Pikkutytön äänellä puhuvat naiset
Kuuntelin tässä yhtä esitelmää, jossa koulutettu ja fiksu nainen puhui – mutta ääni oli söpöttävä, pikkutyttömäinen ja hihittelevä. Aivan sairaan ärsyttävää. Ääntä ja esiintymistä voi treenata, samoin tilanottoa.
Miksi fiksu nainen pienentää olemuksensa söpöilyllä, hennolla äänellä ja hihitysellä? Tästä on esiintymiskoulutuksessakin sanottu. Vaikuttava esiintyminen menee tuollaisella ihan reisille. Ärsyttävää!
Kommentit (102)
Mieluummin naisellinen ku miehekäs ääni naiselle😁
Kun joskus öisin herää rapausta kuuluvaan naisen makeilevaan vinkunaan, hihittelyyn ja söpöttelyyn ja se sisälle menokin kestää niin kauan, että......siis yököttävää esitystä, että ihminen ei voi puhua kunnolla, siis todella ärsyttävää. Kuinka ne miehen alut joita hän tuo mukanaan kestää tuollaista feikkiä, hyi.
Huomaan että oma äänenikin muuttuu helposti lapsekkaaksi lässytykseksi jos innostun jostakin, se ei kylläkään ole tahallista ja pyrin siitä eroon. Tiedän että tapa on ärsyttävä ja harmittaa itseänikin. Kuulun kastiin pieni nainen pienellä äänellä ja se lapsellinen lässytys tulee oikein ekstrahelposti. Joskus mietin onko mulla ollut joku kehityshäiriö kun olen pieni, kuulostan lapselta ja olen kömpelö liikkeiltäni. Esityksissä yritän tahallani puhua hieman matalammin ja hitaammin, mutta se saa minut kuulostamaan vihaiselta ja tylyltä.
Salkkari Peppi... ai että sitä lapsekasta lässytystä korpeaa kuunnella muutoin ihan ok näyttelijältä
Vierailija kirjoitti:
Seksikästä jos nainen on siro blondi 👍 Eihän kukaan äänelleen mitään voi.
Jos vaivansa tiedostaa, varmasti voi!Jos aikuinen nainen oppii hyvin laulamaan ja käyttämään ääntään, vaikka koulussa oli 6-laulaja, niin varmasti puheäänenkin voi koulita jos haluaa. Tuollainen seksikäs vinkuja metsästää avuillaan vain miehiä, onhan se nähty.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja itse en nyt tarkoita normaalia korkeaa ääntä, vaan sitä kun ihminen muuttaa oman äänensä joissain tilanteissa korkeammaksi ja esimerkiksi samaan aikaan lässyttää tai elehtii lapsenomaisesti.
Mielestäni siinä on ero puhuuko ihminen tietoisesti kuin pikkutyttö vai omaako hän korkean äänen. Korkealla äänellä voi puhua kuin aikuinen.
55
Niin juuri. Osa tuntuu sekoittaneen tässä keskustelussa kaksi eri asiaa:
1) sen, että naisella on luonnostaan korkea ja tyttömäinen ääni
2) sen, että nainen tietoisesti tai tiedostamattaan alkaa lässyttää ja hihitellä kuin lapsi esiintymistilanteissa
Ensiksi mainittu ei minua haittaa. Ääni on jokaisella omanlaisensa mutta jokainen voi silti oppia käyttämään sitä tehokkaasti ja miellyttävästi. Itse asiassa kun rupesin nyt muistelemaan, niin monen lapsenäänisen naisen ääntä en ole tullut edes ajatelleeksi, koska heillä on esiintymistilanteessa ollut aina hyvä ns. lavapreesens, selkeä artikulaatio ja taito vangita yleisön huomio puolelleen.
Toinen kohta taas...no joo, en aina tiedä onko se tahallista vai tahatonta mutta ei sellaista lässytystä jaksa kuunnella. Se ei ole söpöä eikä sympaattista vaan ainoastaan ärsyttävää ja alentuvaa. Ilmeisesti moni lässyttäjänainen kuvittelee, että se tekisi heistä jotenkin helposti lähestyttäviä mutta ei, ei tee.
Minulla on lapsekas ääni. Monesti puhelimessa kysytään puhunko lapselle. Kyllä harmittaa...minkäs teet.
N23
Onneksi vaimollani on pehmeän sensuelli ääni. En kestäisi sellaista aasialaisten naisten kimeää ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on eräs. Se on hassun kuuloista.
Margaret Tatcher teki aikanaan historiaa ollessaan ensimmäinen nainen monessa paikassa. Hänhän teki niin, että madalsi ääntään ja opetteli puhumaan vakuuttavasti. Sinänsä surullista, että nuo kaksi korreloivat keskenään.
G.I Jane -elokuvassa Anne Bancroft puhui senaattorina juuri noin, höystettynä vielä John Wayne intonaatiolla.
Suosikkalaulajiakin löytyy mm Sanni.
Veitolakin välillä lässyttää, oudolle kuulostaa kun nuotti muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Seksikästä jos nainen on siro blondi 👍 Eihän kukaan äänelleen mitään voi.
onko sinulla taipumusta pedofiliaan?
No jos puhuu lapsenäänellä kurkusta käsin, niin siinä vaurioittaa ääntään. Ihmisen kuuluu puhua kunnolla hengittäen palleasta asti rennosti, niin ääni kantaa ja on se oma äänesi. Kaikki muu on teeskentelyä ja vahingoittaa puheääntä pidemmällä tähtäimellä.
Olen tavannut ihmisiä, jotka jotenkin pelkäävät käyttää omaa luonnollista ääntään. Heidän pitäisi mennä puheterapeutille, jotta pääsevät eroon huonoista äänenkäyttötavoista.
Valitettavasti joissain kulttuureissa, kuten USA on erityisesti teininä tärkeää puhua "tyttömäisesti". Tämä jää sitten joillekin päälle. Siinä kun yrittää saada ääneen voimaan, tulee äänestä helposti myös kireä ja narisevä tyttömäisyyden piipityksen lisäksi.
Yksi korkeaääninen on kasvoiltaan ja olemukseltaan kuitenkin vähän kulmikas. Silloin ääni ei vaikuta bimbolta, vaikka ihmisellä on vaikeuksia edes kertoa monilauseista tarinaa. Jää kuuntelemaan, ymmärtääkö toinen jo, mitä on sanomassa, vaikka toisella ei olisi tietoa siitä, mitä hän haluaa kertoa.
"Sit mä menin sinne. Ja tiedätsä, siellä oli sellainen". "Se on niinku... kulman takana. Siis..." Hämmentävää akateemiselta ihmiseltä. Kasvonpiirteiden vanhakantaisuus tai varautuneisuus luo kuvaa älystä tuon aikanakin, vaikka ääni on suht korkean tyttömäinen. Erikoista.
Eihän tästä ole kauan, kun palstalla joku haukkui matalaäänisiä naisia. Nyt sitten toisinpäin, kirkasääniset ei kelpaa. Minkälainen ääni sitten olisi hyvä?
Mieheys nyt on vaan parempaa ja uskottavampaa.
Mitä niitä käsityksiä muuttamaan.
Oon varmaan tällanen kimittäjä töissä, mutta se johtuu siitä kun en tunne sieltä ketään niin käyttäydyn välillä hassusti. Joskus ihan hätkähdän, että mikäs ääni se sieltä tuli! Onneksi kyseisessä työssä voi suurimman osan ajasta olla hiljaa ja vapaa-ajalla puhun matalemmalla äänellä. Maskikin vaikeuttaa osaltaan äänen käyttöä - normaali puheääneni ei kuuluisi sen takaa, joten joudun kimittämään. Usein moni asiakas tuijottaa ihmeissään kun avaan suuni, siis sellaiset joille en sinä hetkenä edes puhu :D Ärsyttäähän tämä, mutta en oo vielä keksinyt että miten tästä pääsis eroonkaan.
Kuuluisin pikkutytön äänellä puhunut taitaa olla edesmennyt Jacqueline Bouvier-Kennedy-Onassis.
Varmaa täytyy sit valita ammatti sen mukaan millainen puheääni on 😁 ainakaa ei kannata muuttaaääntö tarkoituksella tasapaksuksi ja matalan rumaksi 😁