Minkä takia olet kannabista vastaan?
Elikkä haluan kuulla ihmisten perusteluita siitä, miksi ovat vastaan toisten ihmisten pilven pössyttelyä. Pakko myöntää, että olin itsekkin joskus kovasti vastaan, mutta mieheni satunainen polttelu muutti mieleni. Mieheni käy töissä ja hoitaa asiansa muutenkin hyvin. Itse en ole kokeillut, enkä kokeile. Ainoa asia jonka ymmärrän häiritsevän on sen laittomuus, koska jokainen ei välttämättä halua olla "rikollinen". Miten satunainen polttelu eroaa esim saunakaljan juomisesta.
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko nyt vaikka niin, että olen työni puolesta sen verran monta kannabispykoosissa olevaa ja siitä huonosti toipuvaa nuorta nähnyt, etten voi kuin suhtautua negatiivisesti myös siihen huumausaineeseen.
Porvoon klinakallako ne kaikki psykoosit hoidetaan? Kummallista kun oikeasti pitkään polttaneista kukaan ei ole saanut psykoosia. Eikä kukaan tiedä yhtäkään joka olisi joutunut psykoosiin. Sikäli kun niitä on niin ainakin ne on oikeasti todella harvinaisia.
N1, Välskärinkatu 12, Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vastaan, mutta myöhäisnuoruuteni oli sellainen että nykyisin vältän itse polttelemasta. Minulla on luontainen psykoosialttius ja suvussani on riippuvaisia, mm alkoholisteja, joten pysyn itse ihan mielelläni selvänä jo näidenkin seikkojen takia.
Ensinnäkin, monet argumentoivat tätä vastaisuuttaan sillä, että se tekee ihmisestä "zombien" joka vain maleksii. Voisin heidän argumenttiaan vastustaa sen verran että kannabista on tosiaan erilaisia lajikkeita. Toiset pistävät hyvälle tuulelle ja tuovat inspiraatiota ja luovuutta mukanaan. Toiset rauhoittavat, vähentävät ahdistusta, kipuilua ja jopa väsyttävää ihmistä. Näissä on omat puolensa.
Toisekseen usein kuulee yleisesti huumevastaisten henkilöiden suusta sitä, että kun se vaan on laitonta ja sitten automaattisesti polttelija kuitenkin syrjäytyy, alkaa käyttää kovia huumeita ja on täysin retuperällä. Tämäkään ei suurimmalla osalla ole lähelläkään totuutta. Pidän suuni supussa ja annan muiden elää selkeästi vahvojen mielipiteidensä kanssa kun kuulen näitä juttuja.
On hyvä että asioista keskustellaan monipuolisesti ja kiihkottomasti. Jos äänekkäiden absolutistien annetaan heilutella lippujaan, eivät esim. Poliitikot näe sitä maltillista, keskitietä kulkevaa tolkun massaa huutojen ja lippujen takaa.
Harri kirjoitti:
Kannabiksen polttamisesta syöpäriskiä on tupakointiin verrattuna 7-kertainen. Myöskään psykoosi, ja paniikkikohtaukset ei houkuttele käyttämään.
Rekisterimerkintä joka käytöstä tulee sulkee aika monta ovea työelämässä.Tiedän duunarin joka rakensi taloja, joutui 3 päiväksi pidätetyksi hallussapidosta ja käytöstä, sai välittömästi potkut 11 vuoden työurastaan. Ei auttanut ulina liittoon.
Eipä ainakaan auta tuo rangaistus hänen raitistumisessaan. Jos hän on persoonaltaan sellainen joka lääkitsee ahdistusta päihteillä, niin huonossa tilanteessa tuo mies alkaa juomaa paljon viinaa tai pössyttelemään urakalla ja sitten hän on ihan pohjalla muiden elättinä.
Jos hänellä on perhettä niin luultavasti lapset kärsii ja koko perhe hajoaa.
Niin toimiva malli tämä nykyinen malli on.
Hakkarainen THL:ltä suosittelee dekriminalisointia. Pelkästään dekriminalisointi vähentää huumeiden aiheuttamia haittoja ja haitallisia asenteita käyttäjiä kohtaan.
Sekakäyttäjiäkö? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko nyt vaikka niin, että olen työni puolesta sen verran monta kannabispykoosissa olevaa ja siitä huonosti toipuvaa nuorta nähnyt, etten voi kuin suhtautua negatiivisesti myös siihen huumausaineeseen.
Yksi kysys.
Miksi kannabis aiheuttaa vain Suomessa psykooseja niin rajusti?
Onko perinnöllisyys sairauteen, vai se että nuorilta ei kysytä ikää ja nuoret saavat kannabista liian helposti, kun se on laitonta?
Vai valehtelua, koska muualla maailmassa psykoosit ei ole kohonneet. Esimerkiksi Coloradosta tuli juuri 4-vuotta laillistamisesta ja tutkimustulokset siitä ettei psykoosit ole lisääntyneet. Myös nuorten käyttö on vähentynyt merkittävästi.
Jostain syystä laillistamisen aiheuttamat faktat ei kelpaa suomen laillistamisen vastustajille. Ehkä sama ilmiö kuin entisellä palopääliköllä, väärin sammutettu kun vapaapalokunta oli ehtinyt ensin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysys.
Onko perinnöllisyys sairauteen, vai se että nuorilta ei kysytä ikää ja nuoret saavat kannabista liian helposti, kun se on laitonta?
Vai valehtelua, koska muualla maailmassa psykoosit ei ole kohonneet. Esimerkiksi Coloradosta tuli juuri 4-vuotta laillistamisesta ja tutkimustulokset siitä ettei psykoosit ole lisääntyneet. Myös nuorten käyttö on vähentynyt merkittävästi.
Cannabiksen THC:n on todettu olevan erittäin haitallinen nuorten aivoille. Aivot kehittyy pitkälle kaksikymppiseksi. Olisi tärkeää suojella nuoria alkoholilta ja muilta päihteiltä.
Kanadan tyylinen ratkaisu suojee nuoria aivoja.
Laittomuus lisää saatavuutta ja nuoret on vaarassa. Tilanne on toivoton.
Minäkin tunnen psykoosiin sairastuneen. Siitä on vuosikymmeniä aikaa.
Kiellot eivät suojelleet tuota nuorukaista huumausaineilta. Yritin varottaa, mutta hän jäi ikuiselle trippille.
Jos myyjät olisivat edes katsoneet että hän on liian nuori nuorukainen, niin ehkä olisi pelastunut.
Hän käytti 18v täyttäessään paljon alkoholiakin.
Ei tiedetä oliko deliriumi vai mikä oli, mutta tuo ihminen muuttui täysin.
Merkille pistävää oli hänen pelkonsa viranomaisia kohtaan.
Tuntuu että tuo pakkoajatus kiinnijäännistä laukaisi manian. Eli jos asenteet olisivat käyttäjiä kohtaan ymmärtäväisemmät ja heitä ei rangaistaisi, niin tuollaisilta pakko-oireisilta vainoharhoiltakin voisi välttyä.
Hän nimittäin kuvitteli kaikkea hullua ja luuli että häntä seurataan jne. Se liittyi juuri hänen laittomaan harrastukseensa.
Siinä meni lupaava urheilija hukkaan. En saanut häntä pelastettua huumeiden maailmasta pois.
Älkää nuoret koskeko päihteisiin. Edes alkoholiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoon klinakallako ne kaikki psykoosit hoidetaan? Kummallista kun oikeasti pitkään polttaneista kukaan ei ole saanut psykoosia. Eikä kukaan tiedä yhtäkään joka olisi joutunut psykoosiin. Sikäli kun niitä on niin ainakin ne on oikeasti todella harvinaisia.
En ole tuo jolle vastasit, mutta kyllä niitä tosiaan useampia vuodessa näkyy jo yhdessä kaupungissa. Eikä hoideta millään klinikalla vaan ihan osastojen puolella, tarpeen tullen rauhoituttu hetki eristyksessä.
En vastusta ja moni vastuullinen ihminen voi elää hyvää elämää poltellen samoin kuin nauttien alkoholista kohtuudella. Yhtä paljon vastustan pilven polttajien elämänhallintaongelmia kuin alkoholistien, eivät kuitenkaan ole henkilökohtaisesti minun ongelmiani kuin verotuksen kautta, joten jonkinlaista holhousta kannatan. Siis siinä mielessä, että ongelmia ennakoitaisiin ja niiltä joku välttyisi. (Oli varmasti populistisinta mitä olen ikinä sanonut).
Minusta olisi hyvä laillistaa kannabis sillä silloin ihmiset polttaisivat harvemmin moottoriöljyä ja mitä lie ja valtio saisi verotuloja, eivät rikolliset.
Itse en halua poltella sillä suvussa on PALJON skitsofreniaa eikä ole myöskään poissuljettu "huume"kannabiksen lisäävän psykoosiriskiä, vaikuttaahan se keskushermostoon kuitenkin. Toivon myös, että lapseni keksivät jäkevämpää tekemistä.
Surkeita tapauksia nuo kannabista käyttävät nuorukaiset. Sulkeutuvat kotiinsa ja pelkäävät viranomaisia ja kiinnijääntiä psykoosin vallassa.
Kyykyssä keinuvat kylpyhuoneen nurkassa alasti käsillä itseään tiukasti sikiöasennossa pitäen.
Kylmä suihku valuu vaimeasti etuhiuksille.
Silmissä siintää tyhjä katse ja pelko viranomaisia kohtaan.
Asetelmassa on ne ja minä.
Ne ovat aina uhka ja ne suunnittelevat aina pahaa ja haluavat aiheuttaa ongelmia. He ovat valtion pahoja kätyreitä ja suuren salaliiton nappuloita.
Kenties dekriminalisointi voisi ehkäistä tälläisen kierteen?
Ei tarvitsisi pelätä muita ihmisiä ja tarvittaessa voisi hakea apua ongelmaansa, jos on ongelmakäyttöä.
Kyllähän tässä sairaita ihmisiä kohdellaan rikollisina ja se on vastakkainasettelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit, mutta kyllä niitä tosiaan useampia vuodessa näkyy jo yhdessä kaupungissa. Eikä hoideta millään klinikalla vaan ihan osastojen puolella, tarpeen tullen rauhoituttu hetki eristyksessä.
Siis psykoosiko vai psykedeelien (joka kannabiskin on) aiheuttama täydellinen paniikkikohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysys.
No jos Coloradossa käyttö vähentynyt niin varmaan sitten psykoositkin sitä myötä. Arvelisin, en tiedä, että Suomessa tunnistetaan paremmin ja hoitoon pääsee tarvitteassa nopeasti. Jenkeissä sitten taas ihmetellään kouluampumisia jne. kun eihän "mikään ole vialla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysys.
No jos Coloradossa käyttö vähentynyt niin varmaan sitten psykoositkin sitä myötä. Arvelisin, en tiedä, että Suomessa tunnistetaan paremmin ja hoitoon pääsee tarvitteassa nopeasti. Jenkeissä sitten taas ihmetellään kouluampumisia jne. kun eihän "mikään ole vialla".
Hampuusit ampumassa ihmisiä? Juu ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua psykoosia ja tykkään muutenkin aivoistani paljon. En halua niitä moisella moskalla pilata.
Et näköjään tiedä miten kannabis vaikuttaa. Se ei todellakaan tuhoa aivoja. Vaikutus perustuu aivoissa oleviin reseptoreihin, suomeksi vastaanottimiin joihin kannabioidit sopivat kuin avain lukkoon. Nykyisellä tiedolla vähiten haitallinen päihde ja monipuolisin lääke. Suorastaan omituista millä raivolla sen laillistamista vastustetaan.
Valitettavasti olen tietoinen vaikutuksista ja nähnyt vaikutusten seurauksia myös sairaalatyössäni aivan liikaa.
Varmasti olet nähnyt työssäsi myös pizzan, hampurilaisten ja suklaan vaikutusten seurauksia. Oletko näitäkin vastaan?
ohis
Minulla on täysi-ikäinen poika, jonka tiedä pössyttelevän satunnaisesti. En tykkää, mutta mietin, minkä seuraavista lapselleni valitsisin?
A) pössyttelee viihdekäyttönä
B) ryyppää itsensä tajuttomaksi viikonloppuisi
C) muuttuu vähästäkin viinasta aggressiiviseksi ja arvaattomaksi
D) on jossain ääriliikkeessä kadulla huligoimassa
Jotenkin ajattelen, että tuo ei ole pahimmasta päästä,vaikka en edes sitä haluaisi.
Nykyisetkin päihteet pitäisi kieltää. Ei tarvita uusia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole satunnaista polttelua vastaan mitään, mutta jatkuvasti pilvessä olevat tyypit on kuvottavia ja väitetään mitä väitetään mutta kyllä ne jatkuvasti polttelevat tuntuvat käyvän hitaalla jo selvänäkin.
Se että ihminen tekee itselleen jotain tuollaista oikeuttaa sinua vihamaan ja syrjimään heitä ja kannatamaan sellaista lakia joka vie veronmaksajien varoja sakottamiseen ja suoranaiseen kiusaamiseen.
Pahimmillaan tuo johtaa siihen että henkilö syrjäytyy ja muuttuu yhteiskuntavastaiseksi päihdeongelmaiseksi, joka ihan oikeasti on vaarallinen ja käy hitaalla tai nopealla riippuen siitä mitä aineita on alla.
Miksi sinä vihaat niin paljon? Tuo on koulukiusaamiseen verrattavaa asennetta.
Ei se sinulle pitäisi kuulua mitenkään ja miksi on hyvä että viaton kärsii ja sinä saat jotain nautintoa että näitä ihmisiä vainotaan veronmaksajien rahoilla?
Hä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on täysi-ikäinen poika, jonka tiedä pössyttelevän satunnaisesti. En tykkää, mutta mietin, minkä seuraavista lapselleni valitsisin?
D) on jossain ääriliikkeessä kadulla huligoimassaJotenkin ajattelen, että tuo ei ole pahimmasta päästä,vaikka en edes sitä haluaisi.
E) Käyttää vähäisessä määrin alkoholia, eikä sekaannu laittomiin päihteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis psykoosiko vai psykedeelien (joka kannabiskin on) aiheuttama täydellinen paniikkikohtaus.
Riippuu, miten kuvaat tätä "täydellistä paniikkikohtausta"? Meillä puhutaan ihan psykoosista. Sitten on toki niitä, joilla ei todellisuuden taju täysin hämärry, vaan päihteiden käyttö lisää/aiheuttaa ahdistuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D) on jossain ääriliikkeessä kadulla huligoimassaJotenkin ajattelen, että tuo ei ole pahimmasta päästä,vaikka en edes sitä haluaisi.
E) Käyttää vähäisessä määrin alkoholia, eikä sekaannu laittomiin päihteisiin.
Toki. Vielä parampi olisi, että haluaisi lukea aivokirurgiksi, ja olisi kympin oppilas. Mutta kun hän ei ole.
Vierailija kirjoitti:
miksi poikasi haluaa heikentää itseään ja antaa muille etumatkaa opiskelussa ja työelämässä?
Ei tuossa iässä ole varaa tuollaiseen. Tuo kuuluu aikoisten elämään.
Ensin hoidetaan opinnot ja työt ja elämä mallilleen.
Vasta sitten voi tehdä tuollaista.
Sanoppa nuorellesi että yksilönvapauksiin kuuluu se että kykenee elättämään itsensä ja osaa tulla toimeen omillaan.
Tuollainenhan on hävytöntä käytöstä asua vanhempien katon alla ja tuhota terveyttää.
Noista mikään vaihtoehto ei ole oikea. Pidähän kovempaa kuria lapsellesi. Käytä vaikka näitä minun nuhdesanoja apuna!
Yksi kysys.