Minulla on hyvin korkea älykkyysosamäärä, mutta olen alisuoriutuja. Haluatko kysyä jotain?
ÄO yli 131, sen tarkemmin en tiedä. Olen 24-vuotias.
Kommentit (122)
Äänestätkö Halla-Ahoa tai perussuomalaisia?
Ei nimenomaan huippuälykkäitä kiinnosta raha - se on sivutuote, enemmänkin harmillinen. Kiinnostaa ihan muut asiat elämässä.
Minäkin olen ylittänyt Mensan pääsyrajan ja mulla on ADD; ystäväni epäilee myös autismia/Aspergerin syndroomaa. Olen alisuoriutuja, mutta päässyt useaan kovatasoiseen opiskelupaikkaan pk-seudulla (ns. akateemisissa yliopistoissa, Helsingin yliopisto ja Aalto yliopisto) sekä mulla on kohtuupalkkainen työpaikka. Mutta jotenkin sitkuttelen päivästä toiseen ja olen äärimmäisen laiska; jotenkin kohtalaisesti saan asiat kuitenkin tehdyiksi. Vapaa-aikani menee arjen rutiineihin ja päiväunelmointiin sekä laiskahkoon ja ailahtelevaan itseopiskeluun (mua kiinnostaa suunnilleen aivan kaikki tieteenalat). Kouluaikoina en koskaan oppinut tekemään töitä minkään eteen, kun oppiminen oli "liian" helppoa.
Usan älykkäin on kapakan ovimestari ja pitää rönttämaatilaa , toinen asuu lautamökissä keskellä metsää, talo täynnä lehtiä kirjoja ja papereita. Ei näitä kiinnosta tavanomaiset yhteiskunnan hilavitkuttimet ja sosiaaliset pelit YHTÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet huippuälykäs, eikö sinua kiinnostaisi kokeilla mitä kaikkea voit saavuttaa elämässäsi, jos oikein kovasti ponnistelet? Voisit vaikka opetella koodaamaan, tulla siinä maailman huipuksi ja tienata valtavasti rahaa. Tai tehdä jotain hyödyllistä ihmiskunnan hyväksi, esim. keksiä jotain mullistavaa? Älykkyys on potentiaalia, jolla ei tee mitään, jos sitä ei käytä johonkin.
Kyllä kiinnostaa. Kuten olen jo sanonut, haluaisin tehdä vaikka mitä ja olla jossain absoluuttisesti huippu, mutten ole mainitsemieni ongelmien takia saanut koko potentiaaliani käyttöön kuin pieniksi hetkiksi kerrallaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ylittänyt Mensan pääsyrajan ja mulla on ADD; ystäväni epäilee myös autismia/Aspergerin syndroomaa. Olen alisuoriutuja, mutta päässyt useaan kovatasoiseen opiskelupaikkaan pk-seudulla (ns. akateemisissa yliopistoissa, Helsingin yliopisto ja Aalto yliopisto) sekä mulla on kohtuupalkkainen työpaikka. Mutta jotenkin sitkuttelen päivästä toiseen ja olen äärimmäisen laiska; jotenkin kohtalaisesti saan asiat kuitenkin tehdyiksi. Vapaa-aikani menee arjen rutiineihin ja päiväunelmointiin sekä laiskahkoon ja ailahtelevaan itseopiskeluun (mua kiinnostaa suunnilleen aivan kaikki tieteenalat). Kouluaikoina en koskaan oppinut tekemään töitä minkään eteen, kun oppiminen oli "liian" helppoa.
Nimenomaan älykäs on aina ns laiska koska tajuaa minkä eteen kannattaa ponnistella.
Vierailija kirjoitti:
Äänestätkö Halla-Ahoa tai perussuomalaisia?
En äänestä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ADD, ja lisäksi olen laiska. Tylsistyn helposti. Ap
Oletko harkinnut neuropsykiatrista valmennusta?
Tämä on niin totta ja paradoksaalisesta että itkettää, tämä nepsy+älykkyys= kärsimys.
Itselläni on as+add poika joka on luokiteltu meitä muita selkeästi älykkäämmäksi, joskaan mitään älykkyysosamäärää ei ole tiedossa, on vain psykologien toteama ” suoriutuminen on selvästi yli keskitason” näillä ja näillä kongnitiivisilla suoritusalueilla ( havaitseminen, ajattelu, muisti, oppiminen, kielelliset toiminnat).
Päätä siis olisi ja on. Loogisuudessa ei vedä opettajat eikä muutkaan, jos päättää väitellä lähes mistä tahansa asiasta. Silti. Hampaat on pesemättä ja sukat unohtuu laittaa ( ainakin molempiin jalkoihin) eikä mitään käsitystä mikä kuu on ensi kuu.
Vähän tasaisempi kykyprofiili olisi kiva.
Mä haluan kysyä, että tykkäätkö enemmän Olvin vai Koffin oluesta? Nyt sä mietit jotain nasevaa "en juo olutta" -kommenttia, vaan sitäpä en kysynyt. Voit rehellisesti sanoa, että et tiedä. Tai sitten valita jomman kumman.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan kysyä, että tykkäätkö enemmän Olvin vai Koffin oluesta? Nyt sä mietit jotain nasevaa "en juo olutta" -kommenttia, vaan sitäpä en kysynyt. Voit rehellisesti sanoa, että et tiedä. Tai sitten valita jomman kumman.
Olvin. Tällä hetkellä en tosin juo lainkaan alkoholia. Ap
Lakukisu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika jos Äo on 131 niin ei se vielä ole todellakaan paljoa. T toinen joka kymmeniä pisteitä ohittaa ja ei suorita ollenkaan elämää kenenkään mittareilla, kun oma arvostus riittää.
Olipa kauniisti tiivistetty.
Isoon Äo:hon liittyy parhaimmillaan itseohjautuvuus. Palkinnot tulevat sisäisesti ja kannustavat. Myös intuitio jota sanotaankin ainoaksi oikeaksi älykkyyden lajiksi. Itse en nuorempana saanut muuta kuin näpeille sillä tiesin vastauksia suoraan ja opettaja tiukkasi MITEN minä muka sen tiedän ilman välivaiheita niin tarkkaan yritin luimuilla koulussa niin, oli ärsyttävää sitten tehdä nekin välivaiheet. Aivot vaan menivät tehtävien edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika jos Äo on 131 niin ei se vielä ole todellakaan paljoa. T toinen joka kymmeniä pisteitä ohittaa ja ei suorita ollenkaan elämää kenenkään mittareilla, kun oma arvostus riittää.
Lue tarkemmin ja ymmärrä mistä puhut, mitä sinulle ei tietenkään edes tarvitsisi sanoa, jos olisit niin älykäs kuin väität. Ensinnäkin AP sanoi "yli 131, tarkemmin en tiedä" ja toisekseen pelkkä pisteluku ei kerro mitään ilman tietoa keskihajonnasta. Ikänsä puolesta AP on käynyt Mensan testeissä todnäk aikana, jolloin keskihajonta on 15, mutta aikaisemmin on käytetty eri skaalaa, josta isommalla keskihajonnalla sai paljon suurempia pistelukuja.
Pääsitpä kuitenkin pätemään ylivertaisuudellasi, ehkä se on sinulle tärkeä osa omaa arvostustasi.
Eiköhän kome erilaista virallista testiä kertone minulle riittävän pätevästi oman älykkyysosamääräni joka on todella paljon korkeampi kuin Mensan raja. Sorit siitä.
Olit silti väärässä, eli et ymmärtänyt lukemaasi, olipa pistemääräsi kuinka korkea tahansa. Pistemäärä ei kerro älykkyydestä mitään. Luetun ymmärtäminen paljastaa paljon enemmän.
Näissä testeissä oli kyllä luetun ymmärtämistä ja luovuudenkin mittausta :) Sorit siitäkin. Sanoin 3 eri testiä.
Testit ovat viallisia, jos eivät vastaa todellisuutta. Sorit siitä.
Korkea ÄÖ ja huono keskittymiskyky aina hankala yhdistelmä. Toki sellainen voisi lukea itsensä huippukoodariksi, voisi lukea lääkäriksi, voisi...
Käytännössä aivot harhailee muualla jo 10min luennon alkamisesta tai 5 sivun kirjan lukemisen jälkeen.
Ja kun joku asia oikeasti kiinnostaa, se pengotaan läpikotaisin pysähtymättä vaikka menisi koko yö ilman ruokaa ja juomaa. Mutta ne 99% muusta mitkä kuuluu alaan ei kiinnosta sitten riittävästi että olisi keskittymiskykyä ne opetella hyvin.
Toki on monenlaisia muitakin esteitä, riippuen kenellä ne kasaantuu ja kenellä ei .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tarkemmin ja ymmärrä mistä puhut, mitä sinulle ei tietenkään edes tarvitsisi sanoa, jos olisit niin älykäs kuin väität. Ensinnäkin AP sanoi "yli 131, tarkemmin en tiedä" ja toisekseen pelkkä pisteluku ei kerro mitään ilman tietoa keskihajonnasta. Ikänsä puolesta AP on käynyt Mensan testeissä todnäk aikana, jolloin keskihajonta on 15, mutta aikaisemmin on käytetty eri skaalaa, josta isommalla keskihajonnalla sai paljon suurempia pistelukuja.
Pääsitpä kuitenkin pätemään ylivertaisuudellasi, ehkä se on sinulle tärkeä osa omaa arvostustasi.
Eiköhän kome erilaista virallista testiä kertone minulle riittävän pätevästi oman älykkyysosamääräni joka on todella paljon korkeampi kuin Mensan raja. Sorit siitä.
Olit silti väärässä, eli et ymmärtänyt lukemaasi, olipa pistemääräsi kuinka korkea tahansa. Pistemäärä ei kerro älykkyydestä mitään. Luetun ymmärtäminen paljastaa paljon enemmän.
Näissä testeissä oli kyllä luetun ymmärtämistä ja luovuudenkin mittausta :) Sorit siitäkin. Sanoin 3 eri testiä.
Sain muuten siitä kaikkein monipuolisimmasta vaikeimmasta testistä korkeimmat , sorit siitä. Se kyllä laittoi minutkin ajattelemaan testien viallisuutta :) . Ihan oikeasti pidän testaamista kyseenalaisena ollenkaan koska jotkut muut ihmiset laativat kaikki testit lopulta. Siinä olet jäljillä.
Ihmiselämä on jo itsessään niin monimuotoista ettei länsimainen testistö kata siitä kaikkea. Ja sitten vielä ne muut lajit päälle, niin että kala pitää tyhmänä oravaa joka kiipeilee puissa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet huippuälykäs, eikö sinua kiinnostaisi kokeilla mitä kaikkea voit saavuttaa elämässäsi, jos oikein kovasti ponnistelet? Voisit vaikka opetella koodaamaan, tulla siinä maailman huipuksi ja tienata valtavasti rahaa. Tai tehdä jotain hyödyllistä ihmiskunnan hyväksi, esim. keksiä jotain mullistavaa? Älykkyys on potentiaalia, jolla ei tee mitään, jos sitä ei käytä johonkin.
Kyllä kiinnostaa. Kuten olen jo sanonut, haluaisin tehdä vaikka mitä ja olla jossain absoluuttisesti huippu, mutten ole mainitsemieni ongelmien takia saanut koko potentiaaliani käyttöön kuin pieniksi hetkiksi kerrallaan. Ap
Haastavinta on tunnistaa itsessä se, mikä tekeminen motivoi kaikista eniten.
Pitäisi unohtaa, mikä on "järkevää", ihailtavaa jne. jne. koska sitten vaihtoehtoja on aivan liikaa... ja into lopahtaa tyystin, kun joutuu viimein toteamaan, ettei valinta perustunut oikeaan lähtökohtaan.
On hyvin työlästä aikuisena harjoitella sitä, mistä äiti todennäköisesti yritti koko lapsuutesi opettaa sinut pois - sinun on tavallaan löydettävä itsesi uudelleen. MUISTETTAVA, että kaikista tärkeintä on se, mitä sydämesi haluaa (ei äidin pää sinun päässäsi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain muuten siitä kaikkein monipuolisimmasta vaikeimmasta testistä korkeimmat , sorit siitä. Se kyllä laittoi minutkin ajattelemaan testien viallisuutta :) . Ihan oikeasti pidän testaamista kyseenalaisena ollenkaan koska jotkut muut ihmiset laativat kaikki testit lopulta. Siinä olet jäljillä.
Ihmiselämä on jo itsessään niin monimuotoista ettei länsimainen testistö kata siitä kaikkea. Ja sitten vielä ne muut lajit päälle, niin että kala pitää tyhmänä oravaa joka kiipeilee puissa....
Jatkan vielä: ei se itseasiassa ole yhtään mitään niin juhlallista ja romanttista jos on älliä, se on vain ominaisuus jolle ei sillekään voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kehua itseäsi maasta taivaisiin, mutta epäonnistuit jo sinulle laatimassani testissä, eikä sitä mikään selittely muuksi muuta, vaikka tuomitsisit koko maailman erehtyneen. Et ymmärrä lukemaasi, ja sillä sipuli. Se indikoi, ettet ymmärrä paljoa muutakaan, koska suurin osa oppimisestamme perustuu luetun ymmärtämiseen. Että jättimäiset sorit nyt vaan sulle, ja onnea itsesi arvostamiseen siltä pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Korkea ÄÖ ja huono keskittymiskyky aina hankala yhdistelmä. Toki sellainen voisi lukea itsensä huippukoodariksi, voisi lukea lääkäriksi, voisi...
Käytännössä aivot harhailee muualla jo 10min luennon alkamisesta tai 5 sivun kirjan lukemisen jälkeen.
Ja kun joku asia oikeasti kiinnostaa, se pengotaan läpikotaisin pysähtymättä vaikka menisi koko yö ilman ruokaa ja juomaa. Mutta ne 99% muusta mitkä kuuluu alaan ei kiinnosta sitten riittävästi että olisi keskittymiskykyä ne opetella hyvin.
Toki on monenlaisia muitakin esteitä, riippuen kenellä ne kasaantuu ja kenellä ei .
Hyvin kuvattu. Hyvin älykkäisiin ei suomi panosta, mikä on suuri menetys. Ihan kuin kulta lastattaisiin suoraan suonesta kaatopaikalle. Ja sitten yritettäisiin takoa sitä kiven sisästä sattumina tai kaivaa hippuina maastosta.