Sain lääkäriltä ohjeen noudattaa viljatonta ruokavaliota
Onko jollain kokemusta kyseisestä ja miten onnistuu?
Kommentit (58)
En noudata mutta joskus ostan maissi- ja riisikakkuja leivän tilalle.
Mä välttelen tiettyjä viljoja. Kaura on käytössä, samoin leivässä tattari joskus. Ruis ja vehnä on minulle tosi huonoja, vatsa menee sekaisin ja pylly kipeäksi.
Pitää myös välttää monissa tuotteissa olevaa fruktoosi-glukoosisiirappia (useimmiten vehnäpohjaista Suomessa), gluteenitonta vehnätärkkelystä jne. Noita ei yleensä eritellä pakkauksessa "kun ei ole pakko". Viljattomia valmisleipiä on myös näkkäreissa, ja esimerkiksi Moilasen kiviuunirieska on kokonaan viljaton ja hyvänmakuinen leipä.
Hyvin pystyy toteuttamaan, kaikki muu ruoka onkin paljon terveellisempää. Minä olen ollut gluteeniton parikymmentä vuotta, ja viljojen syönti on minimaalista. G kaura kyllä vähäisessä käytössä (kaurapuuroa siitä tai smoothieen kauralesettä).
Korvaat ne viljat kasviksilla etkä vetele enää leivonnaisia. Todella helppoa ja kroppa kiittää. Kaura _pieninä_ määrinä on kuitenkin monelle ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
En noudata mutta joskus ostan maissi- ja riisikakkuja leivän tilalle.
Noihan on viljaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pystyy toteuttamaan, kaikki muu ruoka onkin paljon terveellisempää. Minä olen ollut gluteeniton parikymmentä vuotta, ja viljojen syönti on minimaalista. G kaura kyllä vähäisessä käytössä (kaurapuuroa siitä tai smoothieen kauralesettä).
Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton.
Huomaan heti kun olen syönyt ruista tai isompia vehnämääriä. Ruis panee vatsan sekaisin, vehnä turvottaa. Pyrin molemmista eroon, rukiin kohdalla jo onnistunut, vehnää syön vielä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Korvaat ne viljat kasviksilla etkä vetele enää leivonnaisia. Todella helppoa ja kroppa kiittää. Kaura _pieninä_ määrinä on kuitenkin monelle ihan ok.
Kaura on viljaa.
Ilman keliadiagnoosia yksikään lääkäri ei tuollaista määräystä anna.
Vierailija kirjoitti:
Mä noudatan vhh-ruokavaliota ja se on viljaton.
Hyvää ruokaa saa syödä ja mieli on virkeenä ja suolisto kunnossa.
Jaa, kun aloin syödä taas leipää ja viljoja uupumus poistui ja nykyään töissäkin riittää jaksamista vaikka muille.
Vierailija kirjoitti:
Viljattomuus ei liity keliakiaan millään lailla.
Ruis pitää vatsan kunnossa ja mistään saatanan kasvissosekeitosta ette yhtä paljon hyviä kuituja saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten liittyy monellakin tapaa.
Mikä lääkäri? Oliko ollenkaan lääketieteen tutkinnon suorittanut? Maria Nordin?
Vierailija kirjoitti:
Antaa, jos potilaalla ovat todella laajat vilja-allergiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten liittyy monellakin tapaa.
Keliakiaan liittyy gluteenittomuus ei viljaton.
Vatsan turvotus lievittyy.
Aamupala voisi olla: jogurttia, tuorekurkkua ja raejuustoa, juustoleipää ja omenasosetta tai munakas. Siis joku näistä.
Ruoka vain yksinkertaista kasviskeittoa tai perunaa ja lihaa ilman kastikkeita.
Hiukan tekee mieli sämpylöitä, muffinseja, tähän tottuu kuitenkin melko pian ettei mitään leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton.
Eihän kirjoittaja niin väittänytkään. Hän kertoi gluteenittomuudesta SEKÄ viljojen minimaalista syönnistä.
Eri
Mä noudatan vhh-ruokavaliota ja se on viljaton.
Hyvää ruokaa saa syödä ja mieli on virkeenä ja suolisto kunnossa.