Onko paikalla ketään, joka olisi itsenäisesti oppinut soittamaan pianoa aikuisena?
Millä tasolla olet ja kauanko olet soittanut? Miten aloitit opettelun ja millaisella soittimella?
Haluaisin kovasti oppia ja suunnittelen hankkivani aluksi jonkun romun jotta voisin katsoa miten kärsivällisyys riittää. Aloittaisin nollasta.
Kommentit (7)
Minä, mutten itsenäisesti vaan olen ottanut tunteja. Ilman niitä en olisi mitenkään edennyt puoliksikaan näin hyvin ilman opettajaa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Minä, mutten itsenäisesti vaan olen ottanut tunteja. Ilman niitä en olisi mitenkään edennyt puoliksikaan näin hyvin ilman opettajaa. Tsemppiä!
Niin ja aloitin (ja soitan vieläkin) halvalla sähköpianolla. Olen nyt soittanut muistaakseni 3 vuotta.
Onkohan siis turha kuvitella että voisi jollain nettiohjeilla alkaa opetella ja siitä pikkuhiljaa edetä ja käsittää musiikkia enemmänkin? Että ilman opettajaa tai hyvin vähällä opetuksella voisi ajan myötä edetä ihan päteväksi soittajaksi? Tavoitteena olisi kuitenkin soittaa vain omaksi iloksi.
ap
Kyllä nettiohjeillakin voi opetella
Perusjuttuja voisi olla hyvä käydä opettajan kanssa. Siitähän sit on helppo jatkaa. Innostus vaan saattaa loppua jo alkuunsa jos ei pääse ollenkaan eteenpäin. Mut kokeilemalla selviää. Satasellakin saa jo ok akustisen pianon käytettynä. Siihen lisää vielä viritys ym
Hankkisin myös jonkun Basic alkeissoiton oppaan, eli ihan nuotteja, joissa on kaikenlaisia harjoituksia molemmille käsille erikseen ja yhdessä ja käydään teoriaa alkeistasolla läpi niin että pystyt sitten itsenäisesti harjoittelemaan eri kappaleita nuoteista.
Sinulla on varmasti omat pätevät syysi olla haluamatta soittotunneille. Mutta silti ohiksena: kaupungeissa, joissa koulutetaan musiikkipedagogeja, voi päästä edullisesti harjoitusoppilaaksi, ja opetuksen taso on kokemukseni mukaan hyvä.
Lapsena aloitin, mutta aika itsenäisesti olen puurtanut suuren osan matkasta. Sen verran voin sanoa, että akustista pianoa oppii soittamaan vain soittamalla akustista pianoa. Hinta tuskin on ongelma, käytettyjä pianoja saa nykyään todella edullisesti.