä. Molemmilla hyvä koulutus ja älyä.
Molemmat siroja ja vaaleita. Heillä olisi sanottavaa, mutta harva ottaa vakavasti sen sievän hymyilyn ja hiusten siirtelyn tuoman vaikutelman takia.
Valitettavasti näin on asiat vielä 2019.