Kuinka selvitä järjissään pakkasten yli taaperon kanssa?
Ollaan minulle vielä vähän vieraalla paikkakunnalla jossa ei tuttuja joiden luona kyläillä, eikä Hoploppia tai vastaavaa. Rasavilli taapero kyllä on.
Luvassa siis niin purevia pakkasia moneksi päiväksi ettei ulos ole asiaa aikoihin. Mitä kummaa me teemme että selvitään ehjinä ja tolkuissamme pakkasjakson yli?
Kommentit (129)
Luin vasta ekan sivun ja ihmettelin, olenko ainoa, joka ymmärtää mitä ap kysyy. Lapset ovat jo teinejä mutta muistan hyvin, että taaperoaikoina oli oltava kaksi kertaa päivässä vähintään tunti ulkona (siis 2 x 1 h) vaikka olisi kiviä satanut. Lapset saivat purkaa tarmoaan ja olivat sitten rauhallisesti sisällä.
Passiivisten tablettimukeloiden vanhemmat voivat tähän pyöritellä silmiään mutta tosiaan ymmärrän, että jos pakkasta on -30 niin siellä ei pitkään pyöritä. Me asutaan etelä-Suomessa ja täällä ei noita -30 pakkasia ole ollut naismuistiin.
Tsemppiä ap. Joku ehdotti uimahalliin menoa, se on hyvä vinkki jos vaan on halli mihin mennä.
Apua, miten kylmää kyytiä täällä taas äitylit saa kanssasisariltaan. Ihanan heroisesti kerrotaan omista vaunulenkeistä ja puistotouhuiluista -50 asteen pakkasessa ja lytätään avuttomiksi ja laiskoiksi ne äidit, joille tää talvi on vähän rankkaa aikaa.
Eikö voitais olla vähän ymmärtäväisempiä kaveria kohtaan? Eikö vois tulla vähän vastaan ja sanoa et kyllä se on välillä kaikille ikävää kun pakkaudutaan ensin puolisen tuntia tuhanteen vaatekerrokseen ja sit kun vihdoin ollaan pihalla ni on jo vähän paha mieli itse kullakin, ja että lapsella on tylsää, kun toppapuvussa liikkuminen on ymmärrettävästi vähän tavallista haasteellisempaa ja atoopikkokullanmurun posket halkeilee. Ja välillä lunta tulee niin paljon että sadan metrin eteneminen lumihangessa jälkikasvun kanssa saa meistä äideistä omistautuneimmankin välillä edes VÄHÄN kyseenalaistamaan elämänvalintojaan.
Mulla ainakin ajoittain tökkii. En kyllä asu Suomessa, vaan vielä hippasen kylmemmissä ja tuulisemmissa olosuhteissa, joissa kävelytiet putsataan lumesta vasta sitten kun autoilijoilla on asiat kunnossa ja jossa jokainen vastaantulija (niitä harvemmin ees on) ihmettelee jo -10 asteen pakkasella, että mitä sä oot lapses tänne ulos tuonut tällä säällä.
Et selviydy. Kannattaa varmaan miettiä antaako lapsen jollekin joka pärjää paremmin... Ihan uskomatonta..
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli eilen parhaimmillaan 28 astetta pakkasta. Oltiin monta tuntia ulkona kun vajaa 2 vuotias halusi pikku kolien ja lapioiden kanssa touhuta. Itku pääsi kun joutu sisälle
Tää on kyllä liian paljon pienelle lapselle! Ettekö te kylmässä ilmassa lapsiamme ulos piinaavat vanhemmat ymmärrä, että vaikka ois miten paljon vaatetta päällä, niin se ei ole se juttu. Vaan se, että se hengitysilma on oikeasti ihan älyttömän kylmä pienelle hengittää! Ei ne vaatemäärät siihen hengitysilman mitään vaikuta! Itse en veisi omiani , alle 3v lapsiani, ulos kovassa pakkasessa. Korkeintaan autoon ja siitä sitten jonnekin kauppaan, kirjastoon, kerhoon, siis sisätiloihin. Vauvaa (11kk), en myöskään todellakaan-20 nukuta ulkona. Esikoisen kanssa saatan kävästä ulkona vartin, jos-20, (esim nukutin vauvan ulos ja sitten otan viilennettyyn tuulikaappiin nukkumaan), mutta en sen pidempään.
Mun pointti siis, että vaikka sitä vaatetta miten paljon pienille laittaa, niin se hengitysilman raakuus se eniten vaikuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti en ole, mutta voin sympata, sillä olen tällä hetkellä päiväkotiavustajana ryhmässä, jossa 2-5-vuotiaita tällä hetkellä. Eipä pahemmin ole ulkoiltu. Kyllä se käy rasittavaksi ja lastenkin turhautuminen näkyy. Onneksi saatiin tällä viikolla mennä kahdesti saliin päästämään vähän energiaa.
Ja miten muka nykyään punaisia poskia katsottaisiin pahalla? Ihana katsoa, kun posket on punaiset, mutta liian kylmä ei ole tullut kuitenkaan. (Suurin osa osaa itse sanoa jos on kylmä, ja pienimpiä käydään seuraamassa.)
Miksi päiväkodeissa ei käydä lasten kanssa ulkoilemassa?
Koska äidit. Pikkulottaseveriltä voi päästä aivastus.
Emme me äidit ole päiväkodissa suunnittelemassa ja organisoimassa päivän toimintaa.
En ole alalla, mutta veikkaisin, että suurimmalla osalla on automatkoihin soveltuvat ulkoilukerrastot, ei ulkoiluvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän myö 70 lapset ollaan hengissä sillä sillon vedettiin pulkassa kelissä kuin kelissä pitkin kaupunkia eikä ollu nykyisiä vaatteita ja pakkastakin oli reilusti enemmän.
Eikä muuten ollu äideillä autoja tai julkisia käytössä.
Niinpä, eikä ole naama jäätynyt. On taas palstalla uusavuttomuutta...
Taidat olla adhd ja lapsesta tahdot samanlaisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän myö 70 lapset ollaan hengissä sillä sillon vedettiin pulkassa kelissä kuin kelissä pitkin kaupunkia eikä ollu nykyisiä vaatteita ja pakkastakin oli reilusti enemmän.
Eikä muuten ollu äideillä autoja tai julkisia käytössä.Niinpä, eikä ole naama jäätynyt. On taas palstalla uusavuttomuutta...
Taitaa olla mummoutunutta ikäpolvea ja kirjoitustaitokin on jo kadonnut, jos koskaan on ollutkaan.
Missä muka nyt on ollut viikkoja yli 20 astetta pakkasta? Etelä-Suomessa on melkein joka päivä ollut ulkoilukelit, tänään pakkasta enemmän mutta jo huomenna lauhtuu selvästi.
Eilen oli 10 astetta pakkasta ja hyvin tarkeni laskea pulkkamäkeä.
Kyllä hyvä äiti nyt lapsensa ulos vie vähintään tunniksi, oli pakkasta tai ei. Hyvä äiti raahaa naama irvessä lumisateessa pulkkaa vaikka väkisin että lapsi saa raitista ilmaa. Hyvä äiti myös puskee rattaita lumihangessa, että pääsee lapsi kirjastoon vaikka teitä ei olisi aurattu.
Hyvä äiti kutoo itse villasukat ja pipot lapselle ettei se palellu. Leipoo pullat ja sämpylät mukaan ja omatekemän lämpimän mehun, itse poimituista marjoista tietenkin koska hyvä äiti tietenkin poimii marjat itse. Hyvää äitiä ei uusi paikkakunta ja yksinäisyys haittaa, koska hyvä äiti elää vain lapsilleen. Hyvä äiti tietysti käy myös töissä, sillä hän on myös hyvä ihminen eikä mikään yhteyskunnan elätti.
Kaikki muunlaiset äidit on huonoja äitejä ja huonoja ihmisiä, joiden lapset pitäisi ottaa huostaan.
Hyvä Te, kaikki hyvät äidit!
Helmikuussa aurinko alkaa lämmittää sisätiloja jos paistaa ikkunoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto tosiaan on.
Se vaan, että tulimme tänne junalla eli autoa ei ole käytettävissä ja pelkään lapsen kasvojen kylmettyvän jos rattailla mennään.Toisekseen rattaita ei taida saada kirjastolla sisätiloihin, joten nekin olisivat aivan kylmät paluumatkalla.
Ap
Rattaisiin lämmikkeeksi peittoa, pussia tms, mitkä ottaa kirjaston lämpimään eteiseen. Silloin ei haittaa vaikka rattaat kylmät.
Lapsen kasvojen eteen huivia tms jos mahdollista.
Katso kunnan ja seurakunnan sivuilta perhekerhoa, muskaria tms.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Eikä muuten ollu äideillä autoja tai julkisia käytössä.
Niin, no, lapsikuolleisuus oli silloin aika paljon suuremmissa luvuissa....
voi näitä kermaperseitä..ei voi muuta sanoa kuin että suomalainen sisu on enää muinaisjäänne
Onko mulla tunteet? Miksi haluan tap paa ihmisiä?
Onhan ollut kommenttia. Itsellä on vauva 5kk ja taapero 2v 3kk ja on ollut kyllä raskasta tämä talvi. Joko on kylmä tai sitten niin paljon lunta, että tuplarattailla pääsee aikaisintaan iltapäivällä liikkeelle hyvällä tuurilla, jos lumiaura on viitsinyt käydä. Pulkkaan kun ei vielä tuollaista joka ei osaa istua, voi laittaa. Uimahalleihin yms ei myöskään vauvan kanssa oikein voi mennä. Auto meillä on, mutta ylipäänsä näiden kahden kanssa johonkin kirjastoon meno esim on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos vauva ei nuku, ei voi keskittyä mihinkään taaperon juttuihin ja tämähän toki autossa nukahtaa ja sitten pirteänä vaatii huomiota kun jonnekin päästään.
Eli me siis kökimme sisällä käytännössä koko ajan. Ja pinna on kireällä...
Vierailija kirjoitti:
Onhan ollut kommenttia. Itsellä on vauva 5kk ja taapero 2v 3kk ja on ollut kyllä raskasta tämä talvi. Joko on kylmä tai sitten niin paljon lunta, että tuplarattailla pääsee aikaisintaan iltapäivällä liikkeelle hyvällä tuurilla, jos lumiaura on viitsinyt käydä. Pulkkaan kun ei vielä tuollaista joka ei osaa istua, voi laittaa. Uimahalleihin yms ei myöskään vauvan kanssa oikein voi mennä. Auto meillä on, mutta ylipäänsä näiden kahden kanssa johonkin kirjastoon meno esim on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos vauva ei nuku, ei voi keskittyä mihinkään taaperon juttuihin ja tämähän toki autossa nukahtaa ja sitten pirteänä vaatii huomiota kun jonnekin päästään.
Eli me siis kökimme sisällä käytännössä koko ajan. Ja pinna on kireällä...
Mulla on taapero 2v ja vauva 5kk. Pohjois-Karjalassa asutaan eli lunta ja pakkasta riittäny. Ei oo autoa käytössä ja kylälle sen verran matkaa että ei ilman pääse. Ainoa päivä jolloin ei käyty happihyppelyllä oli eilen kun oli -31 pakkasta.
Vauva nukkuu useammat unet joten unien aikaan ulos. Vauva vaunuihin tai takin alle liinaan. Sit touhuilua taaperon kanssa se 30-60min ja takas sisään. Ihan viitsimisestä kiinni.
Helvetti näitä avuttomia ihmisiä. Miksi teit lapsia jos et pärjää ilman hoploppia?? ei hyvää päivää taas!
Kuka on pakkasten ylitaapero?