Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teillä lapset käydä jääkaapilla?

Vierailija
22.01.2019 |

Minkä ikäiset?
Tai muutoinkaan ottaa syötävää itse.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2- ja 4-vuotiaat saavat. Kumpikaan ei kyllä oikein jääkaapille mene, mutta hedelmiä ottavat itsenäisesti.

Vierailija
42/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa käydä, mutta harvoin siellä mitään naposteltavaa on. Ei osteta jogurtteja, vanukkaita, mehuja yms. Yleensä jääkaapissa on vain tarvikkeita viikon ruokiin, eikä lapset niistä ole kiinostuneita. Hedelmiä säilytetään muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v saa käydä välipalaa hakemassa itselleen, mutta jääkapissa harvemmin on mitään herkkuja. Silloin kun niitä on niin osaa kysyä saako ottaa esim. vanukkaan.

Vierailija
44/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa. Jos lapsi saa käydä jääkaapilla vapaasti, totta kai hän ottaa sieltä jotakin 'hyvää' ja pian on kaikki herkut lopussa ja ruoka ei maistu. Kuka siitä hyötyy? Lapsi, joka lihoo jo kouluiässä muodottomaksi punkeroksi? Kai sitä nyt hiukan pitää olla järjestys asioissa eikä lapsi voi tehdä ihan mitä huvittaa?

Vierailija
45/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että voi luoja mikä kysymys, mutta näköjään monella on tähänkin tiukka kuri.

Koululaisesta saakka ovat itse ottaneet aamupalaa, välipalaa ja iltapalaa. Ruoka-aikoina tietty syödään ruokaa eikä kellään ole tarvetta rampata jääkaapilla. Mutta jos on nälkä niin tietenkin saa hakea syötävää. Ne hedelmätkin on banaaneja lukuunottamatta jääkaapissa.

Teinit vapaina viikonloppuaamuina heräävätkin niin myöhään että en todellakaan järjestä mitään aamupalakattausta puolille päivin. Enkä toisaalta revi myöskään sängystä ylös silloin harvoin kun saavat nukkua. Samasta syystä meillä on viikonloppuisin vain päivällinen, ei lounasta ellei ole joku poikkeustilanne.

Lapset 17 v. , 16 v. Ja 13 v.

Vierailija
46/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiset?

Tai muutoinkaan ottaa syötävää itse.

Vain luvalla saavat, 7 ja kohta 9. Muuten käy niin että lapset syövät mitä sattuu ja ei ole nälkä kun ruoka on.

Lisään - meillä eivät aikuisetkaan ramppaa jääkaapilla. Meillä on tylsästi ruoka-ajat. Hedelmiä saa ottaa, mutta ne eivät ole jääkaapissa vaan pöydällä.

Meillä on kaikilla taipumusta ylipainoon ja toinen lapsista syö vaikka ähkyksi saakka jos ei yhtään ohjaa ja ei mitään terveellistä.

Meillä taas on todella hoikat lapset..

Hedelmät on kans pöydällä, mutta nyt olen saanut ruveta nakkelemaan mätiä hedelmiä roskiin, kun nekin kiellettiin. Ne on siinä, mutta niitä ei saa ottaa.

Kuka kieltää?

Vierailija
47/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ilmeisesti sen verran kattavat ruoka-ajat, ettei nyt 11v ole koskaan ns. käynyt jääkaapilla.

On myös valinnut itse ilta-, aamu- ja välipalansa siitä asti kun on toiveensa kyennyt esittämään ymmärrettävästi tai tehnyt itse. Nykyisin hänellä on jo 1 ruuanlaittovuoro viikossa (salaattia, makaroni + lämmitettävä kastike, jokin yksinkertainen uuniruoka).

Ehkä kun sinne jääkaapille joutuu ihan asian kanssa, ei siellä huvita rampata närppimässä?

Vierailija
48/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v ja 11v käy itse jääkaapilla. Tekevät myös puuroa itse sillon kun sitä haluavat. Yksi ruoka tehdään päivässä ja siitä riittää kaikille kaksi päivän ateriaa. Muuten saavat ottaa mitä kaapista löytyy. (Ellei erikseen ole laskettu että jääkapissa on vaikka kaksi jugurttia/naama, sillon saa ottaa vaan ne kaksi ja muuten mitä vain.)

Vierailija
49/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä jutuissa on niin pajon eroja. Joku toinen tapa toimii jollain ja toisilla taas ei. Minun kotona oli aina mehua ja limua, jäätelöäkin yleenäs pakkanen täynnä. Mitään ei syöty syömisen ilosta. Tykkäsin kyllä makeasta, mutta ei niitä herkkuja tullut joka päivä syötyä.. Mistään ruasta ei tehty sen kummempaa numeroa, mutta ei herkuttelu ollut mitään "arkiruokaa" meillä. Siihen vain tottui että niitä kyllä on siellä ja ei ollut tarvetta ahmia niitä kun tiesi etteivät ne lopu siihen. Koskaan en ole ollut ylipainoinen. Sitten taas serkkuni kävi salaa mökillä kuivakaapilla varastamassa keksejä kun tiesi niitä siellä olevan. Katsoin ihan ihmeissäni, että mitä ihmettä se tekee. Tämä perhe jos tuli kylään meille piti limpparit yms ottaa jääkaapista pois etteivät he niitä sieltä mankuneet heti. Heillä ei siis näitä ollut kotona usein.. Kai tässä nyt jokin ero on. Jos lapsi pitää normaalina että siellä kaapissa on myös herkkuja (muttei syö niitä kuitenkaan joka päivä) ei hän pidä niitä niin ihmeellisinä että niitä pitäisi syödä ties kuinka paljon..

Vierailija
50/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti mikä aloitus. Miksi eivät saisi käydä jääkaapilla ja ottaa ruokaa??

Vierailija
51/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa! Omassa kodissaan saa olla petiaatteessa kuinka tykkää. Meillä ainakaan mitkään "säännösteltävät herkut" edes ole jääkaapissa. Vieraan omin nokkineen ylipäätään millekään kaapille menoa, en katsoisi hyvällä.

Vierailija
52/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en oikein ymmärrä kysymystä. Varmaan, koska lapseni on 2-vuotias, enkä anna lupaa heitellä ruokia kaapista ulos. Mutta isompana saa tottakai laittaa itse aamiaisensa, välipalan ja iltapalan. Napostelua en kuitenkaan salli, koska tässä taloudessa sitä ei harrasta aikuisetkaan. Eikä ennen lämmintä ruokaa täytetä vatsaa hedelmillä, vaikka ne hyviä onkin. Jos omena maistuu vielä ruuan päälle, niin tietenkin saa ottaa.

Meillä siis syödään 3-4 tunnin välein, niin ei siinä todellakaan tarvitse aterioiden välissä puputtaa mitään.

Vierailija
53/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika! kirjoitti:

Ei tietenkään saa. Jos lapsi saa käydä jääkaapilla vapaasti, totta kai hän ottaa sieltä jotakin 'hyvää' ja pian on kaikki herkut lopussa ja ruoka ei maistu. Kuka siitä hyötyy? Lapsi, joka lihoo jo kouluiässä muodottomaksi punkeroksi? Kai sitä nyt hiukan pitää olla järjestys asioissa eikä lapsi voi tehdä ihan mitä huvittaa?

Lapsiko se niitä sokerilla kuorrutettuja mössöjä sinne jääkaappiin ostaa? Katso peiliin.

Vierailija
54/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, mutta meillä vanhin onkin vasta 4,5 v. Saa ottaa välipala- ja iltapala-aikaan jääkaapista pöytään jos jotain tarvitsee, muttei muuten vielä tuon ikäisenä käydä itsenäisesti ruoka-aikojen ulkopuolella. On jo tarpeeksi vaikeaa saada syömään ns. oikeaa ruokaa, joten jos vetäisi napansa täyteen vaikka jogurttia niin ei söisi ikinä oikeaa ruokaa. (Paitsi paprikoihin neiti on ihan hulluna ja jos näkee, että on ostettu paprikoita niin pian kysyy saako ottaa ja saa.)

Koululaisenahan täytyy jo osata tehdä omat välipalat (ellen ole äitiyslomalla kun menee ekalle, ei voi olla varma), mutta muuten on hyvä, että syödään yhdessä pöydän ääressä. Ei nyt nälkää tarvitse tietenkään nähdä, en ole niin ehdoton.

Vierailija
55/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat käydä ihan vapaasti. Ainoastaan silloin kiellän, jos ruoka on juuri valmistumassa. Lapset ovat hoikkia, liiankin. 12 ja 15.

Vierailija
56/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen tiukkaa joillain.. Ehkä joillain sitten lapset syövät itsensä turvoksiin jos saa luvan? Meillä on kaapeissa aika usein herkkujakin.. Ne voivat olla siellä ihan vapaasti ja lapsi ei niitä edes joka päivä sieltä hamua (4-vuotias). En ole koskaan mäkättänyt mitä saa ja mitä ei. Miellä voi olla jotain keksejä joskus kaapissa monta viikkoa ja lapsi saatta sieltä hakea itselleen yhden tai kaksi keksiä silloin tällöin (ei joka päivä)..eikä rohmua koko pakettia kerralla.. Meillä on myös joka päivä mehua yms kaapissa, mutta lapsi valitsee juomaksi vettä tai maitoa, mehua muutaman kerran viikossa. 

Meillä siis näitä herkkuja samalla tavalla "tarjolla" kuin esim kinkkua tai juustoa, hedelmiä tms. Olen huomannut että esim lasten synttäreillä lapseni ei ole onnessaan herkuista, joidenkin lapset parkkeeraavat keksikulhon eteen ja työntävät naamaansa niin kauan kuin kielletään.. :(

Aina joku kirjoittaa tämän. Ja mitä pahaa siinä on että synttäreillä ollaan innoissaan herkuista? Meillä herkut kuuluu juhla/erityishetkiin, ei arkiruokavalioon. Kaikki lapset eivät ole makean perään, ja ilmeisesti sinun lapsesi kuuluu niihin. Ja nyt ajattelet että se johtuu siitä että teillä on aina herkkuja saatavilla.

Kyllä lapseni pitää makeasta. Väitän kuitenkin kun siitä ei ole tehty mitään isompaa juttua "ihanaa karkkipäivä, tänään saat vetää kerralla pussillisen karkkia naamaan" juttua niin hän ei koe keksejä, pullia, karkkeja tms niin ihmeellisenä että niitä pitäisi tilaisuuden tullen vetää ähkyyn asti.  

Vierailija
57/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut lukituista jääkaapeista ja pakastimista. En ole koskaan nähnyt, joten voi olla legendaa.

Vierailija
58/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotias ja tottakai saa käydä. Itsekin käyn jos nälkä iskee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi