Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä lapset käydä jääkaapilla?

Vierailija
22.01.2019 |

Minkä ikäiset?
Tai muutoinkaan ottaa syötävää itse.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa, 11v ja 17v

Vierailija
2/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa, 11v ja 17v

Niin nyt vasta vai aina?

Vierailija
4/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-vuotias käy jääkaapilla, ei tosin aina anneta ottaa sitä mitä hän sieltä haluaa. Esim ei voi koko ajan syödä vain jogurttia.. Mutta usein menee vain silloin sinne kun on nälkä/jano ja saattaa ottaa omenaa, banaania tms.. En lähtökohtaisesti halua kieltää, käydäänhän me aikuisetkin jääkaapilla. Järkevyyden rajoissa kuitenkin katson mitä sieltä otetaan ja milloin. Meillä ei kotona ole oikein niin tarkkoja aikoja milloin on esim välipala-aika.. Lämminruoka vapaapäivänä syödään vähän klo 11-14 välillä, riippuen kuinka myöhään/aikaiseen aamupala on syöty. Sitten siinä välissä enne toista päivän lämmintä ruokaa jos lapsi käy kaapilla en ole sitä kieltämässä jollei nyt mene sitten siihen että käy siellä poulentunnin välein.

Vierailija
5/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ekaluokkalainen saa käydä. Kolmevuotias ei. Sen ikäinen saa käydä joka tietää mitä kaapista on hyvä syödä välipalaksi ja oikeaan aikaan.

Vierailija
6/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiset?

Vain luvalla saavat, 7 ja kohta 9. Muuten käy niin että lapset syövät mitä sattuu ja ei ole nälkä kun ruoka on.

Vierailija
7/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen kun meillä karjutaan heti että mitä sinä sieltä kaivat.

Vierailija
8/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiset?

Vain luvalla saavat, 7 ja kohta 9. Muuten käy niin että lapset syövät mitä sattuu ja ei ole nälkä kun ruoka on.

Lisään - meillä eivät aikuisetkaan ramppaa jääkaapilla. Meillä on tylsästi ruoka-ajat. Hedelmiä saa ottaa, mutta ne eivät ole jääkaapissa vaan pöydällä.

Meillä on kaikilla taipumusta ylipainoon ja toinen lapsista syö vaikka ähkyksi saakka jos ei yhtään ohjaa ja ei mitään terveellistä.

Vierailija
9/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua toisaalta ärsyttää, että saan olla aina laittamassa välipalat ja iltapalat, eikä kukaan osaa eikä uskalla ottaa itse mitään. Minusta kolmas ja ekaluokkalaisen jo pitäisi itse osata ottaa leipätarpeet ja jukurtit ja syödä..

Vierailija
10/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännölliset ruoka-ajat ovat ihan hyvät eikä se sovi että yksi 'söi kaikki vanukkaat'. Mutta onko teillä perheen aikuinen nainen se, joka laittaa ruuan eikä salli muiden osallistuvan edes sitä vertaa, että saisi ottaa itselleen syötävää?

Meillä lapset saivat käydä jääkaapilla kun ylsivät sinne. Saivat myös laittaa itse ruokaa tarvittaessa jo kouluiässä.

Vierailija
11/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 6 ja 9 v. Lapset ei yleensä kyllä käy jääkaapilla, eivät napostele sen tyyppisiä ruokia mitä on jääkaapissa. Saattavat hakea hedelmiä itsekseen, jos on jätetty esiin niin myös jotain piparkakkuja. Siitä ei koskaan ole varsinaisesti edes keskusteltu, on vaan tullut tavaksi.

Vierailija
12/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiset?

Lisään - meillä eivät aikuisetkaan ramppaa jääkaapilla. Meillä on tylsästi ruoka-ajat. Hedelmiä saa ottaa, mutta ne eivät ole jääkaapissa vaan pöydällä.

Meillä on kaikilla taipumusta ylipainoon ja toinen lapsista syö vaikka ähkyksi saakka jos ei yhtään ohjaa ja ei mitään terveellistä.

Meillä taas on todella hoikat lapset..

Hedelmät on kans pöydällä, mutta nyt olen saanut ruveta nakkelemaan mätiä hedelmiä roskiin, kun nekin kiellettiin. Ne on siinä, mutta niitä ei saa ottaa.

Vierailija
13/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiset?

Meillä taas 8v, joka syö ruoka-aikoihin korkeintaan. Meillä on kaapissa suklaata, muroja ym. mutta ikinä ei ole niihin koskenut. Aamupalan tekee itse, samoin syö välipalaa lisää jos on jäänyt iltapäiväkerhon välipalasta nälkä. Lapsi on TODELLA aktiivinen motorisesti, ei harrasta kuitenkaan varsinaisesti mitään liikuntaa vaan soittamista (että joskus olisi vähän paikallaankin...).

Mietin näitä eroja lasten välillä! Miksi toinen söisi enemmänkin ja miksi pitää rajoittaa? Opittua vai perimän ohjaamaa? Todella mielenkiintoista!

Minulla kaksi pahasti ylipainoista nuorempaa siskoa, jotka olivat jo lapsena lihavia. Itse taas olen aina ollut fyysisesti aktiivinen ja lihaksikas (en mikään laiha, mutta kiinteä). Muistan, että siskot oli juuri mallia kaikki ruoka tänne ja herkut etenkin.

Vierailija
14/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännölliset ruoka-ajat ovat ihan hyvät eikä se sovi että yksi 'söi kaikki vanukkaat'. Mutta onko teillä perheen aikuinen nainen se, joka laittaa ruuan eikä salli muiden osallistuvan edes sitä vertaa, että saisi ottaa itselleen syötävää?

Meillä lapset saivat käydä jääkaapilla kun ylsivät sinne. Saivat myös laittaa itse ruokaa tarvittaessa jo kouluiässä.

Ei, meillä mies on ruokanatsi. On meillä säännölliset ruoat, lämmin ruoka ja iltapala, mutta toivoisin että ottaisivat itse jotain välipalaa ja oppisivat tekemään. Vanukkaita meillä ei edes ikinä ole..

Vierailija
15/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä kukaan käy jääkaapilla varsinaisten ruoka-aikojen ulkopuolella. En tiedä missä välissä sitä edes ehtisi napostella. Ruokaa tulee lounaaksi ja päivälliseksi ja niiden välillä tulee usein syötyä hedelmiä. Jos ennen ruokaa vetää voileipiä ja jugurttia niin eihän ruoka sitten enää mahdu.

11

Vierailija
16/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua toisaalta ärsyttää, että saan olla aina laittamassa välipalat ja iltapalat, eikä kukaan osaa eikä uskalla ottaa itse mitään. Minusta kolmas ja ekaluokkalaisen jo pitäisi itse osata ottaa leipätarpeet ja jukurtit ja syödä..

Annas kun arvaan: lapset ovat poikia ja ottavat mallia isästään eli odottavat, että talon nainen palvelee herrasväkeä.

Kokeilepa joskus jättää ne laittamatta ja ylläty. Et kai sinä tosissasi kuvittele, että eivät osaa eivätkä edes opi. Sinä teet itsestäsi tärkeän tekemällä jotain sellaista, johon kukaan muu ei pysty. Mutta vaadi heitä myös siivoamaan jälkensä!

Vierailija
17/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sanonut suoraan? Oma äitini teki tuota. Sitten kerran oli mummo käymässä ja hän nosti metelin miten laitamme äidin palvelemaan johon äiti sitten veti kunnon marttyyrivirret siitä miten hän vaan joutuu kaiken tekemään. Ennen sitä ei ollut koskaan sanonut että haluaisi meidän itse tekevän välipalat, enkä minä lapsena ymmärtänyt että kärsii kun aina heti oli tekemässä.

Vierailija
18/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisenä eivät saaneet. Nyt kun ovat koululaisia, saavat käydä, mutta heillä on hyvin perillä se, että vain järkeviin välipala-aikoihin (ja aamupalan ottavat toki itse jos menevät myöhemmin kouluun). Meillä siis syödään päivällinen vasta illalla, joten syövät välipalan koulusta tultuaan ja toisen myöhemmin iltapäivällä. Ymmärtävät, että pitkin päivää ei naahita ruokaa tai syödä järjettömiä juttuja (esim. koko kinkkupakettia siksi että teki mieli, pelkkää leivonnaista välipalalla, kolmea jogurttia päivässä tms.)

Alle kouluikäinen ei vielä osaa säännellä syömisiään niin, että ruoka maistuisi ruoka-aikana. Hampaatkaan eivät kiitä, jos lapsi saa hakea jogurttia tai hedelmää silloin kun huvittaa. Siksi säännöllinen ateriarytmi eikä napostelua aterioiden välillä. Ja janojuomana vesi, ei mehu/maito/limsa.

Vierailija
19/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla koskaan kielletty, mutta ei toisaalta itsekään "käydä" jääkaapilla, vaan avataan sitä vain ruokaa laittaessa, pöytää kattaessa tai kun puretaan kauppakassia. Molemmat lapset (2 v. ja 4 v.) osallistuu näihin puuhiin innoissaan, ja nelivuotias saattaa esim. käydä oma-aloitteisesti hakemassa maidon jääkapista, jos se unohtui pöydästä.

Vierailija
20/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aikojen ulkopuolella ei ole asiaa jääkaapille. Mutta muuten kyllä käyvät jääkaapilla. 6,9ja11 vuotiaat tekee itse aamu väli ja iltapalat (toki poikkeuksia jos äiti keittää esim puuroa tms.) Lämpimät ruuat laittaa aikuinen ja lapset voivat nostella jääkaapista tarpeet pöydälle apuna, usein joku lapsista korjaa pöydän ruuan jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän