Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten leikkaukset vaikuttavat sinuun tai tuttavapiiriisi?

Vierailija
03.02.2024 |

Me emme saa enää asumistukea ollenkaan, minä ja kaksi aikuista lasta. Tiukoille menee. Olen irtisanonut kaikki "turhuudet", en käy enää kampaajalla tai kahviloissa tai missään tapahtumissa, kaiken ostan kirpputorilta. Onni on, että toisella lapsella on ollut vähän töitä, niin saa kustannettua kulujaan. Toinen ei pysty kuin opiskelemaan, ei jaksa.

Paras ystäväni menettää työttömyysturvan suojaosuuden, 300 euroa. Hän tekee töitä osa-aikaisesti, mutta työtä ei saa enempää, nytkin on tunteja ollut vain harvakseltaan. Hän irtisanoi sanomalehden ja kaikki vakuutukset kotivakuutusta lukuun ottamatta. Aikoo luopua ainoasta harrastuksestaan  joka kustantaa noin 300 vuodessa. 

Toinen ystäväni ei itse menetä mitään, mutta opiskelee kuntoutustuella uutta ammattia, koska ei pysty enää fyysiseen työhön. Avustaa opiskelevaa poikaansa, jonka asumistuki laskee yli satasella. Pojalla ei ole ketään muuta, joka voisi auttaa.

Surkeaksi menee. Ja me kaikki kolme olemme todenneet, että meillä menee vielä verraten hyvin. Olemme normaalijärkisiä ja kykeneviä sopeutumaan, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. 

Vierailija
2/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. En tunne ketään tuilla elävää. Yksi ystäväni on työtön, mutta etsii koko ajan aktiivisesti töitä ja on käynyt useissa haastatteluissa. Luultavasti työllistyy aika pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä leikkaukset? Meillä nettoansiot nousevat yhteensä noin 3.000 euroa vuodessa veronkevennysten johdosta. Viimeisin tuki loppui vuonna 2007, kun nuorimman lapsen lapsilisä loppui.

Vierailija
4/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä leikkaukset?

Vierailija
5/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän ulalla noista, että mitä leikataan. Olen osa-aikatöissä ja saan palkkaa 1400 brutto että mitä multa leikataan

Vierailija
6/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ei vaikuta, mutta henkisesti kyllä vaikuttaa se ajatus, että työttömyyden kohdatessa ei olisi nykyistä ansiosidonnaista. Ei vaikuta myönteisesti, sillä en missään nimessä halua muutenkaan joutua työttömäksi vaan vaikuttaa negatiivisesti.

Vierailija
7/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään. En tunne ketään tuilla elävää. Yksi ystäväni on työtön, mutta etsii koko ajan aktiivisesti töitä ja on käynyt useissa haastatteluissa. Luultavasti työllistyy aika pian.

Eli tunnethan yhden tuilla elävän, tuon työttömän tuttusi. Hän elää tuilla.

Vierailija
8/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi joutui myymään jo asuntonsa ja siirtymään kalliimmasti vuokralle.

Vierailija
9/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. Puolisoni saa tänä vuonna 1500 euroa ennemmän käteen, kun isotuloisten verotusta kevennettiin. Eli kaipa sitten syödään vähän enemmän tryffeleitä ja vaihdetaan arkikuohuviini samppanjaan (sarkasmi loppuu).

Vierailija
10/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Käsittääkseni tuttavapiirissäni kaikki rahoittavat elämänsä pääosin palkkatuloilla, myös he, jotka ovat päätoimisia opiskelijoita. Opiskelijoilla on mennyt jo aiemmin taloudellisesti aika tiukkaa linjaa, mutta mitä nyt on puhuttu, niin ymrtääkseni näiden tuntemieni opiskelijoiden kohdalla leikkaukset eivät kuitenkaan aiheuta käytännön merkitystä taloustilanteeseen. 

Vierailija
11/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään johon vaikuttaisi.Kukaan lähipiiristä ei tarvitse tukia.

Vierailija
12/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni ei saa enää asumistukea, koska omistaa asuntonsa. Jos lomautus vielä jatkuu, niin hän joutuu myymään asuntonsa ja muuttamaan vuokralle ja kun asunnosta saadut tulot on syöty, niin hän saa asumistukea. Asunto ei ole mikään arvoasunto. Vastaava, mutta remontoitu asunto täällä on myynnissä hintaan 29 000. Arvelen miehen asunnon arvoksi n. 20 000.

Vierailija
13/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuella uutta alaa opiskelevan avopuolisoni ei kannata tehdä töitä opintojen ohella, koska suojaosa poistuu. Asumistuki laskee niin, että sitä emme enää saa. Eletään siis minun määräaikaisen työni paikalla (netto vähän alle 2000e) ja puolison työmarkkinatuella, vielä pärjää ihan ok hyvin muuten, mutta... Pakko säästää samalla myös, koska ansiosidonnaiseen ei ehdi muutoksen myötä kertyä oikeutta, enkä tiedä vielä, kuinka nopeasti nykyisen työsuhteeni jälkeen työllistyn uudelleen. Heikohkon työhistoriani perusteella en välttämättä kovin helposti, mutta ei ole varaa opiskella uutta ammattiakaan.

Vanhoja säästöjä on jäljellä enää pari tonnia, kun aiemmat säästöni paloivat vakavan sairastumisen myötä viime vuosina.

Vierailija
14/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti laittamani aloitukseen, että ei tarvitse kommentoida, jos asia ei itseä kosketa, mutta ajattelin, että ihmiset ymmärtäisivät tämän sanomattakin. Kuinka väärässä olinkaan.

Vierailija
15/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan ansiosidonnaista käteen sellaisen 1600€, siitä lähtee nyt sit ens kuun jälkeen lapsikorotukset, olisko joku 230€ netto, ja kun on kaksi kohta 15v poikaa syömässä, ja sähkölämmitteinen talo, tuntuu paniikki vatsanpohjassa.

Mies on kyllä töissä, mutta hänen palkastaan menee asumiskulut, eikä aina riitäkään, lisäksi on liikkuminen, eli kaksi autoa, ja mulla on pankkilaina 2005 vuonna lopettamani toiminimen jäljiltä maksettavana vielä seuraavatkin 10 vuotta.

Olen ollut työttömänä nyt tällä kertaa vähän yli puoli vuotta, eli vuoden päästä putoan sille n. 600€/netto/kk työmarkkinatuelle, sitten saa kyllä lähteä kerjuulle. Pojat on kasilla, ja ysin jälkeen saavat lähteä omilleen ja tämä talo yritetään myydä, persnettoa tulee varmasti niin paljon että velkaa jää vaikka kuinka.

Opiskelen, ja valmistun amk jouluna, mutta olen koko ajan etsinyt töitä, myös töissä ollessa, ja lähes koko maasta. Aina vaan on joku parempi joka valitaan. En tiedä mitä tässä pitäisi oikeasti tehdä.

Vierailija
16/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Käsittääkseni tuttavapiirissäni kaikki rahoittavat elämänsä pääosin palkkatuloilla, myös he, jotka ovat päätoimisia opiskelijoita. Opiskelijoilla on mennyt jo aiemmin taloudellisesti aika tiukkaa linjaa, mutta mitä nyt on puhuttu, niin ymrtääkseni näiden tuntemieni opiskelijoiden kohdalla leikkaukset eivät kuitenkaan aiheuta käytännön merkitystä taloustilanteeseen. 

Opiskelijat elävät tuilla.

Siitäkö tämä kaikki lähtee, että kuvitellaan että kukaan omista tuttavista ei elä tuilla vaikka elävät työttömyystuilla, opintotuilla, jne.? Eli kaikki kumpuaa ainakin persuilla tietämättömyydestä.

Vierailija
17/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän ulalla noista, että mitä leikataan. Olen osa-aikatöissä ja saan palkkaa 1400 brutto että mitä multa leikataan

Jos saat soviteltua, niin siitä lähtee 150€/netto.

Vierailija
18/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, nyt otetaan eniten työttömiltä. Opiskelijoiden pitää sit saada nopeasti valmistuttuaan kokopäivätöitä jos mielivät välttyä leikkauksilta.

Vierailija
19/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan ansiosidonnaista käteen sellaisen 1600€, siitä lähtee nyt sit ens kuun jälkeen lapsikorotukset, olisko joku 230€ netto, ja kun on kaksi kohta 15v poikaa syömässä, ja sähkölämmitteinen talo, tuntuu paniikki vatsanpohjassa.

Mies on kyllä töissä, mutta hänen palkastaan menee asumiskulut, eikä aina riitäkään, lisäksi on liikkuminen, eli kaksi autoa, ja mulla on pankkilaina 2005 vuonna lopettamani toiminimen jäljiltä maksettavana vielä seuraavatkin 10 vuotta.

Olen ollut työttömänä nyt tällä kertaa vähän yli puoli vuotta, eli vuoden päästä putoan sille n. 600€/netto/kk työmarkkinatuelle, sitten saa kyllä lähteä kerjuulle. Pojat on kasilla, ja ysin jälkeen saavat lähteä omilleen ja tämä talo yritetään myydä, persnettoa tulee varmasti niin paljon että velkaa jää vaikka kuinka.

Opiskelen, ja valmistun amk jouluna, mutta olen koko ajan etsinyt töitä, myös töissä ollessa, ja lähes koko maasta.

Voi ei, olen pahoillani. Itsellä ihan jo ajatus siitä, että työttömyyden kohdatessa ei enää olisi turvaa, on kauhistuttava. Olen koulutettu ja ahkera mutta yt-kierroksia tullut nähtyä niin paljon että tiedän että kuka tahansa voi joutua työttömäksi. Nykyiset leikkaukset ovat täysin epäinhimillisiä.

Vierailija
20/62 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu..ei mitenkään. Ollaan pariskunta, ei nautita tukia vaan 6000e netto/kk.

Lähdetään just Kap Verdelle kahdeksi viikoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän