Jumissa ”liian kalliin” talon kanssa
Rakennettiin 2010-luvun alussa okt ison kaupungin vieressä olevaan pienempään kuntaan. Nyt kun lapset lähdössä omilleen, niin voitasiin siirtyä kaupunkikeskusta asujiksi. Se ei vaan onnistukaan niin helposti. Rakennuskustannukset oli jotain 470000€. Kahteen vuoteen ei paikkakunnalla ole myyty asuntoa yli 400000€:lla. Viime vuonna taisi 365000€ olla paikkakunnan kallein talokauppa. Reilu 1.5 vuotta vaihtelevasti yritetty myydä. Yksi pariskunta meinasi tehdä tarjouksen mutta eivät tehneet. Pitäisikö vaan suosiolla ottaa 100000€ takkiin ja mennä elämässä eteenpäin?
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Tuota kutsutaan hintakuplaksi. Joka on nyt puhjennut.
Eikä kutsuta. Hintakupla on ihan muuta.
Tuon ikäiseen taloon alkaa jo tulla ensimmäiset remontit ajankohtaiseksi.
Kyllä tuohon hintaan täytyy olla luksustalo todella hyvällä paikalla. Jos oikeasti haluatte saada myytyä,
unohtakaa ajatus voiton saamisesta tai edes omillenne pääsemisestä. Hinta reippaasti alas niin kyllä
ostajakin löytyy!
Taisi olla Porvoossa tämä mielikuvitustalo, ei näy ap:ta enää.
Vierailija kirjoitti:
Aika hulppean hintainen talo, kun ei pääkaupunkiseudusta nähtävästi ole kyse. Tuskin kovin montaa halukasta ostajaa löytyy noilla hinnoilla, kun pientä remppaa pitänee tehdä kuitenkin.
Mikä teidän rahatilanne muuten on, onko talosta vielä velkaa paljon vai velaton tupa? Itsellä kokonaistilanne vaikuttaisi vähän, jos myymällä ei saa velkoja kuitattua, asuisin siinä.
Noita sijaintiinsa nähden naurettavan kalliita kivilinnojahan löytyi esim. Oulun seudulta entisten Nokia-inssien jäljitä paljonkin. Salossakin oli sama ilmiö huomattavissa pienemmässä mittakaavassa. Ei niistä taida kukaan omiaan pois saada, tappiot täytyy vain niellä ja ajatella vaikka ylimääräisinä asumiskuluina. Kivahan siellä varmasti on ollut asustella niin kauan kun lystiä kesti.
Aika kallis talo. Itse ajattelen omakotitaloa vähän sellaisena loppusijoituspaikkana. Jossain pk-seudulla sen saa todennäköisesti myytyä korkeallakin hinnalla, mutta tuon hintaluokan talolle ei ole kovinkaan paljon ostajia edes keskisuurten kaupunkien liepeillä. Kipuraja on varmaan se 350 000, millä nykyisin rakentaa uuden talon usein jopa kaupunkialueelle. Eri asia, jos paikka on erityinen, esim. vesistön välittömässä läheisyydessä ym.
Rakennuskustannukset lähemmän puoli miljoonaa? Se on tosiaankin helkkaristi rahaa. Siihen päälle sitten tontti. Tuolla hintaa saa 350 neliötä. Saa olla tosi iso perhe, tai hölmö rakentaakseen noin ison.
Eikö perustalo ole sen 300 000 nykyään? Siihen nähden ei mikään mahdoton hinta.
Siis kuka maksaa itse rakennetusta mahdollisesta homepommista puolimiljoonaa? En minä ainakaan. Mieluummin rakennan sen talon itse jotta tiedän mitä saan.
Vierailija kirjoitti:
Viidentoista vuoden jälkeen ei saa uuden hintaa
Kyllä saa, sillä käytettyjenkin asuntojen nimellishinnat nousee koko ajan. Samaa taloa ei enää rekenna uudestaan samalla hinnalla kuin vuonna 2018.
Jos talo on sijainniltaan ok, niin en hätiköisi myynnin kanssa vaikka olisi liian suuri. Sadan tonnilla lämmittelee niitä ylimääräisiä neliötä lopun ikäänsä, eli ei sellaista tappiota kannata ihan helposti mennä realisoimaan.
Mutta hinta kannattaa miettiä tarkaan kun pistää asunnon myyntiin ja unohtaa kokonaan sellainen että yrittää ensin saada parempaa hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän asuntojen ja kiinteistöjen hinnat nousevat suht tasaisesti. Tämä kämppä on ilmeisesti huonolla alueella, jonne kukaan ei halua muuttaa. Eihän tuossa tilanteessa oikein muuta voi kun joko hyväksyä tietty tappio ja päästä kämpästä eroon tai sitten tyytyä siinä edelleen asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka maksaa itse rakennetusta mahdollisesta homepommista puolimiljoonaa? En minä ainakaan. Mieluummin rakennan sen talon itse jotta tiedän mitä saan.
Jos osaat itse rakentaa, niin osaat myös katsoa ja kysellä oikeat asiat, jotta tiedät miten talo on rakennettu. Itse rakentanut sentään osaa vastata kysymyksiisi, toisin kuin valmiin ostanut.
Syrjään rakennettu kalliin talon kanssa on aina suuri riski että siitä ei saa omiaan pois. Ne joilla on rahaa, haluaa yleensä myös hyvän sijainnin.
Taloustieteen perusteet vasta-alkajille, osa 1.
Tuotteen valmistuskustannuksilla ei ole mitään tekemistä myyntihinnan kanssa. Ei myöskään ole mitään ’oikeaa hintaa’.
Massatuotteille voidaan laskea optimihinta projisoidun myyntimäärän perusteella. Yksittäisille tuotteille taas nk. arvo on se mitä tuotteesta suostutaan myyntihetkellä maksamaan. Jos ei myyjä halua ko. hintaan myydä niin voi olla myymättä. Jos ei myyjän toivoma hinta miellytä niin ostaja voi olla ostamatta. Monesti on kuitenkin tapana että myyjä ja ostaja neuvottelevat (tai yrittävät neuvotella) molemmille osapuolille hyväksyttävän kompromissin tarjotusta osto- ja pyydetystä myyntihinnasta.
Helppoa mutta yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että jos on tuon hintainen talo ollut varaa rakentaa, ei se sadan tonnin takkiin ottaminen ole kovin isosti taloutta hetkauttava juttu. Joten myisin reilullakin tappiolla, jos menee kaupaksi. Siis jos todella haluatte sieltä lähemmäksi kaupungin keskustaa.
Odottamalla tuskin hintaa saa enempää, talo vanhenee koko ajan ja hinnat ei välttämättä tuollaisess apaikass ainakaan nouse. Moni varmasti rajkentaa itse mielummin kohtuullisemman hintaisen ja uuden, kuin ostaa tuolla hinnalla toisen mielen mukaan tehdyn talon. Itse asun keskikokoisessa kaupungissa, jossa muuttovoittoa joka vuosi, silti tuon hintaluokan talot ei liiku, yksi oli myynnissä ainakin kaksi vuotta ja ei kai edes mennyt kaupaksi.
Kannattaa katsella sitä omaa taloa erittäin kriittisesti ja suurten massojen näkökulmasta. Huomioväri ei ole kaikista kiva, joten seinät kannattaa maalata neutraalin värisiksi ja tietysti mielummin nykytrendin mukaiseen sävyy. Pahempi juttu kiintokalusteet, laatat tai lattiat on kirkuvan värisiä, niitä ei saa pelkällä maalilla uuden veroisiksi. Vieläpahempi jos tilaratkaisuissa tai talon ulkonäössä on kummallisuuksia, niitä on hankalampi korjata. Sijainnin korjaaminen se vasta kalliiksi tuleekin, jos saa lähistölle vaikka kauppakeskuksen, niin asia voi korjaantua.
Mutta kyllä ihmiset osaa nykyisin myös laskea hintaa omalle työlle. Joten monikin harkitsee tarkaan ennen kuin ryhtyy rakentamaan uutta taloa, varsinkin syrjemmästä voi saada uudehkon talon selvästi alle rakennuskustannusten ja säästää omaa työtä pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Taloustieteen perusteet vasta-alkajille, osa 1.
Tuotteen valmistuskustannuksilla ei ole mitään tekemistä myyntihinnan kanssa. Ei myöskään ole mitään ’oikeaa hintaa’.
Massatuotteille voidaan laskea optimihinta projisoidun myyntimäärän perusteella. Yksittäisille tuotteille taas nk. arvo on se mitä tuotteesta suostutaan myyntihetkellä maksamaan. Jos ei myyjä halua ko. hintaan myydä niin voi olla myymättä. Jos ei myyjän toivoma hinta miellytä niin ostaja voi olla ostamatta. Monesti on kuitenkin tapana että myyjä ja ostaja neuvottelevat (tai yrittävät neuvotella) molemmille osapuolille hyväksyttävän kompromissin tarjotusta osto- ja pyydetystä myyntihinnasta.
Helppoa mutta yksinkertaista.
Aina on oikea hinta, se on se jolla myyjä myy ja ostaja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä uuden? Vuonna 2010 rakennetun vai 2018 rakennetun hintaa?
Kysyntä ja tarjonta määrittelevät talon hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Syrjään rakennettu kalliin talon kanssa on aina suuri riski että siitä ei saa omiaan pois. Ne joilla on rahaa, haluaa yleensä myös hyvän sijainnin.
Harvassa paikassa rakennetaan omakotitaloja ydinkeskustaan...
Meillä on iso talo Helsingissä. Muutetaan tää kolmen asunnon yhtiöksi.
Uudenveroinen myyjän mukaan on vanha ja kulahtanut ostajan silmissä. Esim. Keittiö 10 v jälkeen