Miten saisin lapseni asumaan enemmän isällään?
Kaipaan tietoa, en tuomiota. Minulla on teini, joka tapaa isäänsä n. joka toinen viikonloppu. Virallista tapaamissopimusta ei ole. Lapsen kanssa on hyvin raskasta. Haluaisin, että hän asuisi enemmän isällään, jotta pääsisin välillä helpommalla. Lapsi itse ei halua sitä, koska sieltä on esim. pidempi matka kouluun. Voiko teini päättää, missä haluaa asua? Eikö minulta kysytä? Voinko hakea hänelle jotain muuta paikkaa, mikäli isän luona asuminen ei onnistu? Onko lapsensa kanssa pakko asua, jos ei halua?
Kommentit (83)
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä myös itsestään, syynä uupumus, joka vaarantaa lasten hyvinvoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä myös itsestään, syynä uupumus, joka vaarantaa lasten hyvinvoinnin.
Ei vaaranna, meillä on kaikki hyvin. Minä vain en voi hyvin.
Ap
En keksi muuta kuin että sinun on saatava lapsen isä ottamaan aktiivisemman roolin. Öapsen etu ei ole uupuva vanhempi, joten isänä hänen on puututtava.
Vierailija kirjoitti:
En keksi muuta kuin että sinun on saatava lapsen isä ottamaan aktiivisemman roolin. Öapsen etu ei ole uupuva vanhempi, joten isänä hänen on puututtava.
Näinhän se on, mutta isä ei tee asian eteen mitään. Paitsi haukkuu minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo sen ikäinen, että saa valita kummalla vanhemmalla asuu ja tapaako toista vanhempaa lainkaa.
Kyllä, mutta saavatko vanhemmat valita?
Ap
Saavat. Pääset asiassa eteen päin tekemällä lastensuojeluilmoituksen ja pyytää esim huostaanottoa.
Tai nostamalla kanteen käräjäoikeuteen, että haluat muutosta lapsenhuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo sen ikäinen, että saa valita kummalla vanhemmalla asuu ja tapaako toista vanhempaa lainkaa.
ApSaavat. Pääset asiassa eteen päin tekemällä lastensuojeluilmoituksen ja pyytää esim huostaanottoa.
Tai nostamalla kanteen käräjäoikeuteen, että haluat muutosta lapsenhuoltoon.
En tarvitse huostaanottoa. Viikko-viikkosysteemi olisi hyvä tai edes vähän enemmän kuin nyt, arkipäiviäkin.
Ap
Voi nuoren mielenterveyttä, ihan oikeuteen menisi äiti tappelemaan kun ei halua olla lapsensa kanssa. Mahtaa olla hyvä fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan kyllä, että tämä on tabu.
Ap
Ei tämä mikään tabu ole. Olet vain yksinkertaisesti kolkko ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Voi nuoren mielenterveyttä, ihan oikeuteen menisi äiti tappelemaan kun ei halua olla lapsensa kanssa. Mahtaa olla hyvä fiilis.
Nuorelle olisi hyväksi olla yhtä paljon molempien vanhempiensa kanssa. Eikä tuossa tarvitsisi oikeuteen mennä, jos isästä olisi edes siihen, mihin äiti haluaisi muutoksen jälkeen päästä.
Eli ihan kohtuullinen toive äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSaavat. Pääset asiassa eteen päin tekemällä lastensuojeluilmoituksen ja pyytää esim huostaanottoa.
Tai nostamalla kanteen käräjäoikeuteen, että haluat muutosta lapsenhuoltoon.En tarvitse huostaanottoa. Viikko-viikkosysteemi olisi hyvä tai edes vähän enemmän kuin nyt, arkipäiviäkin.
Ap
Sitten sovellat tuota tai vaihtoehtoa ja otat yhteyttä lastenvalvojaan ja teette tapaamissopimuksen tapaamista. Jos isä ei suostu haastat hänet oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi tämä mikään tabu ole. Olet vain yksinkertaisesti kolkko ihminen.
No verrattuna lapsen isään silti todella hyvä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi tämä mikään tabu ole. Olet vain yksinkertaisesti kolkko ihminen.
Montako huoltajaa sinun lapsistasi huolehtii?
Isä sitä, äiti tätä. Tarkoitan miltä asia tuntuu lapsesta ja miten ei-haluttu olo nuorella on. Mutta sitähän ei viitsitä ajatella.
Mitäs jos sopimus syntyy, mutta lapsi ei vain mene isälleen vaan on minun luonani? Näin hän uhkaa, kun ehdotan isällä oloa. Isä kyllä pitää huolta lapsesta, hän ei kärsi siellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos sopimus syntyy, mutta lapsi ei vain mene isälleen vaan on minun luonani? Näin hän uhkaa, kun ehdotan isällä oloa. Isä kyllä pitää huolta lapsesta, hän ei kärsi siellä.
Ap
No sitten vain siirrätte lapsen ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Isä sitä, äiti tätä. Tarkoitan miltä asia tuntuu lapsesta ja miten ei-haluttu olo nuorella on. Mutta sitähän ei viitsitä ajatella.
Mitään ongelmaa ei olisi, jos lapsi käyttäytyisi hyvin. Hän tietää sen ja tietää, miksi tilanne on minusta niin huono.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo sitten vain siirrätte lapsen ja sillä selvä.
Avain pois lapselta vai? Aika rankkaa.
Ap
Ei kai se ihan tosta vaan halua kun on asunut luonasi. Olisit miettinyt jo aiemmin. Elareista et tarvitse jos alkaakin viihtymään isällään?
Niin. Koska se sopi isällesi. Eli sinua kuultiin, mutta vanhemmat päättivät. Jos isäsi ei olisi sinua kotiinsa ottanut, ei sinulla olisi sinne ollut mitään keinoa väkisin ängetä.