Saako teillä lapset käydä jääkaapilla?
Minkä ikäiset?
Tai muutoinkaan ottaa syötävää itse.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiset?
Tai muutoinkaan ottaa syötävää itse.
Ei tietenkään.
Eivät saa myöskään avata mitään ovia itse, vaan jos haluaa päästä pois lastenhuoneesta, on pyydettävä lupa.
Lapset myös korjaavat pöydän ruokailun jälkeen, tiskaavat astiat ja imuroivat asunnon kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään silloin kun nälkä. Ja myös ruoka-aikoina on se ruoka maittanut. Kukaan meidän perheestä ei ole ylipainoinen. Miksi siellä jääkaapilla ei saisi käydä, jos on nälkä? Varsinkin jos ruoka-aikana se ruoka maittaa?
a) aika harva oikeasti on normaalipainoinen, jos syö hyvin ruoka-aikana ja käy vielä välissä syömässä
b) teillä taitaa olla ruoka-ajat liian harvoin. Jos ruoka-aika on esim. kolmen tunnin välein ja silloin syödään riittävästi, ei välissä tule nälkä
c) hampaat kestävät 5-6 happohyökkäystä päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua toisaalta ärsyttää, että saan olla aina laittamassa välipalat ja iltapalat, eikä kukaan osaa eikä uskalla ottaa itse mitään. Minusta kolmas ja ekaluokkalaisen jo pitäisi itse osata ottaa leipätarpeet ja jukurtit ja syödä..
Annas kun arvaan: lapset ovat poikia ja ottavat mallia isästään eli odottavat, että talon nainen palvelee herrasväkeä.
Kokeilepa joskus jättää ne laittamatta ja ylläty. Et kai sinä tosissasi kuvittele, että eivät osaa eivätkä edes opi. Sinä teet itsestäsi tärkeän tekemällä jotain sellaista, johon kukaan muu ei pysty. Mutta vaadi heitä myös siivoamaan jälkensä!
Sitten meillä ei vaan syötäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään silloin kun nälkä. Ja myös ruoka-aikoina on se ruoka maittanut. Kukaan meidän perheestä ei ole ylipainoinen. Miksi siellä jääkaapilla ei saisi käydä, jos on nälkä? Varsinkin jos ruoka-aikana se ruoka maittaa?
a) aika harva oikeasti on normaalipainoinen, jos syö hyvin ruoka-aikana ja käy vielä välissä syömässä
b) teillä taitaa olla ruoka-ajat liian harvoin. Jos ruoka-aika on esim. kolmen tunnin välein ja silloin syödään riittävästi, ei välissä tule nälkä
Meillä syödään aamupala, jonka laitan, kouluruoka tai kotona lounas, ruoka ja iltapala. Muuta ei. Noista laitan kaikki naaman eteen kun kukaan ei itse osaa eikä uskalla ottaa mitään.
Voisin vaikka laittaa ruoan vähän myöhemmin, mutta kun se on ihan sama tehdä ruoka kuin laittaa isoille lapsille välipalaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyselen kun meillä karjutaan heti että mitä sinä sieltä kaivat.
No se ei kuulosta kivalta! Kyllä meillä lapset hakee jugurttia, tai maitoa kaakaota varten. Pöydältä ottavat banaanin, omenan, viinirypäleitä tai mitä siinä sattuu olemaan, silloin kun haluavat. Jos ruoka on juuri valmistumassa niin silloin voin kieltää.
Lapset 5v 7v ja 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselen kun meillä karjutaan heti että mitä sinä sieltä kaivat.
Säännölliset ruoka-ajat ovat ihan hyvät eikä se sovi että yksi 'söi kaikki vanukkaat'. Mutta onko teillä perheen aikuinen nainen se, joka laittaa ruuan eikä salli muiden osallistuvan edes sitä vertaa, että saisi ottaa itselleen syötävää?
Meillä lapset saivat käydä jääkaapilla kun ylsivät sinne. Saivat myös laittaa itse ruokaa tarvittaessa jo kouluiässä.
Ei, meillä mies on ruokanatsi. On meillä säännölliset ruoat, lämmin ruoka ja iltapala, mutta toivoisin että ottaisivat itse jotain välipalaa ja oppisivat tekemään. Vanukkaita meillä ei edes ikinä ole..
Se mies pitäisi nyt puhutella! Miksi ei saa ottaa välipalaa? Onko syy että on nuuka ja kokee Välipalat kalliiksi? Vai terveysintoilija joka pelkää lihomista tai hampaiden reikiintymistä?
Meillä on tietyt ruoka-ajat eli lapset ei käy jääkaapilla sillon kun huvittaa. Ei kellontarkkoja mut suurinpiirtein niin, että aamupala ku ollaa herätty ja välipala ku tullaa koulusta.. Tekevät kyllä itse aamu-, -väli- ja iltapalat. En nyt aivan tarkkaan muista, missä iässä ovat alkaneet itse tehdä nuo, mutta ennen eskari-ikää, varmaan siis about 5-vuotiaana teki poika itelleen ja pikkuveljelle myös :)
Vierailija kirjoitti:
No kun kaikilla ei ole noin. Esim. meillä.
Meillä ei napostella. Mieheni on hammaslääkäri ja ehkä hänen vaikutuksestaan meillä on ollut tällaista aina, myös ennen lapsia kun elimme kahdestaan monia vuosia.
Tietenkin teinit käyvät jääkaapista ottamassa välipalan koulun jälkeen, mutta ylimääräistä kaapin aukomista ei kukaan meistä harrasta. Syömme aika hyvin, joten ei kenelläkään ole edes nälkä ruoka-aikojen välissä. Janoon juodaan vettä.
Saisi käydä jos olisi tarve, mutta lapseni ei juuri välitä syömisestä. On ollut aina sellainen. Ruoka-aikaan tulee pöytään ja hädin tuskin niitäkään jaksaa. En tiedä missä välissä hän söisi jotain lisää. Ikää on tosin vasta 7v.
Eivät saa käydä eivätkä saa mennä keittiöön ruoka-aikojen ulkopuolella ellei ole heidän vuoronsa tehdä keittiötöitä. Meillä syödään vain ruoka-aikoina ja lapset saavat syödä minun heille lautaselle laittaman ruoka-annoksen ruoka-aikoina. Muuta he eivät saa syödä ja aterioiden ulkopuolella he saavat vain vettä, sitäkin vain pyytämällä sitä minulta ja mieheltäni. Johan nuo lapset söisivät meidät konkurssiin, jos saisivat vapaasti syödä, koska heitä on 9, nuorin 2v ja vanhin 14v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua toisaalta ärsyttää, että saan olla aina laittamassa välipalat ja iltapalat, eikä kukaan osaa eikä uskalla ottaa itse mitään. Minusta kolmas ja ekaluokkalaisen jo pitäisi itse osata ottaa leipätarpeet ja jukurtit ja syödä..
Annas kun arvaan: lapset ovat poikia ja ottavat mallia isästään eli odottavat, että talon nainen palvelee herrasväkeä.
Kokeilepa joskus jättää ne laittamatta ja ylläty. Et kai sinä tosissasi kuvittele, että eivät osaa eivätkä edes opi. Sinä teet itsestäsi tärkeän tekemällä jotain sellaista, johon kukaan muu ei pysty. Mutta vaadi heitä myös siivoamaan jälkensä!
Mitä valitat? Naisten tehtävä on palvella miehiä eikä sitä faktaa muuta mikään.
Ekaluokasta lähtien on vanhempi saanut. Tosin ollaan ohjeistettu, että muutakin kuin leipää pitää syödä, 1x viili tai jogurtti päivässä välipalaksi, banaania ja omenaa yms. Että tulee sitä monipuolisuutta.
Viileihin ja jogurtteihin rajoitus, koska söisi sisarensakin edestä niitä. Minusta ekaluokkalainen on tarpeeksi vanha käymään kaapilla, pienempää pitää kuitenkin vielä pitää silmällä. Ja harvemmin alle 7v on yksin kotona. Tuskin ikinä.
Ihmeen tiukkaa joillain.. Ehkä joillain sitten lapset syövät itsensä turvoksiin jos saa luvan? Meillä on kaapeissa aika usein herkkujakin.. Ne voivat olla siellä ihan vapaasti ja lapsi ei niitä edes joka päivä sieltä hamua (4-vuotias). En ole koskaan mäkättänyt mitä saa ja mitä ei. Miellä voi olla jotain keksejä joskus kaapissa monta viikkoa ja lapsi saatta sieltä hakea itselleen yhden tai kaksi keksiä silloin tällöin (ei joka päivä)..eikä rohmua koko pakettia kerralla.. Meillä on myös joka päivä mehua yms kaapissa, mutta lapsi valitsee juomaksi vettä tai maitoa, mehua muutaman kerran viikossa.
Meillä siis näitä herkkuja samalla tavalla "tarjolla" kuin esim kinkkua tai juustoa, hedelmiä tms. Olen huomannut että esim lasten synttäreillä lapseni ei ole onnessaan herkuista, joidenkin lapset parkkeeraavat keksikulhon eteen ja työntävät naamaansa niin kauan kuin kielletään.. :(
Ovat saaneet aina mennä ja ottaa ihan mitä haluavat. Molemmat laihoja, toinen suorastaan reilusti alipainoinen. Säännölliset ruoka-ajat ja jäätelöä saavat niin paljon kun kaapista löytyy.
Valitettavasti ovat nirsoja ja lähinnä tuulettavat tuota jääkaappia. Ongelma on pikemmin, että ruuat jäävät vanhoiksi tai minä tai mies ne syö kuin, että lapset ne söisivät.
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa käydä eivätkä saa mennä keittiöön ruoka-aikojen ulkopuolella ellei ole heidän vuoronsa tehdä keittiötöitä. Meillä syödään vain ruoka-aikoina ja lapset saavat syödä minun heille lautaselle laittaman ruoka-annoksen ruoka-aikoina. Muuta he eivät saa syödä ja aterioiden ulkopuolella he saavat vain vettä, sitäkin vain pyytämällä sitä minulta ja mieheltäni. Johan nuo lapset söisivät meidät konkurssiin, jos saisivat vapaasti syödä, koska heitä on 9, nuorin 2v ja vanhin 14v.
Hyi helvetti mikä vankileiri
6v ja 2v eivät saa. Vanhempi on niin huono syömään kunnon ruokaa että ei söisi sitäkään vähää mitä nyt syö, jos saisi ravata jääkaapilla napostelemassa aina jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen tiukkaa joillain.. Ehkä joillain sitten lapset syövät itsensä turvoksiin jos saa luvan? Meillä on kaapeissa aika usein herkkujakin.. Ne voivat olla siellä ihan vapaasti ja lapsi ei niitä edes joka päivä sieltä hamua (4-vuotias). En ole koskaan mäkättänyt mitä saa ja mitä ei. Miellä voi olla jotain keksejä joskus kaapissa monta viikkoa ja lapsi saatta sieltä hakea itselleen yhden tai kaksi keksiä silloin tällöin (ei joka päivä)..eikä rohmua koko pakettia kerralla.. Meillä on myös joka päivä mehua yms kaapissa, mutta lapsi valitsee juomaksi vettä tai maitoa, mehua muutaman kerran viikossa.
Meillä siis näitä herkkuja samalla tavalla "tarjolla" kuin esim kinkkua tai juustoa, hedelmiä tms. Olen huomannut että esim lasten synttäreillä lapseni ei ole onnessaan herkuista, joidenkin lapset parkkeeraavat keksikulhon eteen ja työntävät naamaansa niin kauan kuin kielletään.. :(
Aina joku kirjoittaa tämän. Ja mitä pahaa siinä on että synttäreillä ollaan innoissaan herkuista? Meillä herkut kuuluu juhla/erityishetkiin, ei arkiruokavalioon. Kaikki lapset eivät ole makean perään, ja ilmeisesti sinun lapsesi kuuluu niihin. Ja nyt ajattelet että se johtuu siitä että teillä on aina herkkuja saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no meillä ollaan enemmänkin alipainon puolella. ja he oikeesti syövät hyvin ruoka-aikana. Painoindeksi on aina ollut miinuksen puolella. Jopa koulussa ovat aina syöneet hyvin. Meillä on aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Eli 5 kertaa päivässä syödään. Silti on välissä nälkä. En voi kieltää syömästä kun ovat muutenkin hoikkia. Harrastavat liikuntaa, joten ehkä silläkin on jotain osuutta ainaiseen nälkään.