Miksi sekarotuisista koirista pyydetään melkein rotukoiran hinta??
Netti taas täynnä ilmoituksia joissa kaupataan sekarotuisia koiranpentuja 800 eurolla. Maksaako joku sekarotuisista noin paljon vai miksi hinnat ovat noin korkeat?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Rotukoirathan on pitkälle jalostettuja ja usein rodulle tyypillisistä terveysongelmista kärsiviä.
Sekarotuisen geeniperimä on laajempi ja sitä kautta koira on terveempi ja ylläpitokustannukset vähäisemmät.
Rekisteröidyillä, terveiksi todetuilla rotukoirilla harvemmin teetetään pentuja eri rotuisella rekisteröidyllä terveeksi todetulla koiralla. Koiralla on joku syy miksi se on alun perin jäänyt rekisterin ulkopuolelle, ja kun näitä seropeja sitten risteytetään keskenään voi tulla vaikka kuudelta rodulta sairaudet matkassa.
Kaveri haki Englannista listoilla olevalta cockapoo kasvattajalta pennun. Maksoi melkein parisen tonnia, mutta sai käydä paikan päällä ja olla miltein päivittäin yhteydessä kasvattajaan ennen luovutusta. Nytkin pitävät tiiviisti yhteyttä, joskin kasvattaja sanoi ettei ole enää pakko olla yhteyksissä vaan kumpikin haluaa olla joten.. Suloinen villismiksi, ei voi muuta sanoa! Kyllä seroilla pitää olla näinä päivinä hintaa ettei mene jollekin köyhälle rutisijalle millä luotot ovat tapissa, eikä ole varaa huolehtia hyvä kun juuri ja juuri itsestänsä ;)
Minä pyysin kunnon hinnan sekarotuisesta pentueesta, joka mulle tuupattiin siksi, että karsiutuu ne "Haluan söpön pennun" tyypit. Kun koirasta joutuu maksamaan muunkin kuin nimellisen hinnan ei kaikki pöljät edes halua ostaa. Tässäkin tapauksessa tämä emokoiran omistaja oli saanut ilmaiseksi söpön sekarotuisen pennun ja oho hups, kun se tulikin tiineeksi talon uroskoiralle niin se kuskattiin mulle, kun ei haluttanut huolehtia pentueesta.
Eli hinta (850€) koostui tarpeelliset lääkärikäynnit, mulle tulleita ylimääräisiä ruokakuluja ja sirutus + urpojen karsintalisä ja lisäksi pantti, jonka maksoin takaisin, kunhan omistaja käytti pennun vähän vanhempana lonkkien yms. kuvauksissa.
En muutenkaan ymmärrä miksi joku oikein teettää sekarotuisia pentuja. Vahinkopennut nyt voi vielä ymmärtää. Rotukoirilla voidaan seurata sukulinjoja ja terveystuloksia pitkälle taaksepäin ja niissä on useimmissa roduissa tiettyjä ehtoja ja suosituksiakin, mutta sekarotuisilla sellaiset ovat hämärän peitossa.
Yllättävän moni luulee, että mitä sekarotuisempi sitä terveempi. Se ei pidä paikkaansa. Julkisuudessa rotukoirista mainitaan aina kaikenlaiset englanninbulldogit esimerkkinä siitä miten "sairaita rotukoirat ovat", vaikka useimmissa muissa roduissa tilanne ei todellakaan ole noin huono eikä jalostuksella ole liioiteltu epäterveitä piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin kunnon hinnan sekarotuisesta pentueesta, joka mulle tuupattiin siksi, että karsiutuu ne "Haluan söpön pennun" tyypit. Kun koirasta joutuu maksamaan muunkin kuin nimellisen hinnan ei kaikki pöljät edes halua ostaa. Tässäkin tapauksessa tämä emokoiran omistaja oli saanut ilmaiseksi söpön sekarotuisen pennun ja oho hups, kun se tulikin tiineeksi talon uroskoiralle niin se kuskattiin mulle, kun ei haluttanut huolehtia pentueesta.
Eli hinta (850€) koostui tarpeelliset lääkärikäynnit, mulle tulleita ylimääräisiä ruokakuluja ja sirutus + urpojen karsintalisä ja lisäksi pantti, jonka maksoin takaisin, kunhan omistaja käytti pennun vähän vanhempana lonkkien yms. kuvauksissa.
Ja olit osaltasi tukemassa tätä sekarotuisten tehtailua... Mitä korkeammalle hinnat nousevat, sen houkuttelevampaa niitä on teettää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirasta täytyy aina maksaa kunnon hinta, ettei sitä hankita hetken mielijohteesta. Itse olen maksanut kaksirotuisesta(kaksi kääpiörotua) 700e ja nyt hankin rescue koiran (myös monirotuinen kääpiökoira) 480e.
En katso maksaneeni kummastakaan liikaa. Kumpikin on kimpale kultaa.
Sehän pelkästään kannustaa pentutehtailuun kun sekarotuisista maksetaan kunnon koirien hintoja..
Tämä
Mielestäni koiraa ei tarvitse antaa ilmaiseksi, mutta on pentutehtailun makua pyytää paperittomasta koirasta rekisteröidyn koiran hintaa. Noita pentutehtaiden koiria ei ole käytetty ikinä edes lääkärissä eikä suvun sairauksista ole tietoakaan.
En tiedä miksi, mutta jotkut ovat innoissaan näistä sekoituksista kun saa kaksi rotua samassa. Eräs tuttu naispari pohti ja paapoi vuoden rotuja ja ostivat sitten kalliilla sekarotuisen. En ymmärrä
Jos on mieleinen rotuyhdistelmä, hyvin hoidetut pennut ja asiallinen kotimainen kasvattaja maksaisin. Mutta rekisteröimättömästä puhdasrotuisesta en maksaisi. Rekisteröidystä puhtaasta maksaisin 1400. Eivät kaikki sekarotuisten kasvattajat ole pentutehtailijoita, ja tehtailijoita on myös puhdasrotuisten kasvattajissa.
Jotenkin ymmärrän tuollaisen hinnan sekarotuisesta vahinkopennusta jos tarkoituksena on varmistaa hinnalla että pentua ei oteta hetken mielijohteesta ym. Mutta sitten on nää jotka teettää näitä paperittomia rotukoiria ja pyytää niistä 100-300e vähemmän kun kunnon kasvattajat rekatuista pennuista joiden vanhemmat on asiallisesti terveystarkastettuja, niitä mä en voi ymmärtää. Sanoisin jopa että halveksittavaa toimintaa. Ja miksi ihmeessä ihmiset näitä rekkaamattomia "rotukoiran" pentuja ostaa, onko se parin satalappusen säästö ostohetkellä oikeesti niin tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Rotukoirathan on pitkälle jalostettuja ja usein rodulle tyypillisistä terveysongelmista kärsiviä.
Sekarotuisen geeniperimä on laajempi ja sitä kautta koira on terveempi ja ylläpitokustannukset vähäisemmät.
No voi nyt... 🤦🤦🤦🤦🤦
Sä et voi olla tosissasi.
Eläin kuin eläin, seka- tai rotu-, hinnan pitää olla sellainen, etteivät ne, joilla ei oikeasti ole varaa eläimeen (hoitaa, ruokkia, lääkitä) koiraa tai muutakaan eläintä. Eläimen ostohinta on pieni osa sen, esim. koiran 10-15 vuotisen elämän aikana tulevista kuluista. Jos ei niihin ole varaa, ei kannata koiraa ostaa.
Rotukoirista sen verran, että itsellä on ollut paperillisia kys.rotujen täyshintaisia, kasvattajalta ostettuja näyttelykoiria, joista toinen kuoli aivokasvaimeen ja toinen epilepsiaan. Että ei se rotuseuranta ja -jalostus pelkästään auta, tuuriakin on oltava mukana.
Vakuutusyhtiöstä sanoivat, että vielä enemmän sairausongelmia on heidän kokemuksensa mukaan kahden eri rotuisen koiran risteytyksissä.
Parempi kun jättää koiran ostamatta, niin tulee edulliseksi :/
Koska ne on terveempiä. Mä ostaisin aina rotukoiran, eli sekarotuisen.
Zink´kis
Maksoin omasta rotukoirastani 1500e
Ja sekarotuisesta 400e
Niiden pennuista pyysin 650e. Kaikki menivät sillä hinnalla hyviin koteihin.
Ruokintaan, madotukseen ja ell tarkastukseen meni rahaa. Kyllä sekarotuinenkin saa olla hintavampi kun 100e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekarotuisen geeniperimä on laajempi ja sitä kautta koira on terveempi ja ylläpitokustannukset vähäisemmät.Rekisteröidyillä, terveiksi todetuilla rotukoirilla harvemmin teetetään pentuja eri rotuisella rekisteröidyllä terveeksi todetulla koiralla. Koiralla on joku syy miksi se on alun perin jäänyt rekisterin ulkopuolelle, ja kun näitä seropeja sitten risteytetään keskenään voi tulla vaikka kuudelta rodulta sairaudet matkassa.
Kuulostaa ihan rodunjalostukselta.
Hyvä että pyydetään.Muuten kaikenmaailman narkkarit ym.sekopäät ottaa niitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko kysynnän ja tarjonnan lain ja sanonnan "hullu ei ole se, joka paljon pyytää vaan se, joka maksaa"?
Rotukoiriakin saa muutamalla satasella, jopa ilmaiseksi. Sekarotuiset ovat usein jotain kääpiömixejä, eli tarkoituksella tehtyjä rotuyhdistelmiä.
Kysymys kuuluikin että maksaako joku oikeasti seropista noin paljon?
Olen tässä muutaman kuukauden selannut koirien myynti-ilmoja ja en ole nähnyt rotukoiria alle 1000 eurolla. Sekarotuisia "design-pentuja" näkyy välillä ja hinta voi olla jopa 1500 mutta kyllä suurin osa näistä seropeista on monirotuisia ja yhdistelmät ihan mitä sattuu.
Ap
Ottakaa koiranne oikeasta kennelistä.
Ajatelkaa jos ihmislapsia myytäisiin rotujen hintojen mukaan. Hävetkää!
Sekarotuisen koiran kohtuu hinta on max. 200e. Eli mitä kuluja tulee per 1 pentu kun emo on raskaana, synnyttää (mahdollinen keisarileikkaus), lääkärintarkastukset, rokotukset, madotukset, sirutukset.