Onko mielestäsi oikein, että asumistukea saa, vaikka on säästöjä?
Kommentit (60)
Toimeentulotukea nimenomaan ei saa, jos on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi fiksua, että tätä rajoitettaisiin
joko ajalla tai säästöjen suuruudella. Esim. 4 kk asumistukea maksettaisiin säästöistä huolimatta, sitten alettaisiin vastuuttamaan tuensaajaa maksamaan asumisensa ensisijaisesti säästöistä, tai, että kun säästöjä on yli 3000 €, on velvollinen käyttämään ne elämiseensä.Kaksipiippuista. Luulen että tämä johtaisi myös siihen, että toimeentulotukea haettaisiin enemmän, jos säästöt joutuisi käyttämään, vaikka ei toimeentulotukea muuten hakisi.
Eikö toimeentulotukea saa vasta kun ei ole varallisuutta?
Aivan. Sitä juuri tarkoitin. Jos säästöt vaikuttaisi asumistukeen, olisi sama tuhlata ne ja hakea paikkaus Kelalta.
Aika epäreilua jos hän joka on tuhlannut rahansa saa tukea mutta hän joka on säästänyt omansa ei
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kulutetaan ensin omat ja vasta sitten muitten rahat.
Koskeeko tämä kaikkea vaiko vaan asumistukea? Työttömyyspäiväraha, opintotuki, kotihoidontuki, maataloustuet, yritystuet jne
Epäreilua kirjoitti:
Aika epäreilua jos hän joka on tuhlannut rahansa saa tukea mutta hän joka on säästänyt omansa ei
Niin, onko reilua että Rane ryyppää tukirahoilla ja eläminenkin kustannetaan, kun taas Pekka viisaampana rahankäyttäjänä joutuisi itse kustantamaan elämisensä säästöistä vaikkei olisi sen enempää tuloja kuin Ranellakaan. Tuohan kannustaa Ranea vaan ryyppäämään lisää ja että rahaa ei kannata yrittää säästää yhtään tai sen tulo loppuu.
Rajoitus asumistuessa tulisi kalliiksi, koska ihmisten olisi pakko käyttää säästönsä /tyhjentää tilinsä saadakseen asumistukea. Tämän jälkeen yhä useampi hakisi toimeentulotukea, koska sen hakemiseen ei olisi enää mitään estettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kulutetaan ensin omat ja vasta sitten muitten rahat.
On niin helppoa olla tätä mieltä niin kauan kuin ei itseä koske. Silloin jos asumistukeen vaikuttaa varallisuus ei säästäminen kannata ollenkaan. Jos vaikka sairastut syöpään ja joudut pitkiin hoitoihin niin onpa kiva että kun muutenkin joudut maksamaan sairaalakuluja säästöistä niin vietäisiin joku tukikin ja joudut ahdinkoon.
Toki jos omaisuutta on satoja tuhansia niin vaikeampi kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikki tuet (paitsi opintotuki) tulisi lopettaa ja kannustaa työkykyisiä töihin tai opiskelemaan. Eläkeläisille taas pitää maksaa eläke, jolla kykenee asumaan ja elämään.
Milläs ajattelit "kannustaa"? Sillä, että on hätä ja nälkä kun ei tule toimeen? Eipä tuo niitä työpaikkoja kuitenkaan lisää. Alipalkkatyöt lisääntyisivät myös, palkkotaso sitä myötä muutenkin alenisi (entisestään), pimeät työt lisääntyisi, sekä rikollisuus, kurjuus ja köyhyys. Vaikka olisi työ, niin välttämättä sillä palkalla ei silti tulisi toimeen, vaikka niin se olisi jo nytkin toisinaan.)
Kannatan hyvinvointiyhteiskuntaa.
En kyllä haluaisi, että verorahoistani rahoitetaan sellaisten tukemista, joilla on merkittäviä määriä (sanotaanko nyt vaikka > 100 000 euroa) rahaa säästöissään, ja pystyisi sieltä myös sitä käyttämään. En halua tukea minua merkittävästi varakkaampien rikastumista entisestään samalla kun itse elän niukasti.
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Tilanteita on niin monenlaisia. Suomessa on suuri joukko töissä käyviä asumistuen saajia. Esim. itse olen säästänyt asuntoa varten. Nyt sitten työtuntejani vähennettiin ja olen osa-aikaisena väliaikaisesti. Olisi myös kohtuutonta vaatia perintöä saanutta nuorta opiskelijaa käyttämään rahat asumiseen.
No minusta kyllä omaisuudettomana nettomaksajana v*tuttaa maksaa toisten jo ennestään varakkaiden lisäomaisuuden keräämistä. Itselläni ei tule koskaan olemaan varaa omistusasuntoon, mutta ei näin sinkkuna mitään tukiakaan mistään tipu. Niinpä sitten verotuloistani tuetaan sitä että kirjoittajan kaltainen varmasti saa hankkia sen omistusasuntonsa työttömyysjaksoista huolimatta. Kyllähän se kyrsii kun itse en ole ikinä työtöntä päivää nähnyt ja 44 v mennessä ei ole ollut rahaa omaa asuntoa ostaa.
On oikein. Ei niillä pelkillä säästöillä vuokraa makseta.
Mihin ap:n väite perustuu? Itse en saanut asumistukea, koska säästöjä. Ainahan ne kysytään, säästöt ja omaisuus, ja estävät kyllä asumistuen saannin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Tilanteita on niin monenlaisia. Suomessa on suuri joukko töissä käyviä asumistuen saajia. Esim. itse olen säästänyt asuntoa varten. Nyt sitten työtuntejani vähennettiin ja olen osa-aikaisena väliaikaisesti. Olisi myös kohtuutonta vaatia perintöä saanutta nuorta opiskelijaa käyttämään rahat asumiseen.
No minusta kyllä omaisuudettomana nettomaksajana v*tuttaa maksaa toisten jo ennestään varakkaiden lisäomaisuuden keräämistä. Itselläni ei tule koskaan olemaan varaa omistusasuntoon, mutta ei näin sinkkuna mitään tukiakaan mistään tipu. Niinpä sitten verotuloistani tuetaan sitä että kirjoittajan kaltainen varmasti saa hankkia sen omistusasuntonsa työttömyysjaksoista huolimatta. Kyllähän se kyrsii kun itse en ole ikinä työtöntä päivää nähnyt ja 44 v mennessä ei ole ollut rahaa omaa asuntoa ostaa.
Tämä on kyllä puhtaasti sinun oma vika. Mulla on pienet tulot, mutta näillä näkymin sinun iässä säästöjä on n. 30000 euroa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Mihin ap:n väite perustuu? Itse en saanut asumistukea, koska säästöjä. Ainahan ne kysytään, säästöt ja omaisuus, ja estävät kyllä asumistuen saannin.
Lakiin. Säästöt eivät vaikuta, ainoastaan korot lasketaan pääomatuloiksi. Voit vaikka googlettaa "asumistuki säästöt"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joko ajalla tai säästöjen suuruudella. Esim. 4 kk asumistukea maksettaisiin säästöistä huolimatta, sitten alettaisiin vastuuttamaan tuensaajaa maksamaan asumisensa ensisijaisesti säästöistä, tai, että kun säästöjä on yli 3000 €, on velvollinen käyttämään ne elämiseensä.Itse käyn töissä ja saan asumistukea. Olen pikkuhiljaa saanut säästettyä rahaa, säästöjä on nyt hieman vajaa 4000e. Sillä rahalla selviän n. 3kk jos joudun työttömäksi tai pitkälle sairaslomalle yms.
Ilman asumistukea minulla ei olisi senttiäkään säästöjä ja olisin todella pulassa jos palkka jäisi syystä tai toisesta saamatta.Tämä vastaa aika hyvin kysymykseen "onko Suomessa liian hyvät tuet". On, kerta ne käytetään säästöjen kartoittamiseen.
Laitan 50e/kk säästöön ja lomarahoista yleensä 200e, joten laskepa siitä kauanko olen näitä säästöjä kerryttänyt. Asumistukea saan 200e/kk. Nettopalkka 1500e, 2 lasta elätettävänä. Jos säästöt vaikuttaisi tukeen, niin hassaisin kyllä kaikki surutta menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joko ajalla tai säästöjen suuruudella. Esim. 4 kk asumistukea maksettaisiin säästöistä huolimatta, sitten alettaisiin vastuuttamaan tuensaajaa maksamaan asumisensa ensisijaisesti säästöistä, tai, että kun säästöjä on yli 3000 €, on velvollinen käyttämään ne elämiseensä.Itse käyn töissä ja saan asumistukea. Olen pikkuhiljaa saanut säästettyä rahaa, säästöjä on nyt hieman vajaa 4000e. Sillä rahalla selviän n. 3kk jos joudun työttömäksi tai pitkälle sairaslomalle yms.
Ilman asumistukea minulla ei olisi senttiäkään säästöjä ja olisin todella pulassa jos palkka jäisi syystä tai toisesta saamatta.Tämä vastaa aika hyvin kysymykseen "onko Suomessa liian hyvät tuet". On, kerta ne käytetään säästöjen kartoittamiseen.
Jos ihminen ei pysty säästämään yhtään, niin sitten hän hakee toimeentulotukea. Kumpaa sitten mieluummin maksat? Sinä et tietenkään kumpaakaan, koska sinusta olisi mukavaa, että täällä asuisi kadulla enemmän porukka.
Itselläni on 250 000 e osakkeissa ja silti saan asumistukea. Kiitos vakuutuskuoren :D
Tärkeintä on että tilillä ei ole liikaa rahaa vaan noin 5000 e kulutusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 250 000 e osakkeissa ja silti saan asumistukea. Kiitos vakuutuskuoren :D
Tärkeintä on että tilillä ei ole liikaa rahaa vaan noin 5000 e kulutusta varten.
Höpö höpö
Ehdottomasti pitäisi vaikuttaa. Ihan järjestöntä, että valtavien velattomien asuntojen vanhat leskirouvat maksattavat asumisensa yhteiskunnalla.
Pitää saada olla joitakin tonneja säästössä tilillä + sukanvarressa.