10v poika huutaa ja raivoaa läksyjen ja kokeisiin lukemisen takia. Annanko periksi, enkä enää pakota tekemään läksyjä?
Joka päivä sama juttu. Väittää ettei läksyä tule. Jos opettaja on laittanut läksyt Wilmaan ja kehotan tekemään ne, alkaa huuto, minun haukkuminen, opettajan haukkuminen, makaa lattialla ja huutaa kiroillen v...u:a, huutaa toivovansa että minä (äiti) kuolen, uhkaa että tappaa minut ja katkaisee pääni veitsellä. Tuo on niin kauheaa tekstiä, että yrityksistä huolimatta alan itkeä ja poistun toiseen huoneeseen. Poika tulee perässä, nauraa ivallisesti ja huutaa nauttivansa, kun näkee minun itkevän. Sanon, että on sitten itse vastuussa kouluhommistaan, en pyydä enää tekemään läksynään, niin ihaillen minua alkaa tehdä niitä.
Poika menestyy kokeissa kuitenkin hyvin. Se ei yhtään lohduta, kun ei tekisi läksyjään ja saa merkintöjä Wilmaan tekemättömistä tehtävistä. En ole kehdannut kertoa opettajalle, millaista läksyjen tekeminen on kotona ja miten poika minua kohtelee, kun pyydän tekemään läksyt.
Ja perheeseen kuuluu myös isä, joka ei katso pojan koulunkäynnin perään, vaikka olen pyytänyt roolien vaihtoa, eikä tue minua tilanteissa, kun poika uhkailee ja huutaa minulle, vaan lähtee ulos, eikä jää sisälle.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei kiinnosta lukeminen. Voit onnistua saamaan nuo jopa lukioon, mutta sitten totuus iskee vasten kasvoja.
Huonoilla lukiopapereilla ei tee mitään.
Lukio voi mennä huonosti. Se ei mitään sulje pois. Myöhemmin voi korottaa. Mennä iltalukioon. Tai ihan vaikka amikseen.
Sitä motivaatioita ei pakottamalla saa toiselle.
Ens kerralla et ala itkeä. Otat pois kännykän, pleikkarin yms. Ja sanot, että saa takaisin 1 viikon päästä jos käytös on parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei kiinnosta lukeminen. Voit onnistua saamaan nuo jopa lukioon, mutta sitten totuus iskee vasten kasvoja.
Huonoilla lukiopapereilla ei tee mitään.
Eikä huonolla peruskoulun päättötodistuksella pääse amikseenkaan järkevälle linjalle, saati sitten suorita sitä amistakaan.
Ilman koulutusta on aika suuressa vaarassa syrjäytyä, kun ei saa töitä.
Sun pitää olla jämäkkä, tuon kielenkäytön kanssa, että sellaista ei sallita ja rangaistukset päälle. Se pitää saada kuriin ennen läksyongelmaa. Varaudu myös siihen, että poika voi käydä myös käsiksi. Yhdellä tutulla on tällainen lapsi. Isä pitäisi myös saada keskustelemaan pojan kanssa. Kuulostaa siltä, että pojalla on muita ongelmia myös, kun käytös tuollaista. Saisittekohan ulkopuolista apua?
Lähe käveleen tollasen hullun narsisti kakaran luota. Hommaa oma asunto ja jätä pentu ex miehesi kontolle. Miks turhaan itseäs siinä kiusaat.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa harkita että puhuisi asiasta esimerkiksi koulukuraattorille tai jollekin lastenpsykiatrille.
Olen tästä samaa mieltä. Tappamisella uhkailu on rikos, vaikka hän onkin liian nuori tuomittavaksi, mutta pojalla on selvästi sadistisia piirteitä. Taustalla voi olla opitut tavat (isän käytös?) tai esim. epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö. Ota yhteys myös psykiatriin.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä sama juttu. Väittää ettei läksyä tule. Jos opettaja on laittanut läksyt Wilmaan ja kehotan tekemään ne, alkaa huuto, minun haukkuminen, opettajan haukkuminen, makaa lattialla ja huutaa kiroillen v...u:a, huutaa toivovansa että minä (äiti) kuolen, uhkaa että tappaa minut ja katkaisee pääni veitsellä. Tuo on niin kauheaa tekstiä, että yrityksistä huolimatta alan itkeä ja poistun toiseen huoneeseen. Poika tulee perässä, nauraa ivallisesti ja huutaa nauttivansa, kun näkee minun itkevän. Sanon, että on sitten itse vastuussa kouluhommistaan, en pyydä enää tekemään läksynään, niin ihaillen minua alkaa tehdä niitä.
Poika menestyy kokeissa kuitenkin hyvin. Se ei yhtään lohduta, kun ei tekisi läksyjään ja saa merkintöjä Wilmaan tekemättömistä tehtävistä. En ole kehdannut kertoa opettajalle, millaista läksyjen tekeminen on kotona ja miten poika minua kohtelee, kun pyydän tekemään läksyt.
Ja perheeseen kuuluu myös isä, joka ei katso pojan koulunkäynnin perään, vaikka olen pyytänyt roolien vaihtoa, eikä tue minua tilanteissa, kun poika uhkailee ja huutaa minulle, vaan lähtee ulos, eikä jää sisälle.
Ihmeellisiä vastauksia tässä ketjussa. Jos aloitus on tosi - mitä kyllä epäilen - niin eihän tuo ole normaalia käytöstä 10-vuotiaalta lapselta. Ja vanhemmilla on näköjään aikuisuus täysin hukassa. Menkää ammatiapua hakemaan hyvät ihmiset!
Makaa lattialla ja huutaa 10 v.
:D
Provosta välittämättä laita seinälle kolme kuvaa: rikas, keskituloinen ja köyhä. Kirjoita kuvien alle: Tein kaikki läksyt, tein melkein kaikki läksyt ja en tehnyt läksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Anna samalla mitalla takasin pojalle, et ”jaksa” tehdä ruokaa sille ja aina jos sanoo jotain toteat vain jotakin haistavittu tai sinnepäin.
Tässä on vinha perä. Lapseni ovat jo aikuisia, mutta muista heidän kouluaikojaan. Kun oli aivan mahdotonta, niin ryhdyimme mieheni kanssa esittämään lapsia ja he esittivät meitä.
Nämä esitykset opettivat meitä näkemään omat ja toistemme virheet. Olemme monesti myöhemmin nauraneet yhdessä tälle kyökkipsygologiselle kasvatukselle.
Lapseni ovat akateemisia hyviä veronmaksajia, mitä ei ainakaan pojan kouluajoista olisi uskonut.
Hänkin kiroili kuin hevoskauppias ja sanoin, että jos on pakko, niin kiroile kotona äläkä koulussa.
Nyt kouluaisten isänä hän muistelee meidän huumoriin perustuvaa kasvatustamme.
Ap:lle jaksamista, lapsi kasvaa ja oppii.
Vierailija kirjoitti:
Lähe käveleen tollasen hullun narsisti kakaran luota. Hommaa oma asunto ja jätä pentu ex miehesi kontolle. Miks turhaan itseäs siinä kiusaat.
Sitten ne vasta radikalisoituukin.
Lapsella on tosi paha olla!
Omien tunteidensa / koulukiusaamisen / perhesuhteiden / internetin sairaiden videoiden /
K18 pelien / ärsykkeiden ylitulvan / jonkun diagnoimattoman kirjainyhdistelmästä takia.
10v on suunnilleen 4/5 -luokkalainen - miten arvelet tuon kehittyvän jos isä vain vetäytyy vastuusta ja äiti pillittää nurkassa kun poju on niin ilkeä?
Teidän on pakko ottaa selvää minkälainen lapsi on koulussa ja mikä on hänen sosiaalinen asemansa ja ystäväpiirinsä siellä - vaatia lastenpsykiatrian aikaa, koulukuraattorin palveluja ja ottaa myös itsestänne niskasta kiinni ja vanhemmuus haltuun ja esim lapsen ajankäyttö netistä ja ’pois silmistä’ paremmin teidän yhteiseksi tekemiseksi ja paremmin valvotuksi (ja ihan siis niin, että tietokone kannetaan ulos lapsen huoneesta ettei hän pääse siihen käsiksi kun te olette menneet nukkumaan jne)
Poikallasi ei ole kaikki kunnossa :( Jos on 10v ja kiroilee päin naamaa ja toivoo kuolemaa ja latelee tappouhkauksia, niin tarvitsee kiireesti psykologin apua! Onko masentunut vai katsooko liian väkivaltaisia juttuja?
Vai oliko provo vain, toivon niin!
Lapsella on joku autistinen häiriö. Saman asian kanssa tapellaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on joku autistinen häiriö. Saman asian kanssa tapellaan.
Housuissas on autistinen häiriö.
Aina tätä iänikuista ADHD, erityislapsi, yliherkkä jne vinkumista. Täydellisen epäonnistuneesta kasvatuksesta tässä on kyse, ei muusta.
Vierailija kirjoitti:
Poikallasi ei ole kaikki kunnossa :( Jos on 10v ja kiroilee päin naamaa ja toivoo kuolemaa ja latelee tappouhkauksia, niin tarvitsee kiireesti psykologin apua! Onko masentunut vai katsooko liian väkivaltaisia juttuja?
Vai oliko provo vain, toivon niin!
Islamisti 🖐👺🖐
En voi edes kuvitella mitä omat vanhempani olisivat tehneet jos minä olisin käyttäytynyt noin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä tästä ongelmaa. Anna ottaa vadtuu itse. Sinun painostus ei vie asiaa eteenpäin. Älä välitä niistä unohduksista
Meillä oli myös paljon unohduksia. Hermoilin ja painostin. Molemmat stressaantui. Lapsi itki ja yhdessä luettiin. Eipä lukeminen pahalla onnistu.
Lopetin. Eikä tapahtunut yhtään mitään. Unohdukset ei lisääntyneet. Kokeet ei menneet huonommin.
Jos kysyin haluaako että kyselen kokeeseen, tein kuten lapsi pyysi
Molemmat voi paremmin näin
Miksi teit lapsia kun et niitä halua kasvattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä tästä ongelmaa. Anna ottaa vadtuu itse. Sinun painostus ei vie asiaa eteenpäin. Älä välitä niistä unohduksista
Meillä oli myös paljon unohduksia. Hermoilin ja painostin. Molemmat stressaantui. Lapsi itki ja yhdessä luettiin. Eipä lukeminen pahalla onnistu.
Lopetin. Eikä tapahtunut yhtään mitään. Unohdukset ei lisääntyneet. Kokeet ei menneet huonommin.
Jos kysyin haluaako että kyselen kokeeseen, tein kuten lapsi pyysi
Molemmat voi paremmin näin
Miksi teit lapsia kun et niitä halua kasvattaa?
Aikani kuluksi.