Miksi Moccamaster on 10 kertaa kalliimpi kuin muut kahvinkeittimet?
Ei se kahvi nyt NIIN herkullista ole, mitä sillä saa...
Kommentit (212)
Käytän paljon maitoa, joten haluan kahvini olevan kunnolla kuumaa. Oma moccis on palvellut nyt 12 vuotta.
Noin neljä vuotta vanhasta moccamasterista hajosivat molemmat virtapainikkeet, eli siis itse virtasysteemi on sisällä kunnossa mutta ne napit hajosivat käsiin. Juon kahvia kerran päivässä, eli käyttö ei nyt ihan hurjaa ole. Ikinä ei ole halvemman keittimen kanssa käynyt samaa. Varaosia toki saa, mutta ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Keitin, joka maksaa kymmenesosan Moccamasterin hinnasta eli 10-20 euroa, on aivan lelu, jolla yleensä ei saa hyvää kahvia.
Kyllästyin siihen kun niitä parinkympin keittimiä joutui uusimaan vuoden kahden välein. Kerran kirpaisi mutta moccamasteri kestänyt jo n. 20 vuotta ja keittää vielä kuin uutena.
Moccamaster, vanhanaikainen, epäesteettinen, heikompi laatuista kahvia kuin ns. nykyaikaisten laatukeittimien 1/4 hintaisilla moderneilla keittimillä. Varaosien saatavuuksissa ei ole huomauttamista, tosin ei ole tarvinnut kuin mielenkiinnosta asian varmistaa kun olen ostanut lapsilleni keittimiä ja varmistanut asiaa.
Totta on se että keittimen on kestettävä vähintään sen 10 vuotta, kaikki merkki keittimet sen kestävät jos oikein niitä käyttää. En maksa Moccamaster nimestä.
Syynä lienee materiaalit sekä käsityö. Minusta tuli kesällä Moccamasterin omistaja, ja olen paljon tyytyväisempi. Aiempi keitin oli KenWoodin Kmix, joka keitti kahvin sopivaan lämpötilaan. Moccamasteriin minulla ei aiemmin ollut varaa eikä se olisi mahtunut asuntooni kunnes löysin 8 kupin keittimen tuosta merkistä, minkä sitten ostin alle 100 eurolla tarjouksesta. Eron kyllä huomaa Kenwoodin keittimeen, joka oli nykyistä Moccamasteriani kalliimpi. Moccamasterissa tulee ne aromit parhaiten esiin.
Eipä sillä, ettei kaikki tuossa hintaluokassa olevat kahvinkeittimet täytä nuita kriteerejä. Esimerkkinä Moccamasteria puolet halvempi Wilfa ja 100 euroa maksava DeLonghin Clessidra ovat Kiinassa valmistettuja, vaikka molemmissa on samat sertifikaatit kuin Moccamasterissa: takaus kahvin lämpötilasta sekä nopeasta tippumisajasta. Materiaaleiltaan eroavat Moccamasterista: Clessidrassa vesisäiliö on lasia, mikä on hyvä juttu, ja Wilfa on muovia. Pidän myös siitäkin ominaisuudesta, että suodatinsuppilo on kannun sisällä, jolloin ei ole pelkoa kahvipisaroiden tippumisesta levylle.
Yritykselle piti hankkia kahvinkeitin, joka pitäisi kahvin lämpimänä ja keittäisi 92-96 asteessa kahvin. Moccamaster ei mahtunut, joten korkeusasteen ansiosta päädyin Clessidraan ja sertifikaattiin luotin, että kahvi on edes sopivan lämmintä, ettei kahvi jäähdy maidon kanssakaan. Keitin on tyylikäs ja täyden pannun saa 6 minuutissa kuten Moccamasterilla, ja pysyy lämpimänä. Ainoan miinuksen annan siitä, että alle puolta kuppia keittäessä kahvi ei ole niin lämmintä,. Aromatoiminto ei ollut mieleen, joten keitän ECBC-keittopainikkeella. Sanon, että ok yhdestä viasta huolimatta. Parasta on myös ilmoitus kalkinpoistosta veden ollessa alueella puolikovaa. On tuo kuitenkin jossain määrin parempi keitin kuin Philips tai Clas Ohlsonin halpiskeitin, mitä on aiemmin ollut käytössä.
Meillä kans on 90-luvulla ostettu Moccamaster. Jonkun kerran siihen on vaihdettu muoviset kansiosat ja yhdesti kannu (mutta sen rikkimeno oli oma moka), mutta peruslaite on varmaan vuosimallia -96. Toinen mikä silloin maksoi paljon opiskelja/osa-aikatyöskentelijän kukkarolle oli Dualit-paahdin. Sekin on vuodelta 94. Muutaman kerran olen onnistunut käräyttämään siitä vastukset (tunkenut siihen liian paksun leipäpalan), mutta viimeksi kun joskus 2010 vuoden tienoilla tilasin siihen uudet vastukset, ne oli muovikalvon sisällä, joten käräyttäminen ei enää ole mahdollista. Molemmat laitteet on siis käytännössä ikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Keitin, joka maksaa kymmenesosan Moccamasterin hinnasta eli 10-20 euroa, on aivan lelu, jolla yleensä ei saa hyvää kahvia.
Saa kuitenkin enemmän vaihtelua kun yhden moccamasterin eliniällä saa osta 10 uutta keitintä joista jokainen keittää mitä sattuu.
En tajua. Rumakin se on kuin fan! Mulla on parikymmentä vuotta vanha pieni Braun ja hyvin keittelee.
Moccamasterin kahvi ei ole yhtään paremman makuista kuin halvemman keittimen kahvi. MM: Monta irroitettavaa osaa, on tarkka siitä, että jokainen härpäke paikoillaan ja tippalukko ei toimi kunnolla. Kokemusta on . Ylimainostettu vekotin, jota vain kuuluu kehua, kun on kallis.
Vierailija kirjoitti:
En oo kyllä ikinä kuullut, että halpakaan kahvinkeitin olisi tiltannut kotikäytössä. Ovat käytössä sen 5-15 vuotta kunnes vaihdetaan uuteen. Moccamastereista kyllä pannujen kannet varsinkin hajoilevat.
Mun uusi Electroluxus päästelee vettä alleen koko ajan, ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Moccamasterin kahvi ei ole yhtään paremman makuista kuin halvemman keittimen kahvi. MM: Monta irroitettavaa osaa, on tarkka siitä, että jokainen härpäke paikoillaan ja tippalukko ei toimi kunnolla. Kokemusta on . Ylimainostettu vekotin, jota vain kuuluu kehua, kun on kallis.
Oman kokemuksen mukaan juurikin esim. Butler-merkkinen kahvinkeitin on kaikista huonoin. Pelkkää muovia, vesisäiliössä ei ole edes näkyvillä kuppien määrää! Kahvi sopii ainoastaan mustan kahvin juojille, maitoa kaataessa jäähtyy heti. Kaiken lisäksi täyden pannun keittämisessä meni yli 10 minuuttia ja laite piti kovaa ääntä, minkä epäilen johtuvan siitä, ettei teenjuoja-siskoni ymmärrä kahvinkeiton päälle, että kahvia keittäessä vedelle pitäisi olla oma kannu vettä varten, minkä sitten kaataa vesisäiliöön. Valistin häntä tästä, muttei tiennyt kahvissa olevan rasvaa ja luuli kalkinpoiston hoituvan soodalla, joka poistaa kahvin rasvan, ei kalkkia. Huoh, ja tämä vielä korkeasti koulutetun suusta kuultua. Ei toki kaikkia kahvinjuojatkaan tajua, miten kahvia keitetään oikeaoppisesti. Tympäännyn aina, jos joku kaataa veden kahvipannulla.
Mulla ollut sekä moccamaster että tavallinen braun ja mitään eroa en ole huomannut kahvin maussa. Merkki vaan maksaa. Väitän, että sokkotestissä nämä moccamasterkohkaajat ei erottaisi mikä on milläkin keitetty.
Olen ostanut moccamasterin siksi, koska sillä saa selvästi kuumempaa kahvia, mitä halvoilla keittimillä. Aiempi moccamaster oli pettymys, siihen tuli vika melko lyhyen käytön jälkeen ehkä 2v maksimissaan. Levy lakkasi lämpenemästä kunnolla. Nykyinen moccamaster keitin on kestänyt jo useamman vuoden. Keitin voi olla ylihintainen, mutta en edes harkitse muuta.
Vierailija kirjoitti:
Parinkympin Dolce Gusto kapselikeittimellä tulee hyvää kahvia.
Ja jeesusläjä muoviroskaa.
Tuo nyt on ihan valetta, että halpiskahvinkeittimiä pitäisi olla koko ajan roskiin kuskaamassa. Mutta voihan tuolla toki uskotella itselleen kalliin kahvinkeittimen tarpeellisuuden. Moccamasterista varmaan maksetaan siksi, koska on niin tunnettu merkki ja siksi luotettava, hienompi ulkonäkö, ajaton design, kaikilla tutuillakin on jne.
Uskon, että se on laadukas ja hyvä keitin, mutta kyllä halvemmatkin kestää sen 10-20 vuotta ja moniin saa varapannuja. Sen sijaan eroa kahvien mauissa en kyllä itse ole ainakaan huomannut, enkä usko että moni muukaan oikeasti huomaa. Jos oma parin kympin keittimeni menee joskus rikki ja haluan jostain syystä laittaa paljon rahaa kahvinkeittimeen, niin ostaisin mieluummin vaikka Wilfan, josta saa näppärästi vesisäiliön irti puhdistusta varten.
Moccamaster=ylihintainen palapeli, jossa ei tippalukko toimi. Yhtä kuumaa kahvia saan 30e Braun:lla, jossa on kunnossa edellä mainitut asiat.
Yksi tapa erottaa köyhät helvetin köyhistä.
Vähän sama kun tämä ketju... kaltaisesi köyhän ulinaa on mukava kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Moccamaster=ylihintainen palapeli, jossa ei tippalukko toimi. Yhtä kuumaa kahvia saan 30e Braun:lla, jossa on kunnossa edellä mainitut asiat.
ok köyhä
Mulla on joku logik- merkkinen kahvinkeitin ja tosi hyvä on. Superhyvää kahvia tulee.. en muista yhtään mitä maksoi. Varmaan jotain 40-60e välillä?