Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MOT: totuus työttömien valmennuskursseista

Vierailija
21.01.2019 |

Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?

Kommentit (368)

Vierailija
241/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotiinko aktiivimalli vain jotta kurssipaikat saadaan täyteen. Valtion rahat valuu yksityisille yrityksille. Kuka on voittaja työtön työnhakija vai kurssittava yritys?

Voittaja on Sipilän hallitus, joka saa hömppäkursseilla tilastot näyttämään siltä, että työllisyystavoite on saavutettu ja hallitus tehnyt hyvää työtä työttömyysongelman ratkaisemiseksi.

Vierailija
242/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tossa MOTtuli toi totuus ilmi kursseista, niin luulis nyt aiheuttavan jonkinlaisen kapinan ja kohun. Nykypäättäjät, jotka aiheutti tämän, niin olis kiva kuulla vähän miksi taas vedätettiin kansaa.

Ongelma on siinä, että vain hyväosaiset äänestävät. Pienituloiset, opiskelijat, työttömät ja sairaat eivät uurnille mene. Harmi.

Jos pienituloiset, opiskelijat ja työttömät äänestävät, heidän äänensä menee demareille, vasemmistolle ja vihreille. Nämä puheena olevat kurssit ovat saaneet aikaan Tarja Filatov (SDP) ja Anni Sinnemäki (Vihr) jo kauan aikaa sitten. Nyt yritetään luoda sellaista kuvaa, että nämä ovat muka nykyhallituksen aikaansaannoksia ja äänestämällä sdp:tä tai vihreitä tilanne muuttuisi oleellisesti. Ei muutu, herätkää jo unelmistanne.

Ennen oli parempia kursseja ja niihin mentiin omasta halusta, ei mitään aktiivimallia täyttämään vaan oikeasti kun ajatteli että tuosta voisi juuri minulle olla hyötyä. Olen itse ollut näillä kursseilla 90-luvulla, viime vuosikymmenellä ja nyt viime vuonna, taso on laskenut kun isot firmat on alkaneet niitä järjestää, toki ennenkin oli huonojakin osa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten jäin työttömäksi ja menin "intopiukalla" työkkärin ATK- kurssille. Halusin päivittää Office-osaamistani.

Kävi ilmi, että uusi office- ohjelmisto oli kurssin vetäjällekin outo. Me sitten "omatoimisesti" oivalluksien kautta opiskeltiin aihetta. Puolet kurssista oli ihme hömppää. Eli osa porukasta makasi lattialla ja osa liikutteli käsiään heidän yllään ja ajatteli jotain universumin valkoista valoa joka siirtyy käsien kautta siihen tyyppiin, joka makaa maassa. Sitten me heitettiin jotain palloa ringissä ja aina kun sä heitit jollekin pallon sä jouduit sanomaan siitä tyypistä jotain mukavaa.

Sitten vetäjä haki lelukopan josta jokainen joutui ottamaan lelun joka muistuttaa sua itseäs ja kertomaan miksi se muistuttaa sua.

Sitten meillä oli terveystietoa. Niin, tiesittekö, että alkkarit pitää vaihtaa mahdollisimman usein: Mielellään joka päivä. Tai että omena on terveellisempää kuin karkit.

Joo... Oli elämäni "mielenkiintoisin" ATK-kurssi... Onneksi työllistyin jo kurssin lopulla. Kurssin vetäjä totesi siihen tyytyväisenä, että kuinka hyödyllisiä nämä kurssit ovatkaan!

Kun lukee tai kuulee näistä kurssien sisällöstä niin ensimmäinen ajatus on että valehtelet. Sitten kun tajuaa ettei kertomuksissa edes liioitella niin tulee epäusko päättäjiin jotka rahoittaa tuollaisia kursseja. Maksakaa humpuukimaakareille vaikka konsulttipalkkioita ja jättäkää se työttömien kyykyttäminen pois.

Mun olisi myös vaikea uskoa, että touhu on tällaista, ellei vanhempi sukulaiseni, lähemmäs 60v. mies, 15vuotiaasta raskasta työtä tehnyt, tuki-ja liikuntaelinsairas, kävi myös tällaista kurssia ja sanoi, että meno oli kuin lastentarhassa. Tunsi olonsa nöyryytetyksi. "Tarhatäti" oli kuulemma painostanut selkäsairasta miestä konttaamaan/ryömimään jonkun " leikkiputken" läpi. Sukulaiseni oli sanonut, että pellehommiin en rupea. Ryömi itse!

Vähän samanlaisessa tilanteessa olleelle oli ohjaaja uhannut olla yhteydessä TE-toimistoon asenneongelman takia. Pakko oli totella mitä sanottiin ja käskettiin tehdä.

Asenneongelma ei leiki kiltisti, karenssiin. Näin voidaan kohdella aikuista ihmistä nykyään suomessa.

Vierailija
244/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnhakija kirjoitti:

Lapset  ja nuoret ovat nykyisin tosi avuttomia hakemaan töitä ITSE. Siinähän tarvitaan vuorovaikutustaitoja. Pahin juttu on juuri tällainen "ohjaus" . . . . Typeryys varmaan periytyy.

Ei lapset mitään töitä hae. Ja koulussa opetetaan yläasteelta asti työnhakuun. Ja netti on ohjeita väärällään. Ei ole mitään rakettitiedettä hakea töitä.

Vierailija
245/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat kurssit olivat hyödyllisiä ja hyviä, nykykurssit aivan täyttä pelleilyä kaikkine leikkeineen. Karenssin uhalla niille on kuitenkin mentävä jos työkkäri käskee.

Vierailija
246/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tossa MOTtuli toi totuus ilmi kursseista, niin luulis nyt aiheuttavan jonkinlaisen kapinan ja kohun. Nykypäättäjät, jotka aiheutti tämän, niin olis kiva kuulla vähän miksi taas vedätettiin kansaa.

Ongelma on siinä, että vain hyväosaiset äänestävät. Pienituloiset, opiskelijat, työttömät ja sairaat eivät uurnille mene. Harmi.

Jos pienituloiset, opiskelijat ja työttömät äänestävät, heidän äänensä menee demareille, vasemmistolle ja vihreille. Nämä puheena olevat kurssit ovat saaneet aikaan Tarja Filatov (SDP) ja Anni Sinnemäki (Vihr) jo kauan aikaa sitten. Nyt yritetään luoda sellaista kuvaa, että nämä ovat muka nykyhallituksen aikaansaannoksia ja äänestämällä sdp:tä tai vihreitä tilanne muuttuisi oleellisesti. Ei muutu, herätkää jo unelmistanne.

Ennen oli parempia kursseja ja niihin mentiin omasta halusta, ei mitään aktiivimallia täyttämään vaan oikeasti kun ajatteli että tuosta voisi juuri minulle olla hyötyä. Olen itse ollut näillä kursseilla 90-luvulla, viime vuosikymmenellä ja nyt viime vuonna, taso on laskenut kun isot firmat on alkaneet niitä järjestää, toki ennenkin oli huonojakin osa.

Olen hakenut parillekymmenelle paremmalle kurssille, jolle oikeasti haluaisin ja joiden kautta ehkä voisin jopa työllistyä, mutta en vain pääse.

Ihan pilipalikurssit pitäisi lopettaa ja suunnata kaikki varat yritysten rekrytointikoulutuksiin. Tietysti samalla pitäisi lopettaa turhanaikainen aktiivimallikin.

Kurssitoiminta on ihan omituista liiketoimintaa, kun ei tuotteen eli kurssin myyjälle aseteta minkäänlaista vastuuta myymänsä tuotteen laadusta. Tai ostajan vikahan se tietysti on. Aktiivimallilla luodaan keinotekoista kysyntää tälle paskalle. Ja moni veronmaksaja maksaa mielellään, ihan siitä ilosta että saa pompottaa laiskaksi kuvittelemiaan työttömiä.

Vierailija
247/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun minä hakkaan työttömän naapurin halot ja se naapuri pesee mun ikkunat, ollaan täytetty se aktiivimalli kunhan muistetaan sluibailla niin että noihin hommiin kuluu 18 tuntia? Kuinkas sitten se työllistyminen? Ei toimi Vartiaisenkaan superidea, tuohan suorastaan kannustaa feikkityöllistymiseen turhien kurssien välttämiseksi, ja todellisen työllistymisen mahdollisuudet ovat edelleen 0%.

Jos ihan nyt kirjojen mukaan tekisi tuon, niin molemmat joutuisi alkamaan yrittäjiksi ja sitä kautta tarjoamaan työtä toiselle, että aktiivimalli toteutuisi. Siinä syntyy kannatavaa liiketoimintaa 18h verran molemmille. Siitä tellit ja lellit ja yrittäjän eläkejutut jne, niin ei paljoa jää.

Ei tarvitse olla yrittäjä, riittää, että on työnantaja.

mut sen antajankin on tienattava että voi maksaa liksan. muutenhan se tekisi miinuksella. jos siis naapurit keskenään tekisi noin. Työnantaja maksaa palkan tekijälle, mutta eihän tekijä maksa palkkaa antajalle. Antaja saa jos myös toinen perustaa firman ja antaa takasin. Tossa on pakko perustaa molempien yritys, että aktiivimalli toteutuu ja molemmat saa palkan. Sellanen on huonoa liiketoimintaa jos tienaa miinusta.

Vierailija
248/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle työttömälle on uutinen, että öisin pitää nukkua

Niinkö? Kiitos. Tässäpä hyvä syy työttömälle kieltäytyä yötöistä. :)

Vierailija
249/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sitä mieltä, että hyvä tyyppi ei tarvitse suosittelijaa.

Itse en ole yhtenkään  hakemukseen laittanut suosittelijaa. Olen päässyt haastatteluihin ja myös töihin. ;

Kyllä, ja sitä paitsi, jos hakee määräaikaista työtä, vaikka kesätyötä, niin 2-3kk on kuitenkin niin lyhyt aika, että vaikka työntekijä paljastuisi täysin osaamatyomaksi urpoksi, niin kun siitä pian pääsee kuitenkin eroon.

Suosittelijankin on hyvä pitää mielessä se, että siinä on myös oma maine kun suosittelee. Jos suositeltu onkin saikkukone, niin suosittelijan luuri täyttyy kiitos visteistä... Minä en suosittele ketään, vaikka on puhelin soinut ja kyselty henkilöstä. En puutu asioihin.

Vierailija
250/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut 2 kertaa elämäni aikana näillä höpöhöpö kursseilla. Kummallakin kerralla oli toi kyseinen Spring house pitäjänä :D Mua vieläkin naurattaa kun siellä kurssilla joku kurssikaveri sanoi, että harmittaa kun työttömuuskorvauksista lähtee veroja 20% johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D

Miksi muka ei voi? Kyllä ainakin minulla onnistui ja verottajan sivuillakin sanotaan, että jos et hae uutta verokorttia, on pidätys% 20.

Tottakai voi. Mutta se ei yleensä siitä kovasti pienene. Sosiaalietuuden verokanta on erilainen kuin palkkatulon, sitä verotetaan kovempaa. Riippuu tietenkin yksilöstä, miten on vähennyksiä jne.

Sain yhden vuoden ainoana verotettavana tulona työmarkkinatukea. Sain siltä vuodelta veronpalautusta n. 60 € vaikka mulla on asuntolainaa ja kolme alaikäistä lasta. Eli ei se prosentti siitä kovin yleensä pienene.

Itse maksoin ansiosidonnaisesta 23 % veroa. Palkasta maksoin saman vaikka palkka oli tonnin enemmän.

Kyse ei ole nyt siitä, mikä se vero% on vaan siitä, että työttömät väittivät, että sitä ei voi muuttaa.

"Johon kurssin pitäjä nauroi isoon ääneen miksi ette ole laskeneet veroprosenttia, niin sanottiin ettei sitä voi laskea, koska se on aina sen 20% :D Meni aika sanattomaksi :D"

Kun se ei yleensä laske. Et saa verotoimistosta pienemmän prossan korttia kuin mihin tulot oikeuttaa. Tietenkin on lukuisia tilanteita jolloin se voi olla pienempi, esim. on alkuvuonna tehnyt palkkatöitä ja maksanut niistä paljon veroa voi tyuliin syksyllä saada todella pienellä prosentilla verokortin työttömyyskorvaukselle.

Mutta yleinen harhaluulo on, että työttömyyskorvauksesta ei mene kuin muutama prosentti veroa kun se on niin pieni, että työttömät on niin tyhmiä etteivät tajua pyytää verokorttia pienemmällä veroprosentilla. ajatellaan se samalla verokannalla kuin palkkatulo.

On ihan totta, ettei 600 € bruttokuukausipalkasta tarttisi maksaa paljon paskaakaan veroa (tellit ja muut kyllä, mitä taas ei sosiaalietuuksista peritä).

Itse ainakin ymmärsin että tuosta oli kyse. Ei voi laskea veroprosenttia kun se "oikea" on se 20 % ellei ole muita asiaan vaikuttavia seikkoja.

Jos työttömyyskorvaus olisi palkkatuloa siitä ei menisi käytännössä ollenkaan veroja, mutta koska etuudesta ei saa kuin perusvähennyksen, siitä pitää maksaa aina enemmän, ei välttämättä 20% mutta kuitenkin saman verran kuin ihminen jolla on parin tonnin palkkatulot kuukaudessa.

Se pitää muistaa, että aina kun menee töihin tai jää työttömäksi pitää hakea uusi verokortti.

Vierailija
251/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hyvällä työllistymiskurssilla. Tai siis se ei ollut kurssi vasn projekti.

Ensin oli joku joukkoinfo ja kyllähän sinne monenmoista viheltäjää kysymyksistä päätellen mahtui, vaikka juttu oli suunnattu korkeakoulututkinnon hankkineille joilla pitkä työura takana.

Viisi erilaista kouluttajatahoa esittäytyi ja kertoi mitä heillä on tarjota, mukana oli mm. Arffman (lipevä nuori mies jolla 2000 "sinä olet huippuosaaja, me etsimme sinulle uuden uran!" slidea), Springhouse jne. Jokainen sai valita itselleen tahon jonka kanssa jatkaa "osaajat töihin" -projektissa.

Valitsin pienen firman konsultin joka vakuutti yhdellä lauseella "olen hyvä löytämään piilotyöpaikkoja". Konsultin kanssa oli henkilökohtaisia tapaamisia kerran kuussa. Eka tietty katottiin cv, LinkedIn ja joku hakemus minkä oli lähettänyt lähiaikoina. Eipä konsultti muuta voinut sanoa kuin että ei näihin ole mitään korjattavaa ja on todella kestämätöntä että et ole töissä tällä osaamisella.

Tapaamiset olivat tosi terapeuttisia(kin), vaikka ei hän alkuun mitään sen ihmeempää keksinyt kuin mitä olin jo itse hakenut. Kunnes hän kuuli verkostoltaan, että eräs paikka, jonka kyllä olin huomannut, mutta jättänyt hakematta koska mulla ei todellakaan ollut teknistä osaamista jota siinä vaadittiin, olisi tulossa uudestaan hakuun kaikessa hiljaisuudessa erilaisella toimenkuvalla ja se tekninen henkilö haettaisiin erikseen. Hain ja sain paikan, kahden vuoden työttömyyden jälkeen.

Kuulin että konsultilla oli provikkapalkka: jos asiakas sai vakituisen tai yli 7 kk määräaikaisen, kokoaikaisen duunin niin bonus 100 %. Jos osa-aikaisen tai alle 7 kk määräaikaisen niin 75 %. Jos asiakas ohjautui esim. Opiskelemaan niin 50 %.

Melko varmasti voin sanoa että en olisi hakenut (huomannut) tuota paikkaa ilman tuota konsultin vinkkiä, vaikka se oli mollissa ihan auki. Nimeke oli sama ja olisin varmaan katsonut että ai tuo on tuo juttu. Oli samaan aikaan tietty monta muuta hakemusta vetämässä.

Tuollainen malli toimii ja bonuksen vuoksi kouluttajalla on aivan eri motivaatio auttaa työnhaussa. Vaikka en olis työllistynyt, niin tyyppi oli niin kiva ja tapaamisilla oli todella terapeuttinen vaikutus: "olet oikeasti hyvä, sulla on mieletön kokemus, aika on nyt todella paska ja täsdä kaupungissa vaikea akateeminen työttömyys". Jos olisin liimannut jotain makaroneja paperille ja kuunnellut jotain autonvaihtovinkkejä tuon ajan ja samaan aikaan lukenut täältäkin että "pääasia että työtön saa rytmin elämään ja poistuu kaljapullon ääreltä" -juttuja olisin varmaan masentunut kuoliaaksi.

Vierailija
252/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän alkaa "uravalmennuskonsultaatiksi" ja myydä palveluksiani kaupungille.

Laadunvalvontaa saati vaatimuksia kun ei näköjään ole, niin sisältönä voisi olla jotain kurssille osallistujalle mielekästä aktiviteettia. Ei se varmaan sitä ärsytystä poistaisi, että joutuisi höpöhöpö-kursseilla käymään, mutta sentään ei tarvitsisi tulla nöyryytetyksi erinäisillä "kättelykursseilla" ym. hömpötyksillä.

Paljonkohan kaupunki näistä maksaa?

Tietääkseni se on siinä kolmen kympin tienoilla per työtön per osallistumispäivä. Toki varmasti on erilaisia hintoja eri firmoilla mutta tuota luokkaa ne on mitä tiedän.

10 hlö x 30 e = 300 e. Siitä maksat vuokrat, työvälineet, palkat, eläkkeet jne. ja huomaat, että kaikki meni.

No yleensä niillä kursseilla on enemmän kuin 10 osallistujaa, ehkä 14 keskimäärin eli 2100€ viikossa, lisäksi valtio maksaa sen reilu kympin per päivä per osallistuja eli 706€ viikossa. Kyllä minä tuolla rahalla pyörittäisin bisnestä. 

Vierailija
253/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepas nyt, ei kaikki saa töitä  vaikka kuinka hakee ja on asianmukaiset CV:t ja hakemukset. Ikä voi olla todellinen este ja se että on ollut kauan pois työmarkkinoilta. Silti sitä on ihminen ja omaa ihmisoikeudet. Juhana Vartiainen puhuu työttömistä  massana joilla ei ole edes aivoja.... Juhana itse näyttää ja kuulostaa vähä-älyiseltä.

Vierailija
254/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin suurin odotuksin Uratuunaamo- kurssille TE-toimiston suosittelemana. Olin siis työtön ensimmäistä kertaa elämässäni,  55-vuotiaana. Hyödyllistä oli, että sain työhakemus ja CV asiat kuntoon, niihin tuli hyvät ohjeet. Mutta se kaikki muu oli aivan käsittämätöntä! Tapaamisia oli tasan 2 kertaa koko ryhmällä, aloitus ja lopetus. Kaksi kertaa henkilökohtainen juttutuokio kouluttajan kanssa. Itse olisin halunnut  vaihtaa ajatuksia ryhmässä. Luennot olivat webinaareja, kesto oli 2 h ja työttömyysilmoitukseen neuvottiin laittamaan kestoksi 5 h! Näissäkin webinaareissa oli parhaimmillaan kaksi taukoa, eli todellinen kesto oli 1-1,5 h. Tämä meni minulla yli ymmärryksen, ei todellakaan ole kovin kummoista  aktivointia työttömälle. Lähinnä pään silitystä, jaksaisitkohan nyt edes hetken keskittyä asiaan työtön ressukka. Ja joka päivältä sai kulukorvauksen, 9 € verottomana, vaikka ei tarvinnut liikkua tietokoneelta kotoaan yhtään minnekkään. Harmi kun tämä asia ei tullut MOT-ohjelmassa esille!

Ja jos olisit ilmiantanut tämän kurssin järjestäjän olisit ilmeisesti menettänyt päiväkorvaukset, olisit joutunut aktiivimallileikkurin alle ja pahimmassa tapauksessa työmarkkinatuki olisi katkaistu ainakin hetkeksi.

Vierailija
255/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten jäin työttömäksi ja menin "intopiukalla" työkkärin ATK- kurssille. Halusin päivittää Office-osaamistani.

Kävi ilmi, että uusi office- ohjelmisto oli kurssin vetäjällekin outo. Me sitten "omatoimisesti" oivalluksien kautta opiskeltiin aihetta. Puolet kurssista oli ihme hömppää. Eli osa porukasta makasi lattialla ja osa liikutteli käsiään heidän yllään ja ajatteli jotain universumin valkoista valoa joka siirtyy käsien kautta siihen tyyppiin, joka makaa maassa. Sitten me heitettiin jotain palloa ringissä ja aina kun sä heitit jollekin pallon sä jouduit sanomaan siitä tyypistä jotain mukavaa.

Sitten vetäjä haki lelukopan josta jokainen joutui ottamaan lelun joka muistuttaa sua itseäs ja kertomaan miksi se muistuttaa sua.

Sitten meillä oli terveystietoa. Niin, tiesittekö, että alkkarit pitää vaihtaa mahdollisimman usein: Mielellään joka päivä. Tai että omena on terveellisempää kuin karkit.

Joo... Oli elämäni "mielenkiintoisin" ATK-kurssi... Onneksi työllistyin jo kurssin lopulla. Kurssin vetäjä totesi siihen tyytyväisenä, että kuinka hyödyllisiä nämä kurssit ovatkaan!

Kun lukee tai kuulee näistä kurssien sisällöstä niin ensimmäinen ajatus on että valehtelet. Sitten kun tajuaa ettei kertomuksissa edes liioitella niin tulee epäusko päättäjiin jotka rahoittaa tuollaisia kursseja. Maksakaa humpuukimaakareille vaikka konsulttipalkkioita ja jättäkää se työttömien kyykyttäminen pois.

Mun olisi myös vaikea uskoa, että touhu on tällaista, ellei vanhempi sukulaiseni, lähemmäs 60v. mies, 15vuotiaasta raskasta työtä tehnyt, tuki-ja liikuntaelinsairas, kävi myös tällaista kurssia ja sanoi, että meno oli kuin lastentarhassa. Tunsi olonsa nöyryytetyksi. "Tarhatäti" oli kuulemma painostanut selkäsairasta miestä konttaamaan/ryömimään jonkun " leikkiputken" läpi. Sukulaiseni oli sanonut, että pellehommiin en rupea. Ryömi itse!

Vähän samanlaisessa tilanteessa olleelle oli ohjaaja uhannut olla yhteydessä TE-toimistoon asenneongelman takia. Pakko oli totella mitä sanottiin ja käskettiin tehdä.

Näiden kurssien päätavoite on toimia pelotteena: Ei ehkä niinkään työttömille vaan työväestölle yleisesti. Sitä kitkuttaa vaikka kuinka surkeassa työssä vaikka kuinka pienellä palkalla kun ei uskalla ottaa riskiä, että jäisi työttömäksi. Toinen on, että kurssien pitääkin olla nöyryyttäviä. Näin saadaan työttömille enemmän karensseja.

Vierailija
256/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 hlö x 30 e = 300 e. Siitä maksat vuokrat, työvälineet, palkat, eläkkeet jne. ja huomaat, että kaikki meni.[/quote]

No yleensä niillä kursseilla on enemmän kuin 10 osallistujaa, ehkä 14 keskimäärin eli 2100€ viikossa, lisäksi valtio maksaa sen reilu kympin per päivä per osallistuja eli 706€ viikossa. Kyllä minä tuolla rahalla pyörittäisin bisnestä. [/quote]

Mikä estää, pistät firman pystyyn? Ei ehkä kannata valittaa täällä, kun olet noin pätevä vaan alkaa yrittäjäksi, kun se on niin helppoa sinusta

Vierailija
257/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt kaksi työkkärin työnhakuvalmennusta. Kumpikin eri oy:n järjestämänä. Toisessa "opettaja" oli vissiin käynyt ainoastaan lukion. Kummassakin ohjeistettiin cv:n tekemisen kanssa, eri ohjeilla siis eri kursseilla. Lopulta kolmas taho katsoi cv:ni näiden kurssien jälkeen ja kehoitti korjaamaan monin tavoin, koska se oli "sekava". Mitä se kyllä olikin muotoiluiltaan, kun oli mm. yritetty väkisin mahduttaa kaikki kokemus yhdelle paperille.

Tuntui kieltämättä turhalta kuluttaa aikaansa kursseilla, kun eivät näköjään osanneet edes auttaa työnhaussa. Ohjeet ja neuvotkin olivat noissa sellaisia, että tuli olo, että minua pidetään ihan elämäntaidottomana luuserina.

Kurssi ei myöskään monesti palvele ketään, jos samoilla ohjeilla neuvotaan esim. laivasähkömiestä ja lähihoitajaa.

Vierailija
258/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työtoiminnassa.

Pakko sanoa että niin laiskaa porukkaa suurin osa.

Mitään ei viitsitä tehdä eikä ketään auttaa.

Enää en ole työttömien puolella.

Mun puolesta saa olla kursseja ja työtoimintaa että saadaan edes pakolla laiskimukset liikkeelle.

Moni vielä ei paljoa ahkeroi kotonakaan.

Osa on kyllä aktiivisia mutta ne tykkää myös olla työtoiminnassa.

Työttömyyskorvaus ei ole mikään oikeus ja sitä jos saa niin laiskimusten valitus saa loppua.

Vierailija
259/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin hyvällä työllistymiskurssilla. Tai siis se ei ollut kurssi vasn projekti.

Valitsin pienen firman konsultin joka vakuutti yhdellä lauseella "olen hyvä löytämään piilotyöpaikkoja".

Kuulin että konsultilla oli provikkapalkka: jos asiakas sai vakituisen tai yli 7 kk määräaikaisen, kokoaikaisen duunin niin bonus 100 %.

Onneksi olkoon, pääsit juuri sellaiseen kurssiin/projektiin, josta on oikeasti hyötyä, ja jollaiseen minäkin haluaisin.

Tuontapaista toimintaa pitäisi olla enemmän.

Vierailija
260/368 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa tuo Vartiainen tekee ohjelmassa?

Vartiainen sanoo totuuden, ettei kurssien ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä, vaan toimia pelotteena, että ihmiset menisivät vaikka mielummin pesemään naapurien ikkunoita. Katsoin siis jo areenasta päivällä.

Miksi en vain voi pestä omia ikkunoita ja hakata omia halkoja? Hakatkoon naapuri omat halot.

No, näinhän se nykyaikainen palveluyhteiskunta itse asiassa toimii. Sinä hakkaat jonkun halot, joku toinen pesee sun ikkunat, kolmas korjaa autosi ja neljäs opettaa lapsiasi jne.

Tietysti tämän halonhakkuuhomman voisi totetuttaa niinkin, että valtio perustaisi halonhakkaamoja, ja ottaisi sinne kaikki työttömät töihin.

Mitä niillä haloilla sitten tehtäisi, se on taas toinen juttu. Mutta niistä voisi vaikka halonhakkuuseen kykenemättömät vuolla voiveitsiä.