Pikkutytön äänellä puhuvat naiset
Kuuntelin tässä yhtä esitelmää, jossa koulutettu ja fiksu nainen puhui – mutta ääni oli söpöttävä, pikkutyttömäinen ja hihittelevä. Aivan sairaan ärsyttävää. Ääntä ja esiintymistä voi treenata, samoin tilanottoa.
Miksi fiksu nainen pienentää olemuksensa söpöilyllä, hennolla äänellä ja hihitysellä? Tästä on esiintymiskoulutuksessakin sanottu. Vaikuttava esiintyminen menee tuollaisella ihan reisille. Ärsyttävää!
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia kaikki naisellinen ja tyttömäinen on aina noloa ja hävettävää ja lapsellista, ja sitten kaikki poikamainen ja miehekäs on hienoa ja arvostettavaa? Onkohan kukaan koskaan rohjennut tutkia tällaisia asenteita? Hmmm...
AP jatkaa. Kyse ei ole siis tästä pelkästään, vaan siitä yleisestä söpöydestä, höpsöydestä ja showsta, jolla puhetta täydennetään. Hihitellään ja vedetään mattoa alta siltä, mitä sanotaan. Pahinta on lässytys semmoisella vähän sortuvalla äänellä. Omat lapset ovat yrittäneet sitä jossakin vaiheessa, mutta olen lopettanut sen lyhyeen kieltäytymällä kuuntelemasta muuta kuin oikeaa ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota ilmiötä voi seurata TLC-kanavan amerikkalaisissa hääpukuohjelmissa. Morsiamet kuulostavat pikkuoravilta, mutta heidän äitinsä ja muut sukulaisensa ovat aivan normaaliäänisiä. Joskus olen huomannut, että morsiamelta pääsee repliikki ihan tavallisella äänellä, joten aika moni taitaa nostaa ääntään tahallaan. Minun korviani kuitenkin viiltää, ja joskus olen ajatellut, että miten joku haluaa edes mennä naimisiin narisevan kimittäjän kanssa, mutta ehkä jokin miestyyppi sitten tuntee vetoa pikkuoraviin. Mielenkiintoista on se, että englantilaisissa hääpukuohjelmissa pikkuoravia harvemmin näkee. Lieneekö kulttuureillakin tähän vaikutusta?
Ääntään madaltavat logopedin avulla myös miehet. Ja uskottavuudesta on siinäkin kysymys. Olisivatkohan Katainen ja Jungner edenneet urallaan, jos olisivat tyytyneet kimittävään ääneensä?
En seuraa hääpukuohjelmia, mutta onko kyse niistä XXL-morsiamista? Olen kuullut pehmennetyn tai pikkuoravaäänen nimenomaan joko hyvin pitkillä tai pluskokoisilla naisilla. Meillä on töissä nytkin kaksi naista, joissa olisi johtajaainesta. Ulkoisesti jopa näyttävät sellaisilta: pitkiä n 180 cm, tummissa housuasuissaan näyttäviä. Kuohkeat kampaukset. Ainoa minkä arvailen pidättävän ylennystä/urakehitystä on tuo heliumääni. Ja tosiaan en usko, että olisi kyse heidän "luonnollisesta" äänestään. Kerran osuin tilanteeseen, jossa toinen näistä kollegoista puhui alttoäänellä. Unohti kai. Odottelimme hänen miestään hakemaan meidät, eli jospa ei kyennyt käsittelemään tilannetta jossa piti sekä esittää työpaikkaääntä että oman perheen kanssa käytetty ääni jotenkin sekosivat?
Naisen puheäänestä vähän ohis, samantapainen mutta toisenlainen toteutus kuin tuo Ap:n kuvaama. Tällä naisella, kaverin kaveri on eli tapaan heitä usein yhdessä, on tapa että kun asetumme kahvipöytään, hän osoittaa sanansa minulle, mutta kahvikuppi on suun edessä. Hän puhuu jo valmiiksi hiljaisella äänellä. Luonne on tuon kaiken vastainen, erittäin komentelevainen on, ja jo opiskeluaikana oli pistämässä kaikki hölmöilijät ruotuun.
Miksi komenteleva nainen hiljentää viestinsä vaikka peittämällä suun kupilla?
Seksikästä jos nainen on siro blondi 👍 Eihän kukaan äänelleen mitään voi.
Itselläni on varmaan monista aika ärsyttävä ääni. Yritän puhua rauhallisesti ja matalammin, mutta muutenhän en voi ääntäni niin paljon muuttaa. Ei sille lopulta sitten voi mitään, vaikka tahtosi jonkun matalamman vakuuttavan äänen. Vähän sama kuin pyytäisi esim Sannia laulamaan kuin Kaija Koo.
Esim.Anna Puu puhuu kuin pikkutyttö
Vierailija kirjoitti:
Omaan juuri tuon lapsimaisen äänen ja olen yli 40 vuotias.Miksi täällä toistetaan uskottavuudesta? Sehän on jokaisen omissa korvissa sekä mielessä,mitä pitää uskottavana. Ei matala puheääninen ole yhtään enemmän uskottavampi ainakaan minulle.Oikeastaan matalaääniset ovat joko juoneet ja polttaneet äänensä tai heidän puheestaan ei saa mitään selvää liian matalaäänisyyden vuoksi.Miksi pitäisi muuttaa omaa luontaista puheääntään vain muita miellyttääkseen/olla muka uskottavampi muiden korvissa tai silmissä????! Olen puhetyössä saaden lukuisia kiitoksia miellyttävän kuuloisesta ja iloisesta äänestäni,tämä jos mikä kertoo,ettei se matala ääni ole se välttämättömyys.
Oletankin, että se varsinainen pointti aloittajan kirjoituksessa on se, että jotkut naiset puhuvat lässyttävällä tavalla. Se ei niinkään liity luonnolliseen äänen korkeuteen, vaan yritykseen kuulostaa oikein kiltiltä ja söpöltä. Se ärsyttää todella. Esim. eräässä hiljattain loppuneessa suomalaisessa sarjassa oli naisnäyttelijä, joka oli taipuvainen tähän lässytykseen. Ääni ei sinänsä ollut lapsekas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nainen ja asiantuntija, ääneni on korkeampi kuin miehellä. Ei ole haitannut. Varsinkin vanhemmilta naisilta olen saanut kiitosta siitä, että näytän naiseuden, älyn ja asiantuntijuuden voivan tulla samassa paketissa, ja että uskallan olla oma itseni enkä esittää androgyyniä töissä.
Yleisöni tosin on korkeasti koulututettua, joten he eivät ehkä tee päätöksiä keskustelukumppanin tai puhujan asiantuntijuudesta yhtä primitiivisesti kuin moni tähän ketjuun kirjoittanut.
Onnetonta, että älysi ei riitä oivaltamaan sitä, että naisilla on luonnostaan korkeampi ääni kuin miehillä, normaali naisääni ei ole kimittämistä eikä mörisemistä ja ettei tässä ketjussa ole kysymys androgyynin esittämisestä.
Täällä moni on kirjoittanut, että pitäisi harjoitella puhumaan matalammalta kuin mikä oma luonnollinen ääni on, jos haluaa tulla otetusti vakavasti.
Jos luonnollinen ääni on hyvin korkea tai "teinimäinen", uskottavuus voi kärsiä. Kimittäminen ja möriseminen ovat ääripäitä, ja ääripäät herättävät huomiota tavalla tai toisella.
Tässä kuuluu muutama rekisteri selityksineen. Asia alkaa 1:15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nainen ja asiantuntija, ääneni on korkeampi kuin miehellä. Ei ole haitannut. Varsinkin vanhemmilta naisilta olen saanut kiitosta siitä, että näytän naiseuden, älyn ja asiantuntijuuden voivan tulla samassa paketissa, ja että uskallan olla oma itseni enkä esittää androgyyniä töissä.
Yleisöni tosin on korkeasti koulututettua, joten he eivät ehkä tee päätöksiä keskustelukumppanin tai puhujan asiantuntijuudesta yhtä primitiivisesti kuin moni tähän ketjuun kirjoittanut.
Onnetonta, että älysi ei riitä oivaltamaan sitä, että naisilla on luonnostaan korkeampi ääni kuin miehillä, normaali naisääni ei ole kimittämistä eikä mörisemistä ja ettei tässä ketjussa ole kysymys androgyynin esittämisestä.
Puhutko noin rumasti ihmisille kasvotustenkin? Onko sinulla paha mieli jostain?
Ei pidä kehua älyään ja puhua tyhmiä yhtaikaa, jollei kestä kommentointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota ilmiötä voi seurata TLC-kanavan amerikkalaisissa hääpukuohjelmissa. Morsiamet kuulostavat pikkuoravilta, mutta heidän äitinsä ja muut sukulaisensa ovat aivan normaaliäänisiä. Joskus olen huomannut, että morsiamelta pääsee repliikki ihan tavallisella äänellä, joten aika moni taitaa nostaa ääntään tahallaan. Minun korviani kuitenkin viiltää, ja joskus olen ajatellut, että miten joku haluaa edes mennä naimisiin narisevan kimittäjän kanssa, mutta ehkä jokin miestyyppi sitten tuntee vetoa pikkuoraviin. Mielenkiintoista on se, että englantilaisissa hääpukuohjelmissa pikkuoravia harvemmin näkee. Lieneekö kulttuureillakin tähän vaikutusta?
Ääntään madaltavat logopedin avulla myös miehet. Ja uskottavuudesta on siinäkin kysymys. Olisivatkohan Katainen ja Jungner edenneet urallaan, jos olisivat tyytyneet kimittävään ääneensä?
Eihän noita ohjelmia voi edes katsoa, ellei halua tahallaan nostaa verenpainetta tai yrjötä. Kyllä hävettää olla nainen, kun sitä soopaa katsoo.
Oikeasti ei hävetä kyllä yhtään, mutta pännii että sellaset heliumia vetäneet kanat hääojelmineen edustaa joidenkin päissä koko naissukupuolta.. huhhuh. HUUHHHHUH. Kyllä sen tälläkin palstalla huomaa, että jotkut per äkammarin pojat on TLC:tä katsoneet ja onkineet sieltä "asiantuntijuutensa" naisista.
Puolustaudun sillä, että katson kahta hääpukuohjelmaa (brittiohjelmia kumpikin) ihan ompeluharrastukseni vuoksi. Tuota ikuisesti pyörivää amerikkalaista en ole katsonut aikoihin, koska se käsikirjoitettu teennäinen riiteleminen kävi ärsyttämään. En silti häpeä olla nainen, koska koko sukupuoli ei ole ollut tekemässä noita ohjelmia. Ja sitä en tajua, kenen mielestä riiteleminen on viihdettä.
Minun yksi kaveri, jo mummo kuten minä itsekin, puhuu tällä tavalla kun haluaa jotain. Esim. jos pyytää minulta apua vaikkapa hakemaan isoa pakettia tms., niin alkaa puhumaan pikkulapset äänellä.
On kyllä muutenkin todella lapsellinen luonteeltaan ja jotenkin ei ole esim. tunne-elämän kehityksessään edistynyt ikätason mukaan. Hän on ihana ihminen (vaikka nyt ei ehkä kuulostakaan siltä), mutta rehellisesti sanottuna esim. koirani hoitajaksi olen ottanut mieluummin naapurin teinin. Enkä lainkaan ihmettele, ettei saa hoitaa vielä uhmaikäistä tyttärensä lasta.
Uskon kyllä että useimmilla naisilla tuo on vain sellainen tapa, että kun hävettää/nolostuttaa niin se näkyy äänen käytössä noin. Joskus kuitenkin luulen sen liittyyövän tällaiseen, että ihminen on muutenkin jäänyt jollain tavalla vuorovaikutustaidoiltaan ja tunne-elämältään lapsen tasolle.
Niin ja itse en nyt tarkoita normaalia korkeaa ääntä, vaan sitä kun ihminen muuttaa oman äänensä joissain tilanteissa korkeammaksi ja esimerkiksi samaan aikaan lässyttää tai elehtii lapsenomaisesti.
Mielestäni siinä on ero puhuuko ihminen tietoisesti kuin pikkutyttö vai omaako hän korkean äänen. Korkealla äänellä voi puhua kuin aikuinen.
55
Vierailija kirjoitti:
Jos luonnollinen ääni on hyvin korkea tai "teinimäinen", uskottavuus voi kärsiä. Kimittäminen ja möriseminen ovat ääripäitä, ja ääripäät herättävät huomiota tavalla tai toisella.
Tässä kuuluu muutama rekisteri selityksineen. Asia alkaa 1:15.
Kiitos hyvästä linkistä. Luulin, että tuon naisen luonnollinen kimeä ääni on sellaista, mitä täällä paheksutaan. Taidatte kuitenkin paheksua ääninäytettä #3, baby voicea? En ole ikinä kuullut kenenkään puhuvan työelämässä noin, siksi en varmaan päässyt kärryille. Ääntä #8 (Saying something I don't want to say) olen joskus kuullut käytettävän, en ole pitänyt hyvänä.
Ei omalle äänelleen oikein mitään voi. Minulla on heleä ääni ja kaiken lisäksi olen hyvin pienikokoinen, Lyhyt ja alipainoinen. Olen jo 25-vuotias ja yliopisto-opiskelija, mutta minua on monesti luultu lukiolaiseksi. Pidän nuoresta olemuksestani enkä välitä muiden mielipiteistä, mutta tytöttelyä kuulen ihan naistenkin taholta työelämässä, mikä on mielestäni aika naurettavaa käytöstä.
Olen ihmetellyt samaa. Lisäksi tulevat monet suomalaiset naislaulajat. On niitäkin joilla on ääntä ja jotka osaavat ja uskaltavat sitä käyttää. Mutta sitten on nämä söpöilevät pikkutyttö-piipittäjät ässävikoineen. Sanni on pahin vaikka osasta hänen lauluistaan pidänkin. Jannika b. Ruotsin puolelta Olavi Uusivirran kanssa duoilleen Anna Järvisen aina yhtä ärsyttävä söpöilykuiskailu. Mitä pidemmälle tasa-arvossa edetään, sitä keinotekoisemman söpöileväksi muuttuu puhuminen ja 'laulaminen'.
Laulakaa naiset lujaa ja pelottavasti, edes joku teistä!
Haa, muistinhan minä että tämmöinen ketju on. Taas oli yksi iso tilaisuus, jossa oli paljon kovan luokan ammattilaisia ja yksi nainen lässytti, kun muut puhuivat normaalisti. Hän osaa todistettavasti puhua normaalisti ja normaalilla äänelläkin, mutta tilanteessa, jossa on paljon miehiä, hän aina pienentää itsensä.
Eräs tuttu nainen puhuu pikkutytön äänellä kimittäen, kammottavaa kuunnella. Kerran satuin kuulemaan, kun hän keskusteli miehensä kanssa luullen, ettei kukaan ole kuulolla: hän puhui aivan tavallisesti! Vuosikaudet oli kuullut vain sitä kreisiä söpötystä...oli kyllä aikamoinen ylläri, että normaali puheääni ihan muuta. Tuli kyllä tosi feikki olo tyypistä.
Jos aikuinen nainen lässyttää koiralle tiedän että hän ei hallitse koiraa tiukan paikan tullen. Nämä ei tule kanssani samalle puolelle koirapuistoon, enkä minä mene sinne jos ovat siellä ensin. Itsekin olen nainen ja toki käytän eräänlaista "koiraääntä" kun kahdestaan sitä hellittelen, mutta en lässytä isosta mustasta koirasta mummon pikku mussukkana niin kuin eräs täti jolle sanoin että "Ei, me emme voi laittaa koiriamme samalle puolelle."
Eihän noita ohjelmia voi edes katsoa, ellei halua tahallaan nostaa verenpainetta tai yrjötä. Kyllä hävettää olla nainen, kun sitä soopaa katsoo.
Oikeasti ei hävetä kyllä yhtään, mutta pännii että sellaset heliumia vetäneet kanat hääojelmineen edustaa joidenkin päissä koko naissukupuolta.. huhhuh. HUUHHHHUH. Kyllä sen tälläkin palstalla huomaa, että jotkut per äkammarin pojat on TLC:tä katsoneet ja onkineet sieltä "asiantuntijuutensa" naisista.