Onko mielestäsi oikein, että asumistukea saa, vaikka on säästöjä?
Kommentit (60)
Itsellä on pian velaton asunto. Olen miettinyt, että myyn tämän, laitan rahat osakkeisiin ja siirryn vuokralle + irtisanoudun. Näin saisin työttömyyskorvausta, asumistukea ja sopivasti kikkaillen sen verran pääomatuloa, ettei vaikuta tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Tilanteita on niin monenlaisia. Suomessa on suuri joukko töissä käyviä asumistuen saajia. Esim. itse olen säästänyt asuntoa varten. Nyt sitten työtuntejani vähennettiin ja olen osa-aikaisena väliaikaisesti. Olisi myös kohtuutonta vaatia perintöä saanutta nuorta opiskelijaa käyttämään rahat asumiseen.
No minusta kyllä omaisuudettomana nettomaksajana v*tuttaa maksaa toisten jo ennestään varakkaiden lisäomaisuuden keräämistä. Itselläni ei tule koskaan olemaan varaa omistusasuntoon, mutta ei näin sinkkuna mitään tukiakaan mistään tipu. Niinpä sitten verotuloistani tuetaan sitä että kirjoittajan kaltainen varmasti saa hankkia sen omistusasuntonsa työttömyysjaksoista huolimatta. Kyllähän se kyrsii kun itse en ole ikinä työtöntä päivää nähnyt ja 44 v mennessä ei ole ollut rahaa omaa asuntoa ostaa.
Et ole nettomaksaja
Vierailija kirjoitti:
Myös ansiosidoinnaista työttömyysturvaa saa omaisuudesta riippumatta, ihan älytöntä.
Mitä älytöntää siinä on?
Veikkaan että omaisuuden valvomiseen menisi enemmän rahaa kuin tukiin nykyään.
Itsestä ainakin hyvä, että opiskeluajan tukia saa säästöistä riippumatta, myös yleisen asumistuen. Mulla on vanhempien säästämänä muutama kymmenen tuhatta, ja niiden avulla pääsen kyllä paljon paremmin kiinni elämään opintojen jälkeen kuin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 250 000 e osakkeissa ja silti saan asumistukea. Kiitos vakuutuskuoren :D
Tärkeintä on että tilillä ei ole liikaa rahaa vaan noin 5000 e kulutusta varten.
Eivät säästösi vaikuttaisi asumistukeen yhtään mitään, vaikka ne olisivat tilillä (olettaen, että et saisi liikaa korkotuloja). Nykyisin saa olla vaikka miljoona euroa tilillä ja voi silti saada asumistukea.
Poikkeuksena on eläkkeensaajan asumistuki. Siihen yli 16 400 euron omaisuus (ei kuitenkaan omassa käytössä oleva asunto) vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Tilanteita on niin monenlaisia. Suomessa on suuri joukko töissä käyviä asumistuen saajia. Esim. itse olen säästänyt asuntoa varten. Nyt sitten työtuntejani vähennettiin ja olen osa-aikaisena väliaikaisesti. Olisi myös kohtuutonta vaatia perintöä saanutta nuorta opiskelijaa käyttämään rahat asumiseen.
No minusta kyllä omaisuudettomana nettomaksajana v*tuttaa maksaa toisten jo ennestään varakkaiden lisäomaisuuden keräämistä. Itselläni ei tule koskaan olemaan varaa omistusasuntoon, mutta ei näin sinkkuna mitään tukiakaan mistään tipu. Niinpä sitten verotuloistani tuetaan sitä että kirjoittajan kaltainen varmasti saa hankkia sen omistusasuntonsa työttömyysjaksoista huolimatta. Kyllähän se kyrsii kun itse en ole ikinä työtöntä päivää nähnyt ja 44 v mennessä ei ole ollut rahaa omaa asuntoa ostaa.
Saan kokopäivätyöstä bruttona 1650 euroa. Nyt osa-aikaisena puolet siitä. Mielestäni en koe olevani rikas tai varakas. Työtöntä päivää en ole minäkään nähnyt ja nyt haen ensimmäistä kertaa elämässäni asumustukea. Jos saan kokopäivätyössä ollessani 1650 euron bruttopalkasta jotain säästöön, niin mielestäni siitä ei tarvitse olla noin katkera.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 250 000 e osakkeissa ja silti saan asumistukea. Kiitos vakuutuskuoren :D
Tärkeintä on että tilillä ei ole liikaa rahaa vaan noin 5000 e kulutusta varten.
Tämä on kyllä käytännössä mahdollistakin. J. Sipilälläkin on tällainen viritys, tosin ihan toiseen tarkoitukseen, verottaja tai kukaan muukaan ei pääse kiinni, ennen kuin rahoja otetaan ulos.
Mielestäni kaikku tuet voisivat olla kuten toimeentulotuki, eli tukea ei saa jos itsellä on rahaa. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa asuminen, jos yksilöllä on itsellään rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi fiksua, että tätä rajoitettaisiin
joko ajalla tai säästöjen suuruudella. Esim. 4 kk asumistukea maksettaisiin säästöistä huolimatta, sitten alettaisiin vastuuttamaan tuensaajaa maksamaan asumisensa ensisijaisesti säästöistä, tai, että kun säästöjä on yli 3000 €, on velvollinen käyttämään ne elämiseensä.Itse käyn töissä ja saan asumistukea. Olen pikkuhiljaa saanut säästettyä rahaa, säästöjä on nyt hieman vajaa 4000e. Sillä rahalla selviän n. 3kk jos joudun työttömäksi tai pitkälle sairaslomalle yms.
Ilman asumistukea minulla ei olisi senttiäkään säästöjä ja olisin todella pulassa jos palkka jäisi syystä tai toisesta saamatta.Tämä vastaa aika hyvin kysymykseen "onko Suomessa liian hyvät tuet". On, kerta ne käytetään säästöjen kartoittamiseen.
No kyllä sitten palkkojenkin pitäisi olla isommat. Eli minimipalkkoja ja pienenpuoleisia palkkoja pitäisi kategoriseti nostaa. Rahavirrat valuvat tällä hetkellä suuryrityksille ja pienelle piirille. Suomessakin on saavutettu jo tilanne, että 1% väestöstä omistaa yli puolet kaikesta varallisuudesta. Kuulostaako tämä siltä, että varallisuus jaetaan oikeudenmukaisesti?
Minimituet ovat Suomessa liian pieniä. (esim työmarkkinatuki), jotta niillä tulisi edes toimeen. Moni työmarkkinatuen saaja hakee sitten toimeentulotukea, sellaiset siis, ketkä muuten täyttävät ehdot (ei omaisuutta tai puolison tuloja/muita tuloja). Olisi yhteiskunnallinen ja inhimillin katastrofi, jos tukia vielä leikattaisiin.
Suomi on saanut myäs moitteita Euroopan neuvostolta liian matalasta sosiaaliturvasta
Minusta säästöt ei saisi vaikuttaa myöskään toimeentulotukeen. Ainoastaan tulot.
Muutoin tavallisen ihmisen ei kannattaisi säästää. Vanhuksena kalliiseen hoiva-asumiseen menisi rahat.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikku tuet voisivat olla kuten toimeentulotuki, eli tukea ei saa jos itsellä on rahaa. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa asuminen, jos yksilöllä on itsellään rahaa?
Tuo ei ole kovin kauaskantoista. Työttömänäkin tai osa-aikatyössä voi tulla yllättäviä menoja, jolloin tarvitsee ylimääräistä rahaa. Kaikilla olisi hyvä olla säästöjä. Tuskin tässä keskustelussa puhutaan sadoista tuhansista euroista vaan muutamista tonneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ansiosidoinnaista työttömyysturvaa saa omaisuudesta riippumatta, ihan älytöntä.
Mitä älytöntää siinä on?
Se, että yhteiskunta antaa rahaa henkilölle, jolla on muutaman miljoonan omaisuus. En ihan ymmärrä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on oikein.
No tuolla logiikalla ei voisi saada mitään tukia jos on säästöjä,jos ei asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä en muutaman tonnin säästöjen takia olisi saanut asumistukea, olisin piilottanut tai tuhlannut ne ja hakenut asumistukea. Se vasta kalliiksi olisi yhteiskunnalle tullutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä en muutaman tonnin säästöjen takia olisi saanut asumistukea, olisin piilottanut tai tuhlannut ne ja hakenut asumistukea. Se vasta kalliiksi olisi yhteiskunnalle tullutkin.
Tarkoitin toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Epäreilua kirjoitti:
Aika epäreilua jos hän joka on tuhlannut rahansa saa tukea mutta hän joka on säästänyt omansa ei
Niin, onko reilua että Rane ryyppää tukirahoilla ja eläminenkin kustannetaan, kun taas Pekka viisaampana rahankäyttäjänä joutuisi itse kustantamaan elämisensä säästöistä vaikkei olisi sen enempää tuloja kuin Ranellakaan. Tuohan kannustaa Ranea vaan ryyppäämään lisää ja että rahaa ei kannata yrittää säästää yhtään tai sen tulo loppuu.
No näinhän se suomalainen sosiaaliturva toimii.
Toi on tunnettu uutisankka.
Euroopan Neuvoston tutkijat eivät tajunneet (tai suostuneet ymmärtämään), että Suomessa useimmat tukien varassa elävät saavat useampia eri tukia yhtä aikaa (esim. työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotuki).